تحریم مک‌دونالد - نمایه

مردم سراسر جهان در حمایت از مردم فلسطین به تحریم شرکت‌های آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی روی آورده‌اند. برخی از این شرکت‌ها اکنون اذعان می‌کنند آمار فروششان، به‌ویژه در خاورمیانه، رو به کاهش گذاشته است.

سرویس جهان مشرق جنگ کنونی اسرائیل علیه غزه، جبهه‌های گسترده‌تری نیز دارد که از جمله‌ی آن‌ها مبارزه‌ی ملت‌های سراسر جهان با دولت‌ها و شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی است. یکی از این مبارزه‌ها در قالب تحریم شرکت‌هایی است که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم حامی این رژیم تلقی می‌شوند.

شاید یکی از اولین نام‌هایی که در این‌باره به ذهن ما ایرانی‌ها خطور می‌کند، «کوکاکولا» باشد. اما از آغاز جنگ در نوار غزه، مردم در سراسر جهان دست به تحریم نشان‌های تجاری آمریکایی و اسرائیلی دیگری نیز زده‌اند؛ تحریم‌هایی که اتفاقاً تا اندازه‌ای مؤثر واقع شده‌اند. پایگاه اینترنتی شبکه‌ی خبری «الجزیره» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «جنگ اسرائیل علیه غزه: آیا بایکوت‌ها دارند به نشان‌های تجاری آمریکایی ضربه می‌زنند؟ [۱]» بخشی از نتایج این کارزارهای مردمی را تشریح کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش الجزیره است.

صدای کوکاکولا و مک‌دونالد درآمد/ آیا تحریم‌های مردمی علیه حامیان اسرائیل فایده دارد؟

«کوکاکولا» یکی از نشان‌های تجاری آمریکایی که در ایران نفوذ کرده و بحث‌های زیادی بر سر تحریم آن وجود دارد. مردم در سراسر جهان، و به‌ویژه خاورمیانه، از آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه، اقدام به تحریم محصولات شرکت‌های آمریکایی و حامی اسرائیل کرده‌اند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت خواندنی خبرنگار فلسطینی-آمریکایی از معنای «تونل» و «گروگان» در نوار غزه


مک‌دونالد می‌گوید [برای اولین بار از حدود چهار سال پیش، در یک بازه‌ی سه‌ماهه] به اهداف فروشش دست پیدا نکرده[۲] و یکی از دلایل این مسئله، تحریم محصولاتش در برخی از نقاط جهان به خاطر حمایتی است که تصور می‌شود این شرکت از اسرائیل می‌کند. مقامات مک‌دونالد اخیراً گفتند جنگ در غزه بر عملکرد این شرکت در برخی مناطق طی سه‌ماهه‌ی آخر سال ۲۰۲۳ «تأثیر معناداری» گذاشته است. رشد فروش مک‌دونالد در خاورمیانه، چین، و هند در این بازه‌ی سه‌ماهه معادل ۰/۷ درصد و بسیار کم‌تر از پیش‌بینی‌ها بوده است. این شرکت فست‌فود تنها یکی از چندین نشان تجاری آمریکایی‌ای است که به خاطر حمایتی که گفته می‌شود از جنگ اسرائیل در غزه می‌کنند، مورد تحریم و اعتراض قرار گرفته‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی فهرست‌هایی از نشان‌های تجاریِ متهم به حمایت از اسرائیل در حال دست‌به‌دست شدن هستند، اگرچه روابط این نشان‌ها با اسرائیل اغلب به‌وضوح توضیح داده نمی‌شود. این کارزار فشار بخشی از یک کارزار بزرگ‌تر «بایکوت، واگذاری، و تحریم» (BDS) است که از سال ۲۰۰۵ به این سو نشان‌های تجاری طرفدار اسرائیل را هدف قرار داده است. در ادامه، می‌خوانید که کدام نشان‌ها می‌گویند تا کنون چگونه هدف این کارزار قرار گرفته‌اند:

صدای کوکاکولا و مک‌دونالد درآمد/ آیا تحریم‌های مردمی علیه حامیان اسرائیل فایده دارد؟

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای فست‌فود «مک‌دونالد» یکی از اهداف کارزارهای تحریمی مردمی در خاورمیانه بوده است. این شرکت آمریکایی اذعان دارد که این کارزارها مؤثر واقع شده‌اند و آمار فروش این شرکت در خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده‌اند. (+)

مک‌دونالد

مک‌دونالد، غول فست‌فود جهان، به طور خاص در ماه اکتبر خشم منتقدان اسرائیل، به‌ویژه در خاورمیانه، را برانگیخت؛ زمانی که شعبه‌ی اسرائیل این شرکت هزاران وعده‌ی غذایی رایگان به سربازان اسرائیلی داد؛ ماه اکتبر همان ماهی بود که اسرائیل بمباران و تهاجم زمینی خود را در غزه آغاز کرد؛ تهاجمی که تا کنون بیش از ۲۸۰۰۰ نفر را به کام مرگ کشیده است.

فعالان اجتماعی از ماه اکتبر، خواستار تحریم مک‌دونالد در سراسر جهان شده‌اند. تأثیر این کارزار در خاورمیانه بیش‌تر بوده است؛ جایی که حداقل ۵ درصد از شعبه‌های این شرکت ثبت شده‌اند. در حالی که نرخ رشد فروش هدف مک‌دونالد در خاورمیانه، هند، و چین در بازه‌ی اکتبر تا دسامبر ۵.۵ درصد تعیین شده بود، این شرکت صرفاً به رشد ۰/۷ درصدی دست یافت؛ و احتمالاً اگر فقط خاورمیانه را در نظر بگیریم، فروش مک‌دونالد حتی کاهش هم داشته است.

فروش جهانی این شرکت در همین مدت ۳/۴ درصد رشد داشت، در حالی که در سه‌ماهه‌ی قبل ۸.۸ درصد بود. شعبه‌های مک‌دونالد در عربستان، عمان، کویت، امارات، اردن، بحرین، و ترکیه با صدور بیانیه‌هایی از کارزار توزیع غذای رایگان در اسرائیل اعلام برائت کردند[۳] و در مجموع متعهد شدند کمک‌هایی به ارزش ۳ میلیون دلار به غزه ارائه دهند. «کریس کمپچینسکی» مدیرعامل مک‌دونالد، با اعلام این‌که تا وقتی جنگ ادامه دارد، این شرکت انتظار تغییرات قابل‌توجهی را در این اعداد و ارقام ندارد، می‌گوید: «آن‌چه دارد رخ می‌دهد یک تراژدی انسانی است و من فکر می‌کنم این موضوع بر نشان‌های تجاری‌ای مانند ما تأثیر می‌گذارد.»

صدای کوکاکولا و مک‌دونالد درآمد/ آیا تحریم‌های مردمی علیه حامیان اسرائیل فایده دارد؟

«مک‌دونالدز» غول آمریکایی صنعت فست‌فود جهان، اگرچه در ایران حضور ندارد، اما در بسیاری دیگر از کشورهای خاورمیانه، از جمله در کشورهای اسلامی، شعبه‌های مختلفی دارد. مردم این کشورها اخیراً به کارزار تحریم این نشان تجاری آمریکایی پیوسته‌اند. (+)

استارباکس

[بزرگ‌ترین] شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای [جهان]، «استارباکس»، اخیراً پس از مواجهه با کاهش رشد، چشم‌انداز فروش سالیانه‌اش را کاهش داد. این شرکت اکنون انتظار دارد فروشش در سال (در سطح جهانی و در آمریکا) از ۴ تا ۶ درصد افزایش یابد؛ رقمی پایین‌تر از محدوده‌ی قبلی، یعنی ۵ تا ۷ درصد. «لاکسمان ناراسیمان» مدیرعامل این شرکت، به خبرنگاران گفت جنگ در غزه «تأثیر قابل‌توجهی بر آمار مراجعه و فروش» استارباکس در خاورمیانه گذاشته است. فروش استارباکس در آمریکا نیز کاهش یافته است. معترضان آمریکایی علیه این شرکتِ مستقر در شهر «سیاتل» کارزار به راه انداخته‌اند و خواستار موضع‌گیری آن علیه اسرائیل شده‌اند.

صدای کوکاکولا و مک‌دونالد درآمد/ آیا تحریم‌های مردمی علیه حامیان اسرائیل فایده دارد؟

شعبه‌ای از کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای شرکت آمریکایی «استارباکس» در اندونزی. فروش استارباکس، نه‌تنها در خاورمیانه، بلکه در خود آمریکا نیز در نتیجه‌ی کارزار تحریمی حامیان فلسطین کاهش یافته است. (+)

مشکلات استارباکس از زمانی شروع شد که «اتحادیه‌ی کارگران استارباکس»، متشکل از هزاران کافه‌دار در بیش از ۳۶۰ شعبه‌ی استارباکس در آمریکا، چند روز پس از شروع جنگ غزه، طی پیامی در «ایکس» [توئیتر سابق] حمایت خود را از فلسطینی‌ها نشان داد. این پیام کم‌تر از یک ساعت بعد حذف شد. استارباکس در دادگاهی در آیووا به دلیل تعدی به نشان تجاری‌اش، از این اتحادیه شکایت کرد و از اتحادیه خواست استفاده از نام و نشان استارباکس را متوقف کند. استارباکس در دادخواست خود گفت پیام مذکور منعکس‌کننده‌ی «حمایت از حماس» بوده و به‌شدت به اعتبار این شرکت لطمه زده است؛ و افزود که معترضان بیش از هزار بار با این شرکت تماس گرفته‌اند و برخی از شعبه‌هایش را تخریب کرده‌اند. اتحادیه نیز متقابلاً در یک دادگاه فدرال در پنسیلوانیا درخواست کرد اجازه‌ی ادامه‌ی استفاده از نشان استارباکس را داشته باشد و همچنین استارباکس را به افترا متهم کرد. بسیاری از مردم اندونزی[۴]، کشوری که بیش‌ترین جمعیت مسلمان را در جهان دارد، از زمان شروع جنگ، استارباکس و مک‌دونالد را تحریم کرده‌اند.

صدای کوکاکولا و مک‌دونالد درآمد/ آیا تحریم‌های مردمی علیه حامیان اسرائیل فایده دارد؟

تجمع اعتراضی حامیان فلسطین در اندونزی مقابل یکی از شعبه‌های «مک‌دونالد». اندونزی که میزبان بیش‌ترین جمعیت مسلمان در جهان است، از آغاز جنگ در غزه، شاهد تحریم نشان‌های آمریکایی بوده که حامی رژیم صهیونیستی تلقی می‌شوند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› جنایت حمله به بیمارستان المعمدانی کار چه کسی بود؟

کوکاکولا

«کوکاکولا» شرکت تولیدکننده‌ی نوشابه‌های گازدار، از مدت‌ها قبل هدف ترکش جنگ‌های خاورمیانه قرار گرفته است. از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۱، کوکاکولا، به دلیل ساخت کارخانه‌ی بسته‌بندی در اسرائیل، رسماً توسط اتحادیه عرب تحت تحریم بود. اکنون نیز دوباره، نشان تجاریِ قرمزرنگ این شرکت در فهرست نشان‌هایی به چشم می‌خورد که برای تحریم در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند.

اگرچه به نظر نمی‌رسد کوکاکولا اخیراً اقدامی در حمایت از اسرائیل انجام داده باشد، اما ظاهراً روابط گذشته‌ی این شرکت با اسرائیل و همچنین شهرت آن به عنوان یک نشان تجاریِ آمریکایی، برای تحریم کافی هستند. پارلمان ترکیه ماه نوامبر [سال ۲۰۲۳] لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن نوشیدنی‌های کوکاکولا باید از مغازه‌ها و رستوران‌های ترکیه جمع‌آوری می‌شدند. شرکت توزیع‌کننده‌ی کوکاکولا در ترکیه گزارش داده است که طی سه‌ماهه‌ی آخر سال ۲۰۲۳ با کاهش ۲۲ درصدی آمار فروش مواجه شده است. در همین حال، در مصر، تحریم کوکاکولا و سایر نوشابه‌های آمریکایی موجب احیای یک نشان تجاری ۱۰۰ ساله‌ی محلی تولیدکننده‌ی نوشابه موسوم به «اسپیرو اسپاتیس» شده که اخیراً شاهد افزایش فروش بوده است[۵].

صدای کوکاکولا و مک‌دونالد درآمد/ آیا تحریم‌های مردمی علیه حامیان اسرائیل فایده دارد؟

تحریم «کوکاکولا» و نوشابه‌های آمریکایی دیگر در مصر موجب احیای نشان محلی «اسپیرو اسپاتیس» قدیمی‌ترین تولیدکننده‌ی نوشابه در این کشور شده است. (+)

دومینو

«دومینو» شرکت تهیه‌ی پیتزا که در آمریکا مستقر است، اما در سراسر جهان شعبه دارد، نیز با مشکل مواجه شده است. پیام‌های شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن هستند که دومینو به سربازان اسرائیلی غذای رایگان داده است؛ اگرچه هیچ مدرکی در حمایت از این ادعا وجود ندارد. فروش این نشان تجاری در آسیا طی نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳، معادل ۸/۹ درصد کاهش داشت[۶] و یکی از مقامات این شرکت می‌گوید این کاهش عمدتاً به این دلیل است که مشتریان دومینو در مالزی، این شرکت را با آمریکا، یک متحد اسرائیل است، مرتبط می‌دانند. هزاران مالزیایی در حمایت از پایان جنگ اسرائیل در غزه تظاهرات کرده‌اند. دفتر «انور ابراهیم» نخست‌وزیر این کشور، نیز ماه دسامبر اعلام کرد پهلو گرفتنِ تمامی کشتی‌های متعلق به اسرائیل، حامل پرچم اسرائیل، یا عازم به اسرائیل در اسکله‌های مالزی ممنوع است. این کشور هیچ رابطه‌ی دیپلماتیکی با اسرائیل ندارد. «دونالد مِی» مدیر «کسب‌وکارهای پیتزایی دومینو» در همین‌باره به تحلیلگران گفت: «بر کسی پوشیده نیست که نشان‌های تجاری آمریکایی در آسیا (البته من در حال حاضر عمدتاً در مورد مالزی صحبت می‌کنم) تحت تأثیر اتفاقاتی قرار گرفته‌اند که اکنون در خاورمیانه دارد رخ می‌دهد.»

در همین‌باره بخوانید:

›› رژیم صهیونیستی کدام اخبار را درباره جنگ غزه سانسور می‌کند؟


[۱] Israel’s war on Gaza: Are boycotts hurting US brands? Link

[۲] McDonald’s blames Israel’s war in Gaza for missing sales target Link

[۳] McDonald’s franchises in Middle East at odds over Israel-Hamas war Link

[۴] Indonesians boycott McDonald’s, Starbucks over support for Israel Link

[۵] ‘Boycott Israel’ breathes new life into ۱۰۰-year-old Egyptian soda brand Link

[۶] Trading Update Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ج د ا IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    33 15
    بله فایده دارد... منظور از فایده چیست؟؟ اگر هدف نابودی و کشتن اسرائیل باشد نه... اما حداقل میتونی کمک نکنی به اسرائیل... حد اقل کمک نکن... نمیگیم برو اسرائیل را نابود کن حداقل با خرید پپسی و هزار کوفت اسرائیلی دیگه به شرکت های اسرائیلی کمک نکن... نمیخاد اسرائیل را نابود کنی
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      15 13
      باید همه با هم تحریم کنیم
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      1 0
      مرگ بر اسرائیل حرام زاده بی شرف کودک کش
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    22 10
    الان 6 ماهه وزارت خارجه و صمت و گمرک و.... میخوان کالاهای حامی این قاتلین رو معرفی کنند.
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      5 4
      آخه ما چه کالای آمریکایی وارد میکنیم که بخایم تحریم‌کنیم خجالت بکشید فعلا در بنجلات چینی غرق هستیم همون کوکاکولا وپپسی هم که میگید مطمئن باشید مواد اولیه آشغال توشه که همین داخل تولید میشه
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      0 0
      ۱۹:۳۶ خجالت تو بکش که از کمک به جنایت‌کاران و کفار غربی حمایت می‌کنی به خاطر شکم.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    13 14
    الان 6 ماهه وزارت خارجه و صمت و گمرک و.... میخوان کالاهای حامی این قاتلین رو معرفی کنند.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    14 17
    کوکاکولا تو مشهد و قزوین درست میشه بعد اون وقت مال اسرائیله این الان چطوریه
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      2 7
      هر جا که درست میشه
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      2 4
      ۹:۵۰ ماده اصلی کوکا کولا یا پپسی از خارج میاد یعنی اگر ما نخوریم، فروشندگان دیگر ماده اولیه را از آنها نمیخره پس آنها هم فروش و سودشان میاد پایین
    • GB ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      2 1
      جالبه که ادعاتون میشه کشورهای اسلامی روابط اقتصادیشونو با اسرائیل قطع نمیکنن بعد خودتون کارخونه های اسرائیلی تو ایران دارید خخخخخ
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    15 14
    مرگ بر اسرائیل
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      1 0
      مرگ بر اسرائیل حرام زاده بی شرف کودک کش مرگ بر حامیان پر از فیوز رژیم غاصب کودک کش صگیونیستی . انشاء الله نابودی حکومت اسرائیل را جشن گرفته و بشریت را از دست صگیونیستها نجات می دهیم .
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    16 6
    نمی دانم که آیا ما قوانین و مصوباتی مبنی بر پیشگیری و محاکمه ی عاملین واردات قاچاقی کالاهای سرمایه داران صهیونیستی به داخل کشور داریم یا خیر! ؛ بطور مثال آیا این نوشابه های "کوکا کولا " که در همه جای کشور عرضه می شه و روی بعضی از آنها کلمه ی " اصل" هم نوشته شده و توسط تمام فروشگاههای بزرگ و کوچک و رستورانها و اغذیه فروش ها و...آزادانه فروخته و مصرف می شه و متاسفانه علی رغم مضر بودن برای سلامتی ، قیمتی گران و مشتری بسیار زیادی هم داره و هر از چند گاهی در مورد آن در نشریات خبرهای به نتیجه ای هم منتشر می شه ، محصول سرمایه داران صهیونیست هست یا خیر؟. البته شاید بسیاری از محصولات دیگر هم در کشور ما فروخته بشه که خدای نکرده سود آن به جیب صهیونیست ها بره و دلالهای پول پرست بطور علنی و یا تحت نام و برند دیگری بجز نام اصلی آن وارد کشور کنند!. امیدواریم مسوولین و بازرسین متعهدمان در اینمورد نظارت و ، پیشگیری کامل نموده و در صورت اینگونه خیانت ها عاملین را به سزای اعمالشان برسانند!.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    21 7
    من خودم محصولات ایرانی با نام برندهای امریکایی نمیحرم حتی اگه خیلی نیاز باشه، قبلا سعی میکردم نخرم حتی زمانی که خارج زندگی میکردم اصلا مک دونالد و استارباکس و ... که تو محله های مسلمون نشین فروشگاه های حلالشون بود نمیرفتم تابه امریکا و اسرائیل فایده نرسه، الانم خوشحالم برگشتم ایران، مالیاتم صرف جنگ با مسلمون ها نمیشه
    • احمد IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      7 3
      آفرین بر شرفت
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      7 3
      احسنت
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      5 0
      احسنت. من هم محصولات آمریکایی مثل آیفون و اپل نمی‌خرم. اونایی که به بهانه کیفیت می‌خرن در واقع در قتل نوزادان و کودکان غزه شریکن
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    15 9
    بله اثر داره این بیشرفهای دنیا دوست، قبله شون پول وقدرت هست 🤮👿👿🐀
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 6
    توی برزیل هم حزب کارگرشون میتونه اینو حلو ببره
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    19 6
    شما غصه مک دونالدو نخور
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      1 1
      ولی تو بخور هم غصه و هم
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      0 0
      بعد اظهار فضل کن.
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    11 5
    تو ایران مردم اهمیتی به این تحریم ها نمی دهند.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      3 11
      درایران جنس اسرائیلی وارد نمیشه مگه اندکی بصورت قاچاقی
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    6 17
    ایرانی های باغیرت نوشابه را کنار بگذارید هم سلامت می مانید هم اسرائیل را نابود می کنید.
    • GB ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      1 1
      همون با زمستان سخت اروپا نابود شد بسه
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      0 0
      با زمستان سخت اروپا، اروپا دست‌بسته شد. نابودی ارباب صهیونیستیت ربطی به زمستان اروپا نداشت
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    2 7
    باید این موضوع رو اعلام کنبم که فروشگاههای بزرگ مثل سرای ایرانی و......بعضا. با تولیدگنندگان هماهنگ شدن وقبمت خودشان رو به تولیدگان ارئه میکنند که از طرف اقلام گران می شود واز طرفی فروسندگان خرد نابود میکند باید هرچه سریعتر جلو گیرب کرد ودرصدا وسیما اینقدر تبلیغ نشود ومردم احساسی عمل کنند .......
  • محمدی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    8 9
    جالب اینکه اسمی از شرکتهایی که سهامدار اصلی آنها اسرائیل و یا شهروندان دوتابعیتی اسرائیلی است به میان نیامده، نظیر اینتل، اپل، سامسونگ، سونی، مایکروسافت و ....
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      4 0
      باید تحریم کامل شوند
  • سید حمید DE ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    6 9
    برادران اسرائیل ستیز یه توجیهی در مورد نستله بیاورند چون اصلا نامی برده نشده است .چه کسی نمایندگی ان را دارد ؟ بد نیست مردم بدانند
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      4 4
      خودتو با مؤمنین برادر حساب نکن. تو که اطلاع داری با سند و مدرک بگو تا مردم مطلع بشن. اصلا اگه میدونی چرا مردم رو معطل کردی؟!
    • سید حمید DE ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      1 1
      قالو سلاما . مگر نمی بینید که همه جا محصولات نسله در ایران فروخته می شود .حتما کسی نمایندگی دارد در ایران که تولید نمی شود و اگر هم تولید شود باید به اجازه نستله باشد . دلیل می خواهید لطفا به سر به بازار بزنید
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      0 0
      ۲:۴۱ آدم به خودش سلام نمی‌کنه. قاچاق هم یکی از راه‌های واردات انبوهه. تولید بدون مجوز این قبیل شرکت‌ها پس از تحریم هم امکان‌پذیره. بنابراین می‌بینی که راه‌های دیگه‌ای غیر از نمایندگی هم وجود داره.
  • باغبان پیر FR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    4 1
    فساد مالی مک دونالد پرداخت یک میلیارد و ۲۵۰میلون یورو توسط مک دونالد در فرانسه برای اجتناب از تعقیب کیفری برای کلاهبرداری مالیاتی بین سال های 2009 تا 2020
    • باغبان پیر FR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      2 0
      بابا این دیگه کی است که منفی زده!!! . باید یک روانی باشد!!! . من یک خبر را زدم اینکه منفی زدن نداره. این خبر در اخبار و جراید فرانسه آمده. این بابا فکر میکنه در فرانسه, آلمان, انگلستان و امریکا و کانادا فساد مالی نمیشه. یا فقط در ایران فساد میشه . در فرانسه هم مثل همه جا فساد مالی, دزدی, اختلاس, فرار مالیاتی میشود زندان های فرانسه پر از جنایت کار و خلاف کار است . آقایون مشرق نیوز یک کار تحقیقاتی در باره زندان های کشور های اروپایی و آمریکایی بکنید تا این روانی ها ببینند چقدر جنایت کار, اختلاسگر, آدم کش, خشونت طلب, چاقو کش, زن و کودک آزار هنده و دزد تو زندان خوابیده اند. این ها که در زندان هستند فقط بخشی از این افراد هستند که دست گیر شده اند . یک بخش از این تیپ افراد هم آزاد و ناشناخته هستند و در جامعه برای خودشون میخرند.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 4
    محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به تصاویر آرون بوشنل در صنعاء نوشت: «این پیام وفاداری ملت یمن است . آسمان صنعا آزادگان جهان را در آغوش می گیرد . اینجا جایی برای خائنان و کسانی که به سمت عادی سازی روابط با صهیونیستها حرکت می کنند، جود ندارد»
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    4 3
    رئیس‌جمهور برزیل، که اظهاراتش درباره جنگ غزه، خشم صهیونیست‌ها را موجب شده است پرچم فلسطین را در افتتاحیه یک کنفرانس ملی در کشورش برافراشت
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    4 3
    یمن ۲ ناوشکن آمریکایی را هدف قرار داد
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 4
    انگلیس: نفوذ قدرت نظامی ایران از خاورمیانه فراتر رفته است
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    4 3
    وزیر دفاع یمن: آمریکا و انگلیس منتظر روزهای دردناکتری باشند
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    5 4
    هیچ کجا نباید از محصولاتشون خریداری کنن
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 3
    جنس اسرائیلی چرا باید در ایران آزادانه به فروش برسه؟
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    4 3
    همه با هم باید تحریم کنند از خرید
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    2 4
    چرت نگو مک دونالد بیاد ایران سر محصولاتش سر و دست میشکنند
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      1 1
      با زبان خودت باهات صحبت می‌کنم: زر نزن. سگ‌ها هم برای استخون سر و دست می‌کشنن. سر و دست شکستن دلیلی بر مفید بودن استخون برای انسان نیست.
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      0 1
      لال شو. غرب‌گداهای بی‌هویت سر و دست می‌شکنن نه آدمیان
  • امید IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    5 3
    مک دولنالد به سگ دونالد معروف و متاسفانه توسط صهیونیست های مدیریت و درآمد کشورها را می چاپند.باید منابع مالی و درآمدی کلیه شرکت ها و منابع صهیونیست ها را در کل دنیا تحریم و نابود کنیم.
  • ناشناس IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    عوضش تا دلتون بخواد تو ایران دارند کوکاکولا میخورند همون شب اول جشن میدون فلسطین و بعد غزه رو سپردند به خدا و اسراییل، سیاست خیلی تمیزه...
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    1 0
    از اول نباید نوشابه کوکاکولا میخریدیم شاید بعضی ها هنوز نمیدونن اسرائیل کافر بیشرف چی نوشته روش بطری نوشابه رو بگیرین جلوی آینه و کلمه انگلیسی کوکاکولا رو برعکس بخونین استغفرالله نوشته لا محمد لا مکه
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    1 1
    زمان اعدام سلطان سکه سکه ۴ میلیون والی امروز ۳۸میلیون شادی روح سلطان سکه صلوات
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      0 0
      بر خودت و سلطان سکه لعنت. علت این افزایش تورمه نه تخلف.
  • CA ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    1 0
    اگه عربها تا امروز چندان به نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه اعتراضی نکردن شاید بخاطر اینه که نمیتونن از مک‌دونالد و کوک دل بکنن
  • US ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 2
    آیا میدانید که تمام درآمد مالی استارباکس در سراسر دنیا برای کشتن مردم غزه و کودکان و نوزادان غزه مظلوم به اسراییل کودک کش ارسال میشود? بنظ بنده مجتهدان جامع الشرایط جمهوری اسلامی ایران خیلی جدی و رسما استارباکس و سایر کمپانیهای صهیونیست ها را تحریم نمایند و خرید و مصرف فر آورده ها و تولیدات أنها را حرام و گناه اعلام دارند.
  • نقی ابراهیمی IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    1 1
    باید کالای امریکایی کوکاکولا در ابران نیز تحریم گردد وزارت خارجه چرا اقدام نمیکند
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    1 0
    ما که صدایی نشنیدم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس