کد خبر 1541230
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
سرانه مصرف سیگار در ایران چند نخ است؟

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی آمارها نشان می‌دهد که مصرف سالانه سیگار در ایران ۸۰ میلیارد نخ است، در عین حال سهم هر فرد سیگاری در سال حدود ۶هزار نخ سیگار است.

به گزارش مشرق، امید عبدالهی، معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به مأموریت‌های پیش روی این شورا درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد: حوزه فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مأموریت‌های تعریف شده شامل حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود و یکی از مهمترین حوزه‌های مورد توجه شورا، عرصه سبک زندگی و آسیب‌های مبتلا به این عرصه است.

وی با اشاره به تأکید رهبرمعظم انقلاب درباره توجه به آسیب‌های اجتماعی، ابراز کرد: پس از آنکه رهبر معظم انقلاب به واسطه دغدغه‌هایشان بر توجه به مسائل و آسیب‌های اجتماعی تأکید کردند، موضوع آسیب‌های اجتماعی به صورت جدی‌تر در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

سرانه مصرف سیگار در ایران چند نخ است؟

میزی فرا دستگاهی برای بسیج دستگاه‌ها

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پس از تشکیل ستاد فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه، میزهایی تخصصی با ویژگی تمرکز بر حل مسأله و بسیج ظرفیت‌های دستگاهی و مردمی کشور در این باره ایجاد کردیم. ویژگی این میزها فرا دستگاهی بودن آن‌ها و دارا بودن جایگاه حاکمیتی است و با این احتساب می‌تواند تمامی دستگاه‌ها را به منظور حل مشکلات مردم دور هم جمع کند. این میزها جهت تصدی‌گری ایجاد نشده‌اند بلکه جنبه تسهیل‌گری و ایجاد هم افزایی در دستگاه‌ها و جلوگیری از موازی کاری و هم راستا ساختن سیاست‌ها و برنامه‌ها تشکیل شده‌اند.

وی یکی از موانع پیش روی کشور را هم افزایی نداشتن در اجرای سیاست‌ها دانست و گفت: گاهی می‌بینیم سیاست‌هایی که تدوین می‌شوند هم افزایی ندارند و برخی اوقات این سیاست‌ها، در برخی جنبه‌ها با سیاست‌های دیگر کشور در تباین قرار می‌گیرند و اثربخشی مورد انتظار از سیاست‌ها محقق نمی‌شود. چرا که ما جایی برای رفع این موانع نداریم.

سرانه مصرف سیگار در ایران چند نخ است؟

عبدالهی با اشاره به برخی سیاست‌های دنبال شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این شورا توان ائتلاف دستگاه‌ها برای حل چالش‌های پیش روی کشور را دارد، به طور فرض گاهی در باب تدبیر وضعیت فرهنگی نیاز است که ما در زمینه اقتصادی نیز ورود کنیم، به عنوان نمونه در صنعت دخانیات به واسطه تأثیرگذاری بر سلامت مردم و همچنین سبک زندگی مردم ورود خواهیم کرد.

۸۰درصد بازار دخانیات ایران در دست خارجی‌ها

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: دغدغه ما این است که سوء مصرف را مدیریت و کنترل کنند. این هم با سیاست‌های کلی ما زوایه ندارد. امروز یکی از دغدغه‌هایی که جنبه‌های فرهنگی نیز دارد این است که ۸۰درصد بازار دخانیات کشور را کالاهای خارجی تشکیل می‌دهند، کالاهایی که عمدتاً تحریم نیستند، این در حالی است که در اکثر صنایع ما تحریم هستیم اما در صنعت دخانیات تحریم نیسیتم و صورت آزادانه سیگار تولید می‌کنند.

افزایش ۳برابری واحدهای تولیدی دخانیات

وی اضافه کرد: دغدغه ما این است که در عرصه پیشگیری ورود کنیم، ما قاعدتاً نمی‌توانیم بگوییم فلان کارخانه تعطیل شود یا نه، اما از دور ما می‌توانیم ورود کنیم، از بعد پیوست فرهنگی اجتماعی. این پیوست می‌گوید که اکثر صنایع چه کلان و چه خرد باید دارای پیوست فرهنگی اجتماعی باشند، اگر قرار است شرکت تولیدی دخانیات در کشور فعالیت کند باید پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشند که می‌تواند به طور قبل ملاحظه‌ای بخش عمده‌ای از مشکلات فرهنگی و اجتماعی ما را مرتفع نماید و براساس این پیوست، این صنعت نباید مخرب عرصه فرهنگی و اجتماعی بوده و تبلیغات مسموم و فریبنده داشته باشند. به عنوان مثال تعداد واحدهای تولیدی دخانیات حدود سه برابر شده است یعنی از ۷ واحد به بالای ۲۱ واحد رسیده است. که این مسائل با پیوست فرهنگی و اجتماعی قابل حل است.

کاهش سن مصرف دخانیات در کشور

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: یکی از پرسش‌ها در جامعه این است که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی بر حوزه دخانیات داخلی تمرکز کرده است؟

سرانه مصرف سیگار در ایران چند نخ است؟

باید پاسخ دهیم بحث ما این نیست بلکه ما به دنبال طرح بحث درباره چرایی افزایش میزان مصرف دخانیات در بین نوجوانان و جوانان، رشد مصرف دخانیات در کشور و کاهش سن مصرف دخانیات هستیم.

رشد ۱۳۳درصدی مصرف دخانیات در میان دختران

وی یادآور شد: مصرف دخانیات در میان جوانان به ویژه دختران در ۵ سال گذشته ۱۳۳ درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ رتبه ایران در مصرف مصرف سیگار تک رقمی شود و این عدد وحشتناکی است.

هر سیگاری سالانه ۶ هزار نخ سیگار می‌کشد

عبدالهی ادامه داد: مصرف سالانه سیگار در ایران حداقل ۷۳میلیارد نخ و برخی آمارها تا حتی ۸۰ میلیارد نخ برآورد شده است که اگر بر کل جمعیت ایرانی‌ها تقسیم کنیم سالانه حدود ۸۶۰ نخ سیگار برای هر نفر می‌شود. این را بگذارید در کنار این که حدود ۱۴ درصد از جمعیت ما که مصرف سیگار دارند. با این احتساب سهم هر فرد سیگاری در سال حدود ۶هزار نخ سیگار است.

قبح قلیان در میان خانواده‌ها از این رفته است

وی با اشاره به ترویج سبک زندگی غلط در میان برخی جوانان، قلیان را یکی از آن ابزارهایی دانست که گرایش جوانان به سمت آن افزایش داشته است و گفت: قلیان اتفاقاً سبک زندگی خاصی را ترویج می‌دهد. به جز مضرات از بعد سلامت که چندین برابر سیگار ضرر و زیان دارد اما از بعد فرهنگی و سبک زندگی به شدت وحشتناک‌تر از سیگار است.

سرانه مصرف سیگار در ایران چند نخ است؟

قبح قلیان در جمع خانوادگی وجود ندارد و از کوچک تا بزرگ می‌نشینند و قلیان مصرف می‌کشند، این مروج یک مدل و سبک زندگی است که به جامعه آسیب می‌زند.

رابطه مصرف دخانیات و افزایش ناباروری

وی مصرف دخانیات را یکی از عوامل رشد میزان ناباروری در جامعه خواند و عنوان کرد: دخانیات بر میزان باروری هم اثرگذار است و آمارها می‌گویند مصرف دخانیات به بحث باروری زنان و دختران آسبب می‌زند و این هم یکی از آن جنبه‌های مهم فرهنگی اجتماعی موضوع است و ما در این میز با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات و همکاری با دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع تلاش داریم تا سیاست‌ها و راهبردهایی را در زمینه پیشگیری از مصرف دخانیات تدوین کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس