بورل: کشتی‌های اتحادیه اروپا به ماموریت‌های رزمی در دریای سرخ فرستاده نمی‌شوند

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه کشتی‌های خود را به ماموریت‌های رزمی در دریای سرخ اعزام نمی‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، بورل جمعه در اسپانیا به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا برای تشکیل یک نیروی دریایی در دریای سرخ آماده می‌شود و «تنها هدف آن حفاظت از کشتیرانی است.»

وی افزود: ما باید هر کاری که برای تضمین آزادی دریانوری امکان‌پذیر است، انجام دهیم اما در عین حال باید از تشدید تنش جلوگیری کنیم.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه برای بررسی موضوعات مختلف از جمله انجام ماموریتی دریایی به منظور حفاظت از کشتی‌های تجاری در مقابل حملات یمنی‌ها تشکیل جلسه می‌دهند.

آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا چهارشنبه به خبرنگاران گفت: طرح تشکیل نیروی دریایی باید در اسرع وقت عملیاتی شود. دوشنبه آینده باید تصمیم‌گیری سیاسی در این باره اتخاذ شود.

مارگاریتا روبلس وزیر دفاع اسپانیا گفته مادرید «بدلیل احساس مسئولیت و تعهد به صلح» در این ماموریت دریایی شرکت نمی‌کند اما در عین حال از تشکیل آن جلوگیری نخواهد کرد.

بورل گفته که «ریسک جدی» افزایش تنش در دریای سرخ وجود دارد و «ما در آستانه وضعیتی قرار داریم که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.»

وی روز جمعه در یک سخنرانی در دانشگاه وایادولید اسپانیا اظهار کرد: ما با وضعیتی مواجهیم که پس از بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ بالاترین ریسک ژئوپولیتیک را دارد.

آمریکا مدعی شده که یک ائتلاف دریایی برای مقابله با عملیات ارتش ملی یمن در دریایی سرخ ایجاد کرده است اما فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تایید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی ایالات متحده خودداری کرده‌اند و تنها کشور عربی هم که حاضر به عضویت در آن شد، بحرین بود.

آمریکا و انگلیس بامداد جمعه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حمله به مواضع انصارالله یمن را آغاز کردند.

این حملات پس از آن انجام شد که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • دائمی IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 0
    واقعا چرا انقدر احمقند وخودشون رو به خواب میزنند ..با اینکه میدانند یمن گفته به خاطر غزه فقط کشتیهایی که مربوط به اسراییل باشه جلوشو میگیرند ذره ای تو حرفهاشون به این مورد که جلوی اسراییل رو بگیریم مشکل حل میشه نمیپردازند ..حتی حمله به یمن رو هم محکوم نمیکنند ....واقعا چه حکومتهای ظالمی..خدایا به داد مظلومان برس ...14
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    بزودی باید خودتان را آماده تامین امنیت در مدیترانه و تنگه جبل الطارق بنمایید
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    بهترین راه حل جلوگیری از ورود تنام کشتی های اراذل و اوباش غربی به دریای سرخ وخلیج عدن وجلوگیری از تهدید یمن وبی اثر کردن ائتلاف دریایی امریکا بستن کانال سوئز با غرق شدن یکی از ابر کشتیهاست داخل کانال تا اتمام جنگ غزه با اسرائیل....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس