به گزارش مشرق، روزهای کابرانی که اتفاقی صفحه اینترنتی برند «زارا» را دیدهاند یا احیانا دنبالکننده دنیای مد هستند، با «کالکشن» عجیبی مواجه شدهاند، کالکشنی که بسیاری از کاربران آن را «جنایت بصری _ پوششی» خوانده و انزجارشان را از این اقدام زارا نشان دادهاند.
قضیه از این قرار بوده که برند اسپانیایی «زارا» که جزو معروفترین برندهای پوشاک در جهان است، این بار در طراحی صحنه عکسهای جدید خود، پیکرهایی کفنپوش شده را به دست مانکن خود داده است؛ مانکن این برند در جعبهای شبیه به تابوت ایستاده و فضای اطراف به شکل خانهای ویرانه شبیهسازی شده است، ویژگیهای که ذهن را به سمت تصاویر جنایتهای اسراییل در نوار غزه میبرد.
تصاویر تبلیغاتی جدید این برند به دلیل استفاده از اجساد پیچیده شده در کیسهای سفید که یادآور کفنها و لباسهای دفن سنتی مسلمانان است، برای مردم بسیار ناراحتکننده بوده و با انتقادات شدیدی همراه شده است. در گوشههایی از این تبلیغ تابوت، سنگ، قلوه سنگ و یک برش مقوایی شبیه نقشه نوار غزه هم به چشم میخورد. هرچند برخی میگویند این اقدام صرفاً برای جلب توجه و به منظور افزایش فروش و کاسبی بوده است، اما بهرهبرداری از خون مردم غزه این بار برای آنها گران تمام شده است!
بعد از آن که کمپینهای تحریم کوکاکولا، استارباکس، مکدونالد و بسیاری از شرکتهای شناخته شده دیگر در رسانهها بازتاب داشته است، این بار نوبت آن بود که کاربران با درج عبارت «بایکوت زارا» در قسمت نظرات، این برند معروف را نیز محکوم کنند و اعلام کنند که حامی ساکنان غزه، شهدا و داغداران فلسطینی هستند.
گرچه کالکشن یاد شده «پشتیبانی از صلح» نام دارد، اما همین دو سه روز با انتقادات گسترده مواجه شده و کاربران مجازی در اینستاگرام و توییتر اعتراضشان را به تبلیغات جدید و عجیب این برند بیان کردهاند. خیلی زود، مردم هشتگ «#بایکوت_زارا» را به یکی از پربازدیدترینها تبدیل کردند و گفتند که دیگر از این شر کت خرید نخواهند کرد. با ادامه این فشارها «زارا» مجبور شد بخشی از تصاویر این کالکشن را از صفحه خود حذف کند، اما با این حال زیر آخرین پست اینستاگرامی این حساب کاربری، هنوز پیامهای انتقادی زیادی توسط مردم حامی فلسطین گذاشته میشود.
بایکوت را جدی بگیرید
هشتگ «#بایکوت_زارا» به زبان عربی و انگلیسی صدرنشین فهرست پربازدیدترینها در کشورهای عربی شده و خواستار کمپینی برای تحریم این برند شدهاند و تلاش جمعی دیگری برای حمایت از فلسطین صورت گرفته است.
«منی حوا» یکی از کاربران شناخته شده در نرمافزار ایکس با حدود 300 هزار دنبالکننده در صفحه خود نوشت: «برند زارا برای تبلیغ مجموعه جدیدش، طرحی الهام گرفته شده از نسلکشی جاری در غزه را به کار برده است. طرحی که کفن، ویرانی، اجساد، و طعنه به کشتهها را نشان میدهد.»
کاربر دیگری نوشته: «ادغام تجارت و سیاست با هم احمقانه و غیرعاقلانه است و نتیجهاش یک ضرر بزرگ و شایسته خواهد بود. در این تبلیغات هنر معاصر را نمیبینیم، بلکه خانهای ویران، کفن، اجساد، نقشه فلسطین، چمدان، قابی بی هویت و یک فرد بلوند حاکم بر مکان را میبینیم. همچنین توجه کنید در تصویر دیگری که جعبه را به عنوان نماد خانه مردم غزه نشان میدهد و مدل بلوند را به عنوان تصاحب کننده داخل جعبه نشان داده، دو مرد هم از آن زن حمایت میکنند. به این طریق که یکی از دو مرد در را نگه داشته و دیگری در حال بازسازی جعبه است و اجساد هم مقابل آنها هستند.»
دختر مسلمانی که تبلیغات جدید زارا را دیده بود آن را مشمئز کننده خواند و گفت: «هدف زارا تمسخر کشتهها و بچههای ما بوده و اگر میدانست انسانیت چیست، این کار را انجام نمیداد، بیایید او را تحریم کنیم تا به همه دنیا بگوییم زندگی ما بیارزش نیست.»
کاربر دیگری در این باره نوشته: «احتمالاً زارا روی خواب بودن عدهای خیلی حساب کرده که دست به این اقدام زده و صرفاً فکر منفعت و سود خودش بوده است. البته استارباکس که کارهای مشابهی کرده بود نابود شد، من به قطر که رفته بودم، روی یکی از صندلیهای استارباکس برای بستن بند کفشم نشستم. طی دو دقیقه آنجا نشستن، ده نفر که از کنارم رد شدند، تذکر دادند چرا اینجا نشستهای؟ مگر نمیدانی بایکوت است؟ بماند که خیلیها از دور چشم غره میرفتند. بله؛ داستان بایکوت در دنیا خیلی خیلی جدیتر از این حرفها است که زارا به آن بیتوجه بوده است.»
کاربر دیگری هم نوشته است: «من بیش از حد منزجر هستم. از نسل کشی مردم در فلسطین برای کمپین خود استفاده میکنید؟ من هرگز و هرگز از زارا چیزی نخواهم خرید. این کاملاً بیرحمانه و شیطانی است. بیشتر از ۲۰ هزار شهید فلسطینی را برای یک تبلیغات وحشیانه مسخره کردهاید؟» همچنین در پیام کاربر مجازی دیگری آمده است: «احتمالاً هدف زارا از آوردن چمدان در این تصویر، نمایش کوچ اجباری مردم غزه و تمسخرشان بوده و هدفش از گذاشتن مدل بلوند، غصب کردن شهر و خانههای ساکنان غزه توسط غیر مسلمانها، آمریکاییها و اسرائیلیهای بلوند است.»
در همین راستا برخی وبلاگنویسها با اشاره به اینکه تمام جزئیات این تبلیغ الهام گرفته از نسل کشی غزه است، از دولتهای عربی و اسلامی خواستند برند زارا را در کشورهای خود ممنوع کنند و گفتهاند کمپین تبلیغاتی جدید زارا مضحک و غیرانسانی است.
یک کاربر عرب دیگر نیز نوشته است: «من فقط به عکسها نگاه کردم و یاد این عکس افتادم! ای احمقها هیچ چیز در تبلیغات شما تصادفی نیست و هر جز از تبلیغاتتان نماد چیزی است! ایده کلی تبلیغ شما از نسل کشی غزه الهام گرفته چون شما فقط از تابوت برای اجساد استفاده میکنید و کفنها نماد مسلمانان است. برایت آرزوی ورشکستگی دارم ZARA!»
کاربر دیگری که یک نویسنده کویتی است میگوید: «ادغام تجارت و سیاست با هم احمقانه و غیرعاقلانه است و نتیجهاش یک ضرر بزرگ و شایسته خواهد بود. در این تبلیغات هنر معاصر را نمیبینیم، بلکه خانهای ویران، کفنها و اجساد، نقشه فلسطین، چمدان، قابی بیهویت و یک فرد بلوند حاکم بر مکان را میبینیم.»
او در ادامه یادآوری میکند: »همچنین توجه کنید در تصویر دیگری که جعبه را به عنوان نماد خانه مردم غزه نشان می دهد و مدل بلوند را به عنوان تصاحبکننده داخل جعبه نشان داده، دو مرد هم از آن زن حمایت می کنند. به این طریق که یکی از دو مرد در را نگه داشته و دیگری در حال بازسازی جعبه است و اجساد هم مقابل آنها هستند.»
سابقه خراب زارا
سابقه زارا نشان میدهد تبلیغات اخیر این برند اتفاق نبوده و ناراحتی و اعتراض مسلمانان و حامیان فلسطین علت دارد. سال گذشته یکی از شعبات زارا در یک رویداد انتخاباتی از «ایتامار بن گویر» رهبر اسرائیلی میزبانی کرد، کسی که تشنه کشتار فلسطینیان و اعراب بود. همان زمان، این اقدام زارا با درخواستهای تحریم مردمی مواجه شد.
در پی این ماجرا «رویترز» گزارش داد: «برخی از اسرائیلیها خواستار تحریم لباس زنجیرهای زارا و صاحب آن یعنی شرکت ITX.MC و حتی آتش زدن لباسهایش هستند و ویدئوهایی را در توئیتر منتشر کردند که لباسهای زارا را به آتش میکشیدند.» بعد ازین اتفاقات «ونسا پریلمن» طراح اصلی زارا گفت: «افراد فعال صنعت ما حقیقت ماجرای اسرائیل و فلسطین را میدانند و من هرگز از دفاع کردن درباره اسرائیل دست برنمیدارم. اسرائیلیها مثل شما به کودکان نفرتورزی و پرتاب سنگ به سربازان را یاد نمیدهند.»
علاوه بر اینها، زارا درباره همکاری با شرکتهایی که دائماً از مردم ترکتبار چینی به عنوان نیروی کار اجباری استفاده میکنند هم متهم است؛ تا جایی که رئیس امور اخلاق سازمانی کانادا این مسأله را فاش کرده و بازرسیهایی جهت حقیقتیابی را روی زارا در کانادا آغاز کرد.
برندهای خیانتکار
علاوه بر زارا شرکتهای زیادی از اسراییل در جنگ با غزه حمایت میکنند و برندهای پوشاک متعددی حامی صهیونیستها هستند؛ برندهای شناختهشدهای همچونChanel ،Dior ،Lacoste ،Supreme ،Calvin Klien ،Valentino و Brooks Brothers.
«اینتل» نیز که یکی از ابرشرکتها در زمینه تولید و طراحی انواع مختلف سختافزار رایانه است به صورت گستردهای رژیم اشغالگر را حمایت کرده و با اشتیاق کامل از تحقیقات اسراییل پشتیبانی و به توسعه الکترونیکی آنها کمک میکند. اینتل با هوش مصنوعی، تعداد زیادی از نیروهای کار اسراییلی را آموزش میدهد.
همچنین بزرگترین تولیدکننده لوازم ورزشی در اروپا یعنی «آدیداس» بارها حمایت خود از اسرائیل را اعلام کرده و علاوه بر ارسال کمکهای مالی، اسپانسر اتحادیه فوتبال اسرائیل نیز بوده است. برند پوشاک ورزشی «پوما» نیز از حامی رژیم صهیونیستی است و مانند «آدیداس» از فدراسیون فوتبال اسراییل حمایت میکند. البته حامیان فلسطین در سراسر دنیا در جواب این اقدامات، واکنشهای جدی نشان داده و با جایگزین کردن محصولات برندهای دیگر، آنها را تحریم کردهاند.
یکی از کاربردهای هنر، به تصویر کشیدن همبستگی با جنبشهای انقلابی است، روشی رایج برای ابراز احساسات در زمانی که کلمات دیگر کافی نیستند. اما طرح اخیر زارا به دلیل آن که به نظر میرسد از غم و اندوه یک ملت سواستفاده کرده و به علت نمایش نمادهایی از مرگ هزاران نفر و یک نسلکشی به تمام معنا، حالا توسط عده زیادی از مردم جهان محکوم شده است. بسیاری معتقدند در پس آشفتگی در صاحی صحنه عکسبرداری زارا، ۶۰ روز ظلم و قتلهای وحشیانه در نوار غزه زیر سوال رفته و عادی شمرده شده است.
حالا از نگاه مردم، زارا نه آراسته به هنر تبلیغات است و نه زیرکی در تجارت دارد؛ بلکه رقصی بیرحمانه بر مزار بیگناهانی اجرا کرده که داستانهایشان ناگفته مانده و دردهایشان در خاک اشغالشده فلسطین مدفون شده است.