.

تا پیش از ورود راکت اندازهای هیمارس به جنگ اوکراین، ارتش روسیه دارای برتری آتش توپخانه ای یکطرفه و خردکننده علیه ارتش اوکراین بود اما ورود این سلاح جدید شرایط را به کلی تغییر داد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حمله ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی و ارسال حجم انبوهی از تجهیزات مدرن غربی توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف، موجب شد تا نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، جهان نظاره گر تقابل برترین تسلیحات ساخته شده توسط شرق و غرب در یک میدان نبرد با شرایط برابر باشد؛ علی رغم برتری فاحش تجهیزاتی روسیه در ابتدای جنگ، با گذشت زمان کشورهای غربی به رهبری ناتو دست به تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات مدرن خود کردند تا امروز تقریبا دو کشور در شرایطی نسبتا برابر به نبرد با یکدیگر در جنوب و شرق اوکراین بپردازند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات به کار رفته توسط روسیه و اوکراین در جنگ اخیر و جزئیات عملکرد آنها بپردازیم.

راکت انداز توپخانه‌ای M-۱۴۲ هیمارس

در دهه ۹۰ میلادی ارتش امریکا به دنبال جایگزینی برای راکت اندازهای M-۲۷۰ خود بود، با این شرایط که سامانه جدید همان راکت های مورد استفاده در سیستم ام۲۷۰ را شلیک بکند اما با مشخصاتی متفاوت.

راکت انداز ام۲۷۰ روی شاسی شنی دار نفربر ام۱۱۳ ساخته شده بود که ۱۲ راکت را از دو محفظه ۶ تایی روی شاسی شلیک می‌کرد؛ ام۲۷۰ سیستمی سنگین با وزن ۲۴ تن و کم تحرک بود و ارتش امریکا به دنبال سیستم جدید بر پایه شاسی چرخدار بود تا در کلیه محیط های جغرافیایی قادر به عملیات و جا به جایی سریع باشد.

نگاهی به راکت اندازهای "هیمارس" و اثرگذاری آنها در میدان نبرد/ سلاحی که موجب وحشت سربازان ارتش روسیه می‌شود +فیلم و تصاویر
راکت انداز M-۲۷۰

بدین شکل سامانه جدید M-۱۴۲ هیمارس طراحی و ساخته شد که روی شاسی کامیون FMTV بوده و محفظه حامل ۶ تیر راکت توپخانه ای هدایت ماهواره ای آن به شکل ماژولار طراحی شده و در زمانی کمتر از ۲ دقیقه قابل تعویض بود؛ همچنین سامانه هیمارس کمتر از ۱۱ تن وزن دارد که نسبت به وزن ام۲۷۰ از نصف نیز کمتر است.

نگاهی به راکت اندازهای "هیمارس" و اثرگذاری آنها در میدان نبرد/ سلاحی که موجب وحشت سربازان ارتش روسیه می‌شود +فیلم و تصاویر
راکت انداز هیمارس

هر دو سامانه از راکت های با برد و سر جنگی مختلف از ۴۵ تا ۹۰ کیلومتر نظیر ام۲۶، ام۳۰ و ام۳۱ استفاده می کنند؛ با گذشت چند ماه از آغاز جنگ اوکراین و با توجه به نیاز شدید این کشور به سیستم های توپخانه ای دوربرد هر دو سامانه هیمارس و ام۲۷۰ در ماه ژوئن ۲۰۲۲ میلادی توسط امریکا و کشورهای اروپایی به ارتش اوکراین اهدا شدند.

سلاحی که موجب وحشت سربازان ارتش روسیه می‌شود

تا پیش از ورود راکت اندازهای هیمارس به جنگ اوکراین، ارتش روسیه دارای برتری آتش توپخانه ای یکطرفه و خردکننده علیه ارتش اوکراین بود اما ورود این سلاح جدید شرایط را به کلی تغییر داد.


نخستین ویدئو از کاربری سامانه هیمارس در اوکراین


در گام نخست راکت های سامانه هیمارس که از هدایت ماهواره ای و دقت بسیار بالایی برخوردار بودند دست به نابودی ده ها انبار مهمات ارتش روسیه در خاک اوکراین زدند؛ انهدام هزاران گلوله و راکت توپخانه موجود در انبارهای نابود شده توان آتش توپخانه ارتش روسیه را شدیدا کاهش داد.


انهدام انبار مهمات ارتش روسیه در دونتسک در فاصله 63 کیلومتری خط مقدم توسط هیمارس


همچنین در مواردی از این سلاح برای حمله به مراکز فرماندهی و محل حضور سربازان ارتش روسیه در مناطقی استفاده شد که پیش از این خارج از دسترس ارتش اوکراین بودند.


انهدام هویتزر گیاتسینت روسی توسط هیمارس


اگرچه کشورهای غربی تجهیزات توپخانه ای دیگری نظیر هویتزرهای سزار، ام۷۷۷ و پالادین نیز به اوکراین اهدا کرده اند اما به جرات می توان گفت ۷۰ درصد از ویدئوهای منتشر شده از سوی طرف اوکراینی در مورد هدف قرار دادن تجهیزات یا مواضع ارتش روسیه در جنگ اخیر مربوط به اصابت راکت های هیمارس بوده است.

مجموعا ارتش اوکراین ۳۸ دستگاه سامانه M-۱۴۲ هیمارس و ۲۲ دستگاه راکت انداز M-۲۷۰ (از کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه) دریافت کرده است که منابع اوکراینی مدعی هستند تا کنون هیچ یک از آنها در جنگ اخیر نابود نشده اند؛ بنابر این ارتش اوکراین مجموعا ۶۰ دستگاه از این راکت انداز و هزاران تیر راکت هدایت شونده با بردی نزدیک به ۹۰ کیلومتر در اختیار دارد.

تجهیز هیمارس به موشک‌های دوربرد

از ابتدای جنگ، مقامات اوکراینی بارها از پنتاگون درخواست تحویل موشک های بالستیک تاکتیکی ATACMS را داشتند که از همان پلتفرم سیستم هیمارس شلیک می شوند.


شلیک موشک ATACMS از پلتفرم هیمارس


امریکا در دسامبر ۲۰۲۲ وعده ارسال موشک های GLSDB با بردی حدود ۱۵۰ کیلومتر را به اوکراین داد ولی با ارسال موشک ATACMS مخالفت کرد؛ اما در نهایت چندی پیش پس از سفر زلنسکی به امریکا و دیدار با جو بایدن، موشک فوق به ارتش اوکراین تحویل داده شد و در خصوص موشک های GLSDB نیز گفته می شود به زودی نخستین محموله آنها به کی‌یف ارسال خواهند شد.

ارتش اوکراین خیلی زود استفاده از موشک های ATACMS را آغاز کرد؛ موشکی که به اوکراین تحویل داده شده بود از نسخه M-۳۹ با بردی حدود ۱۶۰ کیلومتر است و گفته می شود در آینده نزدیک نسخه با برد ۳۰۰ کیلومتر نیز به این کشور تحویل داده خواهد شد.


لحظه اصابت سر خوشه ای موشک ATACMS به فرودگاه بردیانسک


اوکراینی ها با شلیک موشک ATACMS از روی شاسی هیمارس، دو پایگاه بالگردی مهم ارتش روسیه در لوهانسک و بردیانسک را هدف قرار دادند.

نگاهی به راکت اندازهای "هیمارس" و اثرگذاری آنها در میدان نبرد/ سلاحی که موجب وحشت سربازان ارتش روسیه می‌شود +فیلم و تصاویر
آسیب وارد شده به بالگردهای روسی در فرودگاه بردیانسک

تصاویر ماهواره ای منتشر شده از این دو پایگاه نشان می داد بیش از ۲۰ فروند بالگرد ارتش روسیه از دو مدل میل۸ و کاموف۵۲ بر اثر اصابت ۱۱ تیر موشک بالستیک ATACMS با سر جنگی خوشه ای منهدم شده یا دچار آسیب در سطوح مختلف شده اند.

نگاهی به راکت اندازهای "هیمارس" و اثرگذاری آنها در میدان نبرد/ سلاحی که موجب وحشت سربازان ارتش روسیه می‌شود +فیلم و تصاویر
آسیب وارد شده به بالگردهای روسی در فرودگاه لوهانسک

ارتش اوکراین در انتظار دریافت تعداد بیشتری از این موشک و همچنین نسخه دوربرد آن برای حمله به پایگاه های هوایی موجود در شبه جزیره کریمه است تا بتواند مانع از پوشش هوایی جنگنده های روسی بر فراز میادین نبرد شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    54 23
    یکم عجیبه از مشرق همچین تحلیلی !!!
    • پدی از پیج همسایه🙂 ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      58 27
      شیربچه های گردان ازوف♥️ و ملت مظلوم و متمدن اکراین♥️انقدر خوب ایستادگی کردن مجبور شده بعد۶۰۰-۷۰۰روز واقعیتو بگه .
    • آرش ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      25 18
      مشرق قرار نیست طبق نظر تو فقط تبلیغ کنه. اون واقعیات و پوشش میده تا سطح دانسته هامون بالاتر بره . و یاد بگیریم حتی از دشمنامون.
    • ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      14 24
      اگه ماهواره نباشه پشم هم نیست مثل تسلیحات جنگ جهانی دوم میشه
    • ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      22 12
      فشار بخور روسوفیل
    • ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
      6 0
      فعلاً که ماهواره هست.
  • کیان ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    29 43
    کلا پوتین هم عوضیه ولی از یانکی ها خیلی بهتره
    • ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
      4 0
      هر دوشون عوضی هستند و بدترینشون خود روسیه است که در طول تاریخ در حدود نصف ایران را هاپولی کرد و بالا کشید ، بخصوص در عهدنامه های گلستان ، ترکمنچای و پیمان آخال. (پیمان آخال را حتماً در اینترنت سرچ و مطالعه فرمائید.)
  • محمد ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    24 42
    من جای شما بودم مجانی برای شیطان و ایادیش تبلیغ نمی کردم یک پول کلانی بگیرید.
    • ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      27 5
      جنس خوب نیاز به تبلیغ نداره، حتی بچه های 8 ساله هم اثرگذاری این سلاح فوق‌العاده را فهمیده اند حالا شما اگر نفهمیدی با صدتا گزارش و تبلیغ فایده ای نداره
    • ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      9 7
      فشار بخور روسوفیل
  • فالکروم ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    22 36
    روسیه کل خاک اوکراین را تصرف خواهد کرد
    • ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      14 3
      لپ لپ یا دانه دانه؟
    • ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
      5 0
      خاک ایران را هم خیلی تصرف کرده و باز به تصرف بقیه اش چشم داشت، بعد جنگ جهانی دوم هم نمی خواست شمال ایران و آذربایجانها را پس بدهد ، با تهدید زدن بمب اتمی به روسیه توسط ترومن، مجبور به ترک شمال ایران شد.
  • ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    19 10
    ما هم از اینا داریم؟
  • ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    24 34
    اونا موشک میسازن ماهم موشک می‌سازیم که صد رحمت به ترقه
    • ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      15 15
      یابو
    • یک بسیجی ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      14 16
      جاسوس یا فریب خورده امریکا و اسراییل گوش کن .....با یکهزارم همین ترقه ها اسراییل به گریه افتاد و از امریکا درخواست کمک کرد . و چندین ناو هواپبما بر و هلی کوپتر بر را با چند هزار سرباز به کمک اربابان صهیونیستت فرستاد . حالا فکر کن اگر الباقی توان موشکی ایران به میدان بیایید چه بلایی سر اربابانت خواهد امد
    • امیر ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
      3 2
      همین ترقه ها اربابت او زمینگیر کرد صهیون بدیخت
  • ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    11 16
    راه تلافی آسونه. من اگه جای پوتین بودم به حزب الله کلاهک اتمی و هیدروژنی می دادم.
    • ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      32 2
      روسیه خودش از بنیانگزاران اسرائیل هست و بسیاری از مقامات عالی رتبه اسراییلی روس تبار هستن
    • ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
      5 0
      چی میگی عامو؟ پوتین در باطن طرفدار اسرائیله و بهم نان قرض می دهند ، یادت نره روسیه توی سوریه در زمان حمله هواپیماهای اسرائیل به نیروهای ایرانی و مقاومت ، سیستمهای پدافند هوائیش را خاموش می کرد تا هواپیماهای اسرائیلی بیایند کارشان را بکنند و بروند. واقع بین باشیم بجای هیجانی حرف زدن.
  • ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    37 28
    دم اوکراین گرم✌
  • ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    45 29
    مرگ بر روسیه مرگ بر روسیه
  • ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    40 33
    اوکراین پیروز است.✊
  • ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    32 18
    پروفسور ظریف، وزیر خارجه سابق ایران :تو جنگ روسیه-اوکراین، ضربه بزرگی از روسیه خوردیم؛ اونا هم پهباد هارو گرفتن، هم خودشون لو دادن.
    • ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      6 1
      بره به جهنم این پروفسور ..
    • ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      7 1
      پروفسور ظریف یه روزی هم می گفت مگه میشه رئیس جمهور بعدی امریکا با یک حرکت خودکار توافق برجام رو از بین ببره جامعه جهانی نمیزاره این آقای سناتور امریکایی که اینو گفته تو دانشگاه بهش خوب درس ندادن
  • ارمان ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    5 1
    خیلی ناراحتی خیلی دلت میخواد ما هم درگیر جنگ بشیم
  • ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    41 7
    لات کوچه خلوت بودن که افتخاری نداره روسیه اگه مرده الان پیشروی کنه
  • ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    8 1
    چرا زاغه بتنی نداشتند الان دیگه همه چی باید زیر زمین باشه
  • ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    20 4
    سامانه ای مانند گنبد آهنین اسراییل برای راکتها وموشکها لازم است
    • ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      13 4
      این حرف رو نزن مشرقیون ناراحت میشن، مگه نمیدونی که گنبد آهنین سوراخ سوراخه و همه چی ازش عبور میکنه
  • ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    36 9
    چه عجب یک گزارش بی طرفانه منتشر کردید!! به هر روی، کسی (یا کسانی)که این گزارش را تهیه کرده است ،زحمت کشیده است و کار مستندی را تهیه کرده است . دستش درد نکند.
  • ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    13 18
    اگر باعث وحشت سربازهای ارتش آزادی بخش روسیه شده بود تا حالا ضد حمله کوکائینی ها به جایی رسیده بود!! این سلاح هم مثل بقیه چیزایی که غربی ها دادن به اوکراین اثری رو که تبلیغ میکردن نداشته!!
    • ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      7 6
      فشار بخور روسگدا کمونیست
    • ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      8 2
      استالین خیلی وقته سقط شده
  • ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    4 31
    سامانه هیمارس در برابر سامانه باور 373 و سامانه دهلاویه عددی نیست . من خوده همه رو دیدم و هیمارس چیز چرت و دروغینی هست برای فریب محور مقاومت
    • ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      28 4
      ایشون از شاگردان ممتاز رائفی پور هستند که راکت هدایت شونده رو با موشک ضد زره مقایسه میکنن
    • علی ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      32 0
      اگه اظهار نظر نکنی بخدا نمیگن لالی کاربرد موشک ضد هوایی و ضد تانک با آتشبار زمینی کجا همپوشانی داره بهتره اینجور مواقع بیشتر گوش بدی تا حرف بزنی
    • ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      3 0
      چی مصرف کردی
    • ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
      0 0
      این ازون اصلاح طلب هاییه که میخواد تکنیک دفاع بد رو پیاده کنه...برو بمیر
  • ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    30 8
    تازه فهمیدید سلاح های روسی به درد نمیخورند مثل خودروهای چینی که یه روزی مردم اصلا حاضر نبودند بخرند اما به لطف مافیا الان به خودروی داخلی ترجیح میدهند
    • مجید ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      5 12
      غربگشنه نود درصد سلاح های جنگی اوکراین و ناتو ساخت روسیه است هر وقت یک کلت روسی را دستت گرفتی انوقت شاید یه چیزی فهمیدی
  • آرش ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    4 2
    عجب چیزایی آن. مخصوصا موشک هاشون که میگن از همین پلتفرم شلیک میشن . 45 تا 300 کیلومتر پوشش . نقطه زن و سر جنگی قدرتمند و سر جنگی بارانی . می‌دونم تقریبا شبیه به اینو جدا جدا داریم ولی ؛ آقا ماهم از این ها می‌خوایم . بسازید
  • مجتبی ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    13 0
    انصافا تحلیل فنی و دقیق بود .
  • سعید ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    12 2
    سئوالی که هست این هست که چگونه روسیه با انواع موشک‌ها وهواپیماها و بمب‌های هدایت از راه دور وماهوارهای نظامی که دارد ونهادهای گوناگون ،انبارها ولنچرهای هیمارس را منهدم نمیکند،اکراین همانطور که گفتید ادعا کرده تا کنون هیچ کدام از هیمارسها آسیب ندیدند،بنظرتون تعجب آور نیست که روسیه از موشک‌های هایپرسونیک خود که توان عبور از همه سامانه‌ای دفاعی را دارند چرا اقدام به انهدام این موشک‌ها نمیکنه،واقعا اگر جواب علمی ومنطقی دارید بفرمائید
    • ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      3 0
      برای اینکه این سامانه از لحظه استقرار در محل تا شلیک و سپس آماده شدن برای ترک موضع کلا 5 دقیقه بیشتر زمان لازم ندارد. از لحظه شلیک تا ترک محل هم دو دقیقه بیشتر طول نمی کشد. یعنی حتی اگر روس ها بلافاصله پس از شلیک موقعیت آن را کشف کنند (که کشف موقعیت دقیق یک سامانه که در منطقه ای واقع است به طول 160 کیلومتر و عرض صدها کیلومتر عملا ناممکن است) تنها دو دقیقه فرصت دارند آن را بزنند.
    • ب ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      3 0
      و در یک کلام مثل این است که برای پیدا کردن سوزنی در انبار کاه تنها دو دقیقه فرصت داشته باشی!!
  • ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    13 1
    میبینم که خدا رو شکر گورخ شما رو هم برداشت ولی نترسید ما میتونیم
  • ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    14 1
    هیمارس کابوس روس ها🤗
  • ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    3 0
    چه فشاری میخورند
  • ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    2 0
    بعد از جنگ جهانی دوم تا الآن جهان واقعا برخوردار از عقلانیت شده است چون از سلاح هسته ای استفاده نکرده است ولی تا چه زمانی است؟ آیا همیشگی است؟
  • ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    6 4
    روسیه بدون بمب اتم هیچی نیست ... حتی یک کشور ضعیف هم نتونست شکست بده .... امریکا واقعا ابرقدرته که بدون دخالت و فقط با چند تا تجهیزات روسیه رو زمین گیر کرد
  • ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    3 1
    روسیه صد سال از امریکا عقب افتاد ... حالا فرصت چین هست .. بعدش ایران که برنامه ی اصلی هست و نقشه ی تجزیه ایران رو دارن ... باید باهوش باشیم و دوستانمون رو عوض کنیم ... ولی حیف که مسئولان ما عقل ندارن و فقط بلدن از بورس دزدی کنن
  • ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    5 6
    روسیه در حد ناتو و غرب تجهیزات دارد و حتی در آیتم هایی مثل توپخانه هنوز هم برتر است روسیه اندازه کل قوای ناتو ، قوای زرهی موتوری داره و دومین نیروی هوایی قدرتمند دنیا را هم دارند درواقع دست روس ها خیلی پره اما روس ها در دو بخش مشکل جدی دارند : ۱ . دکترین نظامی که نتوانستند عصر حاضر و شیوه جنگی امروزی را به درستی درک و تحلیل کنند به عنوان مثال روس ها در ابتدای جنگ تا میانه جنگ هم روی نبرد سنتی کلاسیک ورود گسترده زرهی و جنگنده و هلیکوپتر و ... حساب باز کردند تازه از اواسط جنگ و احتمالا با مشاوره مستشاران ایرانی فهمیدند که باید جنگ نامتقارن و خصوصا پهبادی را در راس قرار بدن که ارزان تر است و مناسب تر در برابر قوایی مثل ناتو که ایران که شاید یک دهم روس ها هم داشته نظامی ندارد بیش از ۴ دهه به همین شکل مقابل قوای ناتو + آمریکا بازدارندگی ایجاد کرده یعنی ارزان قیمت و کشنده و موثر باید ضربه زد و هزینه جدی وارد کرد این مدل دکترین ، تمام معادلات نظامی غرب را بهم می ریزد ، حالا روس ها فهمیدند چه کنند اما دیره و طول می کشه تا بتونن چینش و ترکیب قوا را تغییر بدن این شامل تغییر یکسری از آموزش ها و تشکیل یگان های جدید هم می شه . ۲ . روس ها کلا در بخش نظامی کند عمل می کنند و از شرایط عقب می مونن شما وقتی ماهواره و هواپیمای آواکس و جاسوسی الکترونیک و ... و شبکه بزرگ جاسوسی نفوذ داری و خبر رسیدن امثال هیمارس را می گیری باید سریعا محل فرود جنگنده ها هلیکوپترها و چینش را تغییر بدی سریعا انبارهای مهمات را باید در قالب انبارهای کوچک تر و پخش تر تغییر بدی حتی چینش و تراکم نیروها هم باید تغییر کنه و ‌... روس ها در بخش فرماندهی و تفکر نظامی مشکل دارن یعنی شما نگاه کنید که نخبه های ما چه جوری با دست خالی جلوی ارتش قدرتمند صدام ایستادن یا ۴ دهه چه جوری کشور را مقابل تهدیدات نظامی آمریکا حفظ کردند خوب ما تجهیزاتی در برابر آمریکا ۱ به ۲۰ هستیم اما نخبگی و تفکر در بخش نظامی ما اونقدر غنیه که اصلا قید گزینه نظامی را زدن شانسشونو روی فتنه ها ، تحریم ها ، تروریسم ، تهاجم فرهنگی و ... امتحان می کنند ، حالا روس ها اگر یک قوای ۱۰ هزار فروندی از مهمات سرگردان مثل پهبادهای انتحاری داشته باشن می توانند به شکل فوجی و موثر حمله کنند و تو اقتصاد نظامی جلو بیفتن این پهبادها حتی خیلی ارزان تر از موشک های پداف
  • ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 1
    مشرق نیوز خورشیدی است که هر روز از مغرب طلوع میکرد امروز با این خبرش از مشرق طلوع کرد بابا بابا ولی از اینا گذشته جهان بدون جنگ و خونریزی خوب است هر کشوری هم آیین خودش را دارد و ما را به دیگران ربطی نیست قرآن چراغ راه هدایت است مردم قرآن را کلام کلام در آن تفکر کنید به همه چیز می‌رسی
  • محمدهادی ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 5
    هایمارس واقعا سلاح زهر داریه من خیلی دوست داشتم یگان انتحاری روسها شناسایی و کشف نقاط دقیق شونو تاحالا بدست میاوردن و یه چند گردان ازین لنتیارو میزدن درب و داغون میکردن،واقعا عجیبه اینهمه هویتزر و توپ مختلف اروپایی و امریکایی رو کشف و منهدم کردن روسا،ولی تو کشف و انهدام این سلاح زهر دار که خیلی روحیه میداد به اکراینی ها موفق نبود دست شرق هم همچین خالی نیست بنظرم وقت فروختن موشکهای فاتح ۳۱۳ و هرمز و خلیج فارس برای انهدام مستقیم این گوگولیا و خرد کردن روحیه سربازای ائتلاف بین المللی داخل اکراینه حالا که امریکا این شیطنتو کرده وقتشه ایران هم با یک شیطنت حریفو بنشونه سرجاش آره،اینجوریاست بزنی قطعا چیزی هم اینور وجود داره که بوخوری
  • ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    5 3
    روس اگر کامل نابود شود به نفع منطقه است حتی چین ممکنه با امریکا زد و بند کرده باشد روس را نابود تا دو قطبی کند و روس مغزش سرد است و فکر ندارد فقط ودکا و خوک میخورد و تفریح میکند و به مسلمان ضرر میزند و در گلستان و ترکمنچای خوب کلاه گذاشت و ایران را تصرف کرد و وعده مبیدهد در قحطی گندم دهد ولی یا قیمت را صد برابر میکند یا میگوید ندارم و 60 تا 70 میلیون نفر را خواهد کشت در اینده
  • alireza ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    3 1
    چیزتازه ای نیست سالهاست ک کشورهای پیشرفته از ماهواره جهت هدایت دقیق موشکها استفاده می کنند.ولی درکل طولانی شدن جنگ به سود روس‌ها نیست.به احتمال زیاد زمانی که روس‌ها بخوان از شر این جنگ رها بشن ازسلاح اتمی استفاده خواهندکرد
  • رضا ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    4 3
    یادش بخیر ، یکسال پیش تیر برا پیروزی روس ها می زدید حالا فهمیدید کت تن کیه . باریکلا
  • سلام ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    2 2
    من باغرب وغربگداها مخالفم، توحالا هی بگو! مخصوصاً با دلقک اوکراینی.
  • مرتضی ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    1 0
    هیچ معلوم نیست این همه بمب اتم رو برای چی ساختن و ذخیره کردن 🤔
  • ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    2 0
    روس دانش فنی عقب افتاده دارد چون مغزش سرده و رشد نکرده ولی از جنبه خیانت و جاسوسی جلو هستند و هر چند وعده دادند در قحطی گندم میدهد ولی قیمت را صد برابر میکند و نمیدهد و منجر به مرگ 70 میلیون نفر خواهد شد چند سال بعد
  • ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    2 0
    فعلاً که ماهواره هست.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    1 2
    روسیه به همین خاطر دنبال موشک های فاتح ۱۱۰ و ذوالفقار ایرانه ،دقت اصابت این موشک ها نزدیک به صفر شده تازگی ها و هزینه تولیدشون یک دهم اتاکمز و هیمارسه
  • محمد ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    2 0
    ایرانی دانا هیچ وقت اسیر قطب سازی مجازی نمیشه سر روسیه اوکراین افتادین به جون هم گور بابای همشون
  • رضا ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    تمام اخبار تلویزیون ایران شده اسراییل فلسطین اما خبری از فقر شدید مردم ایران نیست. روسیه و آمریکا و سعودی نابود خواهند شد. مقاومت مردمی ایران و اوکراین پیروز خواهند شد.
  • ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل 20 درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند. سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در صورت عدم رعایت این ماده قانونی، در قالب بودجه سنواتی، مالیاتی برابر 20 درصد تعهد انجام‌نشده را از بانکها و مؤسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند و بر اساس این قانون این مبلغ به حساب صندوق ملی مسکن واریز می‌شود. بر همین اساس نیز طبق اظهارات اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی، جریمه 26 هزار میلیارد تومانی بانک‌های متخلف در حوزه اعطای تسهیلات مسکن لحاظ گردیده است !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس