کد خبر 1501332
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
تل‌آویو و کابوسِ «جنگ چندجبهه‌ای»

«جنگ چندجبهه‌ای» علیه تل‌آویو از سوی محور مقاومت به کابوس تلخ و بزرگ صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی تحلیلی به موضوع ناامنی گسترده در مرزهای سرزمین‌های اشغالی پرداخت و جنگ چند جبهه‌ای را بزرگترین خطر وجودی برای رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

المیادین ضمن برشمردن ضعف‌های نظامی و خلأهای امنیتی رژیم اشغالگر، به مستعد بودن جبهه‌های محور مقاومت برای ضربه زدن به صهیونیست‌ها تاکید و تصریح می‌دارد که تلاش‌های سیاسی و نظامی جدید تل‌آویو، تنها واکنش‌های طبیعی آنان نسبت به این ترس حقیقی و خطر وجودی است.

در مقدمه گزارش المیادین می‌خوانیم: طی سال‌های گذشته، نهادهای جنگی رژیم اشغالگر و اندیشکده‌های امنیتی آن در گزارش‌هایی برآورد کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در بین تهدیدات پیرامونی آن‌ها، تهدید وجودی محسوب می‌شود. با این حال، تحولاتی که در سال‌های اخیر رخ داد، تحولی بزرگ و متفاوت را بر درک امنیتی اشغالگران از خطرات پیرامونی تحمیل کرد. خطر وجودی جدیدی که به مشکلات رژیم صهیونیستی اضافه شده، گشوده شدن یک جنگ چند جبهه‌ای است؛ خطری که رفته رفته از مرحله چالش گذشته و به یک کابوس تبدیل شد.

المیادین درباره آماده‌سازی‌های اشغالگران برای مقابله با این چالش بزرگ نوشت: ارتش رژیم اشغالگر اخیراً - و در کمال تعجب - مانور «ناک اوت» را اجرا کرد که طی آن حملات از چند جبهه را شبیه سازی کرد. اشغالگران با این مانور، هدایت ضربات عمده را در بیش از یک جبهه تمرین کردند و در نهایت با خطر سقوط هزاران موشک مواجه شدند؛ حتی در مانور آمادگی آن حمله هم، جبهه داخلی اسرائیل متأثر از آسیب‌های فراوان شد. این مانور از اهمیت بالایی برخوردار بود، زیرا اولین مانوری است که پس از تحولات میدانی مقاومت توسط اشغالگران اجرا شد و به نوعی حاکی از پیشرفت محور در روندها و وحدت میدان‌ها بود.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: اتفاقی که در آخر ماه رمضان افتاد زنگ خطر را برای سیستم امنیتی و «ارتش» رژیم اشغالگر به صدا درآورد. شلیک راکت از لبنان، سوریه و نوار غزه، اجرای عملیات بزرگ در کرانه باختری اشغالی و ضعف واکنش اسرائیل به آن، اعتبار «اسرائیل» را خدشه‌دار کرده و وجهه آن را شکست. این ضعف، احتمال ابتکارعمل نظامی طرف مقابل را هم افزایش داد؛ به طوری که راه‌های مقابله با تل‌آویو برای مقاومت بیشتر شد.

المیادین در این گزارش و در اشاره به نفوذ امنیتی بالای مقاومت به اشغالگران می‌نویسد: «عملیات مجدو» که طی آن یک سرباز مقاومت به شمال فلسطین اشغالی نفوذ کرد و به عمق «دولت اشغالگر» رسید، از دیدگاه خود صهیونیست‌ها نشانه دیگری از افول قدرت و نابودی حیثیت اسرائیل بود؛ به این معنا که جناح‌های محور مقاومت جرأت می‌کنند به سوی آنان پیشروی کرده و از خطوط قرمز عبور کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: اشغالگران، حادثه مجدو و شلیک موشک از چند جبهه را که در ماه رمضان رخ داد، به اختلافات داخلی که این رژیم شاهد آن‌هاست ربط دادند. آن‌ها بر این باور بودند که اگر درگیری‌ها و تظاهرات گسترده بر «ارتش» نیز تأثیر نگذاشته بود، جناح‌ها و سربازان محور مقاومت جرأت نمی‌کردند دست به چنین اقدامی نظامی و امنیتی بزنند. این موضع مشترک «ارتش» و برخی رده‌های سیاسی بود که سعی کردند با توسل به آن، از انتقادات تند وارده به خود و عملکردشان فرار کنند. از سوی دیگر، این توجیه کابینه تل‌آویو در تلاش برای فروکش کردن شدت تظاهرات داخلی و فشار بر احزاب اپوزیسیون برای تلطیف موضع خود تحت فشار خطرات خارجی مورد استفاده قرار گرفت.

المیادین در بخش دیگری از این گزارش به نابودی قدرت بازداندگی تل‌آویو اشاره کرده و نوشت: ارزیابی امنیتی اسرائیل از جبهه‌های مختلف، حاکی از دو مورد است؛ افزایش خطرات پیرامون رژیم اشغالگر و آسیب به وجهه بازدارندگی اسرائیل آن هم به شکلی بی‌سابقه! براساس این گزارش‌ها و ارزیابی‌ها، قدرت دشمنان تل‌آویو در منطقه به شکل قابل توجه و موثری در حال افزایش است. این همان چیزی است که اشغالگران از مانورهای اخیر حزب‌الله لبنان که در آن ربوده شدن سربازان صهیونیست و هجوم به شهرهای شمال فلسطین اشغالی را شبیه‌سازی کرده بودند، فهمیدند.

در ادامه این گزارش به درک تل‌اویو از آینده وضعیتش اشاره شده که در این باره می‌خوانیم: رژیم اشغالگر متوجه این موضوع شده که ممکن است در دوره آتی یک اقدام پیشگیرانه توسط یکی از طرفین محور مقاومت رخ دهد. علاوه بر این، تحولات میدانی یا تصمیم اسرائیل برای انجام یک حمله پیشگیرانه به لبنان یا اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران ممکن است آتش یک جنگ چندجانبه را در منطقه روشن کند. به همین خاطر، رژیم صهیونیستی یک سری مقدمات سیاسی، امنیتی و نظامی را برای مقابله با این خطر آغاز کرده است.

المیادین درباره تلاش‌های پیشگیرانه دولت تل‌آویو در برابر خطر بزرگ جنگ چندجبهه‌ای نوشت: در سطح سیاسی کابینه رژیم اشغالگر، دولت آمریکا را از ماهیت خطرات پیش‌روی خود آگاه کرده و خواستار توسعه فرآیندهای همگرایی خود در منطقه با افزایش فشار بر بیشتر کشورهای عربی و اسلامی برای تسریع در عادی‌سازی و ایجاد «اتحاد اعراب و اسرائیل» در مقابل ایران و محور مقاومت شد.

درباره تلاش‌های سیاسی دیگر رژیم صهیونیستی می‌خوانیم: از سوی دیگر، کابینه رژیم اشغالگر خواستار افزایش حمایت نظامی آمریکا از خود و حفظ برتری نظامی و کیفی خود در منطقه شده است. در همین راستا، سفر یک هفته پیش «یوآو گالانت»، وزیر جنگ کابینه «بنیامین نتانیاهو» به واشنگتن انجام شد؛ سفری که در جریان آن گالانت، لزوم آمادگی بیشتر و هر چه بهتر برای سناریوی جنگ چند جبهه‌ای را اعلام کرد.

المیادین درباره رایزنی‌های وزیر جنگ تل‌آویو نوشت: گالانت در جریان این سفر، حمایت جدید ایالات متحده از سامانه گنبد آهنین را به ارزش یک میلیارد دلار برای مقابله با خطرات فزاینده پرتاب موشک از چند جبهه به دست آورد. در همین حال، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که واشنگتن بزرگترین مانور نظامی را با این رژیم در سال جاری برگزار کرده است. وی تعهد قاطع کشورش به «امنیت اسرائیل» را تجدید و تاکید کرد که واشنگتن و تل آویو در حال کار بر روی توسعه سیستم‌های دفاعی مشترک برای افزایش حفاظت و امنیت آن هستند.

این گزارش در ادامه به تلاش‌های تل‌آویو در سطح نظامی پرداخته و می‌نویسد: اشغالگران مانورهای شدید و غافلگیرکننده‌ای برای مقابله با خطرات جنگ چند جبهه انجام داد. برجسته‌ترین آن‌ها مانور «ناک اوت» است که در آن ارتش رژیم صهیونیستی بر روی سناریوهای خطرناکی که شروع یک جنگ چند جبهه را شبیه سازی می‌کند، آموزش دید. تل آویو همچنین در ماه مه گذشته یک حمله نظامی غافلگیرکننده به نوار غزه انجام داد؛ اشغالگرات طی این حمله با ایجاد تردید در مورد توانایی فعال کردن همزمان جبهه‌های مختلف محور مقاومت، تلاش کردند بین وابستگی متقابل جبهه‌های فلسطین و محور مقاومت شکاف ایجاد کنند که موفق نشدند.

در پایان‌بخش گزارش المیادین آمده است: با چنین جزئیاتی، این امکان وجود دارد که کابینه رژیم اشغالگر برنامه‌ای یکپارچه برای مقابله با خطر جنگ چند جبهه‌ای تدوین کرده باشد؛ اما به سختی موقعیت خود در صورت بروز درگیری با جبهه‌ها و میدان‌های مختلف واقف است، زیرا در اجرای طرح قبلی خود برای از بین بردن هماهنگی جبهه‌های محور مقاومت شکست خورده است. حالا باید با مقاومت پیشرفته‌ای روبه‌رو شود که به خوبی می‌داند به یک تهدید بزرگ تبدیل شده است و روز به روز بر قدرت این جبهه‌ها افزوده می‌شود تا در نقطه‌ای با هم علیه اشغالگری قیام کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    توهم (:

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس