کد خبر 1525200
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰

به گزارش مشرق، مکرمی پور کارشناس مسائل بین الملل در کانال خود در ایتا مطلبی را با عنوان؛ اهداف جنگ نرم منتشر کرد:

جنگ نرم نیز همانند جنگ سخت اهداف گوناگونی دارد و قاعدتاً هدف غایی هر دوی آنها ، تغییر کامل نظام سیاسی یک کشور است که البته با اهداف محدودتر هم انجام می‌گیرد.

در حقیقت، جنگ نرم و جنگ سخت یک هدف را دنبال می‌کنند و این وجه مشترک آنهاست. در هر صورت، هدف اصلی این جنگ، اعمال فشار برای ایجاد دگرگونی در اصول و رفتار یک نظام یا به طور خاص تغییر خود نظام است. چه بسا ممکن است این هدف سیاسی با پیگیری اهداف فرهنگی و اعتقادی دنبال و محقق شود.

در جنگ نرم به جای سخت‌افزار، از نرم‌افزارهای رسانه‌ای چون رادیوها، تلویزیون، پارازیت، خبرگزاری‌ها، اینترنت، ماهواره، ابزارهای دیجیتال و... استفاده می‌شود از دیرباز در مقایسه میان این دو جنگ گفته‌اند:

«متقاعد ساختن یک نفر برای پیوستن به شما، بسیار ارزان‌تر از کشتن او تمام می‌شود. واژه‌ها، بسیار کم‌هزینه‌تر از گلوله‌های تفنگ هستند؛ تا چه رسد به گلوله‌های توپ و بمب‌ها. از سویی نیز با کشتن آن شخص، شما تنها دشمن را از داشتن یک سرباز محروم می‌کنید؛ حال آنکه اگر او متقاعد شود به نیروهای دولتی بپیوندد، هم به ضرر دشمن و هم به نفع نیروهای دولتی است و این به معنای کسب دو امتیاز با یک حرکت است».

در جنگ سخت مبارزه همراه با خشونت و زور است، ولی در جنگ نرم مبارزه‌ای بدون خونریزی و ابزارهای خشن صورت می‌گیرد. در جنگ سخت، هدف، کاستن نیروهای مهاجم از راه کشتن یا مجروح کردن آنها از صحنه درگیری و نابود کردن زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی کشور مورد هجوم است؛ در حالی که جنگ نرم، زیرساخت‌های فکری و فرهنگی کشور هدف را مدّ نظر دارد و به دنبال هدف قرار دادن قربانیان بدون خونریزی است تا دچار دگرگونی در باورها و لغزش در هویت خویش شوند.

تحولات در جنگ سخت، سریع و آشکار و همراه با آشوب و سر و صدای زیاد است، ولی در جنگ نرم، دگرگونی‌ها بسیار آرام، تدریجی، بی‌سر وصدا و بنیادین است.

در جنگ سخت، پدافند و پاتک متناسب با شیوه‌های عملیاتی مهاجم طراحی می‌شود، ولی در جنگ نرم به دلیل پیچیدگی و عدم امکان مشاهده و اندازه‌گیری میزان هجمه و نوع آن، اقدام به هر گونه حرکت مقابله به مثل و بازدارنده بسیار دشوار است.

مهم‌ترین اهداف جنگ نرم عبارت‌اند از:

۱. استحاله فرهنگی در جهت اثرگذاری شدید بر افکار عمومی جامعه مورد هدف، با ابزار خبر و اطلاع‌رسانی هدفمند و کنترل‌شده. نظام سلطه همواره از این ‌روش برای پیشبرد اهداف خود سود جسته است؛

۲. استحاله سیاسی به منظور ناکارآمد جلوه دادن نظام مورد هدف و تخریب و سیاه‌نمایی ارکان آن نظام؛

۳. ایجاد رعب و وحشت از مسائلی چون فقر، جنگ یا قدرت خارجی سرکوب‌گر و پس از آن، دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن برای ایجاد جوّ بی‌اعتمادی و ناامنی روانی؛

۴. اختلاف‌افکنی در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقامات نظامی و سیاسی کشور مورد نظر در راستای تجزیه سیاسی کشور؛

۵. ترویج روحیه ناامیدی به جای نشاط اجتماعی و احساس بالندگی از پیشرفت‌های کشور؛

۶. بی‌علاقه ساختن نسل جوان به مسائل مهم کشور؛

۷. کاهش روحیه و عدم کارآیی در میان نظامیان و ایجاد اختلاف میان شاخه‌های گوناگون نظامی و امنیتی؛

۸. ایجاد اختلاف در سامانه‌های کنترلی و ارتباطی کشور هدف؛

۹. تبلیغات سیاه (با هدف براندازی و آشوب) به وسیله شایعه‌پراکنی، پخش تصاویر مستهجن، جوسازی از راه پخش شب‌نامه‌ها و... ؛

۱۰. تقویت نارضایتی مردم به دلیل مسائل مذهبی، قومی، سیاسی و اجتماعی از دولت خود، به طوری که در مواقع حساس، این نارضایتی‌ها زمینه تجزیه کشور را فراهم کند؛

۱۱. تلاش برای بحرانی نشان دادن اوضاع کشور، از راه ارائه اخبار نادرست و نیز تحلیل‌های نادرست و اغراق‌آمیز.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس