فرانس ۲۴: سفر امیرعبداللهیان به ریاض مرحله جدیدی از گرم شدن روابط دو کشور است

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ با انتشار گزارشی از سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان، این سفر را مرحله جدیدی از گرم شدن روابط بین تهران و ریاض ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از این شبکه تلویزیونی فرانسوی، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران امروز پنجشنبه برای نخستین سفر رسمی خود به عربستان سعودی پس از برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، وارد ریاض شد.

فرانس ۲۴ این سفر را مرحله‌ای جدید از گرم شدن روابط بین تهران و ریاض تحلیل کرده است.

این شبکه تلویزیونی با استناد به خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ریاض را یک روزه اعلام کرد و از استقبال امیرعبداللهیان توسط معاون وزیر امور خارجه عربستان خبر داد.

فرانس ۲۴ گریزی نیز به روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در سال‌های اخیر زد و از هفت سال دوری این ۲ کشور خاورمیانه نوشت.

بر اساس این گزارش، ایران با اکثریت شیعه و عربستان سعودی با اکثریت سنی در سال ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک خود را پس از حمله معترضان در جمهوری اسلامی به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان در واکنش به اعدام یک روحانی بانفوذ شیعه توسط پادشاهی عربستان، قطع کردند.

اما در نهایت ۲ قدرت رقیب در خاورمیانه، بر اساس توافقی که در تاریخ ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) با میانجیگری چین حاصل شد، برای از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند.

این رسانه فرانسوی اعلام کرد: احیای روابط زمانی شکل گرفت که جمهوری اسلامی در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) نمایندگی دیپلماتیک خود را در ریاض و عربستان سعودی سفارت خود در تهران را در اوایل ماه اوت (مرداد) بازگشایی کرد.

فرانس ۲۴ یادآوری کرد که در اواسط ماه ژوئن شاهزاده فیصل بن‌فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی، به ایران سفر کرد که نخستین سفر وزیر خارجه این کشور به تهران طی ۱۷ سال گذشته بود.

این رسانه فرانسوی به نزدیک شدن روابط تهران و ریاض در روزها و هفته‌های اخیر نیز اشاره و با استناد به اخبار رسانه‌های دولتی ایران اعلام کرد که مقام‌های نظامی ایران و عربستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو برای نخستین بار پس از بهبود روابط، با یکدیگر دیدار کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس