کد خبر 1518388
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
وزیر خارجه ایتالیا: کشتن قذافی اشتباه جدی بود

وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر ایتالیا گفت مرگ «معمر قذافی» به سال‌ها هرج و مرج و درگیری در لیبی انجامید.

به گزارش مشرق، «آنتونیو تاجانی» وزیر خارجه ایتالیا با بیان این که کشورهای غربی با کمک به سرنگونی «معمر قذافی» در عملیات تغییر رژیم در سال ۲۰۱۱، اشتباه بزرگی مرتکب شدند، اذعان کرد مرگ وی به سال‌ها هرج و مرج و درگیری در لیبی انجامید.

تاجانی وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر ایتالیا چهارشنبه در حاشیه رویدادی در منطقه «توسکانی» ایتالیا، مشکلات لیبی را از زمان سرنگونی و قتل قذافی تشریح کرد و گفت او مطمئناً از کسانی که بعدتر آمدند، بهتر بود.

وی گفت: اشتباه بسیاری جدی بود که گذاشتیم قذافی کشته شود. او ممکن است قهرمان دموکراسی نبود، اما با پایان کارش بی‌ثباتی سیاسی در لیبی و آفریقا ایجاد شد. این مقام ایتالیای یادآور شد که رُم توافقی با قذافی داشت که جریان‌های مهاجرت را مسدود می‌کرد و به گفته وی، وضعیت در آن زمان بسیار باثبات‌تر بود.

به گزارش «راشا تودی»، قذافی در بحبوحه بمباران ناتو که به بهانه ایجاد منطقه پرواز ممنوع در جریان جنگ داخلی لیبی در سال ۲۰۱۱ انجام شد، به طرز وحشیانه‌ای توسط شورشی‌ها اعدام شد. گرچه واشنگتن و متحدانش این ماموریت را تلاش بشردوستانه برای پایان دادن به حملات دولت به غیرنظامیان توصیف کرده‌اند، تحقیقات مجلس عوام انگلیس نشان داده تهدید برای غیرنظامیان اغراق شده بود.

لیبی بعد از سرنگونی قذافی از سال ۲۰۱۱ تاکنون دچار بی‌ثباتی شده و شاهد درگیری گروه‌های مختلف بوده است. تروریسم هم پس از مرگ قذافی در سراسر آفریقای شمالی تجدید حیات کرد و تروریست‌های داعش و گروه‌های وابسته به القاعده پایگاه‌هایی در لیبی و فراتر از آن ایجاد کردند.

«سرگئی لاوروف» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در گفت‌وگوی اختصاصی اخیر با شبکه روسی راشا تودی گفت: کشورهای ناتو، آفریقا را با جای خالی پر شده با تروریست‌ها رها کردند. به اصطلاح «مبارزان برای دموکراسی و آزادی» به تجاوز آشکار در لیبی دست زدند و آن را ویران و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کردند.

در ادامه بی‌ثباتی و ناآرامی‌ در این کشور آفریقایی، اخیراً درگیری‌ها بین گروه‌های مسلح در پایتخت لیبی به کشته شدن ده‌ها نفر و جراحت بیش از ۱۰۰ نفر منجر شد. مرکز فوریت‌های پزشکی لیبی چهارشنبه اعلام کرد ۲۳۰ خانواده در محله‌های شرقی و جنوب شرقی «طرابلس» پایتخت لیبی این مناطق را ترک کردند.

این کشور نفت‌خیز واقع در آفریقا از سال ۲۰۱۴ بین طرف‌های رقیب در شرق و غرب تقسیم شده است. یکی دولتی به ریاست «پاشاغا» که از سوی پارلمان مامور تشکیل کابینه شده و دیگری دولت «الدبیبه »که با تحویل قدرت به دولت پاشاغا مخالفت می‌کند.

کنترل بر منابع نفتی، زیرساخت‌های تولید و صادرات و درآمدها از انگیزه‌های اصلی درگیری بین دو دولت لیبی است که بسیاری از قدرت‌های خارجی و تعداد زیادی از گروه‌های مسلح با وفاداری‌های متفاوت به آن‌ها به این نزاع دامن می‌زنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    3 0
    اینها وقتی می گویند اشتباه بود یعنی برای منافعشان مضر بوده است. اینها اواخر به بازی های روی آوردند که برا همه طرفها باخت بود، زیرا زیاد به برد خود در بازی معتقد بودند.
  • ساس IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 1
    نشانی و آدزس غلط ایتالیایی ها. او توسط شبه نظامیان تحت فرمان ناتو اعدام سفارشی شد. تا غرب مقدمه قطع نفوذ روسیه را درافریقا کلید زده باشد اگر همه چیز به درستی پیش میرفت و بشار اسد هم نابود شده بود امروز براحتی میشد با دولتهای دست نشانده یکدست شده غربی روسیه را مهار کرد. و سپس حلقه هایاوکراین و گرجستان و قزاقستان و باکو و طالبان حقانی جنگ اجتماعی و نظامی را بطور نیابتی پیش میبردند
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 0
    ده برابر دوره قذافی بعدش غیر نظامی کشته شد
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 0
    شما که خودتون اخبار انقلاب لیلی رو 24 ساعته پخش می کردید
  • علی IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 3
    قذافی یک خاک اره جهنمی بود
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      1 0
      اعتراف و اذعان ضمنی که ناتو فرمان کشتن قذافی را صادر کرده بود و مزدوران داخلی لیبی با چراغ سبز ناتو او را کشتند تا اسرار مسائل پشت پرده توسط مقتول فاش نشود!!!!
    • ایرانی عصبانی AU ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      2 0
      متاسفم برای اینگونه نظر- شما میدانید در لیبی بعد از قذافی چه میگزرد؟ . چرا این کثافتهای غربی کرواتی از تاریخ درس نمیگیرند. این جانوران بعد از انکه با دروغها و سیاستهای دشمن ستیزی خود رهبران کشورانی را که در مقابل انان تعظیم نکرده و می ایستند را حذف میکنند بعد از نه چندان مدتی با کمال بیشرمی از ان سیاستی که منجر به کشتار هزاران مردم بیگناه و اغتشاش و بیقانونی و جنگ های بی انتها شده است برای مقاصد سیاسی خود یکدفعه نظر دیگری را اراعه میدهند. اما تاریخ نشان داده که این جانوران که فهم سیاسیاشان نه بر انسان دوستی بلکه بر ایده ای که ما انرا نیش عقرب نه از ره کیش است - اقتظای تبعیتش اینست ساخته و پایدار شده است. این به این منظور میباشد که این شخص و افرادی نظیر او در نه چندان زمانی دور دستشان در حمله به کشوری دیگر و حلاکت هزاران زندگی مردم بیگناه دیده خواهد شد.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 1
    آمریکا واروپا باعث بی ثباتی در کل دنیا می باشند حکومت ها را بسته به منافع شان سر نگون یا سر کار می آورند وبدبختی این جابجایی را مردم کشور ها باید تحمل کنند تا این کشور ها نخواهند چیزی در دنیا عوض نمی شود حتی اگر کل مردم یک کشور بر علیه حکومت کشورشان باشند بدون چراغ سبز امریکا کاری نمی توانند بکنند
  • سید فروزان CH ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    3 1
    روحش شاد ‌ لیبی را تبدیل به بهشت کرده بود , فرانسه عامل اصلی نابودی لیبی
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      0 1
      وضعیت بهشت لیبی رو باید از دخترکان نوجوان دبیرستانی لیبی پرسید که به زور کنیز این بی شرف میشدن
  • حسین IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 0
    اشک تمساح مقامات اروپایی ، قذافی مرد چون به غربی ها اعتماد کرد ، اول خلع سلاح شد و بعد ریختن سرش ، سقوط معمر قذافی عبارت تاریخی است برای آنها که فکر می کنند آمریکا و اروپایی ها قابل اعتمادند
  • رضا IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 1
    اگر شما تو امور کشورها دخالت نمی‌کردید همه چیز درست میشه
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 0
    خب ایشون قصد داشت که در غرب آفریقا ، یک واحد پول مشترک تحت طلاهای خودش دائر کنه. و پاریس و واشینگتن مخالف بودن!
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 0
    ای جنتلمن های جنایتکار!! هر خرابی در دنیا زیر سر خودتونه ... حداقل در سیصد سال اخیر اروپا کانون فتنه انگیزی و جنایت در اقصی نقاط دنیا بوده!!
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 5
    کشتن قذافی کار درستی بود قذافی مردم خودش رو سلاخی کرد دیکتاتور ها میرن
  • دلاور IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    سلام ممنون از نظرات مختلف . حال چرا لیبی و عراق و سوریه و یا ایران در اینده دستخوش این نوع حرکات است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس