نیکی هیلی

«نیکی هیلی» جمهوریخواه تندرو و نامزد انتخابت ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده با انتقاد از «جو بایدن» و «دونالد ترامپ»، چین را «خطرناک‌ترین تهدید خارجی پس از جنگ جهانی دوم» دانست.

به گزارش مشرق، هیلی در یک سخنرانی انتخاباتی با تمرکز بر رویکرد سیاست ‌خارجی خود در مورد چین، با انتقاد از سیاست‌های بایدن در برابر پکن، آن‌ها را در راستای تنش‌ زایی دانست و گفت برای حفظ صلح و جلوگیری از وقوع جنگ اقدام و رییس‌جمهوری انتخاب کنیم که با این تهدید روبه‌رو شود.

وی افزود: بایدن از تحقیق جدی درباره منشا ویروس کووید۱۹ و نقش چین در سرپوش گذاشتن بر آن، خودداری کرد و در راستای جلوگیری از گسترش ردپای چین در خاک آمریکا نیز اقدام چندانی صورت نداده است.

هیلی افزایش شمار کشورهای همسو با رویکرد چین هراسانه آمریکا را از طریق تعمیق روابط نظامی با ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و همچنین حرکت در مسیر تقویت روابط با هند و فیلیپین ضرروی دانست.

این عضو تندروی حزب جمهوری‌خواه آمریکا ادامه داد: کشورهای اروپایی نیز باید در این زمینه رویکردی مشابه با آمریکا را اتخاذ کرده و چین را یک تهدید قلمداد کنند.

وی با اشاره به سفر هفته گذشته آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به چین، گفت: این سفر یک «دعوت نامه طلاکاری شده برای تهاجم بیشتر چینی‌ها» بود و نه کمتر.

سفیر ایالت متحده در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری ترامپ، در انتقاد از رییس سابق خود که اکنون به رقیب انتخاباتی‌اش تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: اگرچه در مورد تمرکز برای مروادات تجاری چین حق با ترامپ بود اما او درباره سایر تهدیدها از سوی پکن اقدامات محدودی انجام داد.

هیلی با بیان اینکه «چین برای آمریکا صرفا یک رقیب نیست و یک دشمن است»، تصریح کرد: [پکن] خطرناک‌ترین تهدید خارجی است که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم با آن مواجه شده است. وی چین را یک خطر بزرگ برای امنیت ملی ایالات متحده خواند و ادامه داد: آمریکا باید هم از داخل کشور هم از طریق اقتصادی و نظامی [به پکن] پاسخ دهد.

این سیاست‌مدار آمریکایی در تلاش برای ترویج چین هراسیِ درباره تنش‌ها میان پکن و تایوان گفت: ما و متحدانمان باید تمام آنچه که تایوان برای دفاع از خود نیاز دارد را در اختیار آن قرار دهیم، باید از حضور پررنگ نیروی دریایی آمریکا در تنگه تایوان اطمینان حاصل کنیم و به چین القا کنیم که درصورت حمله به تایوان پاسخ‌ها تنها به تحریم‌ها محدود نمی‌شود.

هیلی برخلاف جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا که جدایی اقتصادی از چین را یک اشتباه بزرگ خوانده بود، معتقد است که جدایی کامل اقتصادی از چین، به شدت به آن آسیب خواهد زد.

وی در این اظهارات درخصوص پیشرفت نیروی دریایی چین که اکنون بزرگ‌ترین ناوگان دریایی جهان را در اختیار دارد نیز ابراز نگرانی کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    این رفتار یانکیها چین پرستی شماها رو توجیه نمیکنه از چین پرستی شما سایبریهای حکومتی همینکه اگر کرونا از آمریکا منتشر شده بود چه بساطی که راه نمینداختین
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    1 0
    مرگ بر حزب کمونیست چین و درود بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس