1

فعال اصلاح‌طلب: آقای لاریجانی مشفقانه به خیلی از دوستان شان گفت «بروند ثبت نام کنند» اما خودش بنا به دلایلی تصمیم گرفت در انتخابات مجلس نامزد نشود.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۹ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که خرید طلایی ۱۰ میلیون تنی از گندم کاران، افزایش فشار سیاسی بر بایدن در راستای تشدید تنش با تهران، زلزله بیخ گوش تهران و معمای گرانی گوشت قرمز در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

آنگونه که از اظهارات برخی از افراد نزدیک به علی لاریجانی بر می آید، ضرورت هم افزایی میان طیف اصلاحات و لاریجانی طی پیام هایی مورد تاکید قرار گرفته است. برخی افراد نزدیک به لاریجانی به اصلاح طلبان پیشنهاد داده اند که در راستای برون رفت از شرایط کنونی و لزوم تشکیل مجلسی مطالبه گر و مانع از ادامه دولت رئیسی لازم است یک هم افزایی صورت گیرد. گفته می شود بر اساس پیام های مطرح شده تاکید بر رونمایی از جبهه عقلانیت به ویژه در سطح استان ها می بایست پس از اعلام تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان صورت بپذیرد.

روزنامه آرمان امروز درباره «ترکیب لاریجانی برای حضور در انتخابات» نوشته است:

با پایان مرحله نخست نام نویسی ها برای انتخابات مجلس، مشخص شد که علی لاریجانی قرار نیست خود ورودی مستقیم به عرصه انتخابات داشته باشد و آن طور که از اظهار نظر های اطرافیان و فعالان سیاسی بر می‌آید؛ او قرار است غیر مستقیم و با چهره هایی نظیر منصور حقیقت‌پور، عزت‌ا… یوسفیان‌ملا و البته علی مطهری وارد کارزار انتخاباتی اسفندماه شود. لاریجانی بر مطهری حساب ویژه باز کرده زیرا تصور می‌کند او می‌تواند از نیروهای اصلاح‌طلب میانه‌رو نیز جذب لیستش کند. موضوعی که حقیقت پور بر آن مهر تایید زده تصریح می کند.

در ادامه این گفتگو آمده است:

آقای لاریجانی مشفقانه به خیلی از دوستان شان گفت «بروند ثبت نام کنند» اما خودش بنا به دلایلی تصمیم گرفت در انتخابات مجلس نامزد نشود. البته خالص سازها نفس راحت تری می‌کشند! وقتی آدم های عاقل به داخل مجلس بروند یعنی تفکر آقای لاریجانی به مجلس راه یافت. نه مردم به تندروها، خشن ها، خالص گراها و اقتدار گراها به معنای پیروزی آقای لاریجانی است. در واقع لاریجانی بر دو گروه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

مشاور امنیتی روحانی: لایحه حجاب و عفاف باعث درگیری در مدارس می‌شود! / چه کسی به اصلاح‌طلبان پیشنهاد پیش‌ ثبت‌نام انتخاباتی داد؟

برخی از اصلاح طلبان با اشاره به برجسته شدن رفتار خاتمی و علی لاریجانی در سپهر سیاسی کشور و در تحلیل آنچه راهبرد جریان حاکم می خوانند، تاکید دارند که توصیف لاریجانی از شرایط دقیق تر و گویاتر از تعبیر خاتمی می باشد. در این رابطه اصلاح طلبان با بیان اینکه نگاه لاریجانی با واقعیت سیاسی تطابق بیشتری دارد، تاکید می کنند که دقت لاریجانی در توصیف شرایط را دقیق تر از خاتمی بوده و بهتر می‌تواند تعامل سیاسی کند.

بازی انتخاباتی مشاور امنیتی روحانی با یک لایحه

کار بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و تنها برای رای گیری در خصوص مدت زمان اجرای آزمایشی به صحن مجلس باز میگردد. پیشتر و پس از تصویب این لایحه در کمیسیون قضایی به عنوان کمیسیون تخصصی، اکثریت نمایندگان در صحن مجلس موافقت خود را برای بررسی و تصویب این لایحه در کمیسیون قضایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به‌جای بررسی آن در صحن اعلام کردند.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، چنانچه اکثریت نمایندگان در صحن موافق باشند، یک طرح یا لایحه به‌جای بررسی در صحن در کمیسیون بررسی شده و مستقیما برای اعلام نظر نهایی به عنوان مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، قوانینی که این گونه به تصویب می‌رسند، آزمایشی هستند و مدت زمان اجرای آنها تا سقف ۵ سال است. بر همین اساس مصوبه کمیسیون قضایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تنها برای رأی‌گیری در باره مدت زمان اجرای آزمایشی این مصوبه در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود و پس از آن به شورای نگهبان برای اعلام نظر ارسال خواهد شد.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در روزهای اخیر به موج سواری سیاسی در حاشیه این لایحه پرداخته و با معنادهی خاص به آن وجه انتخاباتی می‌دهند، روزنامه شرق نوشته است:

پس از مدت‌ها که کسی نمی‌خواست مسوولیت اجرای برخورد در موضوع «حجاب» را بر عهده بگیرد، نهایتا به نحوی لایحه حجاب و عفاف در دستور کار سه قوه قرار گرفت که هیچ کدام به تنهایی در مظان تصویب و اجرای این لایحه پس از تبدیل شدن به قانون نباشند. پس از تدوین یک لایحه در قوه قضاییه و ارسال آن به دولت، قوه مجریه هم ویرایشی روی آن انجام داد و به مجلس فرستاد. مجلس هم که همواره شعار شفافیت داده و هنوز مصوبه‌ای در این مورد نداشته، برای تدوین نهایی این لایحه رای به بررسی آن مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی داد.

شرق نوشته است:

طبق این اصل، لایحه به یک کمیسیون می‌رود که لایحه عفاف و حجاب نیز به کمیسیون قضایی ارسال شد. این کمیسیون ۱۱ عضو دارد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، با دوسوم آرای اعضا، قانون می‌تواند تصویب شود. تبار سیاسی اکثر اعضای کمیسیون قضایی، از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری هستند. این کمیسیون بدون هیچ‌گونه شفافیتی و با سرعت زیاد مشغول بررسی لایحه است، به شکلی که در دو روز ابتدایی بررسی، ۳۹ ماده از آن بررسی و تصویب شد.

مشاور امنیتی روحانی: لایحه حجاب و عفاف باعث درگیری در مدارس می‌شود! / چه کسی به اصلاح‌طلبان پیشنهاد پیش‌ ثبت‌نام انتخاباتی داد؟

روزنامه آرمان ملی نیز خبر از پس گرفتن این لایحه توسط نمایندگان مجلس داده و می‌نویسد:

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص انتقادات و نگرانی‌ها نسبت به لایحه عفاف و حجاب و شیوه رسیدگی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، اظهار داشت: این لایحه جمع‌سپاری شده و همه نظر دادند، یعنی عام و خاص. فکر نکنم لایحه و طرحی را به اندازه این لایحه مردم بشناسند امیرحسین بانکی‌پور فرد گفت: یعنی شما نگاه می‌کنید تمام مواد آن را همه دارند می‌خوانند، نظر می‌دهند و نظرات دارد اعمال می‌شود؛ یعنی هرچه کارشناسان تا الان نظر دادند، این لایحه با نظراتی که صاحب نظران ارائه کردند، مرتب پویایی داشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: اکنون که بررسی آن در کمیسیون قضایی و حقوقی در حال انجام است هم همینطور است و موضوع محرمانه‌ای در کار نیست. در پایان هم زمانی که بررسی و تصویب به اتمام رسید، مجددا بارگذاری می‌شود و تا زمانی که نمایندگان مصوبه را نبینند به زمان آن رأی نخواهند داد و اگر نمایندگان قبول نکنند، می‌توانند پس بگیرند. وی در خصوص احتمال پس گرفتن اصل هشتاد و پنجمی شدن لایحه عنوان کرد: اصلا می‌توانند بگویند که ما زمان اجرا را رأی نمی‌دهیم و پس بگیرند.

مشاور امنیتی روحانی: لایحه حجاب و عفاف باعث درگیری در مدارس می‌شود! / چه کسی به اصلاح‌طلبان پیشنهاد پیش‌ ثبت‌نام انتخاباتی داد؟

اما عجیب‌تیم موضع‌گیری درباره لایحه حجاب توسط علی ربیعی مشاور امنیتی و وزیر دولت روحانی صورت گرفته است، او در روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشته است:

لایحه عفاف و حجابی که به مجلس رفت و در نهایت به دور از منظر افکار عمومی به صورت «اصل هشتاد و پنجی» آن‌چنان گسترده شده که نزاع و ستیز را به مدارس هم انتقال خواهد داد. من واقعا فکر می‌کنم سیاست‌گذاران در مجلس، در جهانی متفاوت از جهان واقعی و جاری در جامعه ایران، سیر می‌کنند. یکی دیگر از دلایل ناآرامی‌ها، ناامیدی مردم از تغییر و تحول بود. جامعه احساس می‌کرد که روزنه‌ای برای تغییر به چشم نمی‌خورد. انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی می‌توانست سیگنال و علامتی برای پاسخ به این ذهنیت جامعه باشد که متاسفانه هیچ علامتی مشاهده نشد. این روزها، تلاش چندانی (حتی در قالب اظهارنظر) ازسوی مقامات ارشد دولت برای رقابتی شدن و نشاط در انتخابات به چشم نمی‌خورد.

مشاور امنیتی روحانی: لایحه حجاب و عفاف باعث درگیری در مدارس می‌شود! / چه کسی به اصلاح‌طلبان پیشنهاد پیش‌ ثبت‌نام انتخاباتی داد؟

مواضع وزیر روحانی درباره حجاب هم‌راستایی خاصی نیز با گزارش‌هایی دارد که رسانه‌های معاند در یک سال اخیر درباره مدارس منتشر کرده‌اند، این هماهنگی ویژه درباره آشوب‌ها و بسط آن به مدارس دارای اهداف انتخاباتی است. اخیرا محمد خاتمی نیزهشدار داده که کشور دچار یک «بحران فراگیر» درباره حجاب شده است! تحلیل محتوای رسانه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که این جریان سیاسی از مسئله حجاب به عنوان سپری در انتخابات استفاده خواهد کرد، اصلاح‌طلبان با پیش‌بینی از شکست در انتخابات آتی سعی دارد روی اسب بازنده آشوب شرط بندی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    6 15
    در این قضیه شکی نیست. منتهی برخی میخوان بگن 99 درصد جامعه حجاب کامل و چادر دارن و فقط یک درصد اونم سهوا کم حجابن. انگار تو جامعه نیست برخی عزیزان
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      13 5
      خودتو جر واجر نکن لایحه تصویب میشه انشاالله از درگیری هم مارو نترسونید چون حقیقتا هیچ وقت بین ما و شماها خط ربطی نبود حالا هم پاش شهید دادیم کم نمیاریم حالا میتونی رو بیاری به منفی فیک :)
    • لواسانی IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      1 3
      فقط بخاطر چند درصد محدود هنجارشکن برخی می‌خوان قانون خدا و کشور تعطیل بشه! این دموکراسیه؟
    • سعید IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 1
      وقتی گروهی فقط از معایب و آسیب های یک مطلب سخن می گویند به چه معناست؟ پر واضح است اینها مخالفتشان را در این قالب بیان می کنند اصلاحطلبان مخالف حجاب هستند هیچ منکر خدایی نمی گوید من خدا را قبول ندارم به پیامبرانش اشکال می کند به احکام الهی اشکال می کند
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    13 4
    برخی ها میخوان بترسونن تا از این لایحه حجاب دست بکشید و هر غلطی خواستن بکنن و هنجارشکنی بکنن. خدا رسواشون کنه
    • alir IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      4 0
      اما فساد زیر پوستی شرم اور است! فقط که بی سوادید همین پیش میاد ! دو رویی و ریا !!!
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    9 1
    همیشه بین جبهه حق و باطل و نور و تاریکی تصاد و درگیری بوده و هیچ گاه نور با تاریکی یکی نخواهد شد. ان شالله
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      1 1
      دقیقا هیچ وقت بین ما و فواحش اشتراک و خط ربطی نخواهد بود حتی به جنگ هم بکشه مهم نیست مارو از این چیزا نترسونید وقتی خون بسیجی هارو تو کف خیابون دیدیم هنور ارمان عجمیان یادمون نرفته منتظریم که دست از پا خطا کنید منتظر... برای خون خواهی
    • GB ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      4 2
      بی خرد چطور میشه تشخیص داد کی حق و کی باطل؟ من میگم انسان باید آزاد باشه لباسشو انتخابی بپوشه تو میگی نه اونیکه من میگم تنت کن منم میگم غلط میکنی
  • مهسا US ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    2 13
    الان در مانتو فروشی ها مانکن ها نیز ملزم شدند کله بی مویشان رابپوشانتد و حجاب داشته باشند واقعا اینجا ایرانه یا طالبان بر کشور ایران نیز حاکم شدند
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      1 1
      دروغ میگی اگه طالبان بود که به جا نظر دادن باید در خدمت ... میبودی وقت اینترنت بازی نداشتی :) دیگه مزخرفات شما ارزنی ارزش نداره کار باید بشه رو میکنیم ناراحتی بیا بیرون :)
    • وطن پرست DE ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      1 2
      اونجا که امریکاست. بعدشم هر وقت اجازه دادید در مورد هلوکاست تو مدارس امریکا سوال جواب کنن بعد به روسری مانکن گیر بدید
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      1 0
      طرف داره از مانکن زنده استفاده میکنه که!! تو کجا داری زندگی میکنی؟!؟!
    • ناشناس IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 2
      حجاب به معنای هویت ؛ امنیت ؛ نجابت
    • احمد IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 0
      اگر دلتان برای طالبان تنگ شده تا لب مرز افغانستان و مدرسه حمید ملازهی راهی نیست .
  • عبدالله IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 1
    با قاطعیت تمام ، لایحه ای را که رضای خدا در آن است تصویب و اجرا کنید و در این راه بر خدای بزرگ توکل نمایید و از مکر و هیاهوی شیطان و ایادی آن نترسید که خدا با مؤمنان است.
  • US ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    زنده های کمتر از مردارها باشما هستم غنیمت خوارها بذر هفتاد و دو آفت در شما بردگان سکه لعنت بر شما باز دنیا خمر شماست باز هم شیطان اولی الامر شماست با همان هایم که بعد از آن ولی شوکران کردند بر کام علی
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    استقرار گسترده حشدالشعبی نزدیک مرز سوریه استقرار گسترده حشدشعبی نزدیک مرز سوریه همزمان با تحرکات آمریکا یک منبع امنیتی از استقرار گسترده نیروهای حشدالشعبی در نوار مرزی با سوریه همزمان با تحرکات مشکوک نظامیان آمریکایی در این منطقه خبر داد.
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    این بود عمل اصلاح طلبان به نصیحت مقام معظم رهبری در ماجرای جو سازی بر علیه گشت ارشاد و دامن زدن به اغتشاشات ؟ آقا صراحتا در مورد آن دسته از اصلاح طلبانی که بسیار بد عمل کردند در این ماجرا فرمودند باید جبران کنند. یعنی یه بار شد اینها به توصیه بزرگان یا توصیه نظام عمل کنند ؟
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 2
    مارو ازدرگیری نترسونین برای حفظ ارزشها وحفظ میراث شهدامون کمترین هزینه ای که باجون ودل میکنیم جون خودمون وعزیزانمون هست.
  • عمو IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 2
    صبحت نباشه لایحه باید تصویب شِ.انگار نمی دونم روحانی چه کرد .
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 1
    بی حجابی هم زشت است و هم بد منظر است کاری هم به چپ و راست ندارد کار به دین و فرهنگ دارد از قبل از رضا شاه ایران با حجاب بوده و به شاه و پری ربط ندارد و از حجاب هم نباید برداشت سیاسی شود 9
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 1
    والعاقبه للمتقین » بگذارین هر هیاهو و افترایی را آنها پخش کنند ، این تقلاها اخرین تلاش های آنها ست ...
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 2
    اصلاح طلبها نشون دادند مرتد شدند و دنبال گسترش فحشا و بیحجابی و آندلسی کردن ایران برای تقدیمش به غرب و آمریکا هستند.هیچ مشورتی نباید از عاملین دشمن و مخالفین حجاب و پوشش ایرانی اسلامی بشه.تا الآن هم ترک فعل شده که اینها پررو شدند و واضح از برهنگی دفاع میکنند
  • مرتضوی IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    این مطالب اقای ربیعی شبیه قسمتی از نامه بدون سلام مرحوم هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب است .خوب است دستگاههای امنیتی کنه ماجراها را بررسی کنند .این اقای ربیعی و اقای اشنا عموما مطالب شان دو پهلو وگزنده بوده است.
  • فاتح 110 IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 1
    طرف نوشته اینجا ایرانه یا طالبان؛یعنی چون طالبان میگه حجاب باید باشه بر مبنای اسلام و ما هم همین رو میگیم پس باید بگی اینجا ایرانه یا فلان؟شماها علیه مدافعان حرم بودید و داعش هم علیه مدافعان حرم؛پس شما داعشی هستید؟بعدش هم ایران با بی حیایی و بی حجابی و دوست دختر و پسربازی ها داره بنیان خانواده هاش نابود میشه و با این اتفاق جمعیت کم میشه و با کاهش جمعیت شیعه در ایران و افزایش جمعیت سنی های بلوچ و.... باید گفت ایران میفته دست عربستان و سنی ها و....؛پس کمی اون کله رو باهاش کار کنید.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 2
    دشمن برای اول مهر برنامه ریزی کرده و بهتر اینه که دو ماه اول مدارس و دانشگاهها بصورت مجازی باشه
  • سید فروزان CH ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    کسانی چون ربیعی که در دهه اول انقلاب ،خون دختران و پسران را به شیشه میکردند و حتی پوشیدن شلوار لی را جرم میدانستند و کشیدن سیگار خارجی را گناه نا بخشودکی و زدن عینک آفتابی را نماد شیطان پرستی ، ، پونس به پیشانی دختران و موی بلند پسران را بزور کوتاه ، حالا شدهاند پرچمدار بی حجابی و دمکراسی فرنگی ، این طیف فراموش کردند جه بر سر ملت میاوردند در اداره منکرات ؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس