کد خبر 1486828
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
قتل‌های نژادپرستانه

سناریو قتل‌های نژادپرستانه در ایالات متحده همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد مردی سیاه‌پوست در مترو شهر نیویورک به دست مسافر سفیدپوست، در میان بی‌توجهی و نگاه خیره سایر مسافران کشته شد.

به گزارش مشرق، تفنگدار آمریکایی گلوی مرد سیاه‌پوست را ۱۵ دقیقه فشرد و او را خفه کرد. ویدئویی که از واقعه در فضای مجازی منتشر شده و به‌شدت بازتاب داشته، نشان می‌دهد چندین مسافر تلاش می‌کنند «جردن نیلی» را روی زمین بی‌حرکت نگه دارند در حالی که یک مسافر [سفیدپوست] گردن او را گرفته و فشار می‌دهد تا زمانی‌که او دیگر حرکت نمی‌کند!

آزادی متهم حادثه

فردی که اقدام به خفه کردن این سیاه‌پوست می‌کند سرباز پیشین نیروی دریایی آمریکا معرفی شده است. پلیس در خصوص حادثه اعلام کرد جوان سفیدپوست که یک تفنگدار ۲۴ساله اهل «کوئینز» است، نیلی را کف واگن مترو خواباند و حدود ۱۵دقیقه گلوی او را فشار داد که سبب شد مقتول بیهوش شود و وقتی نیروهای امدادی رسیدند، نتوانستند او را احیا کنند. دفتر پزشکی قانونی نیویورک علت مرگ مرد سیاه‌پوست را «فشار وارده بر گردن» (خفگی) دانسته و آن را «قتل» اعلام کرد. موضوع عجیب‌تر آن است این تفنگدار پس از درگیری خونین بازداشت شد اما بدون هیچ‌گونه طرح اتهامی آزاد شده است. دفتر دادستانی منطقه منهتن اعلام کرد در حال تحقیق در مورد مرگ نیلی است، از جمله اینکه آیا باید علیه مردی که او را خفه کرده طرح اتهام صورت گیرد یا خیر؟ کتی هوچل، فرماندار نیویورک مرگ نیلی را نگران‌کننده دانست و تأکید کرد باید ابعاد حادثه مورد بررسی دقیق قرار گیرد. در همین حال گروهی از تظاهرات‌کنندگان روز پنجشنبه در همان ایستگاهی که نیلی به قتل رسید، تجمع کرده و خواستار دستگیری عاملان حادثه و تحقق عدالت شدند.

نمی‌توانم نفس بکشم!

اتفاق هولناک دوشنبه عصر در قطار «اف‌لاین» منطقه منهتن نیویورک رخ داده است. خوان آلبرتو وازکز، روزنامه‌نگاری آزاد که فیلم حادثه را ضبط کرده، در تشریح اتفاق گفت: پیش از اقدام مسافران برای متوقف کردن نیلی، او فریاد گرسنگی و تشنگی سر داده بود و می‌گفت «من بدم نمی‌آید به زندان بروم و حبس ابد بگیرم»، «من آماده مُردنم». به گفته وازکز، رفتار مرد سیاه‌پوست مسافران را نگران کرده بود که شاید دست به اقدامی خشونت‌آمیز بزند. به ادعای پلیس، این مرد پیش از خفگی، در حال پرتاب کردن زباله و فریاد زدن بر سر مسافران بوده است. به گفته رسانه‌ها، جردن نیلی، جوان بی‌خانمان ۳۰ ساله پس از مرگ مادرش در سال ۲۰۰۷ دچار بیماری روحی و روانی شده بود و بیشتر اوقات خود را در مترو سپری و از مسافران درخواست پول و غذا می‌کرد.

بی‌اعتمادی نژادی در آمریکا

به دلیل پایبند نبودن آمریکا به رعایت حقوق شهروندان غیرسفیدپوست، این کشور از طرف بسیاری از ناظران و فعالان حقوق بشر مورد انتقاد قرار داشته و از این منظر، آمارهای مربوط به نابرابری نژادی در ایالات متحده تأسفبار ارزیابی می‌شود. این نشان می‌دهد نژادپرستی در آمریکا نه یک مسئله موقتی بلکه یک مشکل حاد ساختاری و حاصل شکاف‌های عمیق و گسترده اجتماعی و اقتصادی است. افکارسنجی مؤسسه معتبر گالوپ هم نشان می‌دهد تلقی آمریکایی‌ها از رابطه بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۲۱ به‌شدت تیره و تار شده است. براساس این نظرسنجی ۷۰ درصد افراد بزرگسال سفیدپوست در سال ۲۰۰۱ معتقد بودند رابطه بین سفیدپوستان با سیاه‌پوستان بسیار خوب است ولی این آمار در پایان سال ۲۰۲۱ به ۴۳درصد کاهش یافته است. همچنین در سال ۲۰۰۱، حدود ۶۲درصد افراد بزرگسال سیاه‌پوست معتقد بودند رابطه خوبی بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان وجود دارد ولی این آمار در پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۳درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که در چند سال اخیر و به دنبال کشته شدن دو مرد سیاه‌پوست، اریک گارنر و جورج فلوید، در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۰ به دست افسران پلیس، جنبشی با عنوان «نمی‌توانم نفس بکشم» علیه نژادپرستی حاکم بر نظام سیاسی ایالات متحده به راه افتاده است. در ماه می سال ۲۰۲۰، درک شووین، افسر پلیس شهر مینیاپولیس زانوی خود را ۸دقیقه و ۴۶ ثانیه روی گردن جورج فلوید قرار داد در حالی که او غیرمسلح و دستبند زده

شده بود.

فیلمی که توسط ناظران حادثه گرفته شد، نشان داد فلوید در حالی که سه افسر دیگر تماشا می‌کردند چندین بار گفت «من نمی‌توانم نفس بکشم» تا جان داد. پس از حادثه، این مفهوم به شعار اعتراضی گسترده‌ای علیه بی‌عدالتی و نژادپرستی سازمان‌یافته بر ضد سیاه‌پوستان در ایالات متحده تبدیل شده‌است. در پی آن هشتگ «ICantBreathe#» در دسامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱٫۳میلیون بار با همراهی گسترده مردم توییت شد و برای نخستین برخی تیم‌های ورزشی تی‌شرت‌هایی با این شعار بر تن کردند.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس