کد خبر 1500376
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
بلینکن در پکن؛ یخ روابط آمریکا-چین آب می‌شود؟

وزیر خارجه آمریکا در سفری که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته، امروز وارد چین شد؛ سفری که به زعم بسیاری، هدف آن تعدیل تنش‌های بین واشنگتن و پکن است.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نخستین سفر دیپلماتی در این سطح به چین از سال ۲۰۱۸ تاکنون، امروز (یکشنبه) وارد پکن شد. این سفر در حالی است که روابط دو کشور در سال‌های اخیر تیره و تار شده و گفته می‌شود هدف دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از اعزام بلینکن به چین، آب کردن یخ روابط واشنگتن-پکن است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نوشت «در برهه‌ای که به‌دلیل بسیاری از مناقشات و اختلافات، انتظار پیشرفت چندانی نمی‌رود، هدف (این سفر) همچنان به قوت خود باقی است و آن هم شروع آب شدن یخ دیپلماتیک و برقراری گفتمان با هدف مدیریت مسئولانه روابط چین-آمریکا است.»

المیادین درباره این سفر نوشت: زمان به سرعت در حال سپری شدن است زیرا سال آینده هم انتخابات (ریاست جمهوری) آمریکا در پیش است و هم انتخابات تایوان؛ جزیره‌ای که چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

بلینکن به عنوان بخشی از این سفر، دو روز در پایتخت چین خواهد ماند. این سفر در اصل قرار بود در ماه فوریه انجام شود اما پس از رویت بالون چینی در حریم هوایی آمریکا، به ناگاه لغو شد. پکن تاکید کرده که این بالون ماهیت تحقیقاتی و هواشناسی داشته و از مسیرش منحرف و وارد قلمرو آمریکا شده اما واشنگتن مدعی است که هدف این بالون، جاسوسی بوده است.

بایدن همزمان با اینکه بلینکن واشنگتن را به مقصد پکن ترک کرده بود، حادثه بالون چینی را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت که «فکر نمی‌کنم مقامات چینی از موقعیت مکانی (این بالون)، آنچه در آن تعبیه شده یا اینکه چه اتفاقی در شرف وقوع بود، باخبر بوده باشند. تصور می‌کنم این حادثه بیشتر از آنکه عمدی باشد، برای پکن خجالت‌آور بود.»

بایدن امیدوار است که طی ماه‌های آتی دوباره با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین دیدار کند و هدف از این دیدار هم «گفت‌وگو درباره اختلاف نظرات مشروع و البته نقاط مشترک دو کشور خواهد بود.»

رهبران آمریکا و چین در نوامبر ۲۰۲۲ در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در بالی، نشستی طولانی داشتند و انتظار می‌رود در اجلاس آتی جی ۲۰ که سپتامبر سال جاری در دهلی‌نو برگزار می‌شود نیز شرکت کنند. جین‌پینگ در ماه نوامبر همزمان با میزبانی آمریکا از مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه، به سان‌فرانسیسکو دعوت شد.

بعد از سفر مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا به پکن در سال ۲۰۱۸، سفر امروز بلینکن به چین، نخستین سفر وزیر خارجه دولت مستقر آمریکا به پکن محسوب می‌شود. پومپئو بعد از آن سفر و همزمان با سال‌های پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، راهبرد رویارویی با چین را دنبال کرد و از آن به بعد، دولت بایدن، این سیاست تندروی را ادامه داد و حتی در برخی حوزه‌ها از جمله اعمال تحریم‌های صادراتی با هدف تحدید خرید و استفاده از ریزتراشه‌های پیشرفته ساخت پکن برای «کاربردهای نظامی»، پا را فراتر نیز گذاشت.

دنی راسل، مقام ارشد اسبق وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که این سفر برای هر دو طرف منافعی دارد. چین امیدوار است تا از تحریم‌های جدید آمریکا در حوزه فناوری و همچنین تجدید حمایت این کشور از تایوان اجتناب کند و در سوی مقابل، آمریکا به نوبه خود قصد دارد تا از وقوع هر حادثه‌ای که ممکن است به رویارویی نظامی منجر شود، بپرهیزد..

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس