زلزله در تهران ترسناک است/ چطور در کلان‌شهرها زنده بمانیم؟

گرچه هشدار کارشناسان درباره اینکه زلزله میلیون‌ها نفر در پایتخت را آواره می‌کند، حسابی ترسناک است؛ اما ترسناک‌تر از این هشدار، خبر زندگی زوج‌های جوان در خانه‌های ۲۵ متری بود!

به گزارش مشرق، تابستان به انتهای خود نزدیک می‌شود و هوا کمکم آن روی خنکش را نشانمان می‌دهد. سومین هفته شهریور هم تمام شد و اخبار هفت روز گذشته را اینجا مرور می‌کنیم:

بفرمائید حقوق ۴۰۰ میلیونی!

انتشار فیش حقوقی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع صندوق ذخیره فرهنگیان این هفته یکی از جنجالی‌ترین و عجیب‌ترین خبرها بود. البته درباره حقوق نجومی کم نشنیده‌ایم و کمی در این مقوله بی‌حس شده‌ ایم؛ اما این فیش حقوقی در شگفت‌زده کردن مردم نوآوری داشت. حقوقی با ۴۰۰ میلیون برای اضافه کاری!

هر چند که ۴۱۲ میلیون اضافه کاری حمید باقرنژاد، باعث برکناری‌ اش توسط وزیر آموزش و پرورش شد اما از هر زاویه‌ای به این ماجرا نگاه می‌کنیم تعجبمان بیشتر می‌شود. چطور می‌توان این همه اضافه کاری کرد؟ شاید این عزیزان در سیاره دیگری زندگی می‌کنند که ساعت کار و اضافه کارش با زمین متفاوت است… جدا از ۸ ساعت کار اصلی، حتی اگر بقیه ساعات شبانه روز را با احتساب خواب و خوراک جز اضافه کاری حساب کنیم، بازهم عدد غیر قابل هضمی برای گرفتن اضافه کار محسوب می‌شود.

اصلاً چطور می‌شود که اضافه کار یک مدیر در طول ماه ۸ برابر کل حقوق یک کارمند معمولی باشد؟ این دیگر اسمش تبعیض نیست جنایت علیه منابع پولی کشور است. گویا این مدت، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع صندوق ذخیره فرهنگیان خودش یکی از موانع توسعه این صندوق بوده است!

چطور در کلان‌شهرها زنده بمانیم؟

تهران هر روز مثل یک مار پیتون آرزوهای ساکنانش را می‌بلعد و ترسناک‌تر می‌شود. هر روز آرزو می‌بلعد و آلودگی پس می‌دهد. هر روز زمان می‌خورد و ترافیک می‌زاید. این هفته اخبار ترسناک از وضعیت زندگی در تهران به قدری بود که نمی‌شد از آن گذشت، از سبد معیشتی حداقلی ۲۳ میلیون تومانی در هر ماه برای تهرانی‌ها تا ساخت خانه‌های ۲۵ متری! شنیدن اخباری که استرس به جان ساکنان پایتخت می‌اندازد که با این آمار چطور تا الان زنده مانده‌اند و اصلاً چطور قرار است زنده بمانند… ماجرا آنجا تلخ‌تر می‌شود که ماجرا به تهران ختم نشده و به سایر کلانشهرها هم سرایت کرده است.

زلزله در تهران ترسناک است/ چطور در کلان‌شهرها زنده بمانیم؟

این روزها تحقق یک معیشت حداقلی در تهران نیازمند این است که هر خانواده دو موتوره کار کند و هر جور شده خود را با چنگ و دندان به ۲۳ میلیون تومان در ماه برساند، اما خانه‌های ۲۵ متری را دیگر کجای دلمان بگذاریم؟ مگر اینجا ژاپن است که زمین نباشد و مجبور باشیم در قوطی کبریت بخوابیم؟ قوطی کبریت تر از خانه‌هایی که همین حالا داریم!

قاچاق سوخت به روش آخرالزمانی

خبر خوشحال کننده این هفته کشف و دستگیری تیم قاچاقچی سوخت در بندر میناب بود. شاید بپرسید چطور از بنادر دریایی سوخت قاچاق می‌کنند؟ جواب این سوال هرچند ممکن است برایتان سخت و عجیب باشد اما حتماً از مدل قاچاق این گروه متعجب خواهید شد. ابتدا مخزنی بزرگ برای نگهداری سوخت قاچاق تهیه می‌شود.سپس چند شناور و دستگاه موتور پمپ مکش سوخت به همراه دستگاه ژنراتور خریداری می‌شود تا کار انتقال سوخت را به راحتی انجام دهد.

در قسمت عجیب ماجرا حدود ۱۰۰ هزار متر خطوط لوله انتقال سوخت به وسط دریا کشیده می‌شود. سوخت قاچاق از ساحل به وسط دریا بر روی قایق‌های موتوری مخزن دار در کمترین زمان ممکن منتقل می‌شود. حتی اگر همه این ماجرا، سکانسی از یک فیلم اکشن بود باز هم در حق مردم کشور خیالی درون فیلم جفا می‌شد.

هنوز خبر دزدیده شدن شیر باغ وحش و انتقال از کشور و فروش آن در خارج برایمان قابل هضم نبود که این مدل قاچاق هم به آن اضافه شد. گاهی با خودمان فکر می‌کنیم شاید پدران قاچاقچی‌ها و دزدان به فرزندان خود وصیت کرده‌اند که پسرم! هرکجا می‌خواهی باشی باش هرکاری هم می‌کنی بکن؛ فقط هرجور شده خلاف را هم در کنارش ادامه بده!

زلزله تهران ترسناک است…

خشم طبیعت استثنائاً این هفته سراغ خاورمیانه نیامد و خودش را با سیل ویرانگری در لیبی نشان داد. بیش از ۵ هزار کشته و ۱۰ هزار مفقود تنها نشانه‌های این سیل عجیب و غریب بود. البته این هفته طبیعت آن روی خود را به یک کشور آفریقایی دیگر هم نشان داد و زلزله مهیب ۷ ریشتری در مراکش باعث کشته شدن حدود ۳ هزار نفر شد.

هر بار که زلزله‌ای در دنیا اتفاق می‌افتد کارشناسی از گوشه و کنار کشور نیز در مورد اینکه اگر این زلزله در تهران اتفاق بیافتد چه می‌شود اظهارنظر می‌کند. این مورد هم از این قاعده مستثنی نبود و یکی از کارشناسان کشور گفته است اگر چنین زلزله‌ای در تهران رخ دهد حدود ۶۰ درصد خانه‌های مسکونی تخریب خواهند شد. تهران حدود ۱۰ میلیون جمعیت دارد و خراب شدن خانه‌های بیش از پنج میلیون نفر ترسناک است! خیلی ترسناک…

زلزله در تهران ترسناک است/ چطور در کلان‌شهرها زنده بمانیم؟

تصاویری که برای زلزله تهران در این مطلب آمده، پیش‌بینی هوش مصنوعی است.

سکته ناقص هواداران پرسپولیس

بعد از اعلام قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا و تقابل پرسپولیس ایران و النصر عربستان موجی از خوشحالی از اینکه رونالدو به ایران سفر خواهد کرد در کشور فراگیر شد. در مرحله اول اعلام شد که هنوز بازی‌های نمایندگان ایران و عربستان در کشوری ثالث برگزار می‌شود و در حالی که هواداران پرسپولیسی خودشان را برای دیدن رونالدو آماده می‌کردند اعلام شد که به علت تجهیز نبودن ورزشگاه آزادی به var این بازی در کشور دیگری برگزار می‌شود ولی چیزی نگذشت که اعلام شد با کرایه این تجهیزات مشکل حل خواهد شد.

هواداران فوتبال خوشحال از اینکه پرسپولیس به مصاف رونالدو خواهد رفت و این بازی به یاد ماندنی را از نزدیک تماشا خواهند کرد، شوک دیگری را متحمل شدند. ای اف سی اعلام کرد که بازی اول پرسپولیس به علت شکایت باشگاه هندی بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد مسئولان بازسازی ورزشگاه آزادی که چند ماهی است سکوهای این مجموعه را به بهانه نوسازی تخریب می‌کنند، فرصت دوباره‌ای به دست آورده‌اند و شاید تنها کسانی هستند که از این محرومیت خوشحال شده‌اند.

زلزله در تهران ترسناک است/ چطور در کلان‌شهرها زنده بمانیم؟

پرسپولیسی‌ها که از تماشای بازی cr7 ناامید شده بودند، به رویایرویی دوباره بیرانوند و رونالدو دل بستند و خودشان را برای رقابتی جذاب آماده کرده بودند که خبر رسید بیرانوند که در بازی ملی مصدوم شده به بازی النصر نخواهد رسید.

این هفته تلخ برای پرسپولیسی‌ها در حالی تمام شد که خبر رسید، کادر این تیم بدون هماهنگی با سرمربی مهاجم خارجی سی و چند ساله‌ای جذب کرده که در ۹ بازی گذشته‌ اش گلی به ثمر نرسانده است!

البته این هفته کام همه فوتبال‌دوستان تلخ شد. تیم فوتبال امید کشورمان پس از باخت به ازبکستان نتوانست به جمع ۱۶ تیم نهایی راه پیدا کند و حسرت المپیک نرفتنمان را پنجاه ساله کرد.

مردان پلاستیکی از زنان پیشی می‌گیرند؟

امروز اگر در خیابان قدم بزنید افراد شبیه به هم زیادی را می‌بینید. علتش هم واضح و شفاف است. عمل‌های جراحی زیبایی! شاید تا امروز این تصور وجود داشت که عمل زیبایی بیشتر برای خانم‌ها انجام می‌شود، اما پس از انجام تحقیقات مشخص شده که از هر ۵ نفری که برای عمل بینی به جراح پلاستیک مراجعه می‌کنند ۲ نفرشان مرد هستند و در طی ۵ سال گذشته آمارشان ۱۰ برابر بیشتر شده است.

مرد و زن ندارد، بالاخره این افراد وقتی صاحب بچه می‌شوند تشت رسوایی‌شان زمین می‌افتد چرا که خروجی کارشان قیافه اصلی‌شان را مشخص می‌کند!

گلدان به جای قلیان!

همه میدانیم که قلیان جز ابزار لاینفک نسل قدیم در همه اقشار بوده و مثل چای، بخشی از پذیرایی ایرانی‌ها از مهمان به شمار می‌رفته و بسیاری از چهره‌های شناخته شده ما نیز عکس‌های یادگاری با قلیان داشته‌اند.

بهانه اعتراف به این حرف آن است که هفته گذشته خبری در فضای مجازی پربازدید شد مبنی بر اینکه شبکه مستند، تصویر سانسور شده‌ای از مرحوم سید کاظم عصار عالِم و فیلسوف مشهور را منتشر کرده است. در این مستند عکس این چهره، تغییر داده شده و دوستان خوش‌ذوق، یک گلدان را به جای قلیان جایگزین کرده‌اند.

زلزله در تهران ترسناک است/ چطور در کلان‌شهرها زنده بمانیم؟

البته خیلی زود قائم‌مقام شبکه مستند، توضیحاتی را در این باره منتشر کرد و در استوری اینستاگرام خود نوشت: «شب گذشته بسیاری از دوستان و مخاطبان شبکه مستند این عکس را برای من ارسال کردند و جویای ماجرای این فیلم بودند. این عکس یک فریم از مستند حدیث سرو از تولیدات معاونت سیمای وقت است که آخرین پخش آن از شبکه مستند مربوط به چند سال پیش (سال ۹۶) است.»

او یادآوری کرد: «طبیعی است که در آن زمان، نیز بازبینی شبکه، امکان اصالت‌سنجی تصویر پخش شده از مرحوم سید کاظم عصار را نداشته و گمان کرده است تصویر اصلی همانی است که به شبکه تحویل شده. اینکه چرا بعد از گذشت این چند سال، این تصویر وایرال شده برای خود اهالی شبکه مستند هم عجیب و سوال‌برانگیز است»

با همه اینها، فکر کنید! مرحوم، عالم و فیلسوف بوده! خودش نشسته و قلیان جلویش گذاشته و به عکاس گفته عکس بگیر. حالا بعد از اندی سال یک عده تشخیص داده‌اند که قلیان زشت است! بیایید گلدان جلوی عالم فوتوشاپ کنیم!

بهتر است قبل از اینکه جزئیات خاطره سانسور لوگوی تیم فوتبال آ. اس رم برایمان یادآوری شود، مرور اخبار این هفته را تمام کنیم…

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    2 0
    عجب باغ وحشی!
  • مهشید IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    1 0
    ایران برای نظامیان تجار وزیران پزشکان دندانپزشکان طلافروشان است. مردم عادی در کشور ایران باید بمیرند.
  • مسعود IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    0 0
    لابدخواستن بگن اهل دودوقلیان نیستن وشمامردم عادی دنبال خلاف میرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس