کد خبر 1572501
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
انتخابات نمایه

در مقطع کنونی انتظار می‌رود همه چهره‌های سیاسی از تمام توان خود برای تحقق مشارکت حداکثری استفاده کنند

به گزارش مشرق، در شرایطی که کمتر از یک ماه تا انتخابات مجلس زمان باقی است، انتظار می‌رود همه نیروها، جناح‌ها و گروه‌های سیاسی از تمام توان و ظرفیت خود بهره ببرند تا مردم به صورت حداکثری پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. این مهم مدنظر رهبر معظم انقلاب هم قرار دارد؛ کمااین‌که ایشان در جریان انتخابات این دوره مجلس بارها تأکید کرده‌اند که انتخابات باید مشارکتی، رقابتی، سالم و دارای امنیت باشد. چهارگانه‌ای که رهبر انقلاب درباره انتخابات این دوره مطرح کرده‌اند، علاوه بر دستگاه‌های نظارتی و برگزارکننده انتخابات، متوجه نیروها و گروه‌های سیاسی هم می‌شود؛ چنان که رقابتی و مشارکتی‌شدن انتخابات در صورت پای کار بودن همه میسر می‌شود. در این بین افرادی هستند که اگرچه خودشان به طور مستقیم در انتخابات حضور ندارند به این معنی که نامزد نشده‌اند اما می‌توانند بر بخش‌هایی از جامعه تأثیر بگذارند. یکی از آن افراد سید محمد خاتمی است. علی‌اکبر ناطق نوری هم از آن دست نیروهایی است که هم نفوذ کلام در بخش‌هایی از سرمایه اجتماعی اصولگرایان دارد و هم در میان نیروهای مستقل و حتی اصلاح‌طلبان.

ناطق در سال‌های اخیر سعی کرده است بیشتر، سیاست سکوت را پیشه کند اما با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحقق مشارکت حداکثری از او هم انتظار می‌رود که همه توانش را به کار بگیرد. ناطق می‌تواند پیوندی میان نیروهای میانه‌روی اصلاح‌طلب، اعتدالی‌ها و حتی بخش‌هایی از اصولگرایان که نزدیک به اصلاح‌طلبان فرض می‌شوند، ایجاد کند.علی لاریجانی هم با سابقه سال‌ها ریاست مجلس و البته نزدیک‌بودن به اصولگرایان سنتی و نیز اعتدالی‌ها و البته بخش‌های میانه‌روی اصلاح‌طلبان هم از نظر سیاسی می‌تواند تأثیرگذار باشد، هم انسجام انتخاباتی نیروهای مذکور را حفظ و هم آن که با تلاشش در عرصه انتخابات اذهان عمومی بیشتری را به سمت انتخابات هدایت کند. محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه کشور هم باید از ظرفیتش استفاده کند. فارغ از قضاوت عملکرد ظریف در دوران وزارت خارجه‌اش اما به هر حال افرادی هستند که تفکر و روش او را قبول داشته باشند.

حتما اکنون وقت بازخوانی اختلافات نیست و ظریف هم باید برای مشارکت بالای انتخاباتی تمام تلاش خود را به کار گیرد. حسن روحانی گرچه در انتخابات مجلس خبرگان ردصلاحیت شده است اما اگر می‌خواهد همچنان در عالم سیاست تأثیرگذار باشد می‌تواند بر طیف خود کار کند؛ البته او از مدتی پیش تحرکات انتخاباتی‌اش را آغاز کرد و بهتر است به انتخابات نگاه شخصی نداشته باشد و همچنان برای ورود حداکثری اعتدالی‌ها و حتی ایجاد ائتلاف میان آن ها با اصلاح‌طلبان سعی خود را داشته باشد. چندی پیش گفته شد که محمدرضا عارف در پی تهیه لیستی انتخاباتی است. عارف انگار از گذشته قدری زودرنج بوده است و حالا بعد از کشمکش‌هایی که میان اصلاح‌طلبان به وجود آمد، او بار دیگر در لاک سکوت خود فرو رفته است.

فرای این که در جبهه اصلاحات چه کسانی تعیین‌کننده‌اند اما عارف به عنوان یک نیروی میانه‌روی اصلاح‌طلب که اکنون در مجمع تشخیص مصلحت هم حضور دارد باید بر اساس مصلحت کشور و نظام از همه ظرفیت خود استفاده و سعی کند مخاطبان اصلاحات را پای صندوق بیاورد.سید حسن خمینی هم مورد اجماع طیف‌های زیادی از اصلاح‌طلبان است. او از قضا همواره هم سعی کرده است از اصول کلی نظام تخطی نکند و رویه‌ای میانه را در پیش داشته باشد اما از او هم انتظار بیشتری وجود دارد. سید حسن خمینی می‌تواند به واسطه نزدیک بودنش به خاتمی هم بر او تأثیر بگذارد تا خاتمی وارد میدان شود و هم به صفت فردی خودش از مردم رسما بخواهد که در انتخابات شرکت کنند.همه این افراد و بیش از این ها در مقطع خطیر کنونی وظیفه دارند تا از تمام ظرفیت خود برای تحقق مشارکت حداکثری استفاده کنند زیرا مشارکت حداکثری به ویژه در این انتخابات معنایی فرای یک انتخابات دارد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    1 14
    قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورح سوروسی صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      26 1
      من چ میدونم افساد طلب کیه ؟ افولگرا چیه ؟ من میگم قالیباف ۴ سال بود مرغ شده ۱۰۰ت گوشت ۶۰۰ ت پس راه درمانی باید یافت
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      1 0
      دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس