شیربرقی یکی از اجزای حیاتی گیربکس اتوماتیک خودروها محسوب میشود که درصورت معیوب بودن، گیربکس را دچار مشکلات مختلفی میکند. این شیربرقی وظیفهی تنظیم جریان روغن و کنترل تعویض دندهها را به عهده دارد و در کارکرد صحیح و اسموت گیربکس بسیار تأثیرگذار است. این قطعه بهدلیل تحت فشار قرار گرفتن و کارایی مداوم ممکن است دچار مشکلات و خرابیهای بسیاری شود. شناخت علایم خرابی شیربرقی گیربکس، موضوع مهمی در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک است که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم.
نشانههای خرابی در شیربرقی گیربکس اتوماتیک
شاید برای شما هم این مشکل بهوجود آمده باشد که در تعویض دنده با پیامهای مختلفی روی داشبورد خودرو مواجه میشوید. اگر شما درمورد شیربرقی گیربکس اطلاعات کافی را نداشته باشید، قطعاً متوجهی درست کار کردن یا خرابی این قطعه نخواهید شد. به همین منظور در متن زیر به تعدادی از نشانههای خرابی شیر برقی گیربکس اشاره کردهایم:
روشن شدن چراغ چک
اولین نشانهای که شما را از خرابی شیربرقی گیربکس مطلع خواهد کرد، روشن شدن چراغ چک موتور است. این علامت هرگونه خرابی در گیربکس را به شما نشان میدهد که با دستگاه زدن، کد مشکل P0700 مشاهده خواهد شد؛ این کد بیانگر اشکال در گیربکس اتومات است و احتمال دارد دستگاه عیبیاب، کدهای مشکل بیشتری را در ماژول کنترل گیربکس پیدا کند. در این شرایط شما باید برای تعمیر گیربکس اتوماتیک، خود را به بهترین تعمیرگاه گیربکس برسانید.
تعویض دنده با تأخیر
اگر سیستم کنترل گیربکس هرگونه اختلالی را در شیر برقی شناسایی کند، عملکرد تعویض دنده در گیربکس کند شده و با تأخیر انجام میشود. این ایراد هم در تعویض افزایش دنده و هم در کاهش آن مشاهده میشود.
گیرکردن دنده
اگر شیر برقی در زمان درگیر شدن دنده، آسیب ببیند، گیربکس در همان دنده باقی خواهد ماند. در چنین شرایطی یکی از اقدامات موقتی که میتواند به راهاندازی خودرو تا زمان رسیدن شما به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک کمک کند، وارد کردن فشار یا نیرویی به شیربرقی شیفت خارجی است، زیرا با این اعمال فشار، دندهی خودرو آزاد میشود.
روشن شدن چراغ گیربکس
در اغلب خودروهای دنده اتومات، چراغی برای هشدار مشکلات گیربکس بهصورت مجزا طراحی شدهاست. اگر این چراغ روشن شود، احتمال ایجاد یک عیب یا ایراد در شیربرقی سیستم وجود دارد و شما برای اطمینان از تعمیر گیربکس اتوماتیک، باید از یک اسکنر OBD2 برای خواندن کدهای مشکل در ماژول کنترل گیربکس کمک بگیرید.
پرش دنده
پرش دنده یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد در زمان رانندگی با آن روبهرو میشوند. این اتفاق نشاندهندهی خرابی شیر برقی است، چراکه برای هر دنده یک یا چند شیر برقی تعویض دنده تعبیه شدهاست و اگر یکی از آنها خراب شود، گیربکس از رفتن به آن دنده باز خواهد ماند و مستقیماً به دندهی بعد خواهد رفت.
مشکلاتی در افزایش و یا کاهش دنده
مشکلات متناوب با شیر برقی موجب ایجاد اختلال در تعویض دنده میشود. جابهجاشدن دنده در دور موتور خیلی کم یا خیلی زیاد، جزو شایعترین این مشکلات است.
حالت اضطرار
حالت اضطرار یکی دیگر از نشانههایی است که شما را از خرابی شیر برقی و تعمیر گیربکس اتوماتیک مطلع میکند. این حالت یک رویکرد حفاظتی برای موتور خودرو است که رانندگان بهراحتی متوجهی آن میشوند، چراکه موتور خودرو محدودیت دور موتور در RPM 2500-3000 RPM را دریافت میکند و روی تعویض دنده تأثیر میگذارد. در این شرایط گیربکس از روی دنده ۳ تعویض نمیشود.
نشتی روغن گیربکس اتوماتیک
گیربکس یا همان جعبهدنده ماشین، نیروی لازم را از موتور به چرخهای خودرو انتقال میدهد تا اجزای گیربکس آسان و بسیار روان حرکت کنند. در برخی مواقع شما با مشکل نشتی روغن گیربکس مواجه میشوید که اگر بهموقع برای تعمیر خودرو اقدام نکنید، ممکن است این نشتی باعث تمام شدن روغن واسکازین خودرو شود، در این زمان گیربکس به هیچ عنوان کار نخواهد کرد. با نگهداری مرتب، بررسی و تعمیر گیربکس اتوماتیک میتوانید از نشت روغن گیربکس جلوگیری کنید. آسیب به ماهک، تنظیم نبودن کلاچ و یا ساییدگی دندهها از دلایل جا نرفتن و بد جا رفتن دندهها است که سبب اختلال در گیربکس شده و درنهایت نشتی روغن گیربکس را بهدنبال دارد.
نحوهی عملکرد شیربرقی گیربکس اتوماتیک
وظیفهی اصلی شیر برقی، باز و بسته کردن مسیر روغن بهمنظور تعویض دندهها است. واحد کنترل گیربکس اطلاعات را از سنسورهای سرعت خودرو، موتور خودرو و دیگر سنسورها جمعآوری میکند. ماژول کنترل گیربکس از کلیهی این عوامل برای محاسبهی زمان تعویض دنده بعدی بهره میگیرد. زمانی که شما تصمیم میگیرید دنده را تعویض کنید، واحد کنترل گیربکس، نیرو را به شیر برقی موردنظر ارسال میکند و موجب باز شدن شیر برقی و گردش روغن گیربکس به درون بدنهی ساعت میشود، در این زمان است که دنده تغییر میکند. اگر خودرو در هنگام تغییر دنده دچار مشکل شود، شما باید برای تعمیر گیربکس اتوماتیک آن را بهدست یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک بسپارید تا مشکل بهصورت تخصصی بررسی شود. شیربرقی گیربکس اتوماتیک، درون بدنه ساعت گیربکس خودرو قرار دارد. شیربرقی گیربکس بعضی از خودروها، بدون جدا کردن بدنهی ساعت قابل مشاهده هستند؛ اما در برخی دیگر، تا زمانی که بدنهی ساعت از خودرو برداشته نشود، شیربرقی مشخص نمیگردد.
هزینهی تعویض شیر برقی گیربکس اتوماتیک
مدل ماشین و مدل گیربکس تأثیر بسزایی در هزینهی تعویض شیر برقی گیربکس اتوماتیک دارند. همانطورکه اشاره کردیم، در بعضی خودروها نمیتوان تنها یک شیربرقی را تعویض کرد، بلکه باید کل پک شیر برقی تعویض شود؛ اما در برخی دیگر از خودروها، شما باید کل بدنهی ساعت را تعویض کنید در این شرایط شما مجبور به پرداخت هزینهی بیشتری برای تعویض شیربرقی میشوید. نکتهی بسیار مهم این است که در زمان تعویض شیر برقی و بدنهی ساعت، باید روغن گیربکس و فیلتر را هم عوض کنید. پس تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو را جدی بگیرید تا مجبور به پرداخت هزینههای سنگینتر نشوید.
چگونگی تشخیص مشکل شیر برقی گیربکس اتوماتیک
برای تشخیص مشکل شیر برقی گیربکس، شما باید متوجه شوید که اشکال در کدام بخش است. این تشخیص قبل از شروع عیبیابی، نیازمند آگاهی از کدهای ایراد است. برخی از کدها به ما نشان میدهند که این اختلال به سیمکشی یا شیر برقی مرتبط میشود. بیشتر کدهای مرتبط با شیر برقی را میتوان از طریق شستوشوی گیربکس یا تعویض روغن گیربکس حل کرد.
سخن پایانی
در این مقاله شما را با علایم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک آشنا کردیم. حال میتوانید با استفاده از این مطالب، مشکل را پیدا کرده و هرچه سریعتر خودرو را برای بررسی و تعمیر گیربکس اتوماتیک به یک تعمیرگاه تخصصی بسپارید.
این محتوا تبلیغاتی است