ترکیه

به دنبال سفر رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی، آنکارا در بیانیه مشترک با ریاض از ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی استقبال کرد.

به گزارش مشرق،پس از پایان سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی، ریاض و آنکارا، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

رئیس‌جمهور ترکیه در صدر هیأتی بلندپایه، شامگاه دوشنبه هفته جاری، وارد عربستان سعودی شد و در کاخ «السلام» شهر جده مورد استقبال «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی قرار گرفت.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در بخشی از بیانیه مشترک دو طرف به جمهوری اسلامی ایران اشاره شده و آمده است: «ترکیه از ازسرگیری روابط دیپلماتیک پادشاهی [عربستان سعودی] و ایران استقبال می‌کند و امیدوار است این گام به تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک کند به‌نحوی حاکمیت کشورها حفظ شود و در امور داخلی آن‌ها مداخله صورت نگیرد.»

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «دو طرف بر اهمیت پایبندی ایران به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای و همکاری شفاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارند.»

این درخواست در حالی مطرح شده است که جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است فعالیت‌های هسته‌ای ایران قانونی و شناخته شده و مبتنی بر قوانین و مقررات آژانس است.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ریاض و آنکارا همچنین بر اهمیت اجرای مذاکراتی فراگیر با حضور کشورهای منطقه که در آن به منشأ تهدیدات امنیتی و صلح منطقه‌ای و جهانی پرداخته شود، تاکید کردند.

در بخش دیگری از بیانیه یادشده دو طرف به اهمیت «ثبات در بازار جهانی انرژی» و «تقویت همکاری‌ و هماهنگی‌های [دوجانبه] در زمینه‌های دفاعی و صنایع نظامی» اشاره کردند.

«خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان سعودی، روز سه‌شنبه، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرده بود که عربستان سعودی به منظور تقویت تجهیزات دفاعی خود با شرکت ترکیه‌ای «بایکار» متخصص در ساخت پهپاد قرارداد امضا کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده است دو طرف همکاری و هماهنگی‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات در این زمینه تقویت خواهند کرد.

عربستان سعودی و ترکیه در ادامه حمایت کامل خود را از تلاش‌های سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه برای دست‌یابی به یک راهکار سیاسی فراگیر برای حل بحران یمن ابراز داشتند.

در این بیانیه همچنین تجاوزات و اقدامات تحریک‌آمیز مستمر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی محکوم و در عین حال بر لزوم تشدید تلاش‌ها برای دست‌یابی به صلح فراگیر و حل‌وفصل عادلانه مسئله فلسطین تاکید شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    3 9
    پان ترکیسمها منافق هستند و دروغگو
  • هادی TR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    4 8
    تو اصلا کی هستی که بخوای موافق باشی یا مخالف. یا استقبال بکنی یا نکنی؟ ترکیه دشمن اول ایرانه. با تحریک الهام علیف برای تغییر مرزها، با حمایت از تروریستهای داعش، با اشغال خاک سوریه، با سد زدن روی ارس و دجله و فرات تا فردا میتونم از دشمنی ترکیه با ایران بگم.
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      4 2
      خوب رفتی زیر پرچم ترکیه هلرت و پورت میکنی ...نمک نشناس
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    2 0
    یاشاسین اردوغان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس