کد خبر 1549464
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
پیروزی ویلدرز؛ کابوسی برای اتحادیه اروپا

تارنمای پولیتیکو نوشت: نامزد راست افراطی هلند که از خروج این کشور از اتحادیه اروپا «نکسیت/Nexit» حمایت می‌کند، دوست بروکسل نخواهد بود؛ پیروزی او به بدترین کابوس اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، این تارنمای آمریکایی افزود: یکی از موارد خط مشی خیرت ویلدرز برای رای دهندگان هلندی، بروکسل را بیش از هر چیز دیگری آزرده خواهد کرد: همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا.

با گذشت هفت سال از رای انگلیسی ها به خروج این کشور از انگلیس (برگزیت)، نکیست (Nexit) بخش اصلی پیروزی موفقیت آمیز نهایی رهبر راست افراطی هلند را تشکیل می داد.

با وجودی که ولیدرز از لفاظی های اسلام ستیزانه خود در هفته های اخیر کاسته است، نشانه ای دال بر کاهش اروپاستیزی بعد از پیروزی شوکه کننده او در انتخابات بروز نکرده است.

هر چند که رای دهندگان هلندی به دنبال پیروی از انگلیسی ها برای خروج از اتحادیه اروپا نیستند، به طوری که نظرسنجی ها آن را بعید می دانند، نشانه هایی وجود دارد که دولت تحت امر ویلدرز در هلند کابوسی برای بروکسل خواهد بود.

وجود یک کرسی برای ویلدرز در اطراف میز نشست سران اتحادیه اروپا، اوضاع را متحول خواهد کرد. ناگهان، سیاست ها از اقدامات آب و هوایی گرفته تا اصلاحات اتحادیه اروپا و ارسال سلاح برای اوکراین، می‌تواند تغییر کند.

از زمان اعلام نظرسنجی ها در مورد خروج از اتحادیه و پیروزی ویلدرز، به رغم این که میانه‌روها در ۱۰ سال گذشته از او فاصله گرفته اند، شرکای احتمالی راست افراطی این چهره راستگرای افراطی هلند، ائتلاف با او را تکذیب نکرده اند.

پولیتیکو نوشت: حتی اگر ویلدرز بخواهد از درخواست خود برای برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا در ازای قدرت صرف نظر کند، پیروزی او همچنان در بدنه نهادهای اتحادیه اروپا لرزه می‌اندازد.

این رسانه افزود: اگر احزاب میانه رو با هم متحد شوند تا بار دیگر ویلدرز را کنار بگذارند، ممکن است وی بعدها مجبور شود در قبال رای دهندگان خشمگین هلندی هزینه بپردازد.

مهاجرت موضوع اصلی انتخابات هلند را تشکیل می داد. برای سیاستمداران اتحادیه اروپا مهاجرت همچنان موضوعی نگران کننده است. با افزایش شمار مهاجران، بسیاری از کشورهای اروپایی از احزاب راست افراطی حمایت می کنند. سال گذشته در ایتالیا، جورجیا ملونی، رهبر حزب دست راستی «برادران ایتالیا» پیروز شد. در فرانسه، مارین لوپن رئیس حزب «مجمع ملی» در نظرسنجی ها در رتبه دوم انتخابات کشورش قرار گرفت. در آلمان، حزب آلترناتیو برای آلمان نیز در ماه های اخیر در رتبه دوم نظرسنجی ها قرار گرفته است.

ویلدرز در نطق بعد از پیروزی خود وعده داد به آنچه که «سونامی پناهجویان» خواند و به هلند آسیب رسانده رسیدگی خواهد کرد.

ژوئن (خرداد/ تیر) آینده، ۲۷ کشور اتحادیه اروپا انتخابات پارلمان اروپا را برگزار می کنند.

در همان روزی که رای دهندگان نمایندگان خود را در پارلمان اروپا انتخاب می کنند، بلژیک یک انتخابات عمومی برگزار می کند. تام ون گریکن، رهبر راست افراطی استقلال فلاندرز، نیز که چشم به راه موفقیت بزرگی است، به ویلدرز تبریک و گفت احزاب مانند ما در کل اروپا در راه هستند.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز در حالی که پیروزی ویلدرز را تبریک گفت، عنوان کرد « تغییر در راه است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس