اختلاف نظر اعضای ناتو درباره ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

در شرایطی که اعضای ناتو درباره ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین اختلاف نظر دارند دبیر کل ناتو درباره این موضوع اعلام بی‌طرفی کرد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری روسی تاس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: ناتو موضعی درباره ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین ندارد زیرا برخی از اعضا، معاهده منع استفاده از این نوع بمب را امضا و برخی دیگر امضا نکرده اند و این دولت های این کشورها هستند که در این مورد باید تصمیم بگیرند.

معاهده منع استفاده از بمب‌های خوشه ای در سال ۲۰۰۸ امضا شد. تاکنون، ۱۱۱ کشور به این معاهده پیوسته اند و ۱۲ کشور نیز اسناد آنرا امضا اما هنوز آنرا تصویب نکرده اند. علت منع بمب‌های خوشه ای، خطر این نوع بمب ها برای جان غیرنظامیان است.

براساس گزارش رویترز، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان روز جمعه اعلام کرد آلمان به معاهده منع بمب‌های خوشه ای پایبند است و این نوع سلاح را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.

آمریکا به گفته برخی منابع، در این هفته برای ارسال مهمات و بمب خوشه ای به اوکراین تصمیم گیری می کند.

پیش از این، شبکه تلویزیونی آمریکایی «ان‌بی‌سی» گزارش داده بود که ایالات متحده می تواند تحویل این نوع مهمات را در ماه جولای اعلام کند.

ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اواخر ژوئن درباره انتقال احتمالی مهمات خوشه‌ای به اوکراین گفت که تصمیم نهایی درباره این نوع بمب بر عهده جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده‌است.

«لورا کوپر»، معاون دستیار رئیس پنتاگون در امور روسیه در ۲۲ ژوئن، گفته بود که مهمات خوشه‌ای می‌تواند بر وضعیت میدان نبرد تأثیر بگذارد و برای نیروهای مسلح اوکراین، بویژه در ضد حمله حمله مفید باشد. با این حال فردای آن روز روزنامه پولیتیکو به نقل از منابع گزارش داد که دولت آمریکا تصمیمی در مورد تامین یا عدم تامین آنها نگرفته است.

بمب های خوشه ‌ای می ‌توانند از هواپیما یا سکوهای پرتاب موشکی پرتاب شوند. بدنه این بمب‌ها در آسمان باز می ‌شوند و تعداد بیشماری بمب کوچک (بمبلت) را در زمینی گسترده پخش می ‌کنند. این بمب‌ها درست مثل مین، در هنگام تماس انسان‌ها یا حیوانات منفجر می‌ شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس