گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس

رئیس‌جمهور مصر و ولی‌عهد عربستان در فرانسه دیدار، و درباره موضوعات مهم منطقه‌ای و تحولات جهان عرب رایزنی کردند.

به گزارش مشرق، ریاست جمهوری مصر خبر داد که دیدار دوستانه‌ای بین «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان در پاریس و در حاشیه نشست «پیمان مالی جدید جهانی» صورت گرفته است.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، «احمد فهمی»، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر در این باره گفت: السیسی روز جمعه در پاریس، پایتخت فرانسه دیداری دوستانه با بن سلمان داشت.

طبق این گزارش، روسای جمهور دو کشور بر «استحکام و تقویت روابط مصر و عربستان سعودی و افتخار به پیوندهای محبت و نزدیکی که دو ملت را به هم پیوند می‌دهد» تاکید کرده و همچنین راه‌های تقویت «مکانیسم‌های همکاری مشترک و سوق دادن آن‌ها به سوی افق‌های گسترده‌تر» را مورد بحث قرار دادند.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری مصر، السیسی و بن‌سلمان همچنین در مورد بسیاری از پرونده‌های مسائل عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌اند. آن‌ها توافق کردند که به تلاش‌های مستمر خود برای حمایت از اقدامات مشترک جهان عرب، کمک به حل بحران‌ها و تحکیم پایه‌های ثبات، امنیت و توسعه در منطقه ادامه دهند؛ به گونه‌ای که منافع ملت‌ها و توانمندی‌های آن‌ها حفظ شود.

این دیدار در حالی انجام شد که در آوریل گذشته السیسی، رئیس‌جمهور مصر سفری به عربستان سعودی داشت؛ آن هم در شرایطی که قاهره همچنان به دنبال جلب کمک برای کاهش فشارها بر ارزش پول ملی و حمایت از اقتصاد بیمار این کشور است.

همچنین این سفر به پاریس در شرایطی انجام می‌شود که تغییری اساسی در روابط دیپلماتیک بین کشورهای منطقه ایجاد شده و اقداماتی از سوی عربستان سعودی و مصر برای کاهش تنش با سوریه، ایران و ترکیه انجام شده است. مهم‌تر این اقدامات، دعوت از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در نشست سران کشورهای عربی به میزبانی جده و حضور اسد در راس هیأت سوری در این نشست پس از یک دهه تنش در روابط اتحادیه عرب با دمشق بود.

این دعوت از اسد، پس از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در چین انجام شد. وزرای خارجه ایران و عربستان پس از توافق دو کشور برای از سرگیری مناسبات دوجانبه، دو بار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند؛ یک بار در پکن و دومین بار در کیپ تاون.

روز شنبه، (۱۷ ژوئن) بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی،، در سفری رسمی و بعد از توافق تهران و ریاض در پکن، برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک وارد تهران شده و با رئیس‌جمهور و همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

طی هفته‌های اخیر رسانه‌های جهان به موضوع نزدیکی روابط ایرانی-عربی و به ویژه زمزمه‌ها درباره ازسرگیری روابط بین تهران و قاهره پرداخته و سفرهای متقابل سران کشورهایی همچون عمان، قطر و عراق به مصر را نشانی از این تحول می‌دانند. گزارش‌ها مبنی بر ازسرگیری روابط ایران و مصر، باعث نگرانی رسانه‌های عبری و مقامات رژیم صهیونیستی هم شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه (۲۹ می) در گفت‌وگو با سلطان عمان در پاسخ به اظهارات «هیثم بن طارق» در خصوص تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرده بودند: «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس