مذاکرات هسته‌ای

هم‌زمان با تدارکات وسیع رسانه‌ای آمریکایی‌ها برای تحمیل توافق موقت در تهران نیز دست‌های پنهان و گاه آشکار در صدد بازارگرمی‌ برای برجام است.

سرویس سیاست مشرق- طی روزهای اخیر، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص مذاکرات هسته‌ای میان ایران و اعضای ۱+۴ و ازسرگیری احتمالی آن‌ها(در قالب دیپلماسی پنهان) به گوش می‌رسد. درعین‌حال، برخی منابع می‌گویند گزارش دوپهلوی اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آن‌هم علی‌رغم پیشرفت‌های صورت گرفته در خصوص همکاری با ایران و فراتر از آن، سفرهای مکرر مقامات آمریکایی به ریاض و ابوظبی و رایزنی آن‌ها با مقامات سعودی و اماراتی، می‌تواند بیانگر استمرار تاکتیک «خرید زمان» به ضرر «احیای برجام» باشد. همچنین اظهارات اخیر برخی مقامات آمریکایی در خصوص عدم تمرکز دستگاه دیپلماسی این کشور بر مذاکرات برجام، می‌تواند بیانگر انتخاب روشی غیر از احیای توافق اصلی سال ۲۰۱۵ باشد! این روش، می‌تواند «توافق موقت» یا «توافق مرحله‌به‌مرحله در ذیل برجام» باشد!

 از بازی دوگانه سفیر انگلیس تا طرح توافق پلکانی آمریکایی‌ها/ این‌بار برای جواد ظریف تور دیپلماتیک بگذارید!

تفاوت توافق «موقت» و «گام‌به‌گام»

یکی از مباحثی که طی روزهای اخیر در حوزه سیاست خارجی آمریکا مطرح می‌شود، «انعقاد توافق گام‌به‌گام» با ایران است، به‌گونه‌ای که از یک‌سو، بتوان آن را مرحله‌ای عملیاتی از احیای برجام قلمداد کرد و از سوی دیگر، مقامات کاخ سفید بتوانند در مواجهه با منتقدان جمهوری‌خواه خود مدعی شوند که چنین توافقی ارتباطی با احیای برجام ندارد! همان‌گونه که مشاهده می‌شود، در اینجا کماکان بعد فرا متنی ماجرا نسبت به بعد متنی آن ارجحیت دارد. شاید تنها تفاوت «توافق موقت» و «توافق گام‌به‌گام در مسیر احیای برجام» این باشد که دومی معطوف به احیای توافق سال ۲۰۱۵ میلادی بوده و اولی (توافق موقت) لزوماً این‌گونه نیست و سندی مجزا از برجام محسوب می‌شود. بااین‌حال، طبق شواهد موجود، کشورمان مخالفت خود را با «توافق موقت» اعلام کرده و در حال بررسی پیشنهادها جدیدی است که پادشاه عمان و وزیر امور خارجه این کشور در جریان سفر به تهران (در قالب توافق گام‌به‌گام و معطوف به احیای برجام) مطرح ساخته است!

 از بازی دوگانه سفیر انگلیس تا طرح توافق پلکانی آمریکایی‌ها/ این‌بار برای جواد ظریف تور دیپلماتیک بگذارید!

رمزگشایی از گزارش آژانس

اگرچه همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند مختومه سازی پرونده‌های ادعایی علیه کشورمان قابل تفسیر بوده و گامی در راستای احقاق حقوق حقه ما مبنی بر مختومه سازی پرونده‌های غیرحقوقی (علیه جمهوری اسلامی ایران) محسوب می‌شود، اما نباید تحت تأثیر همکاری‌های شکل‌گرفته، چشمان خود را بر روی رویکرد کلی غیر سازنده آژانس و برخی رفتارهای مدیرکل این سازمان یعنی رافائل گروسی ببندیم.

اخیراً در گزارش سه‌ماهه محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (جهت ارائه به شورای حکام)، تأکید شده است که بازرسان این سازمان دیگر در مورد ذرات اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۳.۷ درصد در تأسیسات زیرزمینی «فردو» سوالی ندارند. در این گزارش همچنین آمده است که بازرسان تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم در مریوان، در نزدیکی شهر آباده، در حدود ۵۲۵ کیلومتری (۳۲۵ مایلی) جنوب شرقی تهران بسته‌اند؛ اما همان‌گونه که مشاهده می‌شود، نگاه فرا متنی گروسی و آژانس در این خصوص، کماکان سلبی و بازدارنده است! چندی پیش، زمانی که مختومه سازی این پرونده‌ها برای مدیرکل آژانس محرز شده بود، وی مدعی شده بود:

برجام در آینده‌ای نزدیک احیا نمی‌شود! احتمال بازگشت به میز مذاکره وجود دارد، اما اگر تعاملات ایران و آژانس نامناسب ارزیابی شود و همکاری‌ها خوب نباشد، احتمال احیای برجام به صفر می‌رسد.

 از بازی دوگانه سفیر انگلیس تا طرح توافق پلکانی آمریکایی‌ها/ این‌بار برای جواد ظریف تور دیپلماتیک بگذارید!

پیروی گروسی از بازی تاکتیکی واشنگتن و تل‌آویو

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، گروسی نیز به‌جای تمرکز بر ابعاد حقوقی و فنی روند مختومه سازی پرونده‌های ادعایی علیه جمهوری اسلامی، به ابعاد سیاسی و فرا متنی موضوع فکر می‌کند! گویا او کماکان وظیفه دارد به نیابت از لابی‌های فعال غربی و صهیونیستی در آژانس، موانعی را درروند احیای توافق هسته‌ای ایجاد کند. در چنین شرایطی، بهتر است مقامات کشورمان به گروسی یادآور شوند که مذاکرات با آژانس تابعی از حسن نیت این نهاد ظاهراً بین‌المللی در دفاع از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی به‌عنوان عضوی از آژانس هست! به عبارت بهتر تا زمانی که بازی فرا متنی گروسی و همراهانش در قبال پرونده هسته‌ای ایران ادامه داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت تعامل سازنده ایران و آژانس ادامه پیداکرده و به نقطه نهایی برسد. در چنین شرایطی بهتر است مقامات آژانس بر روی رفتار، گفتار و حتی رویکرد کلان خود در تقابل با حقوق هسته‌ای ایران تجدیدنظری اساسی صورت دهند!

 از بازی دوگانه سفیر انگلیس تا طرح توافق پلکانی آمریکایی‌ها/ این‌بار برای جواد ظریف تور دیپلماتیک بگذارید!

نگاه خوش‌بینانه به آژانس کماکان ممنوع!

نکته دیگر به ذهنیت و رویکرد سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه کشورمان در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متعلقات این سازمان بازمی‌گردد. بدیهی است که در کنار تعامل با آژانس (آن‌هم بر اساس حدودوثغور پادمانی تعیین‌شده) و اعطای برخی دسترسی‌های محدود باهدف اثبات حسن نیت جمهوری اسلامی ایران (آن‌هم معطوف و مشروط به مختومه سازی پرونده‌های ادعایی)، باید صراحتاً به گروسی در خصوص اظهارات و مواضع غیرمسئولانه خود در قبال مذاکرات هسته‌ای هشدار داد. به عبارت بهتر، همکاری‌های حقوقی ما و آژانس نباید ما را نسبت به یکی از اصلی‌ترین وظایف خود یعنی هشدار و تذکر به مقامات آژانس در خصوص کمک به چینش پازل‌های غیرحقوقی و راهبردی غرب در تقابل با ایران بازدارد.

قرار نیست کشورمان میان همکاری یا عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درگیر تفکر صفر یا صدی گردد! درجایی که آژانس به وظیفه خود به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی عمل نمی‌کند یا خود را به‌عنوان جزئی از بازی ضد ایرانی غرب یا رژیم اشغالگر قدس تبدیل می‌کند، وظیفه و مسئولیت ما در خصوص مهار بازی فرا متنی آژانس پابرجا و به قوت خود باقی است. درهرحال، نوع مراودات و تعاملات ما در آژانس، متغیری وابسته به عملکرد این نهاد و مدیرکل آن هست!

رمزگشایی از یک گزارش

 از بازی دوگانه سفیر انگلیس تا طرح توافق پلکانی آمریکایی‌ها/ این‌بار برای جواد ظریف تور دیپلماتیک بگذارید!

نشریه فارین پالیسی در تازه‌ترین گزارش خود، به بررسی خروج ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام (به مناسبات فرارسیدن پنجمین سالگرد آن) پرداخته است. نکته قابل‌تأمل در این گزارش، تأکید مدام نویسنده بر خطای راهبردی بزرگ دولت سابق آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و ناتوانی بایدن در درک واقعیات مربوط به فعالیتهای هسته‌ای کشورمان است. در بخشی از این مطلب آمده است:

پنج سال پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، ایالات‌متحده را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، یک توافق چندجانبه در سال ۲۰۱۵ که محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کرد، خارج کرد. اگرچه دولت ترامپ و بایدن هر دو وعده داده بودند که راه‌حل بهتری پیدا کنند، اما پرونده هسته‌ای ایران اکنون پس از ۵ سال پیچیده‌تر شده است. فشارهای اقتصادی و خرابکاری‌های خارجی، تهران را از افزایش پیوسته توانمندی‌های غنی‌سازی اورانیوم خود بازنمی‌دارد. امروز، ایران اگر تصمیم بگیرد که این گام را بردارد، تنها هفته‌ها، اگر نگوییم چند روز، توانایی تولید مواد شکافت پذیر کافی برای یک سلاح هسته‌ای را خواهد داشت!

فارین پالیسی اصلی‌ترین نقطه آسیب آمریکا در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران را عدم درک صحیح ماهیت برجام از سوی سیاستمداران این کشور می‌داند. این نشریه می‌نویسد:

اگرچه احیای برجام به‌طور فزاینده‌ای غیرمحتمل شده است، اما درک چگونگی کارکرد آن و آنچه ازدست‌رفته است ضروری است. بیشتر بحث‌ها درباره توافق ایران بر موارد اشتباه متمرکز است. منتقدان استدلال می‌کنند که این امر بیش‌ازحد به ایران قدرت مانور داده بود زیرا حق این کشور برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت می‌شناخت. انتقاد دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود، مربوط به گنجانده شدن بند موسوم به غروب آفتاب در برجام است. بندی که تضمین می‌کند پس از سال ۲۰۲۵ میلادی محدودیت‌های وضع‌شده (در برجام) علیه ایران برداشته می‌شود. فراتر از آن، منتقدان برجام در آمریکا و اروپا می‌گویند در سند توافق هسته‌ای، به سایر موضوعات دیگر مانند توانایی ساخت موشک‌های بالستیک توسط ایران و حمایت تهران از گروه‌های همسو (گروه‌های مقاومت) پرداخته نشده است!

 از بازی دوگانه سفیر انگلیس تا طرح توافق پلکانی آمریکایی‌ها/ این‌بار برای جواد ظریف تور دیپلماتیک بگذارید!

نگاه مدافعان برجام در آمریکا و ایران

مدافعان برجام در آمریکا می‌گویند، این نگاه سلبی نسبت به برجام اشتباه است زیرا سند توافق هسته‌ای، اجازه نظارت و راستی آزمایی فرا پادمانی و بی‌سابقه‌ای را در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد داد. همان‌طور که رویدادهای اخیر نشان می‌دهد، نمی‌توان (بدون وجود داشتن یک توافق واقعی مانند برجام) کشورها را از اخراج بازرسان، قطع دوربین‌های نظارتی یا ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای غیرمتعارف (به‌زعم مقامات آمریکایی) بازداشت. بااین‌حال، کسانی که برجام را به‌عنوان یک توافق ضعیف رد می‌کنند، تمایل دارند آنچه را که آن را ازنقطه‌نظر عدم اشاعه معتبر و ارزشمند کرده است نادیده بگیرند. آن‌ها اصل ماجرا و ماهیت توافق هسته‌ای را درک نکرده‌اند.

فراموش نکرده‌ایم که در سال ۲۰۱۶ میلادی، جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی سابق آمریکا شهادت داد که ایران با هیچ مانع فنی غیرقابل‌عبور برای رسیدن به بالاترین سطح غنی‌سازی اورانیوم مواجه نیست. برخلاف کشور لیبی که در سال‌های گذشته، برنامه هسته‌ای پیشرفته‌ای نداشت و به‌راحتی نیز خلع سلاح شد! در چنین شرایطی منتقدان برجام در آمریکا فراموش کرده‌اند به‌واسطه این توافق، نقطه گریز هسته‌ای ایران از چند ماه به یک سال افزایش پیدا کرد اما اکنون بار دیگر، به نقطه گذشته، بلکه سریع‌تر نسبت به قبل، بازگشته است. مقاله اخیر نشریه فارین پالیسی ازآن‌جهت اهمیت دارد که تقابل ماهوی دو جریان قدرت در آمریکا را بر سر برجام و مسائلی که در دفاع از برجام با مخالفت با آن در میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مطرح می‌شود را به تصویر می‌کشد.

هم‌زمان با تدارکات وسیع رسانه‌ای آمریکایی‌ها برای تحمیل توافق موقت در تهران نیز دست‌های پنهان و گاه آشکار در صدد بازارگرمی‌ برای برجام است. به صحنه آمدن جواد ظریف وزیر سابق خارجه با تشریح و توجیه «دیپلماسی التماسی» از یک سو و ایجاد یک تصویر غیر واقعی از در بن‌بست قرار گرفتن کشور و نداشتن هیچ راه‌حلی جز سازش از سوی دیگر نشان از آن دارد که بازی برجامی به نقطه‌جوش خود رسیده است، در روزهایی که دیپلماسی منطقه محور در تهران، پکن، مسکو، ریاض و حتی در دمشق و صنعا در توازنی با تحولات میدانی به خوبی کار می‌کند راه انداختن یک نمایش جدید جای تامل دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    17 16
    یک نفر هم که خواست برای ملت کار کند بعضی حسود ها چوب لای چرخش گذاشتند
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      17 8
      شاید اینی که میخوام بگم ربطی به این موضوع نداشته باشه ولی تو دلم بود و باید میگفتم. فیروز نادری رییسی سابق ناسا درگذشت. وجه اشتراک هاوکینگ و نادری این بود که کافر از دنیا رفت و الله را قبول نداشتن.. امان از علمی که بدردشان هیچ در آن نیا نمی‌خورد. خدایا به حق مهدی فاطمه ما را عاقبت به شر نکن
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      10 1
      کار برای مردم؟؟! حتی غربیان هم از پذیرش برجام بدون تضمین توسط تیم روحانی بدون رعایت شروط رهبری تعجب کردند.
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      9 5
      ما این کارهایی که باعث خدشه دار کردن غرور و عزت ملی می‌شود را نمی‌خواهیم. حاضریم کمی سختی بکشیم ولی تن به ذلت و حقارت مثل ظریف ندیم. ان شالله
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      4 9
      ۰۹:۵۹ - شما ها مال سختی کشیدن نیستید چون اختلاس میکنید عزیزوم
    • دهقان IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      3 1
      نه جانم کمی مطالعه کن در نشریات غربی مقالات استادان برجسته غربی متوجه خواهی شد ظریف و روحانی و تیمشون جز خیانت به ملت کاری نکردند حتی نسل های آینده نیز در گیر خیانت های آنان خواهد بود اینها ریاکاران و نفوذی دشمن هستند که خوردن یک دست غذا را در رستوران های غربی به منافع ملی ترجیح دادند
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      3 0
      دولت نمیخواد اطلاعاتی درز کنه و امتیازی هم به آمریکا نداده ظریف داره از غصه و بی عرضه گی خودش همه رو با خودش پایین میکشه
    • سلام IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      0 0
      وقتی جایگزین سویفت مشخص شد. وقتی آمریکا اعتراف کرد دلار تا ۳ ماه دیگر سقوط می‌کند. وقتی موشک هاپیرسونیک باعث ثبات ایران و ریزش قیمت دلار شد. وقتی توان هسته ای بازدارندگی مهمتر و بزرگتری است. چه لزومی دارد امتیاز بدهیم برای توافق موقت و رفع تحریم ( که با صبر خودبخود در حال فررختن است) و بقول اوباما نتیجه اش مثل برجام بشود جلوگیری از فروپاشی دلار؟ مگر امتیازات بسیار بزرگ و دایمی و با تضمینی بگیریم که بیرزد.
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    11 2
    نرود میخ آهنین درسنگ..... آقا اصلا چه اصراری دارید به اثبات موضوعی به کسی که امضای جان کری جونش براش همه جوره تضمین و نون و آب و..... رضایت خاطر و افتخار هست.!
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    14 2
    جان با همین ژست ها و قدم زدن ها کنار دریاچه و فیلم بازی ها و با پای گچ گرفته و عصا جلوی دربین ظاهر شدن ها عقل و دل جواد رو برد و تا خرخره سر ایشان و در واقع کشور و مملکت بیچاره را کلاه گذاشتندی. امان از این جان و جواد
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 0
      اههه حاجی جوبشور خودتی چی شده دیگه اصلاحطلب ها بهت حقوق مفت نمیدن قبلا ماله میکشیدی براشون :)
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 2
    ایران مرکز ترانزیت جهان علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند. اقتصاد _ گردشگری _ ترانزیت کالا_ امنیت
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      1 1
      ایران به دلیل نا امنی داخلی و مرزی همین الانش با کاهش بسیار شدید ترانزیت رو به رو شده، اتفاقا سرمایه گذاری اصلی کشورها روی کشورهای اطراف ایران نه خود ایران و ایران داره جا میمونه
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 2
    ایران مرکز ترانزیت جهان علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند. اقتصاد _ گردشگری _ ترانزیت کالا_ امنیت
  • محمدی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    5 17
    اگر دست از لجاجت برداشته و با یک عذرخواهی از جناب آقای دکتر ظریف دعوت کنید که بار دیگر سکان هدایت این کشتی را بر عهده گیرد، یک ایران و در کنار آن یک جهان به آرامش خواهد رسید. این عرصه، عرصۀ مردان بزرگ است.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      9 2
      به ظریف بگو اول انگلیسی یاد بگیره تا فرق تعلیق و لغو رو بدونه از سکانداری وزارت امور خارجه گذشت کردیم.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      3 2
      ایشون بهتره اول تشریف ببرن دوچرخه سواری یاد بگیرن باقی پیشکش.
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      1 2
      ۱۰:۰۳ نمیدونم این اراجیف راکی بهت گفته کیلیپ های ظریف که تسلط عجیبی بر زبان انگلیسی داره تو اینترنت هست نادان یه سرچ ساده بزن اگه خوندن ونوشتن زبان فارسی بلدی........
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 0
    به امید خدا
  • سید IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    9 2
    ظریف الممالک و برجامی که حیثیتش را بر باد داد !!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 1
    این گرو جدید برجامکار زبان بلدن?
  • ایرانی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    16 2
    لطف بزرگی که ظریف با اظهارت عجیبش ناخواسته به جریان انقلاب کرد: اقای ظریف تو قطعا بخشی از پازل آمریکایی ها بودی! خون سلیمانی و فخری زاده را شما ریختید! در این روزهای اخیر جواد ظریف نکاتی را گفته که نمیتوان و نباید ساده از کنارش گذشت. وقتی جواد ظریف آنچه امروز صریح مطرحش میکند را به عنوان بخشی از ذاتِ خود داشته و با این تفکر به دیدار آمریکایی ها میرفته همواره یک سوال برای انها مطرح بوده است : چرا در مملکتی که این تفکر سازشکارانه وجود دارد و رسانه هم با تمام توان آن را بزک میکند، ما نمیتوانیم به نتیجه ی مورد نظر خود در مذاکرات برسیم ؟ چه چیزی مانع است؟ پاسخی که آنها به آن رسیدند این بود : قصه ی ما سازشکارِ خوبی دارد اما مسئله اینجاست که از طرف دیگر منابعِ تولید قدرت در آن مملکت هستند و هرکجا این سازشکار میخواهد آنها را به این نتیجه برساند که دستمان خالی است پس باید کوتاه بیاییم ، ان موارد تولیدِ قدرت به عنوان مثال نقض خودشان را نشان میدهند. پس اگر میخواهیم جواد ظریف معتبر شود باید آن موانع را کنار زد... در 8 سال دولت حسن روحانی ، هرکه را آمریکایی ها و صهیونیست ها ترور کردند یا از جنس فخری زاده بود یا سلیمانی. به چه علت ؟ چون مانع این بودند که جواد ظریفی که امروز به صراحت در مدح سازش حرف میزند ، همه را به این مهم برساند. در تمام طول این سالها حتی یک غربگرا یا کسی که سازش با غرب را ضروری میداند ترور نشده است. از مسئولان جمهوری اسلامی همواره هرکسی که میتوانسته به تولید قدرت یا روحیه "ما میتوانیم" کمک کند ترور شده است. قاتل اصلی هم نه آمریکا و نه اسرائیل بلکه امثال ظریف هستند که به صراحت به طرف مقابل ابن پیام را منتقل کردند که ما میخواهیم همه چیز را بدهیم ، اینها مانع اند... نکته دوم که درباره اظهارات جواد ظریف نباید فراموش شود این است : روحیه ی سازش در وجود جماعتی که نزدیک به قدرت هستند زنده است. آنها نه از عملکرد خود شرمنده هستند نه دلیلی میدانند که چنین نگاهی داشته باشند بلکه منتظرند تا به قدرت برسند و به این مسیر ادامه دهند. نیاز به توضیح بیشتر نیست. وطن اگر مهم است. هرکس به هر شکل که میتواند و در هر جایگاهی که هست باید با این جماعت قاجاری مبارزه کند... رونوشت: به دستگاههای امنیتی و قضایی جهت پیگیری رابطه سازش کاری ۸ساله با چراغ سبز ترورها
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 6
    شما هم مثل تیم‌های اقتصادی‌، سیاسی و مذاکرات هسته‌‌ای، یک مشت فشل درب و داغون هستید که برای توجیه بی‌لیاقی‌های مکرر و بی‌سوادی‌های محض، دائم به دیگران و منتقدین خود می‌تازید.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    9 1
    ای ناقلا خوب داری کیف میکنی باجان وجون قدم زدن وپالوده خوردنو.دل دادن وقلوه گرفتن وسیمان توراکتور ریختن وسانتریفیوژ قلع وقمع کردن و سکه همجایزه گرفتن و پیش صاحب خونه عزیز شدن و......بقیه حق دارن حسودی کنن
  • CA ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    5 12
    بهترین وزیر خارجه انقلاب... همیشه موفق وسربلند باشند♥😘
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      3 0
      مگه کانادا این رو بگه
    • BE ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 0
      انسان خود تحقیر هیچوقت سر بلند نیست ، اینو از من داشته باش برادر قهرمان
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 1
    تا همینجا هم اگر برجام خسارت بار نشد نتیجه درایت ومدیریت صحیح مقام معظم رهبری بود
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    8 1
    جواد ظریف خودش را به خواب زده . کسی که خودش را به خواب زده که نمیشود بیدار کرد !!ظریف ماموریت خودش را به زعم خودش به جا و زیرکانه انجام میدهد . اما ظاهرا نمی داند انقلاب اسلامی از چهل و چند سال پیش تا به حال به عنایت الهی و برکت خون شهدا و رهبری خردمندانی مثل امام و رهبر معظم انقلا ب و حضور هوشمندانه مردم خطر ده ها بلکه صدها ظریفتر از جواد ظریف را (مثل بنی صدرها / قطب زاده ها / مدنی ها / منتظریها و.../ از خود دور کرده و انان را به " فراموشخانه " های تاریخ فرستاده است . انشاءالله ظریفها و شرکای سیاسی داخلی و خارجی او به مدد خداوند نخواهند توانست مسیر اصلی انقلاب را تغییر دهند گرچه عملیات ایذایی انجام میدهند و برای مردم و انقلاب و کشور مزاحمتهایی را ایجاد میکنند و والبته این هم از پویایی و نشاط و زنده بودن انقلاب بزرگ و مقدس اسلامی است که همیشه باید مانع و مزاحم داشته باشد .
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 6
    وقتی صحبت ظریف می شود دولت و محلس انقلابی و مزدوران روسیه در کشور احساس حقارت و خود کم بینی می کنند. به هر دری می زنند تا او را بزنند.
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      0 0
      سلام بدبخت تو کمپ عقب مانده لیبرتی بهت خوش میگذره.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 0
    واقعیت اینه شعار نه غربی و نه شرقی ما دادیم ولی هیچ کشوری به اندازه ترکیه از این شعار استفاده نکرد هم شرقی و هم غربی
  • حسین IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    5 0
    تجربه حضور افراد خائنی چون ظریف،حسن فریدون ،محمود صباغیان و اسفندیاری رحیم مشایی نشون داد که نهاد های نظارتی و امنیتی متاسفانه وظایف خودشون رو در مقاطع حساس به خوبی انجام ندادند،به هیچ عنوان نباید اجازه داد افراد دو تابعیتی و مشکوک در راس هرم قدرت قرار بگیرند .
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 0
    استان اشغال شده یونان دروازه فتح اروپا است
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 0
    آلپ ارسلان دیگری خواهیم شد و دوباره آنکارا را به 🇮🇷ایران🇮🇷 باز میگردانیم.
  • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 2
    بنده به عنوان یک شیعه واقعی موافق برجام هستم
    • بشار عبدالواحد IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      0 1
      ببخشید اشتباه نوشتم، بعنوان یک سنی واقعی
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 0
      از کجا معلوم شیعه واقعی هستی..
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 0
      ابوموسی اشعری هستی
  • ایرانی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 2
    با این تحریم ها و تورم و بیکاری و فقر زندگی ما مردم خیلی خیلی خیلی سخت شده است. چندین سال بود که تبلیغ می کردید یکعده خائن مزدور و جاسوس در کشور دولت را در دست دارند حالا اونها رفته اند و دولت و مجلس و ائمه جمعه و همهم و همه مدافع دولت هستند ولی وضع اقتصاد افتضاح شده مگر نمی گفتید 80 درصد مشکلات از ضعف دولته پس چه شد الان که وضع بدتر شد و از طرف دیگر می گویید عده ای در داخل کشور می خواهند توافق موقت را تحمیل کنند آنها چه کسانی هستند و چه قدرتی دارند. مشرق جان تمام دوستان شما در تیم مذاکره کننده هستند قبول کنید دولت جدید گند زده صد رحمت به تیم روحانی
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 1
    بازی جدید آمریکاییی ها برای ایجاد تاخیر در برنامه هسته ای و فضایی کشوری که مسئولینش در زبون غرب ستیزی و مرگ بر آمریکا میگن ولی در واقعیت هر روز با یه طرح جدید تلاش میکنن با غرب به توافق برسن!
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 0
    30 سال گذشته و هنوز امید به ثمر رسیدن مذاکره دارید! عمر ما زیر فضار اقتصادی تباه شد ولی کسی نفهمید که چاره کار مسلح شدن به سلاح هسته ای و اشاعه اونه
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 0
    این همه سال مداکره کردیم به چه نتیجه ای رسیده که این بار برسه؟ آمریکایی ها فقط میخوان در مسیر پیشرفت ما سنگ بندازن که اینم یکی از وسیله هاشونه!
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 0
    یعنی چند دفعه دیگه ما باید در راکتور هامون بتن بریزیم و سانتریفیوژهامون رو بزاریم تو انبار تا آمریکایی ها راضی بشن؟ یا مقامات ما بفهمن که آمریکا مذاکره رو برای توافق نمیخواد، میخواد ما رو ضعیف کنه!
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 1
    هر دولتی میاد در خفا یا اشکار اولویت سیاست خارجی اش امریکاست و توافق با اینها!
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 0
    چقدر ما خوش خیالیم که فکر میکنیم اگه مسئله هسته ای تموم شد و توافق کردیم همه چی حل میشه و امریکایی ها بهانه جدید برای تحریم ما پیدا نمیکنن!
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 0
    مشکل ما اینکه تلاش میکنیم به غربی ها بگیم ما کبکی ام و ادا و رفتار کبک در میاریم ولی در واقعیت ما کلاغیم و کلاغ هم میمونیم! ما باید به خودمون برگردیم و در هسته ای هم یبار برای همیشه موضوع رو فیصله بدیم با ساخت سلاح
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 1
    چرا زبون ظریف قطع نمی کنید
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 0
    نمیفهمم چرا ما سالهاست داریم تلاش میکنیم با غرب سر امنیت ملی و تاریخیمون مذاکره میکنیم. کشور ما همیشه در معرض تهاجم بوده و هر بار خسارات زیادی دیده و ما میتونیم با سلاح برای صده ها نه تنها امنیت رو برای ایران بلکه برای خاورمیانه هم به رقم بیاریم، اما در عوض هر روز با یه دیپلمات زبون دنیا بلد جدید میریم به التماس غربیها1
  • ارش IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 0
    اقا اینو شاه امضا وظریف هم قبول کرد ما میگیم 1000درصد غنی سازی به کسی ربط ندارد ما بمب اتم هم میخواهیم داشته باشیم و امریکا و اسرائیل و انگلیس را نابود کنیم باذدشمن خود میجنگیم
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 0
    ممکن است انتهای برجام یا بعد از سال2025 برجام توافق بدی نباشد، اما دولت آمریکا هیچ گاه قصد نداشته برجام را بدون تغییر مسیر ادامه دهد و بقول خودمون چپ نکند. برای اینکار در قرارداد گزینه هایی هم جا داده و در ترکش گذاشته. بنابراین خوش بینی ب برجام ندیدن اهداف غریبیست. عده ای گمان می‌کنند اگر غرب را باور کنند آنها ب وعدهایشان عمل می‌کنند. برعکس تودی دهان همان طرفدارانشان هم می‌زنند و خدمت بیشتر طلب می‌کنند. موضع غربی ضعیف شده و خریداری ندارد بجز خودشان. تقابل همه بدون هزینه نخواهد بود. مسیر ما بهتر است متمایل ب شرق و آرام باشد.
  • امید IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 0
    عرصه مردان بزرگ آن هم ظریف ؟؟؟؟ بابا زیادی زدی یکم کمتر
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 0
    تنها راه اتمام پرونده هسته ای ساهت بمب اتم است
  • عبدالله IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 0
    این یک امر مسلم است که هیچ اعتمادی به آمریکای جنایتکار وحشی نیست.
  • سعید IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    غرب بداند که در نهایت با نبردی رو در رو تکلیف را یکسره می کنیم . به لطف خدا آماده آن روز هستیم
  • ناشناس IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    مقصر اصلی کارشکنی ها در مذاکرات برجام متاسفانه ما هستیم نه آنها و طرفهای غربی و اروپایی حسن نیت نشان دادند
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس