.

این راکت انداز با کالیبر ۳۰۰ میلی متری قدرتمندترین و دوربردترین سیستم توپخانه ای ارتش روسیه محسوب می شود و توسط کشورهای زیادی در دنیا نظیر الجزایر، سوریه، امارات و هند کاربری می‌شود.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حمله ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی و ارسال حجم انبوهی از تجهیزات مدرن غربی توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف، موجب شد تا نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، جهان نظاره گر تقابل برترین تسلیحات ساخته شده توسط شرق و غرب در یک میدان نبرد با شرایط برابر باشد؛ علی رغم برتری فاحش تجهیزاتی روسیه در ابتدای جنگ، با گذشت زمان کشورهای غربی به رهبری ناتو دست به تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات مدرن خود کردند تا امروز تقریبا دو کشور در شرایطی نسبتا برابر به نبرد با یکدیگر در جنوب و شرق اوکراین بپردازند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات به کار رفته توسط روسیه و اوکراین در جنگ اخیر و جزئیات عملکرد آنها بپردازیم.

اسمرچ، نگین توپخانه دوربرد روسی

راکت انداز توپخانه ای برد بلند "اسمرچ" (به معنای گردباد) در دهه ۱۹۸۰ میلادی در اواخر دوران شوروی سابق طراحی و وارد خدمت شد، روس ها از دیرباز و زمان جنگ جهانی دوم علاقه خاصی به توپخانه راکتی داشتند و راکت انداز گراد یا کاتیوشا مشهورترین نمونه آن است که در ده ها کشور دنیا کاربری می شود.

آشنایی با راکت انداز توپخانه‌ای Smerch / گردباد قدرتمند روسی که بلای جان شهرهای اوکراین شد! +تصاویر
راکت انداز اسمرچ

فلسفه طراحی اسمرچ بر مبنای به کارگیری توپخانه در بردی حدود ۳ برابر راکت اندازهای قبلی و با استفاده از انوع مختلف سرهای جنگی هدایت پذیر و غیر هدایتی بود؛ اسمرچ توانایی استفاده از مهمات مختلف خوشه ای، شدیدالانفجار، ترموباریک و حتی ریز مهمات هدایت پذیر ضد زره برای استفاده علیه محل تجمع ادوات زرهی را دارد و در بیشترین حالت برد آن به حدود ۹۰ کیلومتر می رسد.

این راکت انداز با کالیبر ۳۰۰ میلی متری با کد BM-۳۰ قدرتمندترین و دوربردترین سیستم توپخانه ای ارتش روسیه محسوب می شود و با توجه به کارایی بالای آن توسط کشورهای زیادی در دنیا نظیر الجزایر، سوریه، امارات، هند و حتی خود اوکراین (به عنوان دشمن فعلی روسیه) خریداری شد.

آشنایی با راکت انداز توپخانه‌ای Smerch / گردباد قدرتمند روسی که بلای جان شهرهای اوکراین شد! +تصاویر
بقایای راکت اسمرچ استفاده شده در جنگ سوریه

دست برتر روسیه در نبرد توپخانه ای

با گذشت چند ماه از جنگ در اوکراین، کشورهای غربی متحد کی‌یف اقدام به ارسال صدها دستگاه ادوات توپخانه ای به اوکراین کردند تا برتری سنگین کمی و کیفی روسیه در این رسته را خنثی کنند؛ اما آنها هرگز نتوانستند برای مقابله با سیستم دوربرد اسمرچ راه حلی پیدا کنند.

این مشکل البته از زمان نبرد ۲۰۱۴-۲۰۱۵ در شرق اوکراین آغاز شد؛ در آن زمان حمایت ارتش روسیه از جدایی طلبان منطقه دونباس به تدریج جدی تر می شد و نیروهای پیشرو ارتش اوکراین که قصد بازپس گیری شهرهای دو استان لوهانسک و دونتسک را داشتند با آتش جهنمی توپخانه روسیه به ویژه راکت انداز اسمرچ مواجه شدند.

آشنایی با راکت انداز توپخانه‌ای Smerch / گردباد قدرتمند روسی که بلای جان شهرهای اوکراین شد! +تصاویر


هرگاه منطقه ای در میدان نبرد در آستانه سقوط قرار می گرفت و شبه نظامیان جمهوری های دونتسک و لوهانسک قصد عقب نشینی داشتند صدها تیر راکت اسمرچ از ده ها کیلومتر دورتر بر سر یگان های زرهی و پیاده ارتش اوکراین فرود می آمد و آنها ناچار به توقف یا عقب نشینی می شدند.

در جنگ جدید اوکراین نیز از زمان عقب نشینی ارتش روسیه از شمال کی‌یف و تمرکز روی جبهه شرقی، راکت اندازهای اسمرچ نقش موثری ایفا کردند.

اوکراین به کمک هویتزرهای مدرن غربی و راکت اندازهای هیمارس فشار زیادی را بر انبارهای مهمات و توپخانه صحرایی روسیه وارد می کرد اما اسمرچ از فاصله ای کاملا امن اقدام به آتشباری روی شهرهایی نظیر سورودونتسک، روبیژنه، پوپاسنا و لیسیچانسک می کرد و در پایان بهار سال ۲۰۲۲ سرنوشت کلیه این شهرها سقوط و تصرف توسط ارتش روسیه بود.

آشنایی با راکت انداز توپخانه‌ای Smerch / گردباد قدرتمند روسی که بلای جان شهرهای اوکراین شد! +تصاویر
تصویر ماهواره ای از سطح تخریب شهر سورودونتسک در استان لوهانسک

کالیبر ۳۰۰ میلی متری و سر جنگی بسیار قدرتمند راکت های اسمرچ موجب تخریب گسترده بسیاری از شهرها در منطقه دونباس شد و در واقع اسمرچ در رسته توپخانه روسیه نقش گردبادی سهمگین را داشت که هنگامی که شهرهای اوکراین را درنوردید دیگر مجالی برای دفاع وجود نداشت.

به هنگام ضد حمله اوکراین در تابستان ۲۰۲۳ نیز خطوط دفاعی ارتش روسیه در جبهه جنوبی موسوم به " خط دفاعی سورووکین " با آتش متمرکز راکت اندازهای اسمرچ تقویت می شدند؛ هر گاه قوای اوکراینی موفق به عبور از میادین مین و پیشروی محدود در جبهه می شدند صدها تیر راکت اسمرچ به ویژه با سر جنگی خوشه ای یگان های پیاده و زرهی اوکراینی را زیر آتش می گرفتند و مانع از تثبیت مواضع تصرف شده می شدند.

آشنایی با راکت انداز توپخانه‌ای Smerch / گردباد قدرتمند روسی که بلای جان شهرهای اوکراین شد! +تصاویر


در مدت ۲ سال نبرد سنگین در خاک اوکراین، تنها ۲ دستگاه راکت انداز اسمرچ روسی منهدم شدند؛ آن هم در شرایطی که برای حملات عمقی به خاک اوکراین بیش از اندازه جلو آمده و به خطوط مقدم نزدیک شده بودند و پس از شناسایی توسط پهپادهای اوکراینی هدف آتش ضد آتشبار توپخانه ارتش اوکراین قرار گرفتند.

آشنایی با راکت انداز توپخانه‌ای Smerch / گردباد قدرتمند روسی که بلای جان شهرهای اوکراین شد! +تصاویر
راکت انداز اسمرچ منهدم شده در شرق اوکراین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • م IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    53 68
    روسیه خبیث دشمن بشریت
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      42 30
      یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشون دشمن بشریت!!
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      45 23
      روس ها با غیرنظامی ها کاری ندارن و فقط با سربازای اوکراین می جنگن. روس ها روی بیمارستان ها بمب سنگرشکن نمیندازن."آمریکایی های بربر و سگای اسرائیلی شون این کارو می کنن". روس ها به آمبولانس ها موشک نمی زنن. آمریکایی های حیوون این کارو می کنن. هیچ حیوونی تا حالا آدمای یک شهر رو ذغال نکرده جز رژیم وحشی و بدتر از حیوون آمریکا. اونم 2 بار نه یکبار. # عمله مفتی آمریکا نباشیم.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      25 14
      1-اگر به تاریخ نگاه کنید شوروی به مدت 9سال و امریکا به مدت 20 سال افغانستان را اشغال کردند . کافی است به امار کشتار مردم غیر نظامی در این دو دوره توجه کنید تا متوجه شوی غربی ها خیلی شعار میدهند ولی عملکردشان جنایتکارانه تر بوده است. 2- قبل از فروپاشی شوروی توافقات نوشته و نانوشته ای بین غرب و شوروی وجود داشت که از نزدیکی ناتو به مرزهای شوروی بعنوان خط قرمز قلمداد میشد ولی با فروپاشی شوروی غربی ها با عضو کردن لهستان - مجارستان - رومانی - به ناتو اقداماتی برخلاف خطوط فرمز روسیه انجام دادند ولی با اقداماتی در اکراین برای اتصال آن کشور به ناتو ، روسیه را مجبور به این جنگ کردند و امروز بخاطر وضعیت بد اقتصادی در غرب با مشکلات فراوانی روبرو شده اند . ضمن انکه جنگ غزه غربی ها را در انجام تعهدات خود نسبت به اکراینی که با طناب آنها به چاه افتاده است سر باز می زنند و در اصل هزینه این جنگ را اکراین بیش تر از آنی که متصور بود میدهد . امروز زنان و دختران اکراینی از بدبختی و مشکلات مورد سو استفاده ای جنسی باندهای تبهکار غربی قرار میگیرند و هیچ افق روشنی پیش روی این مردم نیست ضمن انکه غرب هم به ورشکستکی اقتصادی نزدیک میشود.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      18 2
      حالا خوبه ویدئو مصاحبه هیلاری کلینتون موجوده که می گوید ما طالبان را درست کردیم تا با شوروی بجنگد حالا خوبه ویدئو سخنرانی های ترامپ و ولسی کلارک موجوده که می گوید دموکرات ها داعش را درست کردن
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      16 1
      انگلیسی ها مردم بومی استرالیا و کانادا را قتل عام کردند امریکایی ها میلیون ها سرخپوست را قتل عام کردند و زمین هایشان را تصاحب کردند اسراییل 10 هزار کودک را کشته
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      16 0
      امریکا 2 میلیون عراقی را کشت امریکا 1 میلیون افغانی را کشت امریکا 4 میلیون ویتنامی را کشت بعد روسیه خطرناکه ؟
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      13 0
      والا این امریکا و انگلیس هستند میلیون ها نفر را در خاورمیانه و افریقا قتل عام کردند و هنوز در حال غارت نفت خاورمیانه و افریقا هستند
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      9 0
      امریکا و انگلیس دشمن بشریت هستند انگلیس بیشتر کشورهای جهان را استعمار کرده نمونه اش غارت نفت ایران و کودتا بر ضد مصدق - تبعید رضاخان به جزایر موریس و همین الان قاره افریقا توسط انگلیس در حال غارت است
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      7 11
      کل مردم دنیا می دانند حق با روسیه است بعد شما منافقین البانی نشین امدید اینجا روسیه را محکوم می کنید ؟؟؟ بسوزید . زنده باد روسیه زنده باد پوتین . مرگ بر زلنسکی یهودی خخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      10 1
      بعدازفروپاشی شوروی وضعیت اقتصادی کشورهای جداشده و استقلال یافته به طرز بدی سقوط کرد من جمله اوکرایین که دسته دسته دخترها به بهانه کاردراروپا وامریکا به ورطه ی فساد وتجارت وبردگی جنسی درآمدن وپول اندکی به خانواده داده شده بعدازجنگ اوکرایین مشخص میشه که اروپا وامریکا با مردم اوکرایین چه کردن این تنها به بعدازجریانه
    • نظر IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      1 1
      مرگ بر شیطان بزرگ و انگلیس و اسرائیل
  • مجتبی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    29 12
    سلاحی مناسب برای رزمندگان مقاومت
  • US ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    26 19
    روسیه این همه سلاح های رنگارنگ داشت!چرا پای ایران رو وسط کشید؟! خواست تا تحریم های ایران برداشته نشود به امید دادن سوخو ۵۷ ؟! ولی باک آموزشی داد
    • ایرانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      21 8
      دوست عزیز چرا فکر میکنی آمریکا میخواست تحریمها رو برداره؟ چرا فکر میکنی غربیها اونقدر احمق هستن که سلاحی که کارآمده(تحریمها) رو بیخیال بشن؟ هیچ دشمنی سلاحش رو زمین نمیزاره مگه از کارآمد بودنش تاامید بشه پس تا زمانیکه تحریمها رو ناکارآمد نکنیم برداشته نمیشن اینو یادت باشه. اما ایران با دادن پهپاد به روسیه حداقل ۴ دست آورد داشته ۱-ضربه زدن به ناتو و به رخ کشیدن قدرت نظامی ایران در یک جبهه دیگر که با ایجاد توازن وحشت مانع از این شد که هوس حمله به ایران به سرشون بزنه ۲- دریافت تکنولولژی روسیه بخصوص در زمینه های هسته ای و فضایی ۳- تثبیت خود بعنوان صادر کننده سلاحهای کارآمد و ارازن قیمت بعنوان رقیب سلاحهای گران غرب ۴- تامین بودجه نظامی وتوسعه تجهیزات که سرریز آن کمک به اقتصاد هم خواهد بود. آره دوست عزیز تحریمها نعمت هستند بشرطی که ما مردم طهرانی مقدمها رو دریابیم نه حسن کلید و جواد ظریف رو.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      10 1
      مگه نمی گفتید امضای جان کری تضمین است و امریکا هرگز از برجام خارج نمی شه ؟ حالا تحریم ها تقصیر روسیه شد ؟ خجالت هم خوب چیزیه به خدا امریکا برجام را پاره می کنه بعد می اندازند تقصیر روسیه !!! حداقل دین ندارید ازاده باشید
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      1 0
      درجواب به ایرانی خوب اومدی👌
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      2 1
      نعمت واسه ایران یه نعمت الهی هست تمام پیشرفت های ایران در زمان تحریم اتفاق افتاده
    • ناشناس IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      1 0
      سلاح های شما ارزونتر هس بخاطر اینکه با فناوری های قدیمی از رده خارج و قطعات ابتدایی با کارآمدی پایین ساخته شدن و قابل قیاس با سلاح های پیشرفته و گرون غربی نیس تو تنها جیزی که خودتون رو اثبات کردین این بوده که سلاح های گروه های شبه نظامی و کشورایی که امکان تهیه سلاح از هیچ کجای دنیا رو ندارن بوده که اونم بیشتر مواقع پولی به ایران نمیدن
  • FI ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    24 30
    در این کره خاکی فقط جمهوری اسلامی هستن از پوتین حمایت میکنه!!
    • اسماعیل IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      25 11
      جمهوری اسلامی نه از پوتین و نه از چین حمایت نمی‌کنه ، براساس منافع ملی خودمون حرکت میکنیم .
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      20 19
      در این کره خاکی فقط گاگول های ماهواره ایرانی هستن که سلاخی 30 هزار نفر رو تو غزه می بینن و بجای رژیم های آمریکای وحشی و اسرائیل خونخوار به روسیه فحش میدن!!
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      14 22
      در جنگ روسها و اوکراین این روسیه ملعون کمونیست بود که شعله جنگ رو روشن کرد
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      15 13
      چرا دروغ می گی ؟ اکثر مردم جهان و عرب ها طرفدار روسیه هستند اگر باور نداری برو یوتوب و ویدئویی هایی که درباره جنگ اکراین است نگاه کن نظرات مردم جهان زیر ویدئوها است و اکثرا طرفدار روسیه هستند
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      5 9
      مشرق عزیز، کمی تاریخ بخوانید تا بدانید این روسها بودند که باب گری و بهایی گری را در ایران راه انداختند و با تمام قدرت از آن حمایت کردند.
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      1 0
      درسته
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    9 5
    ای کاش سیاست فقط بی پدر و مادر بود اما غیر از اینکه بی پدر و مادر است جنایتکار هم هست
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    13 35
    دم ارتش آزادی بخش روسیه گرم!! زودتر این کیف رو صاف کنین بره، زیادی به اوکراینی ها لطف کردین یونجه شون زیاد شده!!
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      14 14
      کاه و یونجه اونی زیاد شده که تموم عمرش مدیون منابع و مراجع علمی صنعتی غربیهاس ولی حلیم شرقیها رو بهم میزنه!!
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      15 4
      برای ماله کشی سلاخی 30 هزار زن و بچه یه راه دیگه پیدا کن وگرنه متم میگم "کاه و یونجه اونی زیاد شده که نمیدونه غرب با ترجمه کتابهای دانشمندان ایرانی از توحش قرون وسطی خارج شد". نمونه ش کلمه Algebra , Algorithm که هردو از نام کتاب "الجبر والمقابله" ابوموسی خوارزمی دانشمند ایرانی گرفته شده. حتی کاردانو در کتابی که قرن 16 میلادی نوشت خوارزمی رو "پدر علم جبر" دونست. در پزشکی و فیزیک و شیمی و داروسازی و جغرافیا و فلسفه هم اوضاع همینه. اینها به کنار. قتل عام هزاران زن و بچه رو بدست سگیونیست ها توجیه میکنی؟ شماها آدمین؟ یا مصداق کالانعام بل هم اضل هستین که بدترین سلاخی و توحش رو توجیه می کنین؟ بنازم به شرف اون اروپایی که برغم دولت صهیونیستش به حمایت از فلسطینی های مظلوم تظاهرات میکنه. شماها بهتره مهاجرت کنین و بجای کانادا به اسرائیل تشریف ببرین چون از نتانیاهو حلالزاده ترین!
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      7 2
      کاه و یونجه اونی زیاد شده که تموم عمرش مدیون منابع و مراجع علمی صنعتی غربیهاس..
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      6 1
      همین مراجع علمی و صنعتی جهان توسط پول هایی که از غارت ثروت مردم افریقا و خاورمیانه است ایجاد شده وگرنه فکر کردی غربی ها دلشان به مردم جهان می سوزد
  • وهاب IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    8 8
    باسلام ..غرب با پیش بینی بودجه ۵۵ ملیارد دلاری اتحادیه اروپا و ۹۰ ملیاردی امریکا عملا وارد یک پیش دستی شد که چنان چه دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا شد ،جنگ به طرف اکراین ضعیف نشود که غرب بخواهد قرار داد صلح بدی را با روسیه منعقد کند ...البته ناگفته نماند که روسیه در درازمدت لطمات شدیدی خواهد خورد اگر تغییر تاکتیک ندهد .روسها دیگر فرصت تحقیق و ساخت تکنولوژی برتر را ندارند ...ولی غرب با خیال اسوده اخرین فناوریهای جنگی خود رو در این جنگ آزمایشگاهی، تست و قابلییت سنجی میکند .روسها باید فکر اساسی در خصوص زرهی خود بکنند ،به طور قطع دیگر تانکهای تی ۷۲ روسی قابلیت تهاجمی خود رو از دست داده اند و امارها ی خوشبینانه ای در مورد این تانکها در دست نیست
  • اسماعیل IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    5 2
    بنده‌خدا مردم اوکراین که اسیر رئیس جمهور احمق شون شدند . روسیه باید تمام شهرهایی که اشغال کرده رو ترک کنه و سیاستمداران اوکراینی هم باید از اعتماد به آمریکا درس بگیرند .
    • AT ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      6 3
      منظورت زلنسکی دلقک یهودیست؟ الان خیلی از مردم اوکراین از انتخاب این پاودی اسرائیل(زلنسکی) پشیمون هستن و محبوبیت وی کمتر از فرماندهان ارتش این کشور است.
  • LU ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    51 7
    نه برایم جالب است و نه برایم اهمیتی دارد. اون چیزی که متعجبم می کنه اینکه شما چرا براتون اینقدر روسیه مهم شده که در قرن بیست یکم در مورد راکت انداز! مقاله و تیتر اول می زنید. این همان روسیه ایست که همیشه مواقع حساس ایران رو‌ کارت بازی خودش کرده. S300 رو که یادتون نرفته که نداد نداد تا آخر مدل قدیمیش رو با هزار زور و تهدید ازش بگیریم.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      0 0
      احمق یه s300 بود که وقتی پوتین رفت کنار و مددوف اومد اینطور شد تا پوتین اومد s300 هارو داد ادمای احمقی مثل تو و مددوف اینطور فکر میکنن یه مشت تندرو
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    21 6
    اینکه از یک متجاوز خونخوار صرفا بخاطر زاویه داشتن با یک متجاوز دیگر حمایت کنید به هیچ وجه نه انسانی است نه اسلامی
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      4 4
      دقیقا؛ درود بر شما
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      5 20
      اگه به روسیه متجاوز و خونخوار میگی اونوقت به آمریکا و اسرائیل و حامیان اسرائیل (انگلیس و فرانسه و آلمان و کانادا و ایتالیا و استرالیا) چی میگی؟ مگه همه اینا از کشتار فلسطینی ها بدست اسرائیل حمایت نکردن؟ حاضری به رژیم حیوون و بربر امریکا که فقط 16 سال از وجود کثافتش بدون جنگ گذشته نازکتر از گل بگی؟ ولله نه. نمیگی. البته اهمیتی هم نداره. مردم پای کار همونایی هستن که میلیون میلیون اومدن تو خیابون و نظرش رو گفتن.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      4 0
      ترکیه سالها است که شمال عراق و سوریه را اشغال کرده امریکا 20 ساله که عراق و افغانستان و سوریه را اشغال کرده اسراییل 70 ساله فلسطین را اشغال کرده انگلیس 50 ساله جزایر موریس را اشغال کرده انگلیس 200 ساله بومی های استرالیا را قتل عام کرده و استرالیا را اشغال کرده امریکایی ها 200 ساله سرخپوست ها را قتل عام کردند و سرزمین امریکا را تصاحب کردند
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      3 1
      امریکا 20 ساله افغانستان و عراق را اشغال کرد و بیش از 2 میلیون افغانی و عراقی را قتل عام کرد اسراییل 70 ساله فلسطین را اشغال کرده خوب روسیه هم حق داره بره از منافع خودش دفاع کنه
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      6 0
      مرگ بر زلنسکی یهودی خخخخخخ
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    7 4
    اولا که روسیه امروز با شوروی سابق تفاوت داره 2در طول تاریخ بشریت هیچ قوم وقبیله وکشوری به اندازه ی کشورهای اروپایی ودر راس اونها انگل لیس خبیث روباه صفت ظلم در حق مردم دنیا نکرده است کاش عده ای بفهمند 🦊😈🦊😈🦊😈🦊😈
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      5 21
      اولا که روسیه امروز با شوروی سابق تفاوت داره // ای قربون آدم چیز فهم. من مطمئنم که درازگوش هم این تفاوت رو می فهمه ولی خیلی از گاگول های ماهواره نمی فهمن و میگن :<> این مثل این میمونه که یه نفر بگه "ایران با اسرائیل همدسته!!"" بعد که ازش بپرسی به چه دلیل؟ بگه "بدلیل اینکه ایران تو تهران به اسرائیل سفارت داده!!". بعد بهش بگی اون مربوط به دوره شاه بیشرفه که نوکر آمریکا بود. ایران اسلامی از سال 57 سفارت اسرائیل رو تعطیل کرد و به فلسطینی ها داد و یارو باز بگه "من دیگه به ایناش کاری ندارم. ایران ایرانه. چه ایران سال 55 و چه ایران سال 1402 هردو یکی هستن!!" به این دلیله که به احترام گاو توی طویله باید کلاه از سر برداشت!! چون گاو در مقایسه با این گاگول های ماهواره انیشتنه!
    • حسین IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      25 5
      البته هیچ کشوری هم مانند روسیه در حق ایران ستم و جنایت نکرده
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      4 24
      البته هیچ کشوری هم مانند روسیه در حق ایران ستم و جنایت نکرده// مجید دلبندم. اون روسیه تزاری بود که 1917 ساقط شد.بعد از 1917 تا 1990 حکومت کمونیستی حاکم شد و حکومت فعلی روسیه حدود 35 ساله که سرکار اومده.
    • آرش IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      4 2
      آقای حسین! امثال تو که تاریخ رو از شبکه های ماهواره ای یادمیگیری باید هم همچین توهمی داشته باشی ولی انگلیس فقط در یک قلم جنایت در حق اجدادمان ۹تا ۱۱ میلیون ایرانی را کُشت! البته وقتی مُغز خودتونو دربست در اختیار رسانه های غربی میزارید توقع ندارم حتی جنایات متعددشان به گوشت خورده باشه!
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      5 1
      انگلیس پلید فراموش کردی که‌ باعث کشتار ۹میلیون ایرانی بیگاه شده و۵۰ سال مردم ایران به بردگی ونوکری گرفته بود
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      1 0
      آخه آدم ساده لوح هنوز داس و چکش روی سر در تمام دوایر دولتیشون هست! یک سخنرانی در مذمت استالین بی شرف یا اون نانجیب لنین کافر از زبان کدام سیاستمدار امروزی روسیه شنیدی؟
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    اقای جمهوری اسلامی ته این وضعیت ایک است که بالاخره دیر یا زود در میدان امام یا ازادی کنسرت فلان خواننده امریکایی اجرا شود
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 1
    امام گفت نه شرقی نه غربی. ولی الان شده همش شرقی..
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 1
    یکسری اونقدر پای بی بی سی نشستن و تو اینستاگرام مزخرف بی سند دیدن دیگه حتی این را هم متوجه نمی شن که هیچ کشوری , منافع ملت و حاکمیت خود را رها نمی کند که دنبال منافع کشوری دیگری برود حتی کشورهای کوچک و مستعمره مثل قطر و امارات هم تلاش می کنند که در کنار تامین منافع ارباب شان , بالاخره ی کارهایی هم برای مردمشون بکنن هر چند عمق نداشته باشه و بیشتر ظاهر باشه , ما نه عاشق چشم و ابروی پوتین هستیم نه عاشق روسیه و شرق , نه تاریخ قاجار و پهلوی را فراموش کردیم و نه تاریخ جمهوری اسلامی مثل ماجراهای اس 300 , ما اما این را می فهمیم که روسیه امروز حداقل دشمن ما نیست حداقل دنبال تجزیه ایران نیست حداقل دنبال براندازی نظام مورد تایید ملت ما نیست حداقل دنبال فتنه در این خاک نیست و این را هم می فهمیم که شکست روسیه در مقابل غرب که یکیش همین جبهه اوکراینه معنی جز پیشروی ناتو تا مرزهای شمالی و فشار تصاعدی و خیلی سنگین تر اقتصادی و نظامی روی ما ندارد ما دنبال منافع خودمان هستیم و البته می شود فرض کرد که بخشی از تحریم ها هم در داخل خاک روسیه دور می خوره این ها مطالب بسیار ساده و ابتدایی هستش که چون مغز یکسری توسط رسانه های غربی تبخیر شده این ها را هم نمی فهمن آخه مشنگ جان که از اوکراین و غرب حمایت می کنی اینم نمی فهمی که مسکو دست حاکمیتی غربگرا باشد چه تهدید عظیمی از سمت شمال به سمت ما می آد و چقدر فشار اقتصادی نظامی روی ما زیاد می شه ؟ من واقعا موندم یکسری با این سطح تفکر و عقل , اساسا چه جوری زنده هستند .
  • سهیل بشردوست DE ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 0
    تضعیف روسیه از نظر اقتصادی و نظامی نفع مستقیم برای مردم ایران خواهد داشت، که خوشبختانه در حال طی شدنه، روس ها از افغانستان درس نگرفت و اینبار نه در هیبت شوروی که در هیبتی کوچکتر در دام آمریکایی ها گرفتار شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس