کد خبر 1487128
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
ژاپن

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن روز یکشنبه (امروز) برای کاستن از اختلافات با کره جنوبی و همسویی مواضع دو کشور درباره کره شمالی، وارد سئول شد.

به گزارش مشرق، در شرایطی که اختلافات سئول و توکیو بر سر مسائل تاریخی ادامه دارد، نخست‌وزیر ژاپن برای دیدار با رئیس‌جمهور کره جنوبی به این کشور سفر کرد.

منابع رسانه‌ای غربی از قبیل خبرگزاری فرانسه گزارش‌هایی درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به پایتخت کره جنوبی منتشر کردند.

بنا بر این گزارش‌ها، فومیو کیشیدا روز یکشنبه (امروز) وارد سئول شد تا با «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره جنوبی دیدار دوجانبه داشته باشد و تلاش کند در مواجهه با تهدید فزاینده اتمی کره شمالی، روابط توکیو و سئول را تقویت بخشد.

نخست‌وزیر ژاپن بعد از استقبال رسمی مقام‌های کره جنوبی، به قبرستان ملی سئول رفت و با گذاشتن شاخه گل، به کهنه سربازان جنگی کره جنوبی ادای احترام کرد.

این مقام ارشد توکیو بعد از این بازدید، به دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی رفت و با رئیس‌جمهور این کشور دیدار دوجانبه برقرار کرد.

فومیو کیشیدا در سئول اعلام کرد که او «دوست دارد (در این سفر) پیش از نشست آتی ماه جاری گروه هفت، درباره تحولات اخیر و همکاری درباره موضوعات جهانی امرزه در منطقه آسیا-اقیانوسیه صحبت کند».

نخست‌وزیر ژاپن که کشورش ریاست دوره‌ای گروه هفت (شامل آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن) را برعهده دارد، پیش از این رسما رئیس‌جمهور کره جنوبی را برای شرکت در نشست آتی گروه هفت دعوت کرده بود.

قرار است سران ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در حاشیه نشست گروه هفت به میزبانی ژاپن، یک نشست سه جانبه مشترک داشته باشند؛ نشستی که کره شمالی دستورکار اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

نخست‌وزیر ژاپن در سئول اعلام کرد که بعد از سفر ماه مارس رئیس‌جمهور کره جنوبی به توکیو، روابط دو کشور «به طرزی پویا در حال حرکت به جلو» بوده است.

«یون سوک یول» هم در پاسخ به میهمان ژاپنی خود درباره سفر به توکیو اعلام کرد که او این احساس را داشت که «مسئولیتش این بود که روابط با ژاپن را بهتر کند».

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، ژاپن و کره جنوبی دو متحد کلیدی آمریکا در تنش‌ها با کره شمالی هستند اما این دو کشور آسیایی به خاطر سابقه اشغاگری ژاپن در دوره استعماری در شبه جزیره کره، روابط سردی داشتند؛ اشغال ۳۵ ساله‌ای که تا سال ۱۹۴۵ (جنگ جهانی دوم و شکست ژاپن) ادامه داشت.

جنایات ژاپن علیه کره‌ای‌ها در دوره اشغال شبه جزیره کره از قبیل بردگی جنسی و کار اجباری، آشتی و بهبود روابط بین توکیو و سئول را سخت کرده است.

در شرایطی که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال عذرخواهی نخست‌وزیر ژاپن از کره‌ای در جریان سفر به سئول مطرح شده بود، رئیس‌جمهور کره جنوبی تلویحا اعلام کرده بود که این اقدام از سوی فومیو کیشیدا، ضروی نخواهد بود.

«شین وا لی» استاد روابط بین‌الملل «دانشگاه کره» (در سئول) معتقد است که رئیس‌جمهور کره جنوبی احتمالا خواهان تمرکز برای تقویت همکاری مشترک با ژاپن جهت مقابله با تهدید اتمی کره شمالی باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس