کد خبر 1520303
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
غیبت غیرمنتظره شی در نشست «بریکس»؛ بیماری یا مساله امنیت ملی؟

به رغم حضور رئیس‌جمهور چین در آفریقای جنوبی برای نشست بریکس، وزیر بازرگانی او در نشست سران سخنرانی کرد؛ غیبتی که به اعتقاد کارشناسان غربی، شاید به دلیل بیماری یا یک موضوع امنیت ملی چین بوده باشد.

به گزارش مشرق، در شرایطی که میزبانی ژوهانسبورگ از نشست سران گروه بریکس و همچنین گروه دوستان بریکس از روز سه شنبه (دیروز) در حال انجام شدن است، شبکه سی‌ان‌ان از غیبت سوال برانگیز رئیس‌جمهور چین برای ایراد سخنرانی در نشست سران خبر داد.

طبق گزارش ادعایی این رسانه آمریکایی، شی جین پینگ «در اقدامی غیر منتظره در یک جلسه مهم نشست بریکس غایب بود و هیچ کسی توضیحی درباره چرایی غیبت او نداده است».

به روایت سی‌ان‌ان، شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین «وزیر بازرگانی خود را فرستاد تا یک سخنرانی آتشین به نام او ایراد کند؛ سخنرانی که هژمونی آمریکا را محکوم کرد».

رئیس‌جمهور چین روز دوشنبه برای نشست سالیانه گروه بریکس وارد ژوهانسبورگ شد و قرار بود بعد از ظهر روز سه شنبه (دیروز) در کنار رهبران هند، برزیل و آفریقای جنوبی سخنرانی ایراد کند.

به گفته شبکه سی‌ان‌ان، هیچ بیانیه رسمی یا توضیحی از سوی پکن درباره علت غیبت رئیس‌جمهور چین در ایراد سخنرانی برای نشست بریکس ارائه نشده است و «وانگ ون تائو» وزیر بازرگانی چین متن آماده شده سخنرانی شی جین پینگ را در نشست قرائت کرد.

در متنی که وزیر بازرگانی چین به نمایندگی از رئیس‌جمهور این کشور ایراد کرد، او خواستار اجتناب از حرکت به سمت «یک جنگ سرد جدید» در جهان شد و بدون نام بردن از آمریکا گفت: «برخی که وسواس زیادی برای حفظ هژمونی دارند، برای فلج کردن بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، بسیار تلاش کرده‌اند».

غیبت غیرمنتظره شی در نشست «بریکس»
حضور وزیر بازرگانی چین در نشست سران بریکس

وی افزود: «هر کس (کشوری) به سرعت در حال رشد است، هدف مهار او می‌شود. هر که جلو بیفتد، هدف مانع او می شود اما این اقدامات بیهوده است».

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان مدعی است که رئیس‌جمهور چین تنها رهبر عضو گروه بریکس بوده که در اجلاس سران غیبت داشت و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم که در آفریقای جنوبی حضور نداشت، از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست سخنرانی کرد.

«بانی گلاسر» مدیر بخش »ایندوپاسیفیک» بنیاد آلمانی مارشال در این باره به سی‌ان‌ان گفت: «این بسیار غیرعادی است که یک رهبر چین در کشوری که میزبان یک نشست چندجانبه است حاضر شود و در مراسم افتتاحیه حاضر نشود؛ به ویژه چین که عمیقاً روی این نشست و بریکس سرمایه گذاری کرده است».

«برایان هارت» یکی از همکاران «پروژه قدرت چین» در اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» هم غیبت شی را «بسیار غیرمعمول» خواند و گفته که رهبران چین به ندرت در رویدادهای مهمی مانند این از برنامه از قبل مدون خود خارج می‌شوند.

هارت افزود: «به نظر می رسد چیزی شی را از جلسه دور کرده است. این ممکن است یک حادثه بهداشتی یا شاید یک موضوع فوری باشد که نیاز به توجه او داشته باشد». همچنین ممکن است او به دلایل دیگری شامل واکنش به جزئیات برگزاری نشست، از این رویداد صرف نظر کرده باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس