ایران عربستان

علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران به ریاض می‌رود.

به گزارش مشرق، عنایتی سوابقی چون سفیر ایران در کویت را در کارنامه کاری خود دارد. وی پیش از تصدی به عنوان سفیر ایران در کویت، مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه بوده است.دکتر مصطفی مصلح‌زاده سفیر سابق ایران در اردن درباره مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت پیش روی سفیر جدید ایران در عربستان اظهار می‌کند: نخستین و مهم‌ترین مسئله که باید مدنظر آقای عنایتی باشد، موضوع حج تمتع و عمره است. در مسئله حج مسئولان حج عربستانی همواره به برگزاری مناسک زائران ایرانی در شهر مدینه اعتراض دارند و حتی در سال‌های اخیر در برگزاری آن تغییراتی از سوی ایران انجام شده است. همچنین مقامات سعودی در طول چند دهه گذشته نسبت به برگزاری مراسم برائت از مشرکین انتقاد داشته‌اند.

وی به دومین چالش میان ایران و عربستان پرداخت و گفت: مسئله شیعیان در عربستان یکی از موضوعات مهمی است که همواره میان تهران و ریاض به‌عنوان یک موضوع اساسی به آن پرداخته شده است.

او در ادامه افزود: در سال‌های گذشته تعداد بسیاری از شیعیان عربستانی توسط دستگاه حاکمه این کشور بازداشت و یا به‌صورت دسته جمعی اعدام شدند. این یکی از مسائلی است که بستر اجتماعی در جامعه دارد که نمونه آن در ماجرای بسته شدن کنسولگری عربستان در مشهد به‌خاطر شهادت شیخ نمر بود.

سفیر سابق ایران در اردن به مسئله حمایت‌های عربستان از گروهک‌های تکفیری در منطقه اشاره کرد و گفت: سعودی‌ها همواره با کمک‌های مالی و معنوی خود از گروهک‌های افراطی در منطقه حمایت کرده اند و موجب ناامنی در بین اهالی این منطقه شده‌اند، یکی از وظایف سفیر جدید پیگیری این چالش خواهد بود.

مصلح زاده در ادامه به چهارمین چالش سفیر جدید ایران در عربستان اشاره کرد و گفت: برخی از رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران از جمله ایران اینترنشنال با پول مستقیم سعودی‌ها اداره می‌شود، این رسانه در طول چند ماه اخیر بیشترین هجمه‌ها را بر علیه کشورمان انجام داد، این موضوع نیز می‌تواند از برنامه‌های دستور کار سفیر جدید ایران در عربستان باشد. وی در پایان گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض باید در برابر این نوع اقدامات موضع‌گیری قاطعانه‌ای داشته باشد و با برنامه‌ریزی دقیق این چالش‌ها را حل و فصل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • FR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 0
    البته اگر این چالش ها نبود که اصلا روابط قطع نمیشد ….
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    اول بزار برسی
  • پیراسته فر IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 2
    باداشتن چنین این دیپلماتهایی(مصلح‌زاده)نیازی به دشمن نداریم!،تازه ماداریم روابطمان را (درنظم نوین جهانی)بهبودمی بخشیم،اما این دیپلمات داردتوصیه هایی ارائه می دهد وبدنبال مطالباتی است که که بخاطرآنها 7 سال2 کشور درانجمادبود
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    کشته شدگان منا طواف حج تجاوز به ایرانی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس