1

کرباسچی: کروبی همیشه تاکید دارد که باید از راه‌های مسالمت‌آمیز تحول و تغییر و اصلاحات را ایجاد کنیم و به دنبال براندازی و به‌هم‌ریختن و ویرانگری کشور نیست!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۲ شهریور در حالی چاپ و منتشر شد که آخرین تحولات سیاسی درباره برجام؛ ماجرای خالص سازی در جبهه اصلاحات و پشت پرده پیام شیخ فتنه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مهدی کروبی به کنگره حزب اعتماد ملی پیامی داد و در آن انتقادات و راهکارهایی را مطرح کرد، این سخنان در میان روزنامه‌های اصلاح‌طلب تفاسیر متفاوتی داشته است، برخی آن را سانسور کرده‌اند. در این میان سخنان کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران مورد توجه برخی روزنامه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه شرق به نقل از کرباسچی نوشته است:

دیدگاه آقای کروبی همیشه همین بوده و در همه این سال‌هایی که می‌گذرد، تغییری در دیدگاه ایشان ایجاد نشده است. ایشان با وجود همه مشکلاتی که طی ۱۳ سال گذشته در حصر داشتند، اما اصولی را از ابتدا در کار سیاسی خود در نظر داشتند که این بیانیه نیز مبتنی بر همان اصول مطرح شده است. درباره تغییر و تحولات، البته به غیر از کسانی که راه‌حل مشکلات کشور را براندازی می‌دانند(منظور موسوی) کسانی که در داخل هستند هم به صورت مبهم از تعابیری مثل اصلاحات ساختاری سخن می‌گویند اما آقای کروبی اشکال را در مجریان قانون اساسی و مسئولینی که وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند می‌بیند و تاکید ایشان این است که اصول انقلاب و مواضعی که از زمان امام در پاریس و تهران شنیده شده و برآن تاکید داشته، اگر براساس همان موازین عمل شود، بسیاری از مشکلات حل و مسائل کشور سامان بهتری پیدا می‌کند. چراکه آقای کروبی معتقد است بسیاری از گرفتاری‌ها ناشی از انحراف از شعارها و حرف‌هایی است که رهبر کبیر انقلاب در روزهای آغازین انقلاب گفته ‌اند و متاسفانه الان بسیاری از آن‌ها به فراموشی سپرده شده است.

دبیرکل سابق حزب کارگزاران: کروبی پشیمان شده اما موسوی برانداز است/ روایت یک فعال گروهکی از خالص‌سازی در جبهه اصلاحات!

روزنامه هم‌میهن نیز که تمایلات عاطفی رقیق به کروبی دارد در گزارش خود با عنوان «راه میـانه یا میانه راه» درباره آخرین مواضع دبیر کل سابق حزب اعتماد ملی می‌نویسد:

طی ماه‌های اخیر به‌ویژه پس از اعتراضات در پی مرگ مهسا امینی و طرح موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مبتلابه جامعه رهبران اصلاح‌طلب به بیان مواضع و نوع نگاه خود پرداخته‌اند. این اظهارنظرها در پی انتقادات بر رویه‌ها و روندی که در مسیر کشورداری از سوی مسئولان در پی گرفته شد؛ به‌عنوان راهکارهای پیشنهادی جریان اصلاحات به ساختار سیاسی مورد توجه و ارزیابی تحلیلگران قرار گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است:

میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب هر یک بیانیه مفصلی دادند؛ اگرچه به نظر می‌رسید موسوی در بیانیه خود به جمع‌بندی نهایی نرسیده اما بیانیه ۱۵ماده‌ای خاتمی با صحبت‌های بعدی‌اش در نگاه بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از جمله بهزاد نبوی «مانیفست اصلاح‌طلبی» بود. در همین زمان مقایسه‌هایی میان بیانیه‌های این دو چهره اتفاق افتاد و حالا هم پیام اخیر مهدی کروبی از دو منظر قابل توجه است؛ هم از آن سو که او در جایگاه ترسیم تصویری از آینده و بیان راهکارها بوده است و هم از همین زاویه که قابلیت مقایسه را فراهم می‌کند.

دبیرکل سابق حزب کارگزاران: کروبی پشیمان شده اما موسوی برانداز است/ روایت یک فعال گروهکی از خالص‌سازی در جبهه اصلاحات!

روزنامه اعتماد نیز به استقبال خط جدایی اصلاح‌طلبان ساختاری(برانداز) با اصلاح‌طلبان میانه‌رو رفته و به نقل از سخنگوی حزب اعتماد نوشته است:

ما با لایه‌های مختلفی از مردم مواجه هستیم. بخشی از مردم از همه‌چیز عبور کرده‌اند و جز براندازی [به چیزی] فکر نمی‌کنند و ناامیدی دارند. بخش بزرگی از مردم هم در این اتفاقات دیدیم که سکوت کردند، خب بخشی از این سکوت‌کنندگانی که می‌توانیم بگوییم ۸۰ درصد مردم هستند، حداقل ۴۰، ۵۰ درصد به جریان اصلاحی امیدوار هستند، نه اصلاح‌طلبان بلکه جریان اصلاحی یعنی اتفاقی در کشور رخ دهد. بنابراین آن جماعت و این جمعیت اگر تغییر و تحولاتی در انتخابات اتفاق بیفتد و احساس کنند که رقابت وجود دارد و انتخاب‌شان محدود نیست و چهره‌هایی توانمند هستند که می‌توانند در انتخابات برای مردم تلاش کنند.

دبیرکل سابق حزب کارگزاران: کروبی پشیمان شده اما موسوی برانداز است/ روایت یک فعال گروهکی از خالص‌سازی در جبهه اصلاحات!

حامیان مهدی کروبی و برخی از اعضای حزب اعتماد ملی پس از پیام وی به کنگره ملی این حزب، ضمن برجسته سازی این پیام تلاش کردند تا از شکاف میان دیدگاه های کروبی با خاتمی و معتقدان به اصلاحات ساختاری رونمایی کنند. حامیان کروبی در این زمینه با تاکید بر انتقادات کروبی به نحوه حکمرانی کشور روش و منش مورد تاکید وی را مشی مشی مبارزۀ مسالمت‌آمیز و معطوف به اصلاحِ وضع موجود ارزیابی کرده و معتقدند کروبی با وجود همه مشکلاتی که طی ۱۳ سال گذشته در حصر داشتند، اما اصولی را از ابتدا در کار سیاسی خود در نظر داشتند که پیام وی به کنگره ملی حزب اعتماد ملی نیز مبتنی بر همان اصول مطرح شده است.

درخواست شفاف‌سازی از علی لاریجانی!

روزی که علی لاریجانی، رییس سابق مجلس شورای اسلامی از صفت خالص‌سازی استفاده کرد تا امروز نقدهای جالبی به آن شده است، به‌نظر این صفت در طیف اصلاح‌طلب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه آرمان امروز به نقل از احمد زیدآبادی عضو سابق گروهک ملی- مذهبی‌ها نوشته است:

من دوست دارم بدانم که نظرِ خودِ آقای لاریجانی در مورد تقسیم‌ها پست‌ها در کشور چیست؟ آیا نظرِ وی این است که عموم پست‌های اجرایی و تقنینی و قضایی و نظامی و تخصصی و مدنی، بدون کوچکترین تبعیض اعتقادی و سیاسی و قومی براساس صلاحیت تک تک ایرانیان و بنا به میزان حمایت مردم از آن‌ها توزیع شود و یا اینکه فقط دایره را قدری گشاده‌تر بگیرند تا شامل همراهان وی هم بشود؟ اگر نظر آقای لاریجانی مورد نخست است، به صراحت و بدون لکنت زبان آن را اعلام کنند تا او را در شمار سیاست‌ورزان قائل به لزوم تسلط «نگاه ملی» به امر حکمرانی، تقسیم‌بندی کنیم، اما اگر نظرش مورد دوم است، در آن صورت باید گفت؛ آب در هاون می‌کوبد، زیرا با همان منطقی که وی دیگر ایرانیان را از حق مشارکتِ کامل سیاسی محروم می‌داند، “انقلابی‌های کاسب‌کار” نیز با همین منطق، وی و همفکرانش را از دایره بیرون می‌دانند. وقتی اصل تبعیض به رسمیت شناخته شد، طبیعی است که حد یقف هم نداشته باشد و “خالص‌سازی” را به منتهی درجۀ خود برساند.»

دبیرکل سابق حزب کارگزاران: کروبی پشیمان شده اما موسوی برانداز است/ روایت یک فعال گروهکی از خالص‌سازی در جبهه اصلاحات!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 0
    برو بزار رو به کمتر بسوزی
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    22 5
    اصلاح طلبان عامل بی حجابی هستند خاک تو گور بی حجاب کنند ننگ بر مرد بی غیرت که زنش بی حجاب است
    • بختیاری IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      9 1
      دروغ نه مالیات داره ونه حناق میاره آقایان خیانت پیشه اگر این تعداد مردم به شما امید داشتند رای کسب شده شما از آرای باطله بیشتر میشد. جریان غربگدایی بدون دروغ گفتن و بی اخلاقی و خودزنی هرگز حتی 20 هزار رای نخواهد داشت./// فتنه 88 مشتی اَبله میخواستند کودتایی اجرا کنند و بی مغزترین و خائن ترین خودشون که مِش کرده بعنوان رهبر جامعه غالب کنند و دومی که مَت از او باهوشتره بعنوان رئیس جمهور نوکری کدخدا کنند. /// بدون هیچ تردیدی در تاریخ بعنوان خائن ترین و بیسوادترین شیعه نماهای اهل تورات ثبت خواهند شد.ننگ بر شما
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      4 2
      پهلوی عامل هست و اصلاح طلبان خود قربانی هستند
  • علی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 3
    درباره تغییر و تحولات، البته به غیر از کسانی که راه‌حل مشکلات کشور را براندازی می‌دانند(منظور موسوی) مشرق خوت میبری ومیدوزی مگه تو مخ کرباسچی هستی تفسیر میکنی ؟؟منظورش با کی بود؟
  • مصطفی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    2 5
    انقلابی کاسب کار یعنی چی به کی میگن؟
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    7 1
    مرگ بر منافق ، چه تیرانا چه تهران
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    6 1
    توبه گرگ مرگه
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    4 1
    یک سیاست منطقی حکم می کندکسی راکه امکان لغزش برایش وجوددارد برای کاردرپستهای کلیدی کشوردرمعرض رای قرارندهیم!چه رسدبه فتنه گرانی که پس از۱۴ سال هنوزباملت صادق نبوده ودرمجالس مختلف دم ازاصلاحات!!!!می زنند!هنوزمشخص نکرده اندکه قص «اصلاح»چه چیزرابراساس چه دیدگاهی وتارییدن به کدام مطلوب دنبال می کنند!اینهاشعورمردم رابه سخره گرفته اند؟یابانجابت ‌بزرگواری مردم دچارخودشیفتگی ‌وپررویی نجومی شده اند؟
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    6 9
    تا امروز خاتمی بزرگوار تنها کسی است که طرف مردم بوده و در دوره او رشد بدون تورم داشتیم
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      2 1
      اینقدر خوب عمل کرد که بعدش مردم به مخافش (احمدی نزاد) رای دادن
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      3 0
      حرف الکی نزن بعدش خاتمی اگر طرف مردم بود که درباره ادعای دروغ تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸ عذرخواهی میکرد
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    7 0
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن این ها پر رو نمی شدند
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    6 0
    از پیغامش به حزب اعتماد ملی قشنگ معلومه که نه تنها یدک ویدیوی از سران فتنه پشیمان نشده بلکه شعارهای تغییری که در سال ۸۸بیان میکرد رو دوباره در آستانه انتخابات مجلس آینده داره بیان میکنه / الان حزب کارگزاران بهتره در مورد فائزه هاشمی باید حرف بزنه که پشیمان شده یا نه !!؟ کارهای فائزه هاشمی در سال ۸۸ رو فراموش نکردیم
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    4 0
    از پیغامش به حزب اعتماد ملی قشنگ معلومه که نه تنها ی کروبی یکی از سران فتنه پشیمان نشده بلکه شعارهای تغییری که در سال ۸۸بیان میکرد رو دوباره همین الان چند ماه مونده به انتخابات مجلس آینده داره بیان میکنه / الان حزب کارگزاران بهتره در مورد فائزه هاشمی حرف بزنه که پشیمان شده یا نه !!؟ کارهای فائزه هاشمی در سال ۸۸ رو فراموش نکردیم
  • حسین IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    خیلی جالبه تمام آتش ها از گور محمود صباغیان بلند میشه ولی اینقدر مدرک و آتو از همه داره که کسی جرات نداره اسمش رو بیاره.
  • FR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 1
    حالا آقای زید آبادی در سراسر جهان یک حکومت در یک کشور را میشناسد که تمام پست های مدیریتی اجرایی قضایی سیاسی حتی نظامی بدون توجه به عقاید و نظرات و سیاست های کلی آن کشور بر اساس لیاقت و شایستگی افراد و کاملا متعادل و با عدالت بین آنها تقسیم شده باشد و فقط پشتیبانی مردمی تضمین آن باشد ؟! اصولا چگونه میشود این مدیران را شناخت و این افراد چگونه می‌توانند با هم کار کنند و آن مردم هم منظور کدام مردم است ؟! آیا این کسانی که اینچنین نظراتی را بیان میکنند میفهمند اصلا چه میگویند ؟
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    2 2
    کروبی میداند این کشتی غرق شود او و خیلی از مهره درشتای هزار فامیل غرق خواهند شد!
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      3 0
      اولا این کشتی غرب نخواهد شد دوما اینها همینجوریش غرق شده هستن به خاطر خیانت به نظام جمهوری اسلامی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس