1

از نگاه اصلاح‌طلبان سنتی عدم شرکت در انتخابات به معنای انحلال جبهه اصلاحات است زیرا یک محفل انتخاباتی نمی‌تواند درباره مسئله انتخابات بدون اثرگذاری باشد!

سرویس سیاست مشرق- ارسال یک پیامک از سوی وزارت کشور برای پیش ثبت‌نام انتخاباتی فضای سیاسی تنور انتخابات را آرام‌آرام گرم کرده است. بر اساس قانون جدید انتخابات که در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ‌شده است تا با ایجاد یک سامانه اینترنتی فضایی را فراهم کند تا همه افراد واجد صلاحیت بتوانند با در آن ثبت‌نام کنند.

این اقدام دو آورده مهم دارد، از یک‌سو شورای نگهبان می‌تواند براساس افرادی که پیش ثبت‌نام کرده‌اند به‌صورت دقیق و منسجم همه افراد دارای صلاحیت را مورد بررسی قرار دهد و از سوی دیگر همه احزاب و جریان‌های سیاسی با شناسایی توان بالقوه خود آرایش سیاسی دقیق‌تری در انتخابات پیش رو داشته باشند.

البته پیش ثبت‌نام انتخاباتی، مخالفانی نیز داشته است، ازجمله آن‌ها اصلاح‌طلبانی هستند که با فرمول یا همه‌ یا هیچ به مسئله انتخابات نگاه می‌کنند، از نگاه این جریان رادیکال سیاسی پیش ثبت‌نام یک فیلتر سیاسی محسوب شده تا مانع از حضور نامزدهای مطلوب این جریان سیاسی در انتخابات گردد، بر اساس نظر اصلاح‌طلبان تندرو جناح چپ باید به‌صورت فله‌ای در انتخابات شرکت کند و پیش ثبت‌نام این پروژه سیاسی را با خطر روبه‌رو خواهد کرد.

جناح رادیکال اصلاح‌طلب به‌خوبی می‌داند که پاسخ ثبت‌نام فله‌ای (حضور افراد و اشخاصی فاقد صلاحیت) با رد صلاحیت نیز روبرو خواهد شد و از نگاه این جریان سیاسی این رد صلاحیت نشانه تحدید انتخابات است و آن را رد صلاحیت فله‌ای می‌خوانند! نکته قابل‌توجه اینجاست که طیف اصلاح‌طلب رادیکال هیچ نسبتی با «شایسته‌سالاری» ندارد.

تجربه لیست امید در مجلس دهم و شورای شهر پنجم و اذعان اصلاح‌طلبان به «رانتی بودن لیست امید» و عدم انکار این مسئله توسط افرادی چون عارف، کرباسچی و محمد خاتمی، تنها یک مصداق از بیگانه بودن اصلاح‌طلبان با اصل مهم شایسته‌سالاری است.

آیا تاج‌زاده جبهه اصلاحات را منحل می‌کند؟ / نگارش بیانیه‌ جبهه اصلاحات توسط یک مجرم امنیتی فتنه ۸۸!

پیش ثبت‌نام انتخاباتی آلترناتیو ثبت‌نام‌های فله‌ای است؟

خیلی روشن است که پیش ثبت‌نام انتخاباتی مانعی درترسیم مدل آرایش سیاسی جناح‌های مختلف ایجاد نخواهد کرد و تنها مسیر بررسی صلاحیت‌ها را آسان کرده و بار بروکراسی سنگین از روی شانه شورای نگهبان را برداشته تا بررسی صلاحیت یک نامزد انتخاباتی از همه جهت‌های مختلف مورد ارزیابی قرارگرفته تا حدود عدالت برای همه افراد رعایت گردد، در حالی که هر عقل سلیمی باید از این ابتکار عمل جدید استقبال کرده و آن را در مسیر شایسته‌سالاری ارزیابی کند.

اما لجاجت سیاسی در اصلاح‌طلبان فضایی را تداعی می‌کند که ثبت‌نام انتخاباتی تبدیل به یک کارناوال سیاسی شود، در سال‌هایی اخیر یک پدیده جدید در روزهای منتهی به ثبت‌نام انتخاباتی ایجادشده که در آن برخی افراد که فاقد صلاحیت‌های اولیه هستند به وزارت کشور و فرمانداری‌های مختلف مراجعه کرده تا در برابر دوربین‌های خبری عکس یادگاری بگیرند، پیش ثبت‌نام انتخاباتی این فضای هجو را کنترل خواهد کرد.

از سویی پیش ثبت‌نام انتخاباتی نه‌تنها مانع مشارکت حداکثری نمی‌شود بلکه با ایجاد یک فضای نخبگانی و برنامه محوری باعث می‌شود انتخابات سوگیری پیداکرده و در اتمسفری سیاسی فارغ از هیاهو و فضای غبارآلود مجلس کارآمد در مسیر انتخاب عمومی قرار بگیرد، این احترام به جمهوریت و شایسته‌سالاری مقدمه مردم‌سالاری دینی خواهد بود.

آیا تاج‌زاده جبهه اصلاحات را منحل می‌کند؟ / نگارش بیانیه‌ جبهه اصلاحات توسط یک مجرم امنیتی فتنه ۸۸!

آیا تاج‌زاده جبهه اصلاحات را منحل می‌کند؟ / نگارش بیانیه‌ جبهه اصلاحات توسط یک مجرم امنیتی فتنه ۸۸!

آیا تاج‌زاده جبهه اصلاحات را منحل می‌کند؟ / نگارش بیانیه‌ جبهه اصلاحات توسط یک مجرم امنیتی فتنه ۸۸!

عکس/ پیش‌ ثبت‌نام انتخاباتی مانع از هجو در انتخابات خواهد شد

احتمالات انتخاباتی اصلاح‌طلبان چگونه است؟

البته هراندازه که اصلاح‌طلبان رادیکال نسبت به ‌پیش ثبت‌نام انتخاباتی گارد گرفته‌اند، طیف میانه و سنتی در چپ‌ها با این سازوکار انتخاباتی همراهی دارد؛ حزب کارگزاران، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و بخش راست مجمع روحانیون مبارز ازجمله گروه‌هایی هستند که معتقد به حضور همه‌جانبه اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی دارند؛ بخشی دیگر از اصلاح‌طلبان منفرد چون بهزاد نبوی نیز معتقدند که نه‌تنها باید جناح چپ با همه امکانات خود در انتخابات حاضر شود، بلکه باید با بخش میانه (روحانی و لاریجانی) و اعتدالیون لیست مشترک دهد.

این سازوکار معقول اما با کارشکنی اصلاح‌طلبان رادیکال روبرو شده است و برخی از آن‌ها چون اعضای حزب اتحاد با هدایت دبیر کل غیرقانونی آن آذر منصوری به دلیل نگاه سمپاتیک به اغتشاشات تمایل دارند سبد رأی اصلاح‌طلبان را به‌جای انتخابات در آشوب‌ها پر کنند، لیدر فکری این جریان مصطفی تاج‌زاده است که در روزهای اخیر فعال‌شده و از طریق همسرش برای این حلقه افراطی پیام‌هایی با محتوای تحریم انتخابات فرستاده است، به باور تاج‌زاده حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات باعث می‌شود جناح چپ فرصت آنکه بدیل اغتشاشات در ایران باشد را از دست بدهد.

این پیام‌های محرمانه روی تصمیم سازی جبهه اصلاحات اثر گذاشته است، پس از اخراج بهزاد نبوی از این تشکیلات سیاسی هژمونی رادیکال‌ها روی جبهه اصلاحات افزایش یافته است تا جایی که جبهه اصلاحات ایران در آخرین جلسه خود تأکید کرد که استاد انتخاباتی چپ‌ها هیچ توصیه‌ای به کاندیداهای این جریان درباره پیش ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی ندارد.

این جمله طنز به آن معنا است که سازوکار سیاسی اصلاح‌طلبان که مفهوم و معنای آن وابسته به انتخابات است از اظهارنظر درباره انتخابات سرباز زده است. مصوبه جبهه اصلاحات مبنی بر «توصیه‌ای برای پیش ثبت‌نام نداریم» که خبر آن روز یکشنبه اعلام شد بارأی شکنندهٔ ۱۹ به ۱۶ به تصویب رسیده است که باعث دو پاره شدن این جریان، همراهی بخش میانه‌روی آن‌ها با دیگر میانه‌روها یعنی جریان اعتدالی و اصولگرایان معتدل در انتخابات خواهد شد. از نگاه اصلاح‌طلبان سنتی این راهبرد به معنای انحلال جبهه اصلاحات است زیرا یک محفل انتخاباتی نمی‌تواند درباره مسئله انتخابات بدون اثرگذاری باشد!

در این جلسه که فضای آن سنگین توصیف‌شده است، در رأی‌گیری آخر، پنج پیشنهاد مطرح شد ولی هیچ‌کدام رأی نیاورد و درنهایت پیشنهاد خود هیات رئیسه با میزان شکننده‌ای رأی آورد. در این جلسه پیشنهادی که جریان میانه روی اصلاح‌طلب ارائه داده آن بوده است اصلاح‌طلبان از راهبرد انتخابات حداقلی عبور کرده به‌نوعی حد مشارکت طوری باشد که نیروهای به‌زعم آنان معتدل تبدیل به نیروهای اصلی صحنه انتخابات شده و با حضوری تمام‌عیار در مسیری سخت هم نیروهای عمل‌گرا را وارد صحنه کنند و هم به بهانه افزایش مشارکت فرصتی برای حضور بخشی از هسته سخت جناح چپ در انتخابات آتی را فراهم آورند. از نگاه این جریان لازم نیست که افرادی تابلو دار با قرائتی رادیکالیستی وارد مجلس شوند؛ بلکه می‌توان با چراغ خاموش نیز این طیف را وارد تعاملات انتخاباتی کرد.

نکته جالب توجه آنکه پس از برگزاری این جلسه جبهه اصلاحات یک بیانیه نیز منتشر کرده تا خط افتراق میان رادیکال‌ها و بخش میانی جبهه اصلاحات آشکارتر گردد، تمرکز این اطلاعیه روی خطوطی خاص چون «تقلب» و «تخلف» گواهی بر این ماجراست که جناح رادیکال جبهه اصلاحات با هدایت فکری افرادی چون تاج‌زاده، حجاریان و اعضای حزب اتحاد ملت سودای تکرار فتنه ۸۸ و ماجرای تخلفات روی داده در انتخابات مجلس ششم را دارد!

در بخشی از این بیانیه که شباهت فراوانی به بیانیه‌های کمیته آمریکایی صیانت از آراء موسوی داشته و توسط همان تیم نگارش شده آمده است:

اصلاحیه اخیر قانون انتخابات که موجب تشدید اقداماتی نظیر تقویت و گسترش دامنه اختیارات شورای نگهبان، افزایش نقش نهادهای امنیتی، تقلیل جایگاه قانونی وزارت کشور و افزایش زمینه های تخلف و تقلب است و نیز اعلام پیش ثبت نام کاندیداها را باید گامی در تکمیل فرایند مهندسی زودهنگام انتخابات پیش رو تحلیل کرد. جبهه اصلاحات ایران تصویب اصلاحیه اخیر قانون انتخابات را در چارچوب مجموعه اقدامات سازمان یافته و گامی به منظور نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تبدیل جمهوریت به ناجمهوریت ارزیابی می‌کند و معتقد است این گونه اقدامات به ویژه پس از حوادث خونبار آبان ۱۳۹۸ و پاییز ۱۴۰۱ که اهمیت تلاش برای التیام زخم‌های برجای مانده بر پیکره جامعه و کاهش خشم و نارضایتی و اعتراضات مردمی را صد چندان کرده است، مصداق بارز افزودن نارضایتی‌ها و ناامیدی‌ها و درنتیجه خودتحریمی و خودبراندازی است.

آیا تاج‌زاده جبهه اصلاحات را منحل می‌کند؟ / نگارش بیانیه‌ جبهه اصلاحات توسط یک مجرم امنیتی فتنه ۸۸!

آیا تاج‌زاده جبهه اصلاحات را منحل می‌کند؟ / نگارش بیانیه‌ جبهه اصلاحات توسط یک مجرم امنیتی فتنه ۸۸!

عکس/ دستاوردهای بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات تقریبا هیچ بود!

درباره تعارضات درونی جبهه اصلاحات می‌توان سه احتمال انتخاباتی را مورد ارزیابی قرارداد:

۱- تأکید جبهه اصلاحات مبنی بر اینکه گر شخصی برای خودش، تصمیمی می‌گیرد، متوجه جبهه اصلاحات نیست بیانگر آن است که اصلاح‌طلبان به‌منظور عدم آشکار شدن تصمیم نهایی خود برای حضور در انتخابات از سویی و بی‌اعتبار سازی سازوکارهای انتخاباتی بر اساس اصلاح قانون انتخابات در ظاهر توصیه انتخاباتی نداشته است اما در پنهان، دستور حقیقی آنان مبتنی بر پیش ثبت‌نام کاندیداهای اصلاح‌طلب می‌باشد.

۲- جبهه اصلاحات و طیف اصلاح طلبان ساختاری در مرحله کنونی پیش ثبت‌نام فله‌ای را به‌صورت غیررسمی در دستور کار خود قرار داده‌اند اما طی روزهای آتی و به‌صورت آشکار آرایشی تهاجمی علیه انتخابات و برجسته‌سازی برخی اعتراضات احتمالی خواهند پرداخت.

این رویه از دیگر سو به معنای ذخیره‌سازی پیش‌فرض گزینه «حذف اصلاح‌طلبان» در انتخابات بوده و در صورت عدم تحقق شرایط انتخاباتی این جریان به‌صورت مستمر مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

۳- اصلاح‌طلبان ساختاری در فاز دوم که قرین و هم‌نشین با اطلاعیه خاتمی در خصوص حجاب اجباری می‌باشد به دنبال بهره‌گیری از فضای سالگرد اعتراضات سال گذشته و تولید فشار به‌نظام خواهند بود که تا در گام بعدی مانع از رد صلاحیت‌ها شود.

شدت گرفتن هجمه‌های رسانه‌ای – سیاسی علیه حاکمیت، بیان انتقادات رادیکال، برجسته‌سازی تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، بی‌اعتبار سازی سیاست خارجی جمهوری اسلامی، برجسته‌سازی اعتراضات، تشدید شکاف‌های اجتماعی، دولت- ملت، ملت- ملت و...بخشی از برنامه‌های رادیکال در بازه زمانی شش‌ماهه دوم سال می‌باشد.

رادیکال‌های جریان اصلاحات طی شش‌ماهه آینده تصمیماتشان خارج از راهبردهای زیر نخواهد بود یا آنکه عدم مشارکت در انتخابات را پیش خواهند برد و یا آنکه مجبور هستند به یک ائتلاف انتخاباتی تن بدهند، تفکیک میان جریان اصلاحات و برنامه‌ریزی برای حضور در انتخابات برخی گروه‌ها و عدم حضور لایه‌های دیگر اصلاح‌طلبان در انتخاباتبه‌منظور تولید فشار و فضاسازی برای این لایه اول خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    22 2
    فقط طیف اصلاح‌گرای رادیکال نسبتی با «شایسته‌سالاری» دارد.؟!!!! نمی فهمی یا خودت را به نفهمیدن زدی؟ مردم از اصلاح طلب و اصول گرا عبور کردند. فقط کاری کنیم از دین و شعائر دینی زده نشوند.
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      6 18
      نقش بهاییت در کشف حجاب رضاخانی و تخریب حرم بقیع تا غارت ایران با نفوذ در دربار پهلوی و حتی حوادث اخیر و عفاف زدایی از جامعه ایرانی کاملا روشن است اما حتی یک فیلم سازی و یا حکم قاطع علیه آنها نمی بینم چرا ؟ ظاهراً همین جریان مدعیان دروغین اصلاحات مانع افشای خیانت‌های بهاییت صهیونی شدند
  • FR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    1 21
    جبه اصلاحات مصل اب خوردن با وعده اینترنت بدون فیلتر پیروز میشه. مسدودی اینستاگرام پوست موزی زیر پای دولت آقای رئیسی عزیز بود.
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      0 2
      نگرش و تصمیم خودش بود
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      1 0
      اصلاح طلبان تهوع آور لِنگ لَنگ جمهوری اسلامی ایران در راه پیشرفت !!!
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      1 0
      ۲۳:۳۲، بستن رسانه منحطی مثل اینستاگرام که در این سال های فعالیتش چه ها که بر سر اعتقادات و غیرت دینی جامعه نیاورده، نه نقطه ضعف که نقطه قوت هر مسئولیه
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    28 29
    خدا اصولگرایان را حفظ کند. اگه الان در راس امور نبودن هر روز و هر ساعت و هر دقیقه و هر ثانیه قیمت‌ها بالا و بالاتر و بالاترتر می‌رفت و پراید هم به بالای ۱۰۰ میلیون می‌رسید و مرغ از ۵۰ هزار رد می‌کرد و گوشت هم به بالای ۲۰۰ هزار می‌رسید و .... اجاره کردن خونه هم برای خیلی‌ها رویا می‌شد.
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      5 18
      اصلاح طلبان قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و گوشت و مرغ و غیره را بیش از 10 برابر افزایش دادند روحانی میخ آخر را بر تابوت اصلاحات کوبید.
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      5 17
      اصلاح‌طلب بامزه ، اون لامپ بالا سر جلسه سرکردگانتون رو می‌بینی روشنه ،، از صدقه سر رئیسی ‌و اصول‌گراهاست که اگر نبودند با بلایی که روحانی‌تون سر یک قلم برق مملکت آورده بود ، الان توی نور شمع دورهمی برگزار می‌کردید. دیگه نگم برات روحانی مرغ و پراید رو چند گرفت چند تحویل داد
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      3 15
      در حال جمع اوری کثافت 32 ساله امثال تو هستیم میشه دندون روجیگر مفت خورت بزاری ومتلکتم بفرس برای خاتمی روحانی
    • نادر IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      1 5
      این الان حکایت همون فردیه که نون و پیاز می خورد و هر لقمه ای می گفت خدا رو شکر!
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      1 1
      وای نگو آدم فکرشو میکنه لرزه به اندامش میفته.اونموقع دیگه نمیشد زندگی کرد
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      3 7
      ان زمان که شیخ عبا ایتالیایی ارزهای غربی را تا چند پنج برابر رشد داد ولی برای استقلال خرید( یا تولید )لوازم الکترونیکی خودرو و خوراک دام کشور از معاملات دلاری هیچ کاری نکرد کجا بودید دنبال اف ای تی اف و برجام 🤮
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      3 7
      با تحویل دولت، بلافاصله اثرات ۸ سال کم کاری و سو مدیریت متوقف نمیشه. کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی سال ۱۴۰۰، متوسط ماهیانه ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار میلیارد باز پرداخت تعهدات دولت قبل، این ها رو هم ببین. تورم هم دوباره کاهشی شده، البته اگر فتنه جدیدی. راه نندازند.
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    11 2
    فکر میکنید هزاران شاید میلیونها نفری که از مسدودی اینستاگرام بیکار شدند دوباره به شما رای میدهند؟
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      3 0
      بله، ایتا، روبیکا و ... این همه پلتفرم های داخلی، واقعا نمی شه تو اینها خرید و فروش انجام داد؟ حتما باید رسانه آقای زاکربرگ یهودی باشه؟ حتما باید رسانه ای باشه که پنیان های اعتقادی جامعه رو از بین می بره؟ حتما باید رسانه ای باشه که بیگ دیتای کشور در اختیار آمریکا قرار بگیره؟ تقویت پلتفرم های داخلی یکی از نقاط قوت بزرگ این دولت هست شما اون رو نقطه ضعف معرفی می کنید؟ جوابی دارید؟
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      0 0
      قبل از اینستاگرام طلا حفاری میکردن مگه اونا قبلنم رای نمیدادن تو خودشو ناراحن نکن
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    2 15
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    10 32
    درکجا دنیا می گذارند اپوزسيون ومخالفان نطام آن کشور درانتخابات کانديد بشوند به جز ايران این پادوهای دشمن از حاکميت کنار بگذارید شايد مملکت یک شروع روبجلویی پیدا کرد
    • FI ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      17 2
      به جز برای گرفتن ساندیس از خونه تون اومده بودی بیرون دنیا را بهتر میدیدی که فقط کره شمالی و چین و کشورهای عربی نیست. تازه اوضاع اقتصادی همون کشورهای حاشیه خلیج فارس هم خوب شده و برای همین شاخ شدن برامون
    • علی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      15 1
      شما هنوز باور نکرده اید که مردم از هر دو گروه عبور کردن
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      11 1
      اصلاح طلبان اپوزیسیون نیستند.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    34 12
    دوساله حکومتو یکدست کردین چه گلی به سر کشور زدین؟فقط بلدین دنبال بهانه بگردین و مشکلاتو گردن دیگران بندازید.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      3 11
      برای آواربرداری و بازسازی خرابی های دولت غربگدای بنفش حداقل 4 سال زمان لازم است.
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      2 19
      روحانی بعد از 8 سال می گفت داشتیم آواربرداری می کردیم و آدرس کاخ سفید رو داد این که فقط 2 ساله!
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      3 13
      این گل رو زدیم که تورم نزدیک ۶۰ درصد شهریور ۱۴۰۰ رسیده به ۴۰ و چند درصد. البته قبل از فتنه ززآ هم تورم کاهشی شده بود. نگذاشتند کارها پیش بره. زمان می بره تا انشالله به حد قابل قبول برسه. اما در مورد اینکه گفتی حاکمیت یکدست، این رو بدون توی هیچ کجای دنیا، هیچ کجای دنیا به کسانی مبانی رو، قانون اساسی رو قبول ندارند اجازه مشارکت نمی‌دن. هیچ کجای دنیا به جز اینجا. اینجا کسانی که بارها نشون دادن قانون اساسی کشور رو قبول ندارن ۸ سال دولت و ۵ سال مجلس رو در اختیار می گیرند، فاجعه مدیریتی راه می ندازند و بعد نتیجه کارهاشون گردن نظام و انقلاب و رهبری می ندازند.
  • FR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    4 7
    الان رئیس اصلاح طلب ها چه کسی هست؟ رئیس اصول گراها چه کسی هست؟
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    7 13
    ایا قانونا یک محفل ضذ انقلاب و منحرف و فاسد میتواند به خاطر بالا بردن مشارکت در انتخاب حضور پیدا کند
    • مهدی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      0 1
      Na
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      2 1
      میدونم منظورت خاتمی هست ولی توی دولت خاتمی تورم 10درصد بود
  • هموطن IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    5 16
    اللهم عجل لولیک اللهم الحفظ قاعدنا الامام خامنه ای اللهم الرزقنا شهاده فی سبیل المهدی(عج ا...) مرگ بر منافق داخلی فتنه گر
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      10 1
      متاسفم براتون .جز توهین به افراد هیچ منطقی ندارید
    • م م IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      1 10
      آمین
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    20 6
    مجرم از نظر شما یعنی کسی که نظرات دلسوزانه میده.برا افکار بستتون متاسفم
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    22 12
    درود بر تاجزاده
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      5 13
      ننگ بر منافق و فتنه گر
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      5 17
      مرگ برتو وتاجزاده
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      13 3
      زنده باد مصطفی تاج زاده
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      0 0
      مرگ بر اصلاحات اموی صفت این بانیان برجامچای و افسار گسیختگی هرزگان و بی بند وباران، که تا ابد منفور خواهند ماند
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    7 4
    حتی نتوانسته ایم یک کویت را به خاک ایران بازگردانیم. در پس گرفتن‌سرزمین های جدا شده کم کاری شده
    • م م IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      2 1
      مگر کویت برای ما بوده است که بخواهیم باز گردانیم
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      1 0
      این درسته، ایران باید بجای وزارت دفاع وزارت جنگ داشته باشد، قاهره، آتن، استانبول تا بخارا و ... همه را پس میگیریم
  • هموطن IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    6 24
    اللهم عجل لولیک اللهم الحفظ قاعدنا الامام خامنه ای مرگ بر منافق داخلی فتنه گر
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    25 14
    زنده باد اصلاحات-زنده باد سید محمد خاتمی
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      3 11
      در دولت اصلاحات سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر به 9 درصد کاهش یافت در مورد واگذاری جزایر 3 گانه ایرانی با امارات هم گفتگو می کردند.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      1 3
      زنده باد نامه پنهانی به خانواده میترااستاد !!!
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      3 9
      زنده باد به بی قید ترین وبی غیرت ترین کسانی که باقاتلین وعامرین قتل شهید شاه ابادی عکس سلفی میگیرند رنجنامه عزیز امام راجب باند معدوم هاشمی وعامر مهمش سراج موسوی را مطالعه کنید
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      3 11
      رنجنامه عزیز امام راجب باند معدوم هاشمی وعامر مهمش سراج موسوی را مطالعه کنید
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      1 2
      زنده باد مشوق بی حجابی زنده باد نامه پنهانی به خانواده میترااستاد زنده باد به بی قید ترین وبی غیرت ترین کسانی که باقاتلین وعامرین قتل شهید شاه ابادی عکس سلفی میگیرند رنجنامه عزیز امام راجب باند معدوم هاشمی وعامر مهمش سراج موسوی را مطالعه کنید
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      1 2
      زنده باد مشوق بی حجابی زنده باد نامه پنهانی به خانواده میترااستاد زنده باد به بی قید ترین وبی غیرت ترین کسانی که باقاتلین وعامرین قتل شهید شاه ابادی عکس سلفی میگیرند رنجنامه عزیز امام راجب باند معدوم هاشمی وعامر مهمش سراج موسوی را مطالعه کنید
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      1 4
      زنده باد مشوق بی حجابی زنده باد نامه پنهانی به خانواده میترااستاد زنده باد به بی قید ترین وبی غیرت ترین کسانی که باقاتلین وعامرین قتل شهید شاه ابادی عکس سلفی میگیرند رنجنامه عزیز امام راجب باند معدوم هاشمی وعامر مهمش سراج موسوی را مطالعه کنید
    • موکت ظریف!! IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      4 2
      مرگ بر منافق ، چه تیرانا چه تهران
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      3 4
      خبر مرگ اصلاحات
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      0 0
      خداهرکسی رابا کسیکه دوس داره محشور میکنه.انشاا...با اصلاح طلبان .خاتمی.روحانی..و......محشور بشید
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      0 0
      خداهرکسی رابا کسیکه دوس داره محشور میکنه.انشاا...با اصلاح طلبان .خاتمی.روحانی..و......محشور بشید
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      0 0
      خداهرکسی رابا کسیکه دوس داره محشور میکنه.انشاا...با اصلاح طلبان .خاتمی.روحانی..و......محشور بشید
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      0 0
      خداهرکسی رابا کسیکه دوس داره محشور میکنه.انشاا...با اصلاح طلبان .خاتمی.روحانی..و......محشور بشید
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    7 2
    اینکه مشرق نیوز بطور مرتب بر ضد اصلاح طلبان می نویسد موید آن است که اصول گرایان بدون آنها هیچ هستند
  • رضا IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    9 1
    با این تقسیم بندی که شماها میکنید فقط ۱۰درصد مردم پاک و پاکیزه هستند و بقیه وطن فروش و خائن و برانداز و،.....
  • DE ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    8 5
    جبهه اصلاحات امید امریکا و اسرائیل هستند . اینو همین دو دولت دشمن گفته اند .
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      2 2
      یعنی 42میلیون نفری که به آقای خاتمی رای دادن اینو میدونستن ؟
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    11 2
    متاسفانه در این کشور هر کس حقیقت را گفته یا زشتی‌ها وفساد ها را نمایان کند چه اصولگرا وچه اصلاحطلب چه مستقل یک انگ به اومی زنند
  • آرش IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    3 2
    چراباید جریان اصلاحات امریکایی در جماران وبیت امام حضورداشته باشن؟اگر امام بود بااینها به شدت برخورد میکرد
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    4 2
    راستی از احمدی نژادتون که از هم چپ های تندرویی که نام بردید تندتر و ضدانقلابتر شده جه خبر؟آن دوره هم که برایش تحلیل ها می نوشتید احیاگر اهداف عالیه انقلاب اسلامی می نامیدید ؛تحلیل هایی از همین‌جنس بود..لطفا کمی تحلیل درباره ایشان قلم بزنید بفهمیم در کجای دایره است؟!!..منظور در تحلیل سیاست خارجی قوی قلم می زنید ولی در تحلیل اوضاع داخل زیرو هستید.
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      0 1
      شمر هم جانباز زمان علی ع بوده
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    1 0
    باند و مافیای اصلاحاتچی زیادی مارموز هستن باید حذف و پاکسازی بشن
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 1
    درروزنامه جهان صنعت وایلنا خبری مبنی برخرید نان نصفه ونسیه اورده شده البته ازاین دست ماموریتها بسیار است که باید گفت اینها همدردی بامردم نیست بلکه برعکس ..ازکوزه همان بربرون تراود که دراوست وقتی درکوزه انها فاضلاب ریخته میشود همان هم بیرون امده ومگسها راگردجود جمع میکند اگر مردمی بودند اگر واقعیت هم داشت بایداز دل ان واقعیت حقیقتی بنفع مردم خارج میشد مثلا میگفت مثلا برای هزار نان صدکیلو ارد دریافت میکند اما بانصف کردن وزن نان نیمی ازان ارد زیاد امده بهقیمت بیستوپنج بالاتر میفروشد یا باپاچیدن ده عدد کنجد انرا به دوبرابر قیمت میفروشد درنتیجه این دوعمل قیمت نان چهار برابر میشود ونتیجه میگرفت ایمردمی که ازگرسنگی دارید میمیرید چرا نان راکنجدی وکوچک میخورید چرا درجهت اصلاح دولت رامجبور وکمک نمی کنید ادم فقیر وگشنه که نباید نان کنجدی وچهار برابر قیمت بخورد کهنشانه مفت بودن وکنجدی خوردن مردم است انموقع است که بجای فاضلاب شربت ازکوزه انان بیرون میاید
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    2 1
    اول اینکه باانزوای کدخدا نوکرانش هم .گردیتیمی برچهرهشان مینشیند وباید منتظر معامله وفروش باشند مثل امروز منافقین قبلی .دوم بعداز انهمه خیانت وبازشدن دستمنافقان اصلاح طلب هم مردم دیگر فریب نمیخورند وهمنظام رامجبور به بستن راه نفوذ ومقابله کرده ودیگر خطونشانها هم اثر ندارد وتحریم همتیر خلاص به موجودیت اصلاحات میباشد .تقریبا بعد از چپها لیبرالها منافقان روشنفکران بیدین.اخرین گروه ضدانقلاب یعنی روشنفکران مدعی دین درحال خروج وحذف هستند علی برکت الله
  • بینوا IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    2 2
    واقعا شما ها فکر می کنید مردمی که دیگه حداقل ها را ندارند سر سفره بذارند تو انتخابات شرکت می کنند. واقعا شکمتون سیره !!!!؟
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    12 1
    اکثریت مردم از اصلاح طلب و اصول گرا عبور کرده اندبیایید کاری کنیم بیشتر از این از دین و شعائر دینی زده نشوند.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    7 1
    احتمالا منتشر نمی کنید.من مدافع رهبری معظم هستم اما انصاف هم چیز خوبی است انصافا وقتی همه شون را رد صلاحیت می کنیم چرا اصرار داریم حتما لیست بدهند
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    1 2
    خوشم‌میاد مشرق جیلیز ویلیز میکنه و کاری از دستش برنمیاد بجز تحلیل های آبکی:)))
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    1 0
    مگه نمیگید ضد انقلاب و اغتشاش گر هستن خب چرا باید بهشون رای بدن؟
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    3 2
    رای بی رای
  • SE ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    2 1
    تاجزاده اگر نامزد ریاست جمهوری شود ۵۰ میلیون رای میاره.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      1 0
      دقیقا
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    2 0
    تمام دارودسته ها اندازه یک تاج‌زاده ارزش ندارند
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    1 0
    عقده های مازوخیستی شما پادوهای سایبری اصولگراهای انحصارطلب نسبت تاج‌زاده هیچوقت درمان نمیشه
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    2 0
    تاج‌زاده قهرمان ملی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس