کد خبر 1532835
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

به گزارش مشرق، مکرمی پور مطلبی را با عنوان شیوه‌های جنگ نرم منتشر کرد:

شبهه‌افکنی و ایجاد تردید و تشکیک در عقاید

شبهه‌افکنی و ایجاد تردید و تشکیک در عقاید یکی از ترفندهای دشمن در جنگ نرم است. تاریخ نشان داده هرگاه ایمان و اعتقاد به باورهای دینی در جامعه‌ای تقویت شود، این جامعه و حکومت شکست‌ناپذیر خواهند شد. در نقطه مقابل ایجاد تردید در قلوب مؤمنین و القاء شبهات اعتقادی یکی از روش‌های دشمنان در جنگ نرم با هدف شکست جامعه ایمانی است.

ازاین‌رو، امروزه یکی از اهداف اصلی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای القاء، بسط و گسترش شبهه‌ در اعتقادات اقشار مختلف جامعه، به ویژه جوانان است و در صورت ورود این شبهات به بطن اذهان جامعه و بی‌پاسخ ماندن آنها، به انحرافات اعتقادی منجر خواهد شد. از دیدگاه قرآن کریم ایجاد شک و تردید در عقاید در ابعاد مختلف صورت گرفته است:

اول ـ ایجاد تردید در نبوت با تحقیر رهبران آسمانی

دشمنان اسلام در جنگ نرم علیه پیامبر و مسلمانان برای ایجاد تردید در نبوت پیامبر تلاش می‌کردند تا نبوت ایشان را زیر سوال ببرند و قرآن را کلام یک فرد عادی قلمداد کنند. خداوند در سوره سبأ آیه ۴۳ به این ترفند آنان اشاره می‌کند: «و چون آیات تابناک ما بر آنان خوانده می‌شود، می‌گویند: «این جز مردی نیست که می‌خواهد شما را از آنچه پدرانتان می‌پرستیدند، باز دارد».

نیز در سوره ص آیه ۸ از قول آنان می‌فرماید: «آیا از میان همه ما، قرآن تنها بر او (محمد) نازل شده؟....» همچنین در آیه ۸۷ تا ۹۳ سوره هود به این شیوه آنها اشاره شده، گفتند: «ای شعیب! آیا نمازت به تو دستور می‌دهد که آنچه را پدران ما می‌پرستیده‌اند، رها کنیم، یا در اموال خود به میل خود تصرف نکنیم؟ راستی که تو بردبار فرزانه‌ای.» یعنی این رفتار و چنین سخنانی از تو بعید است.

مشرکان با اشاره به این مسئله که انسان رشید و عاقل کسی است که سنت‌های یک قوم را زیر پا نگذارد و آزادی عمل را از صاحبان اموال سلب نکند، از روی استهزاء گفتند که تو نه مطالعه کافی داری و نه عقل درست و نه اندیشه عمیق!

همچنین مشرکان برای ایجاد شک در نبوت، شخصیت و موقعیت پیامبر را تحقیر می‌کردند. به عنوان مثال قرآن کریم از قول آنان می‌فرماید: «و گفتند: چرا این قرآن بر مردی بزرگ از ‏(‏آن)‏ دو شهر (مکه و مدینه) فرود نیامده است؟» (زخرف:31)؛ تخریب چهره تابناک دین مبین اسلام و چهره مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله و القاء اسلام‌هراسی از طریق رمان، فیلم و کاریکاتور و.... در رسانه‌های غربی ادامه همین شیوه است.

ایجاد تردید در نبوت با درخواست معجزات نامعقول

برخی معاندان ایجاد شک و شبهه و تردید در دل‌ها خواستار معجزاتی نامعقول از پیامبر بودند تا در صورت عدم وقوع آنها، نبوت حضرت انکار شود و آیین شرک همچنان پایدار بماند؛ در حالی که اگر می‌خواستند ایمان بیاورند، بارها معجزاتی از حضرت صادر شده بود که برای تصدیق نبوت ایشان کافی بود.

برای مثال می‌گفتند: «تا از زمین چشمه‌ای برای ما نجوشانی، هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد.» (‏باید)‏ برای تو باغی از درختان خرما و انگور باشد و آشکارا از میان آنها جویبارها روان‌سازی؛ یا چنانکه ادعا می‌کنی، آسمان را پاره پاره بر (‏سر)‏ ما فرو اندازی؛ یا خدا و فرشتگان را در برابر ‏(‏ما حاضر)‏ آوری؛ یا برای تو خانه‌ای از طلا‏(‏کاری)‏ باشد؛ یا به آسمان بالا روی و به بالا رفتن تو (‏هم) اطمینان نخواهیم داشت، تا بر ما کتابی نازل کنی که آن را بخوانیم. بگو: پاک است پروردگار من، آیا ‏(‏من)‏ جز بشری فرستاده هستم؟» (اسراء: 90ـ93)

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 0
    یه مقاله هم برای بحران اقتصادی از خودتون در کنید
  • پری مجرد 50 ساله IR ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    شماایرانی ها استاد شعار دادن هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس