کد خبر 1500704
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
بلینکن

وزیر خارجه آمریکا در روز دوم سفر خود به پکن با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین دیدار خواهد کرد.

به گزارش مشرق، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت «آنتونی بلینکن» که برای گفت‌وگو با مقام‌های چینی در پکن حضور دارد، امروز دوشنبه (۱۹ ژوئن) با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا که دیروز وارد پکن شد و با همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. او همچنین اوایل امروز دوشنبه با «وانگ یی» دیپلمات ارشد چینی دیدار کرد. پیش‌تر رسانه‌های از قصد او برای دیدار با رئیس‌جمهور چین خبر داده بودند اما این دیدار تایید نشده بود. رئیس‌جمهور آمریکا هم پیش از سفر بلینکن به پکن، ابراز امیدواری کرد بتواند در چندماه آینده با همتای چینی دیدار کند.

سفر بلینکن اولین سفر یک وزیر خارجه ایالات متحده به چین در پنج سال گذشته است که به گفته مقام‌های آمریکایی و به باور تحلیلگران، انتظار نمی‌رود دستاورد زیادی در جهت حل اختلافات دو کشور و تاثیر مثبتی بر روابط پرتنش آن‌ها داشته باشد.

وزارت خارجه چین بعد از دیدار بلینکن با همتای چینی وی اعلام کرد «کین گانگ» در این دیدار موضوع تایوان و دیگر مسائل را مطرح کرده است.

وزیر خارجه چین در دیدار با بلینکن گفت روابط میان چین و آمریکا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد که در تضاد با منافع هر دو کشور است. وی همچنین تاکید کرد «تایوان موضوع اصلی در روابط چین و آمریکاست و بزرگترین خطر درباره این رابطه به شمار می‌آید».

چین و آمریکا بر سر طیفی وسیعی از مسائل از تجارت تا مسائل حاکمیتی چین اختلاف‌نظر دارند. کمک‌های نظامی آمریکا به تایوان که چین آن را متعلق به خود می‌داند، این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است کار پکن و واشنگتن به درگیری نظامی بر سر این جزیره بکشد.

وزارت امور خارجه چین جمعه و در آستانه سفر بلینکن هم در بیانیه‌ای درباره دخالت در امور داخلی خود به واشنگتن هشدار داد.

پکن ضمن تاکید بر لزوم توقف تضعیف حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای چین توسط آمریکا به‌ بهانه رقابت، افزود: واشنگتن پکن را رقیب اصلی و مهمترین چالش ژئوپلیتیکی خود می‌داند و این یک خطای جدی در ارزیابی‌های آن‌ها است.

پیش از آن نیز کین گانگ وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای آمریکایی، از ایالات متحده خواسته بود از مداخله در امور پکن و آسیب زدن به امنیت و منافع آن دست بکشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس