تمام ویدئوهای «شورش ششم ژانویه» به طور عمومی منتشر می‌شوند

مجلس نمایندگان آمریکا از دیروز (جمعه) اقدام به پخش علنی ویدئوهای یورش حامیان رییس جمهور سابق این کشور به ساختمان کنگره در ششم ژانویه کرده است.

به گزارش مشرق، مایک جانسون، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به انتشار علنی بیش از ۴۰ هزار ساعت از ویدئوهای مربوط به یورش حامیان دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق این کشور به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، گفت که این اقدام با هدف «شفاف‌سازی و برملا کردن حقیقت» صورت گرفته است.

پس از پیروزی جو بایدن، رییس جمهور کنونی آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ این کشور، هزاران نفر از حامیان ترامپ در واشنگتن تجمع کردند؛ این در حالی بود که هر دو مجلس کنگره با برگزاری جلسه در آستانه تایید صحت پیروزی بایدن در انتخابات بودند؛ انتخاباتی که به ادعای ترامپ در آن تقلب رخ داده بود. در این بحبوحه، برخی از معترضان به ساختمان کنگره یورش برده و جلسه مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنا را مختل کردند. دمکرات‌ها از آن تاریخ به بعد شورش ششم ژانویه را «قیام علیه دمکراسی آمریکا» نامیدند.

جانسون در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: امروز ما بلافاصله شروع به انتشار ویدئوها در یک تارنمای عمومی خواهیم کرد و به منظور افزودن تقریبا تمام ویدئوها(بیش از ۴۰هزار ساعت) به این تارنما، با حداکثر سرعت پیش می‌رویم. مطمئن خواهیم شد که همه شهروندان تک تک دقایق ویدئوها را بدون سانسور مشاهده کنند.

جانسون اضافه کرد که در این ویدئوها چهره شهروندان تار شده است تا «هیچ‌ فردی هدف اقدام تلافی جویانه قرار نگیرد. همچنین حدود ۵درصد از ویدئوها به دلیل داشتن محتوای امنیتی درباره معماری ساختمان کنگره، پاک شده است.»

بری لودرمیلک، نماینده کنگره آمریکا از ایالت جورجیا گفته است: مردم آمریکا شایسته شفافیت، مسئولیت پذیری و به‌جای روایت‌های سیاسی از پیش تعیین شده، مستحق پاسخ‌های واقعی متقن هستند.

این دومین تلاش مجلس نمایندگان برای انتشار ویدئوهای ششم ژانویه است. پیش از این، کوین مک‌کارتی، رییس معزول این مجلس در ماه مارس، تعدادی از این ویدئوها را در اختیار تاکر کارلسون، مجری مشهور شبکه‌‎های تلویزیونی آمریکا قرار داد. کارلسون در شبکه فاکس نیوز بخشی از یک ویدئو را منتشر کرد که به آزادی زودتر از موعد جیکوف چنسلی، منجر شد؛ کسی که رسانه‌ها به او لقب «کیواِی‌نان شانون» دادند.

در این ویدئو، چنسلی در حال دیده می‌شد که به آرامی و با اسکورت پلیس در حال قدم زدن در ساختمان کنگره است؛ این در حالی بود که دمکرات‌ها مدعی «شورش خشونت‌آمیز» در ساختمان شده بودند. شبکه فاکس‌نیوز در ماه آوریل بدون هیچ توضیحی کارلسون را اخراج کرد.

دولت بایدن بیش از یک هزار شهروند آمریکایی را به ارتکاب جرایم مختلف مرتبط با شورش ششم ژانویه متهم کرده است. انریکه تاریو، رهبر گروه راست‌افراطی «پسران مغرور» که براساس گزارش‌ها در بین معترضان ششم ژانویه نبود، به اتهام «توطئه فتنه‌گرانه» با ۲۲ سال حبس، بیشترین محکومیت را دریافت کرد!

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس