ارتش اوکراین قادر به بهره‌مندی از بمب‌های خوشه‌ای نیست

افسر بازنشسته ارتش آمریکا می‌گوید افسران و نظامیان اوکراین به علت نداشتن آموزش کافی، قادر به بهره‌مندی از توانایی و قدرت بمب‌های خوشه‌ای نیستند.

به گزارش مشرق، «دانیل دیویس»، افسر بازنشسته ارتش آمریکا و تحلیل‌گر سیاسی در واکنش به تصمیم آمریکا برای تجهیز ارتش اوکراین به بمب‌های خوشه‌ای با انتشار یادداشتی در وب‌سایت «۱۹fortyfive» تأکید کرد نیروهای مسلح اوکراین به دلایل مختلف نمی‌توانند در میدان جنگ از این تسلیحات جدید آمریکا به‌درستی بهره‌مند شوند.

وی دراین‌باره تشریح کرد که «بنا بر تجربه‌ام می‌گویم که مهمات و بمب‌های خوشه‌ای بسیار قدرتمند هستند، اما این مهمات به‌خودی‌خود نمی‌توانند در میدان جنگ،، توازن قوا را به نفع اوکراین تغییر دهند. نیروهای مسلح اوکراین به علت فقدان آموزش نظامی، نبود تجربه مناسب در بین افسران و کمبود زمان برای ایجاد تشکیلات منسجم و مجهز تسلیحات ترکیبی، قادر به بهره‌مندی از این تسلیحات نیستند.»

دانیل دیویس در ادامه نوشت: مهم نیست قدرت انفجاریِ این بمب‌ها چقدر است، مسئله این است که نمی‌توانند شرایط کنونی جنگ را تغییر بدهند؛ همین گزاره درباره جنگنده‌های اف-۱۶ و موشک‌های دوربرد هم صادق است که قرار شده تا پایان سال در دسترس ارتش اوکراین قرار گیرند.

پس از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پیش در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» رسما تأیید کرد که این کشور تصویب کرده که برای نخستین بار تسلیحات مناقشه‌انگیزِ «بمب‌های خوشه‌ای» را در اخیار ارتش اوکراین قرار دهند. بایدن مدعی شد که این تصمیم، «تصمیمی سخت» برای دولت آمریکا بوده، اما او و کابینه‌اش در نهایت «پس از مشورت با متحدان و همکاران در کنگره» این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند، زیرا «مهمات اوکراینی‌ها در حال اتمام است و در ضدحملات به این نوع تسلیحات نیاز دارند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین و مشورت بامتحدان خبر می‌دهد که پیش از این «بوریس پیستوریوس» (Boris Pistorius) وزیر دفاع و «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در گفت‌وگوهایی جداگانه مخالفت برلین با ارسال بمب خوشه‌ ای به اوکراین اعلام کردند.وزیر دفاع آلمان در برن در این خصوص گفت: آلمان مهمات خوشه‌ ای به اوکراین نمی‌ دهد، زیرا این کشور کنوانسیون منع تولید و استفاده از این نوع سلاح را امضاء کرده است.از سوی دیگر، الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش هم هم‌زمان اعلام کرد: اتریش با ارسال مهمات خوشه ای به اوکراین به دلیل تهدید طولانی مدت برای غیرنظامیان مخالف است.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این گفت‌وگو که مشروح آن روز یکشنبه منتشر می‌شود، با تحریک‌آمیزخواندن عضویت اوکراین به سازمان ناتو قبل از فیصله دادن سرنوشت جنگ اذعان کرد که پیوستن اوکراین به ناتو قبل از توقف جنگ می‌تواند به خطر احتمال رویارویی مستقیم نظامی واشنگتن با روسیه دامن زند. بایدن با بعید دانستن پیوستن کی‌یف به ناتو قبل از تعیین سرنوشت جنگ، اعلام کرد: فکر نمی‌کنم اکنون در شرایط حساس کنونی، اجماع نظری در میان کشورهای عضو ناتو در پذیرش این مطلب وجود داشته باشد.

به گفته بایدن «چنانچه اعضای ناتو در شرایط کنونی به عضویت اوکرین در ناتو رأی دهند، در هر حال، ما پایبند به حمایت همه جانبه از سرزمین‌های تحت حمایت ائتلاف ناتو خواهیم بود و من در این موضوع جدیت دارم و حتی اگر رویارویی نظامی مستقیمی نیز صورت گیرد، این تعهد همگانی ما خواهد بود.»

جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا پیشتر روز جمعه، در آستانه برگزاری نشست آتی اعضای ناتو در هفته آینده طی اظهار نظری با قاطعیت گفت: اوکراین هرگز به جمع کشورهای عضو ناتو نخواهد پیوست.

بنا بر گزارش‌ها، ولادیمیر زلنسکی پیش از برگزاری نشست اعضای سازمان ناتو در «ویلنیوس»، پایتختِ لیتوانی در هفته آینده (۱۱ و ۱۲ ژوئیه) ِ، هم اکنون در حال تشدید تماس‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک در میان اعضای کشورهای اتحادیه اروپا برای کسب حمایت در انضمام به ناتو است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از ماه‌ها پیش مقامات و رسانه‌های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشده‌اند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • عمیر IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    1 0
    بیخود کرده این بازنشسته خرفت. از همون کوکائین جناب آقای زلنسکی زاده مصرف کرده. کوکائین گداها
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    14 2
    ظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      اینجور نشستن و کامنت بازی فایده ندارد. وظیفه تک تک شما به عنوان نوکران کاخ سیاه و ساکنین آن (=قوم لوط) جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین شتافته و به عنوان مدافعان ناتو بجنگید.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      اینجور نشستن و کامنت بازی فایده ندارد. وظیفه تک تک شما به عنوان نوکران کاخ سیاه و ساکنین آن (=قوم لوط) جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین شتافته و به عنوان مدافعان ناتو بجنگید.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      اینجور نشستن و کامنت بازی فایده ندارد. وظیفه تک تک شما به عنوان نوکران کاخ سیاه و ساکنین آن (=قوم لوط) جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین شتافته و به عنوان مدافعان ناتو بجنگید.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    ای دلباختگان قوم لوط، نشستن و کامنت بازی بس است. وظیفه تک تک شما به عنوان نوکران کاخ سیاه واشنگتون جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است. پس به جبهه های جنگ اوکراین شتافته و به عنوان مدافعان ناتو همچون بمب خوشه ای بجنگید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس