کد خبر 1575424
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۲

به گزارش مشرق، کانال مُحَلِّل در ایتا مطلبی درباره آخرین وضعیت کشورهای منطقه به ویژه لبنان منتشر کرد که به شرح زیر است:

در لبنان ما شاهد دو روند موازی سیاسی در بیروت و نظامی در جنوب لبنان بوده‌ایم.

در بحث سیاسی و همانطور که سیدحسن نصرالله در روز گذشته گفت، شاهد سه طرح آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی بوده‌ایم که طرح فرانسه جدی‌تر بود.

در این خصوص باید توجه داشت که فرانسه علاقه دارد به عنوان تنها کشوری که با حزب‌الله ارتباط دارد، ایفای نقش کند اما هم آمریکا علاقه به ایفای نقش اول در صحنه را دارد و هم تل‌آویو علاقه دارد تا آمریکا در این مسیر پیشقدم باشد.

به هر روی هفته گذشته، طرح فرانسه به بیروت رسید که جزئیات زیادی دارد که از حوصله این بحث خارج است اما به طور کلی در طرح فوق و پس از توقف جنگ در دو سوی مرز و البته همراه با آتش‌بس در غزه، در ازای عقب نشینی 10 کیلومتری حزب‌الله از مرز، تجاوزات هوایی اسرائیل به لبنان متوقف می‌شود و در مرحله بعدی ارتش لبنان در جنوب مستقر شده و مذاکرات برای رفع اختلافات مرزی و ... انجام می‌شود.

مسئله اصلی اما جایی است که همانطور که دبیر کل مقاومت اسلامی بدان اشاره کرد، هدف اصلی، فقط تامین امنیت شهرک‌نشینان و رژیم صهیونیستی است و هیچ امتیاز خاصی ارائه نمی‌شود.

در واقع در همه پیشنهادات ارائه شده، نوعی تکبر و نگاه بالا به پایین غربی نهفته است، گویی این حزب‌الله است که در شرایط اضطراب قرار گرفته و به دنبال توافق است!

البته نگاهی به سیر پیشنهادی غرب حاوی نکات جالبی است. آنها در ابتدا با ارعاب حمله رژیم، سعی در توقف حزب‌الله داشتند اما بعدا گفتند صرفا نیروهای رضوان از منطقه خارج شوند و حالا از عقب‌نشینی 10 کیلومتری و البته بازگشت برخی نقاط مرزی به لبنان سخن می‌گویند.

به هر روی اما رویکرد حزب‌الله در این 130 روز یک چیز و فقط یک چیز بوده و آن رد همه طرح‌ها پیش از توقف جنگ در غزه است. نکته اینجاست که اساسا حتی طرح‌ها بررسی هم نشده و صد در صد رد می‌شوند.

رد طرح فرانسه و البته سخنان سید در روز گذشته تقریبا تیر خلاصی بر پیکر نیمه جان همه طرح‌های غربی و عبری برای متوقف کردن حزب‌الله و فراغ بال رژیم برای تداوم جنایت در غزه است.

  1. در روزهای اخیر دشمن به دلیل از دست دادن کامل بازدارندگی و فقدان کسب دستاورد استراتژیک، دست به گسترش عمدی و کنترل شده گستره جغرافیایی نبرد زد. مقاومت اما سریعا گسترش جغرافیایی به مناطق حساس نظامی با سلاح‌های جدید برای ارسال پیام‌های خاص به تل‌آویو را در دستور کار قرار داد.

بنابراین به طور کلی حزب‌الله چند اصل را در دستور کار قرار داده است:

  • عدم توقف جبهه تا توقف کامل جنگ در غزه که در قسمت اول توضیح داده شد.
  • جنگ کنترل شده و عدم گسترش انفجاری دامنه نبرد: این کار به زبان ساده است. اینکه حزب‌الله در 130 روز و روزانه میانگین 10 عملیات پایگاه‌های اطلاعاتی، نظامی و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد آن هم در شرایط سخت و خاص جغرافیایی منطقه نبرد، آن هم با برتری کامل رژیم صهیونیستی در نیروی هوایی و البته تسلط بر اینترنت، گوشی‌های تلفن همراه، دوربین‌ها، سامانه‌های ردیاب و GPS، آن هم در شرایط فشار سیاسی داخلی و خارجی، آن هم به گونه‌ای که غیرنظامیان کمترین آسیب را دیده، جنگ گسترده شکل نگیرد اما فشار هم از نوار غزه کم شود، هنری است که فقط از فرزندان حضرت روح‌الله(ره) در لبنان بر می‌آید. کنترل زمان‌بندی حملات، حفظ عنصر غافلگیری، استفاده دقیق از تسلیحات و تست دائم خود و حریف بخش کوچک دیگری از عناصر مدیریت میدان نبرد است.
  • عدم اجازه به تحمیل هرگونه ضعف از سوی دشمن: هر گاه دشمن تلاش کرد تا معادله را به نفع خود بچرخاند، پایگاه مرون، مقر فرماندهی شمال در صفد و مقر تیپ‌ها و لشگرهای شمال رژیم صهیونیستی درهم کوبیده شده است. خط قرمز ترسیمی حزب‌الله این است: دشمن به هیچ وجه نباید واقعیتی تحمیل یا سقف و حاشیه‌ای برای میدان تعیین کند.
  • جنگ خانه به خانه: به ازای هدف قرار دادن هر منزل غیرنظامی، پاسخ متقابل به همین شکل قطعی است.
  • استفاده از امکاناتی که دشمن از آنها مطلع است و حفظ برگه‌های راهبردی برای رونمایی از خطوط تدارکاتی عمیق و گزینه‌های زیاد برای غافلگیری دشمن: در روزهای قبل و پس از تهدیدات پوشالی مقامات صهیونیست، حزب‌الله از تسلیحاتی در میدان رونمایی کرد که رژیم از وجود آنها در زرادخانه حزب‌الله مطلع نبوده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    2 1
    کلام خداوند سبحان در قرآن مجید کاملا واضح و آشکار است ، ( فان حزب الله هم الغالبون) . اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس