1

در دکترین جدید هسته‌ای، ایران است که در ترسیم گزاره‌ها، ثوابت، پیش شرط‌ها و حتی مدل‌های هر گونه توافق یا تفاهم، ابتکار عمل را در دست خواهد داشت.

سرویس سیاست مشرق- مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از احیای تفاهم اسفندماه ۱۴۰۱ میان تهران و آژانس خبر داده و به صورت غیر مستقیم، آن را پیش شرط و گامی مؤثر جهت تنظیم مؤلفه‌های فرامتنی مذاکرات هسته‌ای قلمداد نموده است.

رفتار شناسی گروسی در تهران چندان غامض و مجهول به نظر نمی‌رسد: او تفاهمی که حداقل دو بار توسط آژانس نقض شده را مجدداً احیا کرده و متعاقباً، آن را به مثابه یک پیش شرط و مؤلفه تاثیرگذار در مذاکرات احتمالی جدید تلقی کرده است.

از سوی دیگر، گروسی تلاش کرده است محتوای سفر او به ایران تاحدود زیادی محرمانه باقی مانده و از به کارگیری لحن هشدارآمیز یا حتی مبهم همیشگی خود در قبال پرونده موسوم به «موارد ادعایی» اجتناب کند.

در گزارش قبلی پایگاه خبری و تحلیلی مشرق تحت عنوان «نقشه راه گروسی در ایران پس از عملیات وعده صادق» ، به رویکرد و اهداف سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران اشاره کردیم، اکنون قصد داریم ابعاد دیگری از این ماجرا را مورد تحلیل قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:

مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟

در پشت صحنه مذاکرات هسته‌ای چه می‌گذرد؟

از بازی دوگانه آژانس تا طرح توافق پلکانی آمریکا

چهارگانه‌ای برای تفسیر سفر فرامتنی گروسی

در تفسیر رویکرد، رفتار و گفتار رافائل گروسی در تهران، نکات پنج گانه ای وجود دارد که نباید آنها را نادیده انگاشت:

نخست اینکه گروسی از احیای تفاهمی سخن می‌گوید که آژانس بین المللی انرژی اتمی دو بار (در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی) آن را رسماً زیر پا گذاشت و با اصرار بر بازرسی‌های فراپادمانی نامتعارف، مانع از اجرایی شدن آن گردید؛ بنابراین، شاهد ترسیم یک نقشه راه جدید با آژانس نبوده و از احیای یک روند سخن می گوییم.

دوم اینکه گروسی تا قبل از جنگ غزه و خصوصاً تحق عملیات غرور آفرین وعده صادق از سوی جمهوری اسلامی ایران، نه تنها اصراری بر احیای تفاهم مذکور نداشت، بلکه در مواضع غیررسمی و خصوصی خود در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را غیرعملیاتی و کان لم یکن تلقی می‌کرد.

سوم اینکه رافائل گروسی در دیدارهای قبلی خود با مقامات سازمان انرژی اتمی کشورمان به جای کلید واژه «تفاهم با تهران»، بر روی «پروژه مهار هسته‌ای ایران» از طریق به کارگیری ابزارهای سلبی (از جمله استناد تروییکای اروپایی به مکانیسم ماشه و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد) تکیه می‌کرد. با این حال گروسی این بار تلاش کرده است عیار سلبی اظهارات خود را کاهش داده و «تفاهم» را به صورت ماهوی «مثبت» قلمداد کند.

چهارم اینکه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی احیای تفاهم قبلی را نه در بستر مناسبات ایران -آژانس، بلکه معطوف به صحنه مذاکرات احتمالی جدید تعریف کرده است. از این رو تفسیر فنی مطلق تفاهم اخیر، آن هم بدون توجه به بستر و فرامتن بازی گروسی خطاست.

آیا ایران دکترین برنامه هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد؟ / یک حلقه مفقوده در مذاکرات هسته‌ای جدید!

حلقه مفقوده تفاهم با آژانس

در این میان باید بر روی حلقه مفقوده تفاهم با آژانس بین المللی انرژی اتمی تمرکزی ویژه نماییم: تفاوت «حل و فصل» با «مختومه سازی پرونده موسوم به موارد ادعایی» .جمهوری اسلامی ایران قویاً تاکید دارد که تفاهم مارس ۲۰۲۳، ناظر بر «حل و فصل موارد ادعایی» نیست، بلکه «مختومه سازی» آن اصالت و موضوعیت دارد.

بر این اساس، بررسی اسناد ادعایی و بازرسی‌های محدودی که در قبال مکانهای اعلامی آژانس صورت می‌گیرد، باید منتج به «ختم پرونده‌ها» و از بین رفتن آثار حقوقی، فنی و سیاسی آنها شود. با این حال آژانس بین المللی انرژی اتمی تا قبل از تحولات ماههای اخیر، قویاً بر روی «حل و فصل» پرونده تاکید داشت.

منظور از حل و فصل پرونده به لحاظ حقوقی، باقی ماندن آثار پسینی آن است؛ یعنی آژانس قصد داشته راه را برای صدور حکم محکومیت ایران در پرونده مذکور و مواجهه کشورمان با عواقب این محکومیت باز نگاه دارد.

ایران در حال حاضر، بیش از گذشته (به واسطه اقتدار میدانی -منطقه‌ای و پیشرفتهای هسته‌ای خود) اصرار دارد که تفاهم با آژانس بین المللی انرژی اتمی فقط در گروی مختومه سازی پرونده خواهد بود و اگر چنین اقدامی از سوی گروسی و همراهانش رخ ندهد (با در آن به مانند گذشته خللی به وجود آید) اساساً این تفاهم دیگر موضوعیتی برای ایران نخواهد داشت.

آیا ایران دکترین برنامه هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد؟ / یک حلقه مفقوده در مذاکرات هسته‌ای جدید!

گزاره‌های اساسی چیست؟

پس از وقوع عملیات وعده صادق، آمریکا و تروییکای اروپایی با دو گزاره عینی مواجه شده‌اند که تجمیع آنها هم بر روی کاغذ و هم در عمل برای آنها دشوار است:

گزاره نخست اینکه ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، صدور قطعنامه جدید علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اصرار آژآنس و غرب بر عدم مختومه شدن پرونده‌های ادعایی و منتج به خروج ایران از ان پی تی و تسریع روند تبدیل غنی سازی ۶۰ درصدی به ۹۰ درصدی خواهد شد. در طول یکسال اخیر، واشنگتن، تروییکای اروپایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی هر سه به این نتیجه رسیده‌اند که ابزارهای ایران در مواجهه با فشارهای سیاسی و منطقه‌ای غرب به مراتب بیشتر و بازدارنده‌تر از حد تصور آنهاست.

گزاره دوم اینکه «برجام مرده» دیگر حاصیت خود را از دست داده است. در چنین شرایطی این توافق باید با یک سند دیگر جایگزین شده یا بتوان در قالب یک «الحاقیه یا اصلاحیه» آن را تبدیل به توافقی دیگر کرد. برجام هم اکنون به لحاظ عملیاتی کاملاً از دست رفته اما اما به لحاظ حقوقی پابرجاست. در صورت استمرار شرایط کنونی، کشورمان به لحاظ حقوقی می‌تواند به بند غروب آفتاب در سند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و مفاد معطوف به عادی سازی پرونده هسته‌ای ایران استناد کند.

از این رو غرب تصمیم دارد هر گونه الحاقیه، اصلاحیه یا توافق جدیدی را معطوف به از بین بردن بند غروب آفتاب نماید. با همه این اوصاف، تدوین توافق جدید به شدت پرهزینه و چالش برانگیز است، از این رو غرب به دنبال یک «تفاهم» است که بتواند آن را به مثابه گزینه‌ای میان «ابطال مطلق برجام» و «بهره مندی ایران از بند غروب آفتاب» تعریف کند.

آیا ایران دکترین برنامه هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد؟ / یک حلقه مفقوده در مذاکرات هسته‌ای جدید!

دستان بسته آژانس و غرب

آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی است اگر مدل مذاکرات تغییر یابد و به جای احیای توافق سال ۲۰۱۵ میلادی، یک تفاهم مکتوب یا حتی غیراعلامی میان طرفین رخ دهد، دیگر دلیلی برای اصرار ایران بر مختومه سازی پرونده‌های ادعایی وجود ندارد. با این حال جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که فارغ از مسئله مذاکرات هسته‌ای (و سبک و سیاق تفاهم یا توافقی که حتی امکان عدم دستیابی به آن نیز وجود دارد) ، مختومه سازی موارد ادعایی مطالبه‌ای ثابت و غیر قابل تغییر از سوی کشورمان محسوب می‌شود. فراتر از آن، بدون مختومه سازی پرونده‌های ادعایی علیه کشورمان از سوی آژانس، اساساً امکان انعقاد توافق یا تفاهمی با طرف مقابل وجود ندارد.

نکته پایانی اینکه طبق آنچه منابع غربی مدعی هستند، مقامات آمریکایی در پیامهای غیرمستقیم خود از طریق بازیگران واسطه گر منطقه‌ای خواستار «همکاری ایران و آژانس» به مثابه پیش شرط احیای مذاکرات و رسیدن به یک مدل مشترک (در قالب احیای برجام، انعقاد توافق ثانویه یا تفاهم غیراعلامی) شده‌اند.

با این حال خط مشی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان در قبال این مطالبه آمریکایی‌ها کاملاً مشخص است: اینکه همکاری‌های فراپادمانی با آژانس بین المللی انرژی اتمی، به صورت بالقوه می‌تواند یکی از خروجی‌های نهایی مذاکرات باشد، نه آنکه به مثابه یک «پیش شرط بالفعل» برای آغاز یا استمرار مذاکرات مورد توجه قرار گیرد!

قطعاً اصرار ما بر روی این خط قرمز حساس و سرنوشت ساز سبب خواهد شد تا در نهایت، وزن هرگونه تصمیمی که در توافق (حتی در قالب عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات) صورت گیرد، به سود منافع ملی کشورمان سنگینی کند.

با توجه به طرح مطالبه برگزاری مجدد مذاکرات هسته‌ای ازسوی آمریکا و عبور رسمی و مبارک کشور از دیپلماسی التماسی، هم اکنون ایران است که در ترسیم گزاره‌ها، ثوابت، پیش شرطها و حتی مدلهای هر گونه توافق یا تفاهم، ابتکار عمل را در دست خواهد داشت؛ این ابتکار عمل ممکن است با ایجاد تغییراتی جدید در دکترین هسته‌ای ایران معنا و مفهومی جدید یابد، سیگنال‌های خاص رئیس شورای راهبردی روابط خارجی برای اهل فن معنای ویژه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    22 10
    ان شاء الله تعالی. هر چه حضرت امام خامنه‌ای امر بفرمایند. مواضع جدید جمهوری اسلامی نشان‌دهنده سیاست‌های جدید است.
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      2 1
      ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . ارز آوری _ دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • CA ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 6
      بمب هسته اى نياز به آزمايش داره نياز به موشکى داره که نتونه مورد هدف واقع بشه ايکاش روزى برسه که هر چى منابع سلاح هسته اى دردنيا است از کار بيفته و مردم دنيا حداقل از کابوس جنگ اتمى نجات پيدا کنند.
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      4 1
      درود
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      6 1
      رفع تحریم فقط با ساختن سلاح هسته ای ممکن است و لاغیر . خودمان را گول نزنیم اگر سلاح نداشته باشیم بازدارندگی نداریم.
    • SE ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      5 0
      ساخت و بهرمندی از بازدارندگی سلاح هسته ای فردا هم دیر است زیرا قبل شکل گیری فرم جدید منطقه و جهان باید قدرت خود را بنمایش گذاشت تا در محاسبات بازیگران و بازی پذیران ملاحظه شویم درست به مانند عملیات وعده صادق که تاریع و شرایط غرب آسیا و جهان را به قبل و بعد آن تقسیم کرده است
    • DE ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      5 0
      بابا اتم و بساز و‌ کلک کار و بکن.‌کاری نداره که. فقط از خدا بترس. هیچ کس هیچ غلطی نمیتونه بکنه. ۴۰ ساله دارن بازی میدن مارو. بساز. این غربی ها ترسوتر ازین حرفان. تا دیر نشده بساز بساز بساز
  • US ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    18 8
    باید خیلی وقت پیش تغییر می داد ، اطراف ایران رو کفتارها احاطه کردند، بهترین بازدارندگی هان اگر ایران سلاح هسته‌ای داشت برای رفع تحریم ها اینجوری کش و قوس نمی دادند، طرف هم تحریم می کند. هم برنمی‌دارد و هم میداند سلاح هسته‌ای ایران ندارد ولی تمام تحریم ها بخاطر این است که مبادا سلاح هسته‌ای داشته باشد!!
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 12
      ده برابر امروز فقیر میشیم و همه مون از قحطی و گرسنگی میمیریم
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      6 1
      خود جان کری گفته بود که تحریمهای کره شمالی به قدر تحریمهای ایران شدید نیست زیرا یانکی ها از قدرت اتمی پیونگ یانگ وحشت دارند.
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 3
      معلومه . بگو هسته ای نمیخوام و همکاری کن و بعدش تحریم رو هم برمیدارن .
    • US ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      1 0
      گرسنه غذا نترس نمی میری، ملعون وطن فروش
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    10 30
    ایران از جهت تبلیغاتی هم که شده خیلی دوست داره اینکار رو انجام بده . ولی نه بدردش میخوره و نه کسی بهش اجازه اتمی شدن رو میده و اگر هم دست از پا خطا کنه و اتمی بشه متضرر میشه و احتمال ضرر داره حتی خطر نابودی .
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      9 0
      ایران از کسی اجازه نمیگیره که کسی بخواد بخش اجازه بده یا نده ، کاشت یک درخت و بزرگ کردنش سخت تر هست یا چیدن میوه های اون درخت !؟ خطر نابودی هم مطمئنا در کمین اسرائیل و اروپا و آمریکا هست ان شاالله
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      8 0
      هم به دردمون می‌خوره هم در حدی نیستید که بخواهید در مورد ایران بزرگ نظر بدید چه برسه به اجازه! اجازه شما هم دست ماست احمق.
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      8 0
      این میتونه نظر یک صهیونیست باشه که حتی از شایعه اتمی شدن ایران لرزش گرفته!! خطر نابودی داره ولی برای دشمنان ایران!!
    • حجت IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      6 0
      کسی اجازه نمی‌ده؟ داداش، این حرفا بدرد زمون اون خدانیامرزی بود ک به دوزخ اعلا پیوست. عملیات ایرانم نشون داد که اگه بخوایم، دنیام نمی‌تونه جلومون واسته
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      6 0
      اگر برجام تداوم داشت الان خطر وقوع جنگ با رژیم صهیونیستی حتمی بود غنی سازی 60 درصدی و بازدارندگی هسته ای مانع جنگ شد.
    • US ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      6 1
      ملعون وطن فروش ،سلاح هسته‌ای اگر به درد بخور نبود چرا اسرائیل و آمریکا و انگلیس و فرانسه و...دارند.!؟ روسیه اگر سلاح هسته‌ای نداشت الان در نقشه نیود و اسرائیل هم وجود نداشت، برو اینجا توصیه های ضد انقلاب رو نکن، پلشت
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      3 0
      باشه تو خوبی آلبانی نشین
    • DE ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      5 0
      عجب ! چنین مغز متفکری فقط در کله پزی موجود است .
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      7 0
      بسیار نظر ابلهانه ای دادید!!!! یعنی نه از سیاست چیزی میدانید !! نه از نظامی گری و از همه مهمتر به قدرت ایران اسلامی باور ندارید!! خوب یهو بگو غربگدام!!!!
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      0 1
      ۰۸:۴۸ تو هم یهویی بگو شرق گدام
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    4 19
    اتمی شدن کاری نداره ، اینکه نشده ینی موانع بزرگی سر راهش هست ، چه دیپلماتیک چه حتی نظامی ‌
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      7 0
      اگه مانع می‌داشت الان انرژی هسته‌ای نداشت، پس نخواسته، تو هم قرصاتو بخور‌، غربگدای عقب مونده
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      7 0
      از کجا میدونی نشده؟!!
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      5 0
      وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که بمب اتم بسازیم حداقل امنیت ملی مون 100 درصد تامین خواهد شد.
    • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      3 4
      اونهایی که منفی زدن ینی معتقدن ما علم هسته ایمون به اندازه پاکستان هم نبوده که اونها ده ساله هسته ای شدن و ما 40 ساله نشدیم؟
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      5 0
      مطمئنی کاری نداره؟!!! پس چرا این همه کشورکهای دنیا دنبال ابر قدرتها با عرض معذرت موس موس میکنند!!! اگر ایران اسلامی دارای اقتدار است یعنی توان داخلی خود را در این خصوص کامل کرده و به دنیا هم فهمانده به دلایل دینی و اخلاقی به دنبال استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای نیست ولی اگر غربیها کماکان اصرار بر دشمنی دارند خوب برای ایران چاره ای باقی نمی ماند جز مقابله به مثل با تهدیدات آنها. این را بفهمید که اگر نفهمید برای غرب و حامیانش خیلی بد خواهد شد !!! از ما گفتن
  • سید IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    همین بازی موش و گربه با بنگاه بین المللی توان هسته ای و حیران گذاشتن و در برزخ نگاه داشتن این بنگاه و چرخانندگان غربی آن که منجر و منتج به خرید زمان برای ایران و بلاتکلیفی برای یانکیستان و متحدانش می شود، بهترین سیاست در شرایط کنونی منطقه ای و جهانی است !!!
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    4 21
    بسازببین نابودمیشی یانه
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      5 0
      شما به فکر ایزی لایف باش تو کاری هم که درکش رو نداری دخالت نکن
    • حسین IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      7 0
      می سازیم هیچ غلطی هم نمی تونید بکنید،درود بر ایران اتمی.
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      7 0
      تو می‌خوای نابود کنی پشمک؟!!
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      7 0
      تو مراقب زنبورا باش! زنبورا هم با قوم صهیون مشکل دارن! خخخ
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      4 0
      می‌سازیم می‌بینیم نابود میشین!!
    • DE ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      7 0
      اتفاقا کاری که غربیها دارن در اقبال ایران انجام میدن بالاخره ایران رو مجبور خواهند کرد به سمت هسته ای شدن نظامی گام بردارد و آنها هم هیچ غلطی نمی‌توانند انجام دهند
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      6 0
      کره شمالی اگر بمب اتم نداشت تا حالا نابود شده بود سلاح هسته ای بازدارندگی از جنگ ایجاد می کند.
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      5 0
      اگه قرار به نابودی بود سالها قبل رخ میداد
    • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 2
      روش آزمون و خطا مربوط به انسانهای غار نشین و عصر حجر هست ، انسانهای جدید روششون با روش شما فرق دارهدو بر اساس عقل و شواهد کار میکنن
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    5 2
    خوبه
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    با سلام گزارش جامع و مانعی است ودر نهایت تحسین مخاطب را نیاز دارد. احسنت. بنظر می رسد مفصل بندی گزارش مشاهده سطحی از هماهنگی های ستادی است که به بهترین شکل کلیه وجوه برنامه هسته ای ج اا را پوشش داده است. مدالیته این هماهنگی نمونه خوبی می تواند برای اقتصاد، فرهنگ و سیاست ورزی در کشور باشد. موفق باشید.
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 4
    ایران دنبال بمب اتم نیست و نخواهد بود
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    شاید
  • مهران IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    3 1
    با سلام تا یک حسن روحانی دیگری پیدا نشده که یک برجام دیگری را به کشور غالب کند، باید از نظر نظامی به یک کشور هسته آیی تبدیل شویم . همچنینی باید به حزب الله لبنان و یمن هم کمک کنیم که هسته ای شوند. کشورهای غربی سالهاست که در منطقه ما دست به کشتار مردم بی گناه می زنند. اگر ما در منطقه هسته ای شویم، بسیاری از این کشت و کشتارها به پایان خواهد رسید. بنابراین، تا دیر نشده، باید هسته ای شد، در غیر اینصورت باید شاهد انفجار هسته ای در منطقه خود شویم. غزه با شرایط کنونی آن باید برای ما درس باشد. مذاکره با غرب اشتباه محض است.
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    22 6
    برجام ثابت کرد اعتماد به خیانتکاران و پیمان شکنان غربی اشتباه است.
    • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 2
      برجام به خاطر تهدید ها کنار رفت
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    14 5
    ما داخل راکتور هسته ای اراک بتن ریختیم و طرف مقابل با عهد شکنی و فریب spv و اینستکس جواب ما را داد.
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    25 4
    در این جنگل جهانی که ۱۵۰۰۰ کودک فلسطینی را در خانه هایشان سلاخی میکنند ، باید قوی شویم.
    • کاظم IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      1 4
      ایران اتمی به تنهایی مترادف با ایران قوی نیست. اگر الگویی مثل چین و نه کره شمالی در ایران دنبال شود، می توان گفت ایران در تمام عرصه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و اجتماعی قوی شده است.
  • یاسر IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    14 1
    ساخت بمب اتم و اعلان رسمی آن باعث میشه که هم خود ایران و هم امریکا و اسرائیل و دیگر کشورها دیگه بهانه ای برای شعار و تهدید و تنش در منطقه نداشته باشند. حالا این به نفع کی است؟
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 3
    نه آمریکا نه روسیه و نه چین نمی گذارند ایران اتمی بشه نگید ما فلانیم و بهمانیم وچکار می کنیم
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 0
      بله منتظر اجازه بی شرفهای آمریکایی هستیم.
  • Ryan IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 0
    واقعا آقای حسین امیر عبداللهیان کارش درسته. خوشم میاد از زبان بدنش و نحوه سخن گفتنش با خارجیا. خدا همه خادمان جمهوری اسلامی را حفظ بفرماید
  • کاربر IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    8 6
    اسرائیل اتم داره اما علنی اعلام نکرده.ما اگه اعلام کنیم مضرات خودشو داره همین که بگیم ۹۰ درصد خودشون میفهمن که با ایران اتمی طرفن.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      3 0
      رژیم غاصب صهیونیستی در حد مقایسه با ایران نیست. طرف حساب ایران آمریکاست که اعلام کرده. هیچ غلطی هم نمیتونه بکنه.
    • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 0
      متوجه نحوه کاربرد اتم نمیشید ؟
  • حسین IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    3 0
    درود بر مسئولین شجاع ایران ،بسازید بمب قشنگه رو.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 0
    هدف از بستن گذرگاه رفح توسط صهیونیستها قتل عام شدید و همچنین گرسنگی دادن به فلسطینی هاست.این خون آشامها سازمان ملل رو هم عددی حساب نمیکنن و نمی‌خوان غیر از صهیونیست سر به تن کسی باشه
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 1
    ایا این یک تهدید است ؟!
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 6
    اقایان در صورت رسیدن به سلاح اتمی به کشور حمله می شود
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      3 0
      سلاح هسته‌ای موجب بازدارندگی است نه حمله. آدرس غلط نده موسادی!
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 2
    به نظرم چین بهتر است اگر بخواهم وارد یک حکومت بشوم.
  • حامد IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    3 0
    ایران باید توانمندی ساخت سلاح هسته ای در کوتاه ترین زمان رو داشته باشه تا در صورت تهدید هسته ای بتونه از خود بازدارندگی نشون بده. در شرایط کنونی نشان دادیم حداقل توانایی هدف قرار دادند تآسیسات هسته ای اسرائیل رو داریم. اما این کافی نیست. باید بتوانیم سلاح هسته ای داشته باشیم تا جلوی تهدیدات هسته ای رو بگیریم
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 1
    ریاست مجلس متعلق به اصلاحطلبان نخواهد بود و البته همچنان نیاز به رویکرد جهادی داریم چطور هم قالیباف و رویکردش حفط بشه هن از تیررس خارج بشه ؟؟؟هم اینکه مجلس علیه دولت کنترل بشه به خصوص در شرایط امنیتی فعلی ؟؟؟باید دید ...
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 3
    چی بگم
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 3
    ن بابا ن انجام نمیده
  • نظام سرمایه داری IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    4 0
    شما وقتی وارد جنگل میشی باید طبق قانون جنگل رفتار کنی چون نه گرگ نه کفتار و نه خرس رفتار انسانی رو نمی‌فهمند پس باید به زبودن و رفتار خودشون رفتار کنی.
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    3 0
    موافقم
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 0
    برای مبادلات بین چند کشور به باید از طلا استفاده کرد چونکه این تنها واحد پول است که در کنترل هیچ کشوری نیست و هیچ کشوری نمی تواند با چاپ پول سلطه گری کند. روش های دیگر به نظرم ناقص هستند.
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    3 0
    درود
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    4 0
    به نظرم عالیه
  • US ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    4 0
    بمب اتم بسازید کار تمام شه بره
  • رمضانعلی محمدیان IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 5
    بسمالله. توجیهاتی برای ماله کشی روی خودنمایی دشمن شاد کن وزیر خارجه دولت خاتمی جناب خرازی
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 4
    حالا بهتره تعییر ندید
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    گزینه پنجم کجا رفته پس؟ چهارتاشو گفتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس