کد خبر 152356
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲

بررسی ها نشان می دهد رئیس هیات مدیره و مدیرعامل جدید این تعاونی هیچگونه سابقه حضور در موسسات مالی و اعتباری و بانکهای کشور را نداشته و اصولاً فاقد صلاحیت های قانونی ذکر شده در قانون برنامه پنجم توسعه و آیین نامه های مدون بانک مرکزی برای فعالیت به عنوان مدیران موسسات مالی است.

به گزارش مشرق، اسفند ماه سال 1389 بود که بانک مرکزی در اطلاعیه ای مهم از آغاز ساماندهی و ادغام تعاونی های اعتبار و تشکیل 14 موسسه مالی و اعتباری قانونمند خبر داد. بانک مرکزی در این اطلاعیه از نظارت جدی خود بر تعاونی‌های اعتباری آزاد و موسسات مالی اعتباری در شرف تاسیس سخن گفته بود تا شاید دغدغه کارشناسان اقتصادی درباره بی توجهی طویل المدت این نهاد به روند فعالیت این موسسات پایان یابد.

در ردیف ششم لیست اعلامی بانک مرکزی اطلاعیه بانک مرکزی از تشکیل "مؤسسه مالی واعتباری پیشگامان" سخن گفته شده بود که شامل تعاونی هایی مانند تعاونی پیشگامان کویر یزد، اعتبارایرانیان (زرین دشت فارس) و تعاونی اعتبار آتی فرزان بود.

نام این موسسات مالی و اعتباری چندان برای رسانه ها اهمیت نداشت تا اینکه بانک مرکزی از تشکیل بانک جدیدی متشکل از بانک تات و دو موسسه مالی دیگر سخن گفت و "موسسه آتی" به عنوان یکی از ارکان این ادغام بدون آیین نامه، برای رسانه ها و کارشناسان اقتصادی شناخته شده نبود و از گردانندگان آن اطلاعات کمی منتشر شده است.

بررسی ها نشان می دهد ازسال 1382 مجموعه ای با عنوان تعاونی"کارگران زرین دشت" در زمینه فعالیت های جذب نقدینگی و تعاونی فعالیت خود را آغاز کرده و در سال 1386 با تغییر نام خود به "تعاونی ایرانیان کارگران زرین دشت" و دایرکردن پنج شعبه در سطح استان فارس به فعالیت های خود ادامه داده است.


 صورتجلسه تغییر نام تعاونی " کارگران زرین دشت" به "تعاونی ایرانیان"

در سال 1390 و در حالی که سه ماه از ابلاغیه بانک مرکزی گذشته و تغییرات تعاونی های اعتباری ممنوع شده است، اعضای این تعاونی بدون مجوز بانک مرکزی موفق به ثبت صورتجلسه تغییرات خود در روزنامه رسمی شده و کلیه سهام تعاونی به 17 نفر از اعضا واگذار می شود و خبری از نظارت و اطلاع بانک مرکزی از این موضوع نمی شود.


 متن صورتجلسه تغییر سهامداران در تعاونی ایرانیان

در ادامه و در زمانی کمتر از یکسال از آخرین تغییرات این تعاونی می گذرد، در مورخ 4/8/1390 گروه جدیدی با مدیریت یک فرد به عنوان رئیس هیات مدیره اقدام به خریداری این تعاونی نموده و با وجود 4 ماه مقاومت اداره تعاون شهرستان داراب، در نهایت در فروردین ماه 1391 و دو ماه پس از ابلاغیه بانک مرکزی موفق به ثبت تغییرات خرید تعاونی در روزنامه رسمی و خرید یکی از این تعاونی های در آستانه ادغام (ردیف ششم لیست اعلامی بانک مرکزی) می شوند بدون اینکه هیچگونه مخالفت و ممانعتی از سوی نهاد ناظر مالی کشور (بانک مرکزی) و یا نهادهای نظارتی کشور به عمل آید.

جالب آنکه بررسی ها نشان می دهد "عبدا...ع" رئیس هیات مدیره و مدیرعامل جدید این تعاونی هیچگونه سابقه حضور در موسسات مالی و اعتباری و بانکهای کشور را نداشته و اصولاً فاقد صلاحیت های قانونی ذکر شده در قانون برنامه پنجم توسعه و آیین نامه های مدون بانک مرکزی برای فعالیت به عنوان مدیران موسسات مالی است اما باز هم خبری از پیگیری معاونت نظارت بانک مرکزی نمی شود.


 سند خرید تعاونی اعتبار ایرانیان توسط گروه جدید پس از اعلام ادغام بانک مرکزی

در ادامه این روند در حالی که طبق اطلاعیه بانک مرکزی، این تعاونی اعتبار قراربود زیرمجموعه مؤسسه مالی واعتباری پیشگامان یزد (درشرف تاسیس) باشد اما به صورتی غیرطبیعی از این مجموعه جدا و حتی نام خود را از پیشگامان به آتی تغییر می دهد؛ هر چند هرگز این تغییر امکان ثبت قانونی پیدا نمی کند اما با این وجود، بانک مرکزی این مجموعه را به رسمیت می شناسد.

پیش از این اعلام شده بود که موسسه مالی که اجازه دریافت 25 درصد سهام مجموعه ادغام شده را دریافت کرده است بدون طی هیچگونه مراحل کارشناسی تشکیل شده و سهامداران عمده آن یک خانواده 5 نفره (پدر، همسر وی و سه نفر از فرزندان) هستند که تاکنون صلاحیت آنها در برای عضویت در هیچیک از نهادهای قانونی کشور تایید نشده است.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی نیز طی روزهای اخیر در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرده بود که وجود "افراد آشنا به صنعت بانکداری" در شبکه بانکی ضروري است. اما با این وجود، در مجموعه تحت نظارت وی فردی بدون یک روز سابقه مدیریت یا حتی حضور در سیستم بانکی به عنوان رئیس هیات مدیره این تعاونی مالی انتخاب و تایید شده است!

حال با گذشته هفته ها از اعلام رسمی این تخلفات توسط خبرگزاری ها و روزنامه های مهم کشور، بانک مرکزی تاکنون هیچگونه توضیح قانع کننده ای در خصوص دلایل سکوت خود در خصوص خرید سهام تعاونی دشت زرین توسط گردانندگان فعلی موسسه آتی و بخشش 25 درصدی سهام بانک ادغام شده به آنها ارائه نداده است و به نظر می رسد مسئولان ارشد و نظارتی این بانک ترجیح می دهند چراغ خاموش به اصلاحات بعضا مسئله دار خود ادامه دهند.

سخنان متناقض و مسئله دار رئیس کل بانک مرکزی و مدیران ارشد این بانک که موجب افزایش مشکلات در بازار ارز شده و افزایش روزمره نقدینگی را موجب شده علاوه بر نقد مراجع عظام تقلید و کارشناسان با انتقاد صریح رئیس جمهور در مصاحبه اخیر مطبوعاتی خود روبرو شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس