چرایی عدم لغو تحریم‌های ایران از سوی بایدن/ لزوم احیای برجام

رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا ضمن اشاره به چرایی عدم لغو تحریم‌های ایران از سوی جو بایدن بر لزوم بازگشت به تعهدات برجامی از سوی تمامی طرفها تاکید کرد.

به گزارش مشرق، انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران، بهانه‌ای شد تا کشورهای غربی که کارشکنی‌ها و خُلف وعده‌های آنها از اصلی ترین دلایل به نتیجه نرسیدن برجام است بار دیگر فرصت را مغتنم شمرده و انتقادهایی را متوجه تهران کنند.

این وضعیت در حالی است که دولت جدید ایران شروع به کار کرده است و گفته می‌شود یکی از دلایل انتقادات غربی‌ها آن است که در برابر دولت جدید ایران دست بالاتر را داشته باشند. ایران و کشورهای باقی مانده در برجام در آستانه انجام مذاکرات جدید برای احیای این توافق بین المللی هستند و البته این گفتگوهای جدید یک تغییر عمده خواهد داشت و آن اینکه تیم جدیدی از سوی جمهوری اسلامی در مذاکرات حاضر خواهند شد.

در همین رابطه برای اطلاع بهتر از موضع کشورهای غربی در خصوص گزارش جدید آژانس و مذاکرات پیش رو با «باربارا اسلاوین» رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا، به گفتگو نشستیم.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود مدعی شده که ایران بیش از ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد را تولید کرده است. به گفته منابع خبری در این گزارش آمده است: ایران از ۲۵۷ گرم از اورانیوم غنی‌شده U-۲۳۵ بیست درصدی در قالب UF۴ (تترافلوراید اورانیوم) برای تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده U-۲۳۵ بیست درصدی استفاده کرده است.

در واکنش به این گزارش، تروئیکای اروپایی طرف برجام (شامل فرانسه، انگلیس و آلمان) در بیانیه‌ای مشترک از بابت گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران غنی سازی اورانیوم را افزایش داده است؛ به شدت ابراز نگرانی کردند.

آنها مدعی شدند که این اقدام ایران به منزله نقض جدی تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است!

در این بیانیه که از سوی وزرای خارجه تروئیکا صادر شد بدون اشاره به نقض برجام از سوی اروپا و آمریکا؛ ادعا می‌شود: ایران باید بدون تاخیر، فعالیت‌هایی را که ناقض برجام است؛ متوقف کند. ایران را در اسرع وقت به بازگشت به مذاکرات وین با این چشم‌انداز که به نتیجه‌ای موفق منجر شود؛ دعوت می‌کنیم. بارها گفته‌ایم که زمان به نفع هیچیک از طرفین نیست.

ادعای تروئیکای اروپایی در حالی مطرح می‌شود که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: کلیه برنامه‌ها و اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در انطباق کامل با ان پی تی و تعهدات ایران ذیل پادمان بوده و تحت نظارت آژانس و با اعلام قبلی صورت گرفته‌اند.

باربار اسلاوین در مورد این گزارش گفت: گزارش جدید آژانس به تولید اورانیوم فلزی در ایران اشاره دارد. این ماده (اورانیوم فلزی) هم دارای کاربرد صلح آمیز و هم کاربرد غیر صلح آمیز است. از اورانیوم فلزی می‌توان در تولید صفحات سوخت راکتورها استفاده کرد.

رویکرد غرب در برابر دولت جدید ایران

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پس از دیدار با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید ایران، برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای ایران تلاش شود.

پوتین در ادامه گفت: «در بحث درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران، من و خانم صدراعظم امیدواریم که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، تلاش‌های جدی برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک ادامه یابد».

رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا در مورد دولت جدید ایران و رویکرد کشورهای غربی در قبال آن گفت: آمریکا و اروپا منتظر موضع دولت جدید ایران و اعلام آن در خصوص بازگشت به برجام و تعهدات آن هستند. من همچنان امیدوارم که راهی برای بازگشت هر دو طرف به تعهدات برجامی پیدا شود.

اسلاوین در پاسخ به این موضوع که ایران در واکنش به خلف وعده‌ها و نقض عهدهای مکرر طرف‌های غربی برجام، به صورت گام به گام اقدام به ترک تعهدات خود کرده ولی با این وجود اعلام کرده که این اقدامات برگشت پذیر هستند، گفت: من این دلایل را درک می‌کنم اما با این وجود لازم است که همه طرف‌ها به تعهدات کامل خود در برجام بازگردند.

اسلاوین پیشتر نیز در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود آنکه دولت بایدن اعلام کرده قصد احیای برجام را دارد اما تاکنون اقدامی عملی در این رابطه انجام نداده، گفت: برای آغاز مذاکرات، ایران خواستار لغو تحریم‌های خود است اما خودداری آمریکا از این کار موجب شده تا تهران با خواسته اتحادیه اروپا برای برگزاری نشستی جهت بررسی راه‌های ممکن برای برداشتن گام‌های متقابل جهت احیای برجام موافقت نکند.

رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا، در خصوص اینکه چرا دولت بایدن رفع تحریم‌های ایران را به تأخیر می‌اندازد نیز گفت: دولت بایدن نمی‌خواهد کنگره بویژه سنا را که هم اکنون کاملاً دو قطبی شده از خود دور کند و این در حالی است که وی افرادی را که دارای سابقه کار در دولت اوباما و در خصوص برجام هستند، تائید می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس