کد خبر 1485227
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
چین خواستار اعمال اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل شد

دیپلمات ارشد چین خواستار اعمال اصلاحات و نقش‌آفرینی بیشتر کشورهای در حال توسعه در شورای امنیت سازمان ملل شد.

به گزارش مشرق، وانگ یی، رئیس کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در جریان ملاقات با سفرای کویت و اتریش در سازمان ملل، خواستار نقش‌آفرینی و حضور بیشتر کشورهای درحال توسعه در شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

اظهارات وانگ در حالی مطرح شده که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه یک هفته پیش با طرح پیشنهادی مشابه، گفته بود که حضور و نقش‌آفرینی قدرت‌های غربی در شورای امنیت بیش از حد است.

وانگ یی در جلسه با طارق البنائی و الکساندر مارچیک، سفرای کویت و اتریش در سازمان ملل گفت: اصلاحات شورای امنیت باید تابع انصاف و عدالت بوده و حضور کشورهای درحال توسعه را افزایش داده و برای کشورهای کوچک‌ و متوسط این فرصت را فراهم کند تا در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند.

وی همچنین اضافه کرد که «بی‌عدالتی‌ها تاریخی علیه آفریقا نیز باید جبران شود.» وانگ ابراز امیدواری کرد که اجماعی حاصل شود تا «فرآیند اصلاحات شورای امنیت به طور فراگیر به رسمیت شناخته شده و نتایج آن به مرور زمان، دستخوش تغییر نشده و همچنان محترم شمرده شود.»

کین گانگ، وزیر خارجه چین هم در سفر ماه ژانویه به آفریقا به طور شفاف اعلام کرده بود که پکن از افزایش حضور کشورهای درحال توسعه در شورای امنیت در راستای عادلانه‌تر شدن نظام حاکم بر جهان، استقبال می‌کند.

لاوروف نیز به نوبه خود دوشنبه هفته گذشته در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: چندجانبه‌گراییِ حقیقی نیازمند تطبیق و سازگاری سازمان ملل با تمایلات عینی عناصر تشکیل‌دهنده نظام چندقطبی در روابط بین‌الملل است. به گفته وی، افزایش حضور نمایندگان کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در شورای امنیت باید تسریع شود.

شورای امنیت در ساختار کنونی از پنج عضو دائم دارای حق وتو شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا و ۱۰ عضو انتخابی تشکیل شده که مجمع عمومی سازمان ملل هر دوسال یک بار آنها را انتخاب می‌کند.

براساس مقررات کنونی، پنج کشور از آفریقا و آسیا، یک کشور از شرق اروپا، دو کشور از آمریکای لاتین و دو کشور از غرب اروپا و سایر کشورها، ۱۰ عضو غیردائم را تشکیل می‌دهند. با توجه به حضور سوئیس و مالت در شورای امنیت به عنوان اعضای غیردائم، غرب در مجموع پنج کرسی در این نهاد بین‌الملی داشته که از هر منطقه دیگری بیشتر است. ژاپن هم به عنوان متحد نزدیک واشنگتن، هم‌اکنون در جمع ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت حضور دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    باید شورای امنیت ملی برداشت شود یا بجای تقسیم بندی منطقه ای تقسیم بندی دینی بجاش بیاد
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    تاااااااازه دارن به حرف احمدی نژاد میرسن که مدیریت جهان باید اصلاح بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس