خبرهای بد برای اوکراین

همزمان با ادامه ضدحملات در اوکراین علیه روسیه، خبرهای بد از سوی آمریکا و اسلواکی به عنوان دو متحد ناتویی اوکراین، حاکی است که کی‌یف دیگر نمی تواند از این دو کشور کمکی دریافت کند.

به گزارش مشرق، نشریه نیوزویک نوشت: درحالیکه اوکراین به ضدحملات خود علیه روسیه برای بازپس گیری اراضی اشغالی دل خوش کرده و به آن ادامه می دهد، اخبار نگران کننده ای از دو متحد کی‌یف در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شنیده می شود.

پس از آن که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) به اوکراین حمله کرد، ناتو در نقش یک متحد مهم برای کی‌یف ظاهر شد. این ائتلاف نظامی از همین رو تاکنون ده ها میلیارد دلار در اختیار اوکراین قرار داده است.

با این وجود در روزهای اخیر از سوی آمریکا و اسلواکی به عنوان دو متحد عضو ناتو خبرهای بدی به دست اوکراین رسیده است که تهدید کرده اند با ادامه جنگ، میزان کمک‌های بشردوستانه و نظامی دریافتی کی‌یف را پایان خواهند داد.

کنگره آمریکا روز شنبه یک لایحه بودجه موقت کوتاه مدت ۴۵ روزه را تصویب کرد که در نهایت مانع از تعطیلی دولت شد، اما سایر اولویت های دولت جو بایدن از جمله کمک به کی‌یف را از دستور کار خارج کرد.

بایدن در لایحه پیشنهادی خود ۳۰۰ میلیون دلار برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین و آموزش سربازانش درخواست کرده بود. اما این بودجه در لایحه تصویب شده گنجانده نشده، زیرا کمک به این کشور اروپای شرقی به یک نقطه بن بست میان دموکرات ها و جمهوری خواهانی بدل شده که استدلال می کنند بجای ارسال کمک به اوکراین، این بودجه باید در داخل هزینه شود.

براساس داده های موجود، آمریکا از ژانویه ۲۰۲۲ (یک ماه پیش از آغاز جنگ در اوکراین) تا ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) ۴۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کمک نظامی و سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه به اوکراین ارائه داده است. علاوه بر این ۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار دیگر هم کمک مالی از سوی آمریکا به اوکراین ارسال شده که در مجموع حدود ۷۷ میلیارد دلار است. این بدان معناست که آمریکا بیش از هر کشور دیگری کمک کرده زیرا نهادهای اتحادیه اروپا (EU) در مجموع بیش از ۸۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین ارائه کرده اند.

حمایت اسلواکی از روسیه

همزمان در اسلواکی پس از آنکه رابرت فیکو رهبر حزب پوپولیستی سوشال دموکراسی، حزب خود را در انتخابات پارلمانی به پیروزی رساند، اوکراین خبر بد دیگر را از این متحد عضو ناتو دریافت کرد.

اسلواکی به عنوان همسایه غربی اوکراین در بحبوحه تهاجم روسیه، جنگنده های میگ- ۲۹ متعلق به دوران شوروی را در اختیار این کشور قرار داد. اما حالا فیکو متعهد شده کمک های نظامی اسلواکی را متوقف کند و اعلام کرده است که تنها از بسته های کمک بشردوستانه حمایت خواهد کرد. علاوه بر این، وی با اعمال تحریم‌ها علیه مسکو نیز مخالفت کرده است.

این رهبر جدید اسواکی، پیش از پیروزی در انتخابات در مصاحبه ای با روزنامه تلگراف نیز تاکید کرده بود که تسلیح اوکراین چیزی جز کشتار به دنبال ندارد.

در سوی دیگر میدان، پوتین خبرهای خوبی دریافت می کند

فیکو که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ به قدرت رسیده بود و در همان زمان نیز روابط بسیاری نزدیکی با مسکو داشت، بار دیگر با پیروزی در انتخابات، راه را برای کاهش حمایت این کشور از اوکراین در مبارزه با روسیه هموار کرد.

ناظران نیز می گویند فیکو که به تدریج ضدغربی‌تر هم شده، می‌تواند اسلواکی را در راستای همسویی با مجارستان، به سمت کرملین سوق دهد.

ویکتور اوربان رئیس‌جمهوری مجارستان نیز صبح دیروز یکشنبه با انتشار پستی در توییتر نوشت: «حدس بزنید چه کسی برگشته است! به رابرت فیکو به خاطر پیروزی غیرقابل انکارش در انتخابات پارلمانی اسلواکی تبریک می‌گویم».

میلان نیک تحلیلگر شورای روابط خارجی آلمان نیز در این مورد به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «اکنون وظیفه غرب این است که اسلواکی را از دست ندهد و با فیکو تعامل سازنده داشته باشد. هرچند من فکر می کنم که مسکو در حال جشن گرفتن شکاف در شرق اروپا است و مجارستان دیگر تنها نیست».

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    16 17
    احزاب کمونیست پیروز می شوند و نظام برده برداری انسان دوباره راه اندازی می گردد.
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 0
      برده برداری رو خیلی خوب اومدی حال کردم!! 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    • DE ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 0
      ابله. این نظام سرمایه داری هست که برده داری مدرنه
    • محمدایوب IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 0
      یا باید آماده بشی برای بردگی یا اینکه به غرب وحشی بروی به هم جنس بازان بپیوندی آماده باش تا دیزنشده
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 0
      اگر الان برده نیستی پس جزء بورژواها هستی چون ما همه صبح تا شب کار می کنیم و همیشه هم لنگ پول کاغذی اربابان هستیم.
    • امین IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      4 0
      غربزده که میگن همینه!
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      0 0
      باید ببینیم امام رضا ع در جنگ قدرت بین مامون و امین عباسی طرف کدام بود. ما هم همان طرف بایستیم. پس اگر متن اینجور تصحیح بشه که نظام عدالت محور الهی دوباره راه اندازی می گردد اونوقت خوبه امین پاپاسی؟
  • محبتی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    پوتین پیروز جنگ است و قدرت پوشالی غرب و آمریکا بیشر عیان شد.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    تو رو خدا نیست امپریالیسم نوع دیگه برده داری مدرن حساب نمیشه آقای کارشناس.
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 0
    اوکراین وزلنسکی آمریکا و اروپا را باج تسلیحاتی می کند و اگر این جنگ تا آخرین فشنگ آمریکایی ادامه پیدا کند اوکراین جلو سرایت آتش جنگ به باغ سبز اروپا را نخواهد گرفت . چون قصد زلنسکی یهودی و اربابش اسرائیل کشاندن آتش جنگ اوکراین به باغ سبز اروپاست.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    جنگ اواکراین کارامدی واگنرو ناکارامدی ارتش روسیه را نشان داد متاسفانه ارتش روسیه از سوء مدیریت رنج می برد که بر می گردد به اعتماد به افسران تنبل و یا خاین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس