درخواست عجیب کمیسیون «حقوق بشر» کنگره آمریکا از بایدن!

فارین پالسی در گزارشی نوشته که گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور، خواستار تامین بمب‌های خوشه‌ای برای اوکرین شده‌اند!

به گزارش مشرق، نشریه فارین پالیسی مستقر در واشنگتن نوشت که گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور نوشته‌اند که واشنگتن باید به کی‌یف بمب‌ خوشه‌ای بدهد!

فارین پالیسی نوشته که قانونگذاران آمریکایی کاخ سفید را ترغیب کرده‌اند تا از مهمات به شدت جنجال‌برانگیزِ «زرادخانه بزرگ» آمریکا در «کاربرد مقتضی» آن استفاده کند!

بمب‌های خوشه‌ای، مهمات فرعی و مواد منفجره کوچک‌تر را حمل کرده و از طریق بمباران هوایی روی منطقه هدف ریخته شده و عمدتا زره‌پوش‌های سبک و پرسنل پیاده‌نظام را هدف می‌گیرند.

به نوشته فارین پالیسی، این بمب‌های ساخت آمریکا، که به «مهمات متعارف بهبودیافتهِ دومنظوره/DPICMs» نیز شهرت دارند، می‌توانند چهار تا هشت اینچ(۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر) در زره‌پوش فرو بروند.

همچنین یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره بمب‌های خوشه‌ای، این است که پس از انفجار نیز همچنان مهمات عمل‌نکرده از خود برجای گذاشته و تا دهه‌ها پس از جنگ نیز در مناطق نبرد باقی خواهند ماند و به شدت خطرآفرین هستند. این موضوع باعث شد تا بیش از ۱۱۰ کشور از جمله اعضای ناتو در سال ۲۰۰۸، تحت کنوانسیون سازمان ملل متحد، استفاده از این بمب‌ها را ممنوع کنند.

آمریکا به این کنوانسیون ملحق نشد اما صادرات بمب‌های خوشه‌ای با «نرخ خرابی/عمل‌نکردن» بیش از یک درصد را در سال ۲۰۰۹ ممنوع کرد. این ممنوعیت عمده موجودی زرادخانه فعلی آمریکا را تشکیل می‌دهد. با این حال، قانونگذاران هم‌اکنون خواستار انتقال این بمب‌ها به اوکراین و استفاده در میدان نبرد شده‌اند.

نکته قابل تامل این است که این گروه قانونگذاران، همگی عضو کمیسیون موسوم به «کمیسیون هلسینکی» هستند؛ کمیسیونی که دیده‌بان حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا است!

جو ویلسون، رئیس این کمیسیون که با هدف به اصطلاح نظارت بر وضعیت حقوق بشر ۵۷ کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا تشکیل شده، در نامه به بایدن نوشته است: در جریان جنگ سرد، بمب‌های خوشه‌ای به طور ویژه برای مقابله با برتری عددی(نیروی انسانی و تجهیزاتی) روسیه ساخته و راهی میدان نبرد شد. حالا هم می‌توان از آنها با همان هدف برای دفاع از اوکراین استفاده کرد. بیایید اجازه دهیم از این زرادخانه دست‌نخوره و بزرگ در راستای پیروزی اوکراین و پس گرفتن صلح اروپا استفاده کنیم.»

کی‌یف پیش از این هم از کشورهای دیگر چنین بمب‌هایی گرفته است. برای پرتاب این بمب‌ها همچنین می‌توان از توپخانه ۱۵۵میلیمتری که ناتو برای اوکراین تامین کرده، استفاده کرد. ترکیه ژانویه ۲۰۲۳ چنین مهماتی به اوکراین تحویل داد.

مسکو پیش از این بارها به واشنگتن درباره ارسال بمب‌ خوشه‌ای به اوکراین هشدار داده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در ماه مارس گفت که چنین اقداماتی هم برای امنیت ناتو و هم برای عادی‌سازی روابط دوجانبه روسیه و آمریکا، عواقب بدی خواهد داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    1 0
    چون روسیه رستوران رو هدف قرار میده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس