کامرون از گفت‌وگو با امیرعبداللهیان درباره حملات در دریای سرخ خبر داد

وزیر خارجه انگلیس دیوید کامرون از گفت‌وگو با همتای ایرانی‌ درباره وقایع اخیر در دریای سرخ خبر داد و بار دیگر خود را به جای متهم در جایگاه مدعی قرار داد.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه انگلیس دیوید کامرون امروز یکشنبه در پیامی در ایکس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان خبر داد.

وی در ادامه حمایت از تل‌آویو و جنایات این رژیم در غزه مدعی شد «حملات در دریای سرخ جان بی‌گناهان و اقتصاد جهان را تهدید می‌کند» و افزود «به صراحت اعلام کردم ایران با توجه به حمایت طولانی از حوثی‌ها (انصارالله یمن) در جلوگیری از این حملات مسؤولیت برعهده دارد».

کامرون اخیراً هم در مصاحبه با روزنامه تلگراف ایران را به انجام «فعالیت‌های مخرب» در بریتانیا و منطقه غرب آسیا متهم کرده بود؛ ادعایی که واکنش سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی را در پی داشت. کنعانی گفت: اتهامات و ادعاهای غیرقابل قبول وزیر خارجه انگلیس، مشابه ادعاهای آمریکا بی‌پایه و اساس و تکراری و نخ‌نما و مردود و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم غاصب صهیونیستی است.

وی افزود: انگلیس در مورد تحولات جاری در غزه کشور دارای مسؤولیت حقوقی و بین‌المللی است. انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی در ارتباط با دیگر کشورها و طرف‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

پیش از این نیز نماینده انگلیس در نشست شورای امنیت ادعا کرده بود ایران از طریق «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و حمایت از گروه‌های نیابتی از جمله حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی» تهدیدی علیه منطقه به‌شمار می‌رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مقامات انگلیس درباره ارتباط ایران با حملات انجام‌شده در دریای سرخ، اعلام کرد گروه‌های مقاومت از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند.

در هفته‌های اخیر و به موازات شدت گرفتن حملات اسرائیل در غزه، ارتش یمن عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که مقصدشان اراضی اشغالی است و قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ را دارند، تنگ‌ کرده است.

حملات ارتش یمن در دریای سرخ از روز ۱۹ نوامبر آغاز شد و جنبش انصارالله اعلام کرده تا زمان توقف حملات اسرائیل در غزه تداوم خواهد داشت. نیروهای دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه هر کدام مدعی شده‌اند که پهپادها یا موشک‌های شلیک‌شده از یمن را ساقط کرده‌اند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن یحیی سریع جمعه ۲۹ دسامبر (هشتم دی) به آمریکا و کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف دریایی علیه صنعاء هشدار داد عواقب تشدید تنش‌ها برعهده واشنگتن است.

ائتلاف دریایی آمریکا برای حمایت از جنایات ارتش اسرائیل در غزه که از ابتدای شکل‌گیری با عدم پیوستن چند کشور عربی و غربی عملاً شکست خورده، موجب تغییر موضع صنعاء نشده و رهب انصارالله تاکید می‌کند «ما همیشه آرزوی جنگ مستقیم با اسرائیل و آمریکا را داریم».

نهم دی یک شبکه مصری با انتشار تصویری ماهواره‌ای از بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد که برای اولین بار در این بندر هیچ کشتی‌ای برای تخلیه بار وجود ندارد.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله محمد البخیتی درباره ماهیت مبارزه صنعاء علیه ائتلاف تل‌آویو و واشنگتن تصریح کرده «همانطور که یمن در نبرد اخلاقی علیه ائتلاف آمریکایی پیروز شد، چنانچه مورد حمله قرار گیرد، در هر نبرد نظامی دیگر هم پیروز خواهد شد».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس