کد خبر 1528902
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
ادعاهای مرزی کویت علیه عراق و ایران

تخست وزیر کویت در سخنان خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به پیامدهای منفی لغو دو قرارداد مربوط به کشتیرانی دریایی بین کشورش و عراق هشدار داد.

به گزارش مشرق، «شیخ احمد نواف الاحمد الصباح»، نخست وزیر کویت در سخنان خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به پیامدهای منفی لغو دو قرارداد مربوط به کشتیرانی دریایی بین کشورش و عراق هشدار داد.

الصباح در سخنرانی عمومی مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش از صدور حکم دادگاه عالی فدرال در عراق مبنی بر تصویب قانون موافقتنامه تنظیم کشتیرانی دریایی در خورعبدالله متعجب شده است.

وی افزود که کشورش موافقتنامه ناوبری و پروتکل را به دلیل اهمیت آنها در حفظ امنیت و ایمنی دریانوردی معتبر خواهد دانست زیرا از ایجاد هرج و مرج و نقض مرزها جلوگیری می‌کند و کنار گذاشتن آن به شکل گیری و تقویت جریان‌های قاچاق تسلیحات و تجارت مواد مخدر برای تامین مالی شبه نظامیان تروریستی مختلف منجر خواهد شد.

نخست وزیر کویت از عراق خواست تا حسن نیت خود را ابراز کند و جلسات تیم‌های فنی تعیین شده برای تعیین مرزها را مطابق با قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی تکمیل کند.

این مقام کویتی همچنین بر پایبندی کشورش به نظام بین‌الملل چندجانبه تأکید کرد و گفت با توجه به چالش‌ها و نوسان‌هایی که جهان از آن عبور می‌کند، «ما در معرض یک آزمون واقعی بین پایداری یا توقف و رکود قرار گرفته‌ایم.»

وی با اشاره به اینکه این چالش‌ها مستلزم همکاری مبتنی بر مشارکت و مسئولیت است، افزود: «کشورش بر اهمیت آنچه در ابتکار دبیرکل با عنوان طرح مشترک آمده است، تاکید می‌کند.»

نخست وزیر کویت با تسلیت خود به مراکش و لیبی به خاطر کشته و زخمی شدن هزاران نفر در اثر زمین لرزه‌ای که مراکش را لرزاند و سیلاب بزرگی که مناطقی در لیبی را فرا گرفت، با آن‌ها ابراز همدردی کرد.

الصباح همچنین در ادامه به موضوع فلسطین اشاره کرد و بر محوریت موضوع فلسطین در جهان عرب و اسلام و حمایت از حق فلسطین بر اساس قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی و ابتکار صلح عربی که منجر به تشکیل یک فلسطین مستقل می‌شود، تاکید کرد.

در مورد وضعیت سودان نیز، الصباح از همه طرف‌ها خواست فوراً جنگ را متوقف کنند، به منطق گفت و گو متوسل شوند و به مسیر صلح آمیز بازگردند تا امنیت و ثبات سودان و تمامیت ارضی آن حفظ شود.

وی همچنین حمایت کشورش را از تلاش‌های سازمان ملل در یمن از طریق فرستاده ویژه به منظور از سرگیری روند سیاسی و دستیابی به یک راه‌حل جامع مطابق با سه شرط مورد توافق اعلام کرد.

نخست وزیر کویت همچنین بر تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه مطابق با قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت تاکید کرد.

الصباح از ایران هم خواست اقدامات جدی اعتمادسازی برای آغاز گفت وگو بر اساس احترام به کشورها، عدم مداخله در امور داخلی آنها و حفظ یکپارچگی امنیت آزادی دریانوردی دریایی انجام دهد. او مدعی شد که مالکیت منابع طبیعی در منطقه تقسیم شده بین کویت و عربستان سعودی و ایران فقط مالکیت مشترک بین دولت کویت و عربستان سعودی است و کویت و عربستان به تنهایی از حقوق کامل برای بهره برداری از این منابع برخوردار هستند. این در حالی است که نخست وزیر کویت هیچ اشاره‌ای به سهم ایران در منطقه مرزی مشترک آبی نداشت.

نخست وزیر کویت همچنین به سخنان و اقدامات تنفرآمیز در غرب علیه اسلام اشاره کرد و گفت: پیروان دین اسلام همچنان با حملات تحریک آمیز غیرمسئولانه تعدادی از افراط گرایان و سوزاندن نسخه‌های قرآن کریم در تعدادی از شهرها و پایتخت‌های کشورها مواجه هستند. تلاش‌های بین المللی برای برداشتن گام‌های جدی برای کاهش سخنان نفرت انگیز و اطلاعات نادرست رسانه‌ای که مسلمانان را هدف قرار می‌دهد.، ضروری است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    48 0
    حرف گنده تر از دهان زدن کشور پونزی!!
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      2 0
      یعنی چهل درصد سهم ما را تو روز روشن میخوان بخورن و آبی روش . چطوری ؟!! . مگر ما مردیم . یا خدا نخواسته دستمان شکسته . برادر پیاده شو همراه بریم ، جنگ نفتکش ها که بخواست آمریکا برای فروش نفت جهت حمایت از صدام و نهایت جواب او در پاسخ به محبت کویت که ظرف چند ساعت اشغال کرد و بقیه قضایا را بیاد داشته باشید .
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      0 1
      برای آرامش منطقه باید با عرفستون مذاکره کنیم و خیلی تمیز و قشنگ کویت و بحرین و چندتا دیگه رو به ایران پیوست کنیم تا مساله خلیج فارس هم یکبار برای همیشه تموم بشه
  • ایرانی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    39 4
    تاوقتی‌منافع‌ملی‌کشورمان‌درمناسبات‌بین‌المللی‌اولویت‌نباشد،هرمگسی‌واسه‌ایران‌شاخ‌میشه اون‌ازاستان‌باکو‌واین‌هم‌از‌کویت‌
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      0 0
      هشت‌سال جنگیدیم هر روز داریم برای منافع ملی‌مون شهید میدیم چی میگید شماها که یه سیلی در راه ایران نخورده‌اید
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    9 0
    بیا بسون
  • ایمانی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    30 0
    چلغوز دم در آورده. دمش راباید چید.
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      1 0
      صدامی که ۸ سال به خاک و خون کشیدتون از این هوس ها کرد دمش چیده شد شما که هیچی
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    40 0
    کویت خودش جز ایران بوده و الا کویت نمیشده
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    33 5
    حاصل دوستی با چین وروسیه فقط دشمن شدن همه همسایگان با ما بوده
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      0 0
      بابا اینها حرف مفت میزنن چی میگید برا خودتون انگار مثلا قبلا دوست بودن الان دشمن شدن جنگ‌ عراق و ایران یادتون نمیاد نه؟کویت از اولش همین بوده
    • حمیدرضا IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      0 0
      حاصل دوستی با انگلیس وامریکا هم شد جدایی بحرین وجزایر زرکوه وآریایی و ادعاهای پوچ امارات درمورد جزایر ایرانی بوموسی وتنبهای کوچک وبزرگ!!! اختلافات مرزی همیشه در بین کشورها رخ میده مخصوصا درمورد میدان گازی آرش که پیجیدگی عجیبی از لحاظ حقوق دریایی داره اما باید توجه کرد که اصولا شیخکهای حاشیه جنوبی خلیج فارس راانگلیس خبیث تحریک میکند جهت ضربه زدن به ایران !!
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    60 0
    کویت، را ما ایرانی ها ساختیم و ثروتمند کردیم، حالا برای ما زبان درازی می کنند. این همه صاحب نفت و گاز هستند، طمعشان گل کرده و نگاهشان به همین اندک سهم ایران در منطقه تقسیم شده دوخته شده. رو که نیست، سنگ پا قزوینه.
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    1 1
    وقتی در دنیا دیپلماسی ضعیفی داشته باشیم ، کشورهای گوگولی مثل کویت ، باکو و امارات هم دم در میارن ، هر چقدر هم مثلا قدرت اول منطقه باشی تا دیپلماسی قوی نداشته باشی یعنی هیچ !
    • حمیدرضا IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
      0 0
      میشه دیپلماسی قوی راتعریف کنی؟؟وقتی از داخل عناصرغربگدایخیانتکاری هستند که قوای مسلح ودیپلماتهایمان را تضعیف میکنند وشب مذاکرات ژنو از خالی بودن خزانه دم میزنند باید هم که کوتوله های سیاسی چون علیف وخاندان آل صباح وآل نهیان برای ایران کری بخوانند!!!
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    0 0
    همینجوری یه حرفی میزنه دیگه میتونه بیاد بگیره😂
  • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    1 0
    کویت جزیی از خاک ایران است. خود خاندان آل صباح بهتر می دانند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    2 0
    خفه نادان شما همان نبودید که صدام چند ساعته کشورت گرفت فلنگ بستین در رفتین حالا زبون دراوردین خاک برسرت برای ایران شاخ می کشی
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    7 0
    لقمه بزرگ توی گلو گیر می کند به اندازه دهانت لقمه بزن تا به پیسی گرفتار نشی
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    7 0
    مردگ منوهم بیش ۴۰ درصد میدان گازی آرش متعلق به ايران است
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    1 0
    متن صحبتهای مقامات کشورکهایی مثل کویت از طرف انگلیس خبیث تنظیم میشه.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    0 0
    عقب افتاده وقتی یمن،متحد استراتژیک ایران و مسلط بر تنگه باب المنندب،موشک های کروز و بالستیک و پهپاد با برد بالای ۲۰۰۰ کیلومتر برای زدن اسراییل داره،دیگه باید بفهمی پس ایران چی داره، رفتی پشت تریبون سازمان ملل برای ایران شاخ و شونه میکشی ،اگه ایران هوس کنه کتکت بزنه کی میخواد نجاتت بده؟ امریکا؟ نگاه اوکراین کن
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    0 0
    بره با بزرگترش بیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس