کد خبر 1550410
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
دعوای داخلی در تل آویو در میانه آتش بس غزه

گانتز تهدید کرده است که اگر بودجه مدنظر کابینه به چیزی غیر از نیازهای جنگی اختصاص یابد، به آن رای منفی خواهد داد.

به گزارش مشرق، در میانه آتش بس غزه و در حالی که مقامات تل آویو بر طبل جنگ پس از آتش بس می‌کوبند، دعوای داخلی در تل آویو بالا گرفته و کابینه جنگی نتانیاهو باردیگر مشغول جنگ داخلی است.

در تازه‌ترین اختلافات، «بنی گانتز»، وزیر کابینه جنگی نتانیاهو هشدار داده است که تمام بودجه کابینه بایستی به نیازهای جنگی تعلیق گیرد و حزب وحدت ملی او به بودجه پیشنهادی جنگ که قرار است بخشی از بودجه را به خارج از میدان جنگ اختصاص دهد، رأی منفی خواهد داد و دولت را با چالش روبرو خواهد کرد.

دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اما اعلام کرده است که درخواست‌های گانتز را نمی‌پذیرد.

کابینه ائتلافی نتانیاهو قرار بود در مورد تغییرات بودجه سال ۲۰۲۳ بحث کند، اما به نظر می‌رسد پیش از مذاکرات بر سر بودجه، اختلافات درباره آن بالا گرفته است.

اسموتریچ وزیر دارایی و چهره بسیار تندرو کابینه نتانیاهو، حدود ۹۰۰ میلیون شکِل (معادل ۲۴۰ میلیون دلار) از وجوه بودجه را نگه داشته است، از جمله بیش از ۳۰۰ میلیون شِکل برای توسعه شهرک‌سازی زیر نظر «اوریت استروک»، وزیر شهرک‌ها و مأموریت‌های ملی و همچنین بیش از ۲۰۰ میلیون شِکل برای پروژه‌های آموزشی و فرهنگی صهیونیستی و همین موضوع با مخالف گانتز روبرو شده که خواستار اختصاص کل بودجه به میدان جنگ است.

گانتز در نامه‌ای به نتانیاهو گفت تخصیص مبالغ هنگفت برای نیازهای بحث برانگیز که مربوط به جنگ نیست به مقاومت ملی و وحدت اجتماعی اسرائیل آسیب می‌رساند. به گفته گانتز، در این زمان، همه جامعه اسرائیل باید بار جنگ را بپذیرند و مردم این را می‌دانند و دولت باید بر این اساس عمل کند.

گانتز که از زمان تأسیس کابینه نتانیاهو یکی از مخالفان سرسخت آن بود، از ماه گذشته برای کمک به هدایت جنگ پس از حمله ویرانگر حماس وارد ائتلاف با کابینه نتانیاهو شد. او اکنون در جریان تصویب بودجه تأکید دارد که «هر گونه پول موجود باید صرف نیازهای جنگی و صرفاً برای آنها شود. در صورت برگزاری جلسه و باقی ماندن بودجه برای نیازهای غیرجنگی، به آن رأی منفی خواهد داد.»

دفتر نتانیاهو اما اصرار دارد که «ما فردا بودجه بی‌سابقه‌ای به مبلغ ۳۰ میلیارد شِکِل (۸ میلیارد دلار) برای ۹۰ روز ارائه خواهیم کرد که نیازهای جنگ را برآورده می‌کند. این بودجه به طور کامل نیازهای ارتش اسرائیل را چه از نظر تهاجمی و چه دفاعی تأمین می‌کند، از خانواده‌های گروگان‌ها، مجروحان، کشته شدگان و کشته شدگان و خانواده‌های تخلیه شده مراقبت می‌کند و این نوید را می‌دهد که اقتصاد اسرائیل به کار و پیشرفت خود ادامه می‌دهد.»

نتانیاهو از ۷ اکتبر به دلیل عدم ارائه حمایت مالی کافی به افراد آسیب دیده از عملیات طوفان الاقصی، از جمله صدها هزار نفری که از خانه‌های خود تخلیه شده اند و بسیاری از آنها که معیشت آنها آسیب دیده، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

بانک مرکزی تل آویو هم هشدار داده است که بودجه فعلی مورد نظر کابینه، اقتصاد را دچار چالش و بحران‌های جدیدی خواهد کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس