گزینه‌های بد و بدتر رژیم صهیونیستی با پایان آتش‌بس موقت

با نزدیک شدن به پایان آتش بس موقت در غزه، به نظر می رسد رژیم صهیونیستی با انتخاب گزینه‌هایی میان بد و بدتر مواجه است.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی همزمان با چهارمین و آخرین روز آتش‌بس موقت بین گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی نوشت که برای تمامی گروه‌ها به ویژه اسرائیلی‌ها مشخص است که پایان دادن به این جنگ بدون رسیدن به بخشی از اهداف و منافع رژیم صهیونیستی، شکستی خفت‌بار برای آن به شمار می‌رود که اسرائیلی‌ها به ویژه بعد از شکست ۷ اکتبر تحمل پذیرش آن را ندارند.

ألون بن دیوید تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه صهیونیستی معاریو نوشته است که دستاورد نظامی که تاکنون با هزینه‌ای دردناک خریداری شده! اگر با شرایط سیاسی جدیدی در نوار غزه همراه نشود، بی‌فایده است. وی معتقد است که سران سیاسی رژیم صهیونیستی در این پرونده با تعلل فعالیت می‌کنند و همچنان به دنبال اتهام‌زدایی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم هستند.

وی ادامه داد که اسرائیل قبل از اینکه بخواهد به مانور سرنوشت‌ساز خود در جنوب نوار غزه ادامه دهد، باید طرحی را برای پایان این اوضاع برای خود ترسیم کند و در غیر این صورت نباید وارد این ماجراجویی شود. اگر ما ندانیم که حاکمیت غزه را بعد از حماس چگونه برنامه‌ریزی خواهیم کرد، ورود به این منطقه ما را در باتلاق گرفتار می‌کند.

بن دیوید با اشاره به انزوای رژیم صهیونیستی و گسترش نفرت از این رژیم ادامه داد: ما در حال حاضر نخست‌وزیری داریم که غیر از جو بایدن کسی با او رفاقت نمی‌کند و حتی بایدن نیز با ملاحظه‌کاری این کار را انجام می‌دهد.

این تحلیلگر صهیونیست که به محافل ارتش نزدیک است، معتقد است که حاکمیت غزه بعد از حماس باید به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان سپرده شود، وی نمی‌تواند سوار بر تانک‌های اسرائیل به غزه برود، بلکه باید ائتلافی غربی -عربی برای مشروعیت دادن به او و تامین هزینه‌های مالی اش ایجاد شود.

روزنامه صهیونیستی هآرتص با اشاره به این موضوع می‌افزاید که پیچیدگی اوضاع هنگامی بیشتر می‌شود که می‌بینیم تشکیلات خودگردان در زمینه نقش آینده خود در غزه دچار شکاف و اختلاف است، علاوه بر اینکه طرحی که عبدالفتاح السیسی ارائه کرده نیز منطقی به نظر نمی‌رسد و امکان تحقق ندارد.

تسفی بارئیل نویسنده این مقاله می‌افزاید که اظهارات بایدن در خصوص مشکل بودن ریشه‌کن کردن حماس به این معنی است که آمریکا در تحقق یکی از اهداف اصلی این جنگ تردید دارد و احتمالاً به دنبال راهکاری برای پایان دادن به جنگ است.

مقالات و تحلیل‌های نویسندگان صهیونیست در خصوص ابهام در زمینه طرح‌های آینده رژیم صهیونیستی بعد از ریشه کن کردن حماس و اشغال غزه و احتمال گرفتار شدن در باتلاق این منطقه مانند سال ۲۰۰۵ در شرایطی است که تحولات میدانی ۵۰ روز گذشته نشان می‌دهد ارتش اسرائیل با وجود کشتارهای گسترده‌ای که از طریق نیروی هوایی خود در میان غیر نظامیان انجام داده، قدرت پیشروی و اشغال کامل نوار غزه را ندارد و در مناطق جنوبی غزه با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد که تلفات غیر قابل تحملی برای آن ایجاد می‌کند.

محافل تصمیم سازی و نظریه‌پردازان سیاسی اسرائیلی در حال حاضر به دو گروه واقع‌گرا و آرمان‌گرا تقسیم شده و در شرایطی که واقع‌گرایان داخلی مانند بسیاری از تحلیلگران آمریکایی و خارجی از بن‌بست نظامی اسرائیل در اوضاع کنونی و احتمال تمدید آتش‌بس موقت سخن می‌گویند، آرمان‌گرایان همچنان معتقدند که اسرائیل از مرحله عملیات نظامی عبور می‌کند و بن‌بست آینده را در ترسیم عرصه سیاسی غزه بعد از اشغال کامل آن می‌دانند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    شالان آتش بس تمدید بشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس