کد خبر 1502699
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴
۳ هزار روز جنگ یمن چگونه گذشت؟

جنگ سه هزار روزه یمن نشان داد که اراده محکم و توکل به خدا بسیار تعیین کننده است و پیروزی تنها با اتکا به پول و سلاح همانگونه که دشمنان به آن معتقد بودند، به دست نمی آید.

به گزارش مشرق، برخی از دولت‌ها به محض اینکه مورد هجوم همه جانبه از سوی قدرت‌های بزرگ قرار گیرند، سقوط می‌کنند، اما یمن با وجود جنگ گسترده سه هزار روزه علیه آن، حاضر به تسلیم نشده و در برابر قدرت‌های بزرگ مقاومت کرد.

با بررسی تحولات جنگ سه هزار روزه علیه یمن و اینکه چگونه از همان روزهای آغازین آن، کشورهای متجاوز مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار گرفته اند، به خوبی می‌توان پی برد که این خداوند و حمایت‌های الهی است که یمن را پیروز این جنگ کرد.

نمی‌توان فقط با نگاه مادی سال‌های جنگ یمن را مورد مطالعه قرار داد. جنگ زمانی شروع شد که یمن در حالت ضعف، تجزیه و فروپاشی قرار داشت و در چنین شرایطی بود که نیروهای منطقه‌ای و بین المللی با حمایت و پشتیبانی از قدرت‌های جهانی از طریق آسمان، زمین و دریا به یمن تجاوز کردند و آن را تحت محاصره قرار دادند، اما با وجود همه این تجاوزات و جنایات در طول سه هزار روز جنگ، مردم یمن ایستادگی کرده و در برابر متجاوزان مقاومت کردند و از خلال این مقاومت پیروزی‌هایی به دست آوردند که نمی‌توان آنها را از نظر مادی سنجید.

آمار جنگ ۳ هزار روزه یمن

با گذشت ۳ هزار روز از آغاز جنگ یمن، وزارت حقوق بشر این کشور، در کنفرانسی تحت عنوان «تجاوز و پایداری»، جنایات ائتلاف متجاوز در حق ملت و کشور یمن را به صورت آماری ارائه نمود و اعلام کرد که نقض حقوق شهروندان یمنی در استان‌های اشغالی این کشور از سوی دشمن همچنان ادامه دارد.

بر اساس این آمار، جنگنده‌های ائتلاف، بیش از ۲۷۴ هزار حمله هوایی را به یمن صورت داده‌اند و طی این حملات، افزون بر ۶۰۰ هزار بمب را بر سر ملت یمن فرود آورده‌اند.

طبق این گزارش، ائتلاف دست‌کم یک میلیون و ۳۰۰ هزار بار یمن را بمباران نموده، بیش از ۷۶۸ هزار موشک را به سمت آن پرتاب کرده و ۱۴ هزار حمله پهپادی را به یمن صورت داده است که در نتیجه تجاوزهای آن، افزون بر ۴۹ هزار غیرنظامی یمنی که بیش‌تر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، شهید یا زخمی شده‌اند.

در این حملات، در مجموع ۱۸ هزار و ۲۰۶ نفر به شهادت رسیده‌اند که ۴۰۹۶ نفر از آنان کودک و ۲۴۶۱ نفر زن بوده‌اند. همچنین طی این تجاوزات غیر انسانی ۳۰ هزار و ۶۳۵ نفر زخمی شده‌اند که ۴۸۴۰ نفر از آنان کودک و ۲۹۹۷ نفر زن بوده‌اند. در مجموع طی ۳۰۰۰ روز از حمله همه‌جانبه علیه یمن ۴۸ هزار و ۴۸۱ نفر شهید و زخمی شده‌اند.

وزارت حقوق بشر یمن اعلام کرد که حداقل ۸۰ درصد از یمنی‌ها به کمک‌ها و حمایت‌های بشردوستانه نیاز دارند و میلیون‌ها تن از آنان در شرایط قحطی و گرسنگی روزگار می‌گذرانند.

یمن: از وابستگی به عربستان سعودی تا استقلال

ایستادگی و مقاومت یمنی‌ها در برابر تجاوز سه هزار روزه و تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها گرچه کار بسیار بزرگی بود، اما تبدیل یمن از یک کشوری وابسته و غیر مستقل به قدرت منطقه‌ای که مایه ترس رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی گردیده، بسیار شگفت انگیز است.

موارد ذکر شده در بالا، شعار نیست بلکه حقایقی است که دوست و دشمن به آن اعتراف کرده اند و با اندک بررسی تحولات جنگ یمن می‌توان پی برد که دشمنان یمن در این توهم بودند که می‌توانند این کشور را ظرف سه هفته و حداکثر یک ماه شکست دهند، اما آنچه در واقعیت رخ داد، چیز دیگری بود و با نقشه‌های آنها بسیار متفاوت بود.

پیروزی یمنی‌ها بر عملیات طوفان

همه ما به خوبی گفته‌های احمد عسیری سخنگوی نظامی ائتلاف را به یاد داریم که در همان روزهای اول جنگ اعلام کرد، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ۸۰ درصد نیروهای یمنی را نابود کرده اند و مقامات سعودی با اطمینان خاطر در مورد یک جنگ سریع و چند روزه صحبت می‌کردند. اما آنچه اتفاق افتاد کاملاً مغایر با نقشه‌ها و توقعات دشمنان بود. و اگر میزان دستیابی به اهداف اولیه جنگ یمن را ملاک قرار دهیم، پی می بریم که ائتلاف متجاوز در جنگ یمن شکست بزرگی متحمل شده است. از برجسته‌ترین اهداف کشورهای متجاوز اعلام شده در اوایل جنگ یمن، محو ارتش یمن و انصارالله و تمامی نیروهای آزاد ملی و خلع سلاح کردن آنها و بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» به صنعا بود، اما اکنون بر همه آشکار شده که این ائتلاف متجاوز نتوانست به این اهداف خود دست یابد.

تجزیه ائتلاف متجاوز

امروز باگذشت بیش از سه هزار روز از جنگ یمن، دیگر از ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی که ۱۷ کشور را دربر می‌گرفت، خبری نیست، به طوری که اخیراً عربستان سعودی خود را در جنگ یمن تنها دید و حتی متحد سرسخت خود یعنی امارات متحده عربی نیز از یمن عقب نشینی کرد.

این امر در مورد سایر گروه‌ها و مزدوران که ائتلاف متجاوز می‌خواست آنها را بر مردم یمن مسلط کند، نیز صدق می‌کند. امروز دیگر از منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری و علی محسن الاحمر معاون وی و دیگران خبری نیست و حتی شورای رهبری ریاست جمهوری نیز دچار تفرقه شده و تبدیل به بازیچه کشورهای عربی و غربی شده اند.

سرنوشت یمن پس از سه هزار روز جنگ

از سوی دیگر، یمن از لحاظ سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی و مهمتر از همه از لحاظ نظامی قدرتمندتر شده است، به طوری که اکنون سلاح‌های صنعا فراتر از تسلیحات کشورهای متجاوز است و یمن اکنون دارای انبارهای بزرگی از موشک‌های دقیق و پیشرفته و پهپادها است که می‌توانند از تمامی سامانه‌های دفاعی عبور کرده و به اهداف خود در هر نقطه از خشکی و دریا اصابت نمایند.

از این رو، یمن در طول مدت زمان آتش بس آن گونه که نیروهای متجاوز تصور می‌کنند، در حالت ضعف و رکود نبود، بلکه توانست دست به ساخت تسلیحاتی بزند که به ذهن دشمن هم خطور نکرده است.

در مورد سطح نیروی انسانی نیز، پس از سه هزار روز جنگ، یمن اکنون صدها هزار نظامی آموزش دیده و مجهز دارد و جهانیان بخشی از این توانایی‌های یمن را در رژه‌های نظامی که به مناسبت هشتمین سالگرد انقلاب ۲۱ سپتامبر توسط وزارت دفاع برگزار شد، مشاهده کردند.

پایان سخن

جنگ سه هزار روزه یمن نشان داد که اراده محکم و توکل به خدا بسیار تعیین کننده است و پیروزی تنها با اتکا به پول و سلاح همانگونه که دشمنان به آن معتقد بودند، به دست نمی‌آید. اکنون کشورهای عضو ائنلاف به خوبی می‌دانند که استمرار جنگ یمن به نفع آنها نیست و ریاض می‌داند که تداوم جنگ یمن، تمام برنامه‌های اقتصادی آن در راستای چشم انداز ۲۰۳۰ را با مشکل جدی مواجه می‌سازد.

ریاض یقین پیدا کرده که سامانه‌های دفاعی آمریکا نمی‌توانند از تأسیسات نفتی، اقتصادی و حیاتی آن محافظت کنند و آمریکا نمی‌تواند امنیت و حفاظت از آن را تأمین نماید. اکنون یمنی‌ها فرصت‌های خوبی را به ریاض برای برقراری آتش دائمی ارائه کرده اند. عربستان نیز در برهه اخیر به نظر می‌رسد مسیر تنش زدایی با کشورهای منطقه را در پیش گرفته است. توافق پکن و اعلام احیای روابط با ایران و همچنین سوریه از جمله مهم‌ترین نمودهای این نوع سیاست ریاض است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خوب می‌داند که برای اجرای برنامه‌های اقتصادی خود در قالب سند چشم اندازا ۲۰۳۰ چاره‌ای جز تن دادن به تنش زدایی ندارد. چرا که پیشرفت اقتصادی با تش زایی در تضاد است. جنگ یمن نیز قطعاً در قالب این سیاست جدید عربستان قابل بررسی است و به نظر می‌رسد باید این جنگ را پایان یافته دانست اما روند صلح و آتش بس قطعاً زمان بر خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس