کد خبر 1484705
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
قمار غرب روی اسب بازنده ضدانقلاب و مکانیسم ماشه

غرب پس از شکست دربرابر منطق ایران درمذاکرات رفع تحریم‌ها،بجای ارائه رفتار مسئولانه،روی اسب بازنده ضدانقلاب و مکانیسم ماشه قمار کرده‌ تا فشارها روی ایران را درآستانه بندهای غروب آفتاب برجام افزایش دهد.

به گزارش مشرق، لندن روز شنبه، ۴۳ سال پس از حمله تروریستی گروه‌های جدایی طلب و دشمنان انقلاب به سفارت جمهوری اسلامی ایران که منجر به شهادت دو تن از دیپلمات‌های کشورمان شد، صحنه تظاهرات گروه دیگری از عناصر ضد انقلاب علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران بود.

افراد حاضر به دعوت فردی به نام وحید بهشتی، کسی که طی نزدیک به دو ماه گذشته مقابل ساختمان وزارت امور خارجه انگلیس تحصن کرده، در این تجمع شرکت کردند. خواسته آن‌ها شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به نهادهای تروریستی خارجی بود.

«وحید بهشتی» در شبکه اجتماعی توئیتر، خود را روزنامه نگار و فعال حقوق بشری جا زده است. او هدفش را از برگزاری تحصن، فشار بر دولت انگلیس برای تروریستی اعلام کردن سپاه اعلام کرده است. توئیت‌های او تا پیش از این آشوب‌آفرینی، عموما بازنشر پیام‌های انجمن موسوم به پاسداشت حقوق بشر علیه ایران و حمایت از چهره‌های ضد نظام بود. فاصله بین دروغ‌پراکنی‌های توئیتری او در گذشته دو یا سه ماه طول می‌کشید اما این میزان به تازگی به ۲۰ پیام در روز افزایش یافته است.

اما نکته‌ای که ژست‌های حقوق بشری وی را زیر سئوال می‌برد، حمایت آشکار او از رژیم صهیونیستی و وارونه جلوه دادن مظلوم و ظالم در قضیه فلسطین است. به‌طور مثال او مورخ ۱۴ «مه» ۲۰۲۱ و در آستانه سالگرد اشغال اراضی فلسطین، کاریکاتوری را در توئیترش منتشر کرده و در آن ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی را حافظ این سرزمین جا زده است.

قمار غرب روی اسب بازنده ضدانقلاب و مکانیسم ماشه

روزنامه‌نگار ایرانی ساکن انگلیس، این کاریکاتور را «حقیقت جنگ امروز» نامیده که تصویر ادعایی درگیری‌های میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را شرح می‌دهد.

او همچنین در توئیت‌های دیگری روایت سران رژیم صهیونیستی علیه ایران را بازتاب داده، که این امر نشان‌دهنده وابستگی وی به مکتب فکری کسانی است که سال‌ها با حمایت از تحریم‌های ظالمانه، ملت ایران را تحت فشار قرارداده و از رنج و مشکلات آن‌ها لذت بردند.

وحید بهشتی روز شنبه به عنوان صحنه‌گردان اصلی تظاهرات لندن تلاش کرد تا نهضت شکست خورده و ناکام دشمنان انقلاب را دوباره احیا کند، از حضور دشمنان قسم‌خورده انقلاب تا فعالیت پرکار شبکه‌های معاند فارسی‌زبان، اجزا نمایشنامه او به وضوح موید سناریوی تنفس مصنوعی به اغتشاشگران و تقلا برای بازگشت پرونده ایران به مرکز افکار عمومی غرب بود.

در تظاهرات روز شنبه به جرات می‌توان ادعا کرد که پرچم گروه‌های تجزبه طلب، اگر بیشتر از پرچم ایران (البته با نقش شیر و خورشید) نبود، اما بلحاظ تعداد اختلاف چندانی هم نداشت.

در واقع کسانی که پشت سر «وحید بهشتی» برای تحریم سپاه - نهادی که از ارکان وحدت ملی و سرزمینی ایران بشمار می‌رود - سینه زدند، صدای تجزیه‌طلبان، حامیان تحریم‌های ظالمانه و دشمنان کشور و ملت ایران بودند. سینه‌چاک‌ها و پرچمداران قلابی حقوق بشر که طی سال‌های گذشته حتی یک بار هم در اعتراض به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ملت ایران تظاهرات نکرده و سکوت اختیار کردند، اینک به بهانه دفاع از حقوق ملت ایران رگ غیرت‌شان باد کرده تا با حمایت اربابان غربی و صهیونیستی نهاد پاسدار کشور را تضعیف کنند.

اما ماجرای شناسایی سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی مقوله‌ای حقوقی است و نسبتی با آشوب‌آفرینی و بلواهای خیابانی ندارد. اولا چنین اقدامی نیازمند طی کردن روند قضایی و اثبات ادعای تحرکات تروریستی شخص/نهاد مربوطه است. در ثانی شناسایی نهاد نظامی رسمی یک کشور در فهرست سازمان‌های تروریستی به منزله اعلام جنگ تلقی می‌شود که بنظر می‌رسد انگلیس چنین سیاستی را در قبال ایران دنبال نمی‌کند.

اما ریشه برگزاری تحرکات لندن که در چند شهر دیگر اروپا هم تکرار شد، در کنار تحولاتی نظیر شهادت مظلومانه آیت‌الله عباسعلی سلیمانی عضو فقید مجلس خبرگان را می‌توان در تلاش مزبوحانه غرب برای اعمال فشار علیه ایران در آستانه نزدیک شدن به دیگر بندهای غروب آفتاب برجام و مقصرجلوه دادن ایران در مذاکرات وین جست‌وجو کرد.

بر اساس گزارش اندیشکده موسوم به موسسه صلح ایالات متحده (USIP) پنج فقره از محدودیت‌های برجام علیه ایران در تاریخ مهر ۱۴۰۲ (اکتبر ۲۰۲۳) به پایان می‌رسد که از قرار ذیل است:

۱: برداشتن محدودیت‌های سازمان ملل در زمینه تحقیق و توسعه (R&D) و تولید موشک‌های بالستیک ایران که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارند.

۲: سازمان ملل ممنوعیت واردات و صادرات فناوری مرتبط با صنایع موشکی نظیر موشک و پهپاد با برد ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) یا بیشتر را برمی‌دارد.

۳: آمریکا طبق برجام ملزم به درخواست قانونی از کنگره (لایحه) برای پایان دادن به تحریم‌ بخش‌های اقتصادی است که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای آن را تعلیق (Suspend) کرده بود.

۴: ایالات متحده ملزم به حذف (Remove) تحریم برخی از افراد و نهادهای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است.

۵: اتحادیه اروپا باید تحریم‌های باقی‌مانده خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را بردارد.

نکته مهم این است که اتمام محدودیت‌ها مربوط به تحریم حوزه پهپادی و موشکی است. همین موضوع به نقطه تمرکز جریان رسانه‌ای غرب پیرامون برجام تبدیل شده است. نشریه نیویورک سان (The New York Sun) نوشت: «تاریخ انقضای برجام در حال نزدیک شدن است. یکی از [این مفاد] به ایران اجازه می‌دهد تا از اواخر سال جاری میلادی موشک‌های بالستیک صادر کند که احتمالاً به معنای کمک بیشتر به روسیه در جنگ اوکراین است.»

نشریه نیویورک سان مدعی شد که بند غروب بعدی برجام مستقیماً مربوط به جنگی است که در قلب اروپا در حال وقوع است: «ممنوعیت تحقیق و توسعه (R&D) و تولید موشک‌های بالستیک ایران تا اکتبر ۲۰۲۳ برداشته می‌شود. ایران بدین صورت در واردات و صادرات فناوری مرتبط با موشک آزاد خواهد بود.»

در واقع بلوک غرب درصدد است جنگ اوکراین را به پرونده غرب آسیا مرتبط کند و مدعی است که ایران در حال ارسال پهپاد به جنگ اوکراین می‌باشد. ادعاها در حالی است که تیم نظامی اوکراین در عمان نتوانست ادعای مذکور را ثابت کند و در نشست با تیم نظامی ایران، سندی مبنی بر به کارگیری تجهیزات ایرانی در جنگ از سوی کی‌یف ارائه نشد.

غرب به طور هم‌زمان پروژه تحریک ایران با مکانیسم ماشه را نیز در دستور کار قرار داده است. گزارش‌ها حاکیست که هفته پیش سه کشور اروپایی با دعوت از ۱۰ عضو منتخب شورای امنیت سازمان ملل آنها را در جریان رایزنی‌ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل درصورت عبور ایران از خطوط قرمز هسته‌ای قرار دادند.

اما تجربه نشان داده که این تحرکات جزء به پیچیده‌تر کردن روند مذاکرات و از سرگیری اجرای برجام کمکی نکرده است. میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز شنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: به نظر می رسد ایالات متحده آمریکا و تروئیکا تصمیم گرفته‌اند برجام را که دستاورد بزرگ در زمینه منع اشاعه هسته‌ای بوده و هست، از بین ببرند. وی هشدار داد: هر روز که از سرگیری مذاکرات وین را به تاخیر می‌اندازند، ما را به نقطه بی‌بازگشت نزدیک می‌کند.

اولیانوف پیشتر فقدان اراده تروئیکا و آمریکا برای تکمیل روند گفت‌ وگوهای وین را اصلی‌ترین مانع دست‌یابی به توافق نهایی برای از سرگیری اجرای برجام توصیف و تصریح کرده بود که طرف‌های غربی تمایل خود را به جمع‌بندی مذاکرات از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در بن‌بست قرار دارد، خاطر نشان کرد: مسئولیت آن، برخلاف آنچه سیاستمداران و دیپلمات‌های غربی در رسانه‌ها ادعا می‌کنند بر عهده ایران نیست؛ بلکه بر عهده آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا است. این کشورها در حال حاضر آماده از سرگیری و تکمیل مذاکرات در مورد بازگرداندن توافق هسته‌ای در اسرع وقت نیستند. بنابراین موضوع هنوز در هاله‌ای از ابهام و چشم انداز آن کاملاً نامشخص است.

جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

بنابراین غرب باید به جای قمار روی اسب بازنده ضدانقلاب، مکانیسم ماشه و بطور کلی تحرکاتی که به پیچیده‌تر شدن پرونده برجام می‌انجامد این واقعیت را بپذیرد که اولا مسئولیت از سرگیری اجرای توافق سال ۹۴ بر عهده طرفی است که معامله را نقض کرد و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده‌ است. در ثانی، توپ همچنان در زمین غرب است تا از خود پختگی نشان داده و در راستای جبران رفتارهای غیرقانونی و یکجانبه، مسئولانه عمل کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    4 3
    خدایا شکر برای این ضدانقلابهای کودن.
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    به نظر من امثال وحید بهشتی از دولت انگلیس پول میگیرن این کار رو انجام بدن
  • علی افصحی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    قرآن انعام شصت و هفت «ولکل نباء مستقروسوف تعلمون زمان هرخبری بالأخره رسیده و به زودی می فهمید» محقق داماد جاسوس « آیةالله خود خوانده اصلاحات آمریکایی » در آغاز ریاست جمهوری ترامپ طبق روال هرساله سفری به آمریکا داشت در برگشت تحفه‌ای که آورده بود این بود که « آمریکا کاری خواهد کرد که ایران از برجام خارج شده و کار نظام هم یکسره شود » ! او رئیس هیأت امنای اموال غارتی کارگزار آمریکایی رژیم شاه جلاد ، ایرج افشار است که با تردستی برای انجام تحریف تاریخ تمدن اسلامی ، همهٔ آن اموال را وقف کرده است ! فرزندان افشار همه در آمریکا زندگی کرده و رابط همین محقق داماد با محافل تحت نفوذ حسین نصر پدر و ولی نصر پسر وزارت خارجه آمریکاست. پس از مدتی روشن شد که برنامهٔ آمریکا خروج آمریکا از برجام است ! که به دنبال موضع رهبری عزیز که در پاسخ به ترامپ که گفته بود « برجام را پاره می کنم » فرمودند« اگر برجام را پاره کنید ما برجام را آتش می زنیم» ! محققد داماد جاسوس ، ترامپ ، حسین نصر و ولی نصر نفهمیده بودند که « اجتهاد شیعه سیال است و متناسب با اقتضاآت زمان و مکان. با عجله و نادانی از برجام خارج شدند اما ایران اسلامی با استفاده از موقعیت به دست آمده سوار بر این نقض آشکار برجام شده و با شکستن محدودیت های هسته ای برجام هم سانتریفوژ ها را به روز کرده ، هم غنی سازی را به شدت افزایش داده ، هم درصد غنی سازی را تا شصت درصد بالابرده و هم دوربین های آژانس را خاموش کرده و..‌ و هرکاری که مجاز بود انجام داد و شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی را در کنج رینگ بوکس قرار داد تا برای همیشه یادشان بماند مجتهد و ولی فقیه شیعه کسی مانند محقق داماد ، کدیور ، خاتمی نیست که بازی بخورد بلکه ولی فقیه با خردمندی شیعی همهٔ بازی های شیطانی را خنثی می کند. اینک تا رفع محدودیت های برجامی چند ماه مانده و ایران اسلامی تحت ولایت امام خامنه ای توانسته دانش و صنعت هسته ای خود را ارتقاء جدی داده و خود را در عرصه های دیگر نیز چنان کارآمد کند که به محض رفع محدودیت ها کشورها را پر از موشک های نقطه زن، پهپاد ها ،سامانه های تهاجمی و دفاعی متنوع و..‌نماید و میلیارد ها دلار جذب کند در حالی که شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی غرق در مشکلات عدیده ایند و عربده کشی ضد انقلاب فراری راه برون رفتشان قرآن حج هفتاد و سه «ضعفت طالب والمطلوب » در ضعفند.
    • عمیر IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      0 0
      نخوندم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس