کد خبر 1527021
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵

به گزارش مشرق، مکرمی پور کارشناس مسائل بین الملل و امنیت ملی در کانال خود در ایتا به بررسی شگردهای جنگ نرم پرداخت و نوشت:

یک ـ روش دیپلماسی عمومی

این روش، به معنای کاربرد ابزارهای بین فرهنگی و ارتباطات بین‌الملل در سیاست خارجی است و به گونه‌ای فراگیر شامل دیپلماسی فرهنگی و ارتباطی می‌شود. اثرگذاری بر نگرش‌های عمومی برای شکل‌دهی و اجرای سیاست خارجی از اهداف دیپلماسی عمومی است. دیپلماسی عمومی سه ویژگی منحصر به فرد دارد: نخست آن‌که، طرح‌ها و برنامه‌های آن آشکار است؛ دوم آن‌که، در چارچوب سیاست خارجی یک کشور تعریف می‌شود؛ سوم آن‌که، بانی و متولی اصلی و رسمی آن، دولت است. هر چند ممکن است نهادهای خصوصی نیز در این رابطه به کار گرفته شود، در چارچوب اعمال تهدید نرم یا روش اقدام غیرخشونت‌آمیز، هدف دیپلماسی عمومی، بیشتر بر تلطیف افکار و نگرش نخبگان و آحاد مردم یک جامعه نسبت به دولت و کشور به‌ کار گیرنده این دیپلماسی متمرکز است.

دو ـ روش عملیات روانی

عملیات روانی به طرح‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که به دنبال تشویش، تهییج، تحریک و تغییر افکار عمومی حول یک مسئله مشخص و با اهداف از پیش تعیین‌شده است. بر این اساس، عملیات روانی یک طرح و اقدام اطلاعاتی با اهداف پنهان شمرده می‌شود.

شایعه‌پراکنی، سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی و کاریکاتوریزه کردن، از مهم‌ترین شیوه‌های عملیات روانی است. بنابراین، عملیات روانی به مجموعه‌ای از زیرساخت‌ها، به ویژه رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های سیاه و خاکستری نیاز دارد. عملیات روانی بیشتر به عنوان سلاح پشتیبانی استفاده می‌شود.

سه ـ روش عملیات ادراکی

این روش به دنبال اثرگذاری بر نگرش‌ها، باورها، عقاید، اهداف و ارزش‌های طرف مقابل با هدف ایجاد دگرگونی در مخاطب، تا سرحد همسو شدن آنان با اهداف و منافع عمل‌کننده است. روش ادراکی بیشتر بر ترویج؛ یعنی رواج دادن باورها، ارزش‌ها و عقاید متناسب با خواسته‌ها و اهداف خود، و نیز بر نوعی آموزش جهت‌دار مبتنی است.

عملیات ادراکی با عملیات روانی تفاوت دارد؛ زیرا عملیات روانی به دنبال ایجاد دگرگونی‌های دفعی و فوری، آن هم در سطح افکار است. هدف اصلی عملیات روانی، تهییج و تحریک است و این با هدف اصلی عملیات ادراکی تفاوت دارد. آماج اصلی روش ادراکی، نخبگان و سپس عموم قشر تحصیل‌کرده جامعه است.

چهار ـ تصدیق

تصدیق یعنی اینکه شخصی که مورد احترام یا منفور است، بگوید: فکر، برنامه، محصول یا شخص معینی خوب یا بد است. تصدیق، فنی رایج در تبلیغ، مبارزات سیاسی و انتخاباتی است.

پنج ـ شایعه

شایعه در فضایی تولید می‌شود که امکان دسترسی به اخبار و اطلاعات موثّق ممکن نباشد.

شش ـ کلی‌گویی

محتوای واقعی بسیاری از مفاهیمی که رسانه‌های غربی مصادره و در جامعه منتشر می‌کنند، بررسی نمی‌شود. تولیدات رسانه‌های غربی در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی، سرشار از مفهوم‌هایی چون جهانی شدن، مردم‌سالاری، آزادی، حقوق بشر و... است. اینها مفهوم‌هایی است که بدون تعریف و توجیه مشخص، برای اقناع مخاطبان در زمینه‌ای مشخص به کار گرفته می‌شود.

هفت ـ گفتن بخش اندکی از حقیقت

گاه خبر یا سخنی به گونه‌ای مطرح می‌شود که با دستکاری پیوستگی و نظم محتوای پیام، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد.

هشت ـ انسانیت‌زدایی و اهریمن‌سازی

یکی از اثرگذارترین شیوه‌های توجیه حمله دشمن به هنگام جنگ (نرم یا سخت)، «انسانیت‌زدایی» است. هنگامی که حریف از مرتبه انسانی خویش تنزیل یافت و در قامت اهریمنی در ذهن مخاطب ظاهر شد، می‌توان اقدامات خشونت‌آمیز را بر ضد این دیو و اهریمن توجیه کرد.

نه ـ ارائه پیشگویی‌های فاجعه‌آمیز

در این شیوه، با استفاده از آمارهای ساختگی و دیگر شیوه‌های جنگ روانی (از جمله کلی‌گویی، پاره حقیقت‌گویی، اهریمن‌سازی و...) به ارائه پیشگویی‌های مصیبت‌بار می‌پردازند که بتوانند حساسیت مخاطب را درباره آن افزایش دهند و افکار وی را بر اساس میل و هدف خویش هدایت کنند.

ده ـ حذف (سانسور)

در این روش، سعی می‌شود فضایی مناسب برای دیگر شیوه‌های جنگ نرم، به ویژه شایعه پدید آید تا زمینه نفوذ آن افزایش یابد. ازاین‌رو، با حذف بخشی از خبر و نشر بخشی دیگر، به ایجاد پرسش و مهم‌تر از آن، ابهام می‌پردازند و بدین ترتیب، زمینه تولید شایعات گوناگون خلق می‌شود.

یازده ـ جاذبه‌های جنسی

بهره‌گیری از نمادهای جنسی، از روش‌های مهم در رسانه‌های غربی است؛ به طوری که اکثر قریب به اتفاق برنامه‌های رسانه‌های غربی از این جاذبه برای جذب مخاطبان خویش، به ویژه جوانان که فعال‌ترین بخش جامعه هستند، بهره می‌گیرند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس