
نميتوان "اخراجيها 1 و 2" را با "آتش بس" يا "توفيق اجباري" و "درباره الي" مقايسه کرد، حالا عضو تازه باشگاه ميليارديها قاعده را بر هم زده و اين جذاب است. در سينمايي که اين روزها کمديهاي عامه پسندش هم شکست ميخورد فروش بالاي يک فيلم تاريخي را ميتوان نقطه عطفي براي اهالي نااميد آن دانست و البته براي فروش بيشتر ديگر آثار ارزشمند اين سينما برنامهريزي کرد.
"ملک سليمان" به معناي واقعي کلمه فيلمي نيست که بتواند در نگاه اول انبوه تماشاگران فيلمهاي ايراني را به سالنها بياورد، فيلم بازيگر محبوب ندارد، تماشاگر را با لودگي نميخنداند، داستان عاشقانه روايت نميکند و يک فيلم کاملا جدي است که داستان آشنايش براي مخاطب را در قالب تکنولوژي و قصه ميريزد و تلاش ميکند به منابع ديني وفادار باشد.
راز فروش ميلياردي "ملک سليمان" را در شرايطي که مخاطب با سينما قهر کرده ميتوان در تبليغات گسترده تلويزيوني جستجو کرد، تبليغاتي که سالها پيش "مريم مقدس" را هم به فيلمي پرفروش تبديل کرد. حمايت و اطلاع رساني رسانه ملي از "ملک سليمان" کمک کرد تا بسياري از اکران اين فيلم باخبر شوند. امکاني که بسياري از فيلمهاي سينمايي باتوجه به نرخ بالاي تبليغات تلويزيوني ندارند.
گروه سازنده فيلم در برنامهاي هدفمند در گفتگوها و نشستهاي مختلف حضور پيدا کردند و فضاي تبليغاتي مناسبي براي فيلم به وجود آوردند، "ملک سليمان" از قالب يک پروژه فاخر ميلياردي خارج و به خانههاي ايرانيان آمد، شبکههاي تلويزيون علاوه بر تبليغات گفتگوهايي با کارگردان ترتيب دادند و مطبوعات و رسانههاي ديگر هم به ياري فيلم آمدند، شهريار بحراني که در اين سالها کارگرداني کم صحبت بوده براي "ملک سليمان" بيشترين مصاحبهها را داشته است و اين برنامهريزيها به مخاطب کمک کرد تا بيشتر از "ملک سليمان" بداند و براي ديدن آن درنگ نکند.
"ملک سليمان" مانند "مريم مقدس" داستاني برگرفته از قرآن کريم و منابع ديني دارد و براي جامعه ايراني ديدن اين داستانها روي پرده سينما جذاب است، گروه سازنده فيلم توانستند قشري را که به ديدن چنين آثاري علاقه دارند و معمولا جاي خالي اين فيلمها را در سينما ميبينند براي ديدن فيلمشان به سالنها بياورند.
فروش ميلياردي اين پروژه فاخر که بنياد سينمايي فارابي و سازندگانش اميد بسياري به فروش آن داشتند نشان ميدهد بخشي از مشکلات سينماي ايران در حوزه تبليغات، پخش و معرفي است و تبليغات تلويزيوني همچنان و با فاصله از ديگر رسانههاي تبليغي ميتواند به اقبال از يک کالاي فرهنگي منجر شود.
فرآورده: فروش ميلياردي "ملک سليمان" را پيشبيني ميکرديم
تهيهکننده فيلم سينمايي "ملک سليمان" با اشاره به فروش ميلياردي اين پروژه تاکيد کرد او و گروه سازندگان ميدانستهاند فيلم ميتواند در جذب مخاطب موفق باشد.
مجتبي فرآورده گفت: ما از ابتدا ميدانستيم "ملک سليمان" ميتواند جمعيت خاموشي را که با سينما قهر کرده به سالنها بياورد و خوشحاليم که به اين هدف رسيدهايم. "ملک سليمان" روحانيون، طلاب، دانشجويان، اقشار فرهيخته و گروههايي را که در اين سالها فيلمي مناسب خود در سينما نميديدند با اين هنر پيوند داده است.
وي ادامه داد: ما براي پخش آگهيهايمان از تلويزيون مشکل داشتيم اما آقاي ضرغامي وارد شد و از فيلم حمايت کرد، موفقيت اين فيلم در اکران را نبايد به پاي تبليغات تلويزيوني نوشت. فيلمهايي بودهاند که تبليغات بيشتري داشتهاند اما نتوانستهاند بيشتر از 500 ميليون تومان فروش کنند.
اين تهيهکننده افزود: من از حمايت آقاي ضرغامي تشکر ميکنم و از مسئولان و مديران فرهنگي ميخواهم در ملاکهايشان تجديد نظر کنند و نگاهي درست به مخاطب داشته باشند و بتوانند تحليلي درست از مخاطب هوشمند امروز ارائه بدهند، مديراني که جهتگيريهاي نادرست دارند بايد به فکر جذب 95 درصد از مردم جامعه باشند که با سينما قهر کردهاند.
فرآورده گفت: ما مصر بوديم که بخشهاي بعدي اين فيلم را بسازيم، فروش ميلياردي "ملک سليمان" راه را براي ما هموارتر کرد، اما اين موضوع ميتواند براي کساني که به آمار و ارقام دلبسته هستند خوشايند باشد، اين فيلم براي احترام به شعور مخاطب ايراني ساخته شده است.
فيلم سينمايي "ملک سليمان" به گفته مجتبي فرآورده تا ديروز در سينماهاي تهران 990 ميليون تومان فروش داشته و فروش امروز جمعه 28 آبان آمار را بيشتر از يک ميليارد خواهد کرد.