کد خبر 1482200
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
زلنسکی

بنابر آنچه اوکراینی‌ها اعلام کرده‌اند سامانه‌های پدافندی غربی‌ها از جمله پاتریوت امریکایی به دست کی‌یف رسیده است.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: کمتر از ۲۴ ساعت بعد از اینکه اخباری از طرح صلح رئیس‌جمهور فرانسه درباره اوکراین منتشر شد، بنابر آنچه اوکراینی‌ها اعلام کرده‌اند سامانه‌های پدافندی غربی‌ها از جمله پاتریوت امریکایی به دست کی‌یف رسیده است.

غرب در شرایطی همچنان با تزریق انواع تسلیحات بر آتش جنگ می‌دمد که دبیرکل ناتو با اشاره به اشاعه نامحدود تسلیحات درباره فروپاشی کنترل بین‌المللی تسلیحات هشدار داده است.

موضوع برقراری صلح، کمی بعد از آغاز جنگ اوکراین به یکی از مسائل لاینحلی تبدیل شد که همچنان هم چشم‌انداز روشنی برای آن دیده نمی‌شود، با این حال روز سه‌شنبه، شبکه خبری امریکایی بلومبرگ به نقل از افراد آگاه اعلام کرد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به دنبال ارائه طرحی به دولت چین است که می‌تواند زمینه گفت‌وگوی بین اوکراین و روسیه را ایجاد کند.

طبق این طرح، پیش‌بینی شده که مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف تابستان امسال آغاز شود. شنیده‌ها حاکی از این است که ماکرون برای پیشبرد این طرح، امانوئل بُن، مشاور ارشد سیاست خارجی خود را مأمور کرده تا در این زمینه با وانگ‌یی، وزیر خارجه پیشین و دیپلمات ارشد چین همکاری و چارچوبی را برای آغاز گفتگوها ایجاد کنند.

این خبر اگرچه کورسوی امیدی در بحبوحه جنگی است که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذرد، اما آنچه عملاً در حال رخ دادن است، حاکی از واقعیت تمایل به ادامه جنگ است.

سامانه‌های پدافندی اروپایی و امریکایی در اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که از آغاز جنگ در کشورش همواره بر لزوم تأمین تسلیحاتی اوکراین از جانب غرب تأکید داشت، اواخر ماه مارس اعلام کرد که ارتش این کشور به ۲۰ سامانه دفاع موشکی پاتریوت نیاز دارد، اما تاکنون هیچ کدام از آن‌ها را دریافت نکرده است.

این اظهارات در شرایطی ابراز شد که در ماه فوریه، ایتالیا و فرانسه از تصمیم خود برای تجهیز اوکراین به سامانه دفاعی SAMP/T خبر دادند؛ سامانه‌ای که ایتالیا و فرانسه به صورت مشترک آن را ساخته‌اند و برای ارسال آن به کشور ثالث مجوز هر دو کشور نیاز است. به‌رغم همراهی رم و پاریس با کی‌یف، سیل تسلیحاتی غربی‌ها به سمت اوکراین ادامه دارد.

وزارت دفاع اسلواکی روز دو شنبه اعلام کرد که ۱۳ جنگنده «میگ-۲۹» به اوکراین داده است. با ورود سامانه‌های پدافندی دیگر، کمک‌های تسلیحاتی وارد مرحله جدیدی شده است.

ارتش اوکراین هفته گذشته یک سامانه پدافند هوایی پاتریوت از آلمان دریافت کرد. برلین که برای اولین بار سامانه پاتریوت به اوکراین ارسال کرده است، علاوه بر این سامانه، ۱۶ کامیون زرهی زیترو مرسدس بنز به اوکراین ارسال کرد و مجموع خودروهای ارسالی به کی‌یف را به ۷۶ رساند. همچنین، چند ماه بعد از وعده‌های امریکا برای ارسال سامانه‌های پدافندی به ارتش اوکراین، وزارت دفاع اوکراین دیروز اعلام کرد که سامانه‌های پاتریوت از امریکا هم به دست ارتش این کشور رسیده است.

وزیر دفاع اوکراین در این مورد گفت: «اولین سامانه پاتریوت امریکایی را امروز دریافت کردیم. آلمان نیز هفته پیش از ارسال یک سامانه پاتریوت به اوکراین خبر داده بود.»

کمک نظامی به اوکراین بی‌حد و مرز نیست

واشنگتن به حمایت تسلیحاتی اکتفا نکرد و عملاً اعلام کرد که همچنان پشتوانه اوکراین خواهد بود. جان کربی، هماهنگ‌کننده امور راهبردی کاخ سفید روز سه شنبه گفت که هفته‌ها و ماه‌های آینده برای اوکراین حیاتی خواهد بود. وی در ادامه سخنانش گفت: «امریکا تلاش خواهد کرد هر آنچه را که کی‌یف نیاز دارد، فراهم کند و هفته‌ها و ماه‌های آینده برای اوکراین حیاتی خواهد بود.»‌

این مقام ارشد امریکایی اضافه کرد: «امریکا می‌خواهد این اطمینان حاصل شود که به کی‌یف توانایی‌هایی را که نیاز دارد داده است.»‌

پیش‌تر، کالین کال، معاون وزیر دفاع امریکا گفته بود که کمک‌های نظامی به اوکراین استثنایی بوده، اما بدون حد و مرز نخواهد بود. معاون وزیر دفاع امریکا به موضوع ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین اشاره کرد و گفت: «در صورتی که این تصمیم گرفته شود، امریکا به یک سال و نیم برای تأمین جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین نیاز خواهد داشت.»

در سایه این اقدامات، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی سخنانی در کنفرانس کنترل تسلیحات در واشنگتن درباره کنترل تسلیحاتی هشدار داد: «ما در تقاطعی هستیم که در یک سوی آن شاهد فروپاشی کنترل بین‌المللی تسلیحات و اشاعه نامحدود تسلیحات کشتار جمعی هستیم که پیامدهای عمیق و خطرناکی به همراه دارد، اما با این حال راه جایگزینی برای آن وجود دارد، با اینکه می‌دانیم دشوار است.»

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس در جریان سفر به امریکا گفت که جنگ بین روسیه و اوکراین احتمالاً در سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. والاس با این وجود از اوکراینی‌ها خواست انتظار این را که در این مدت روسیه با فرا رسیدن یک لحظه جادویی سقوط کند، نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    10 6
    غربی ها اگر کسی خواهان جنگ باشه باهاش می‌جنگند !! واقعاً خوبه که با هرکس به زبان خودش صحبت میکنند....
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      2 2
      کار زلنسکی مزدور هنوز تموم نشده. ماموریتش که تموم بشه آدمکش های CIA یه بمب میگذارن زیر صندلیش و ذغالش می کنن. خلاص. (یه خر کمتر)
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    3 1
    روسیه باید تکلیف شرق رود دنیپر را با اعلام بسیج 300 هزار نفری دیگری باید حل و فصل نماید قبل از پایان تابستان گروه 300 هزار نفری سال پیش از محور خارکف و گروه 300 هزار نفری جدید از محور چرنیهوف و شمال کیف
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    2 1
    روسیه برای ادامه جنگ سالانه به 30 هزار پهباد ایرانی شاهد نیاز دارد ایران هم متخصص ساخت جنس بنجل به تعداد فراوان است چرا ناتو را در اوکراین زمین گیر نمی کنیم و قصد داریم با سهل انگاری جنگ به مرزهای ایران نزدیک شود 27
    • یوسف از همدان IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      1 1
      شما ۳۰ هزار پراید نمی تونید تولید کنید چطور ۳۰ هزار پهپاد می خوین به روسا بدید
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    2 1
    اتفاقا باید بسیج مردمی باید تا ازادی کامل خاک روسیه و اوکراین ادامه یابد پوتین باید نیروهای بسیج نسبی را ارتش آزادی بخش روسیه باید نامگذاری کند دوما بسیج نسبی و فراهم کردم 300 هزار نیروی دیگر برای حمله از شمال چرنیهوف و 300 هزار نفر دیگر از شمال خارکف از اوجب واجبات برای ارتش روسیه است سوما بسیج مردمی جنگ اوکراین را سریعتر به پایان می برد و ناتو را سر میز مذاکره می آورد چهارما با 200 هزار نیرو مگر ارتش روسییه برای پیک نیک به اوکراین آمده در حالی که اوکراین هم یک میلیون ذخیره را فراخوانده است
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    1 1
    زلنسکی داره از توالت عمومی بین راهی بیرون میاد تو این عکس؟؟!
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    3 2
    خطاب به غرب چرا فقط سلاح میدید به اوکراین ، اوکراین علاوه بر سلاح به سرباز هم نیاز داره.!!! اوکراین خیلی بدبخته آمریکایی ها اونقدر از طریق کارهایی که در اوکراین کردند روسیه رو وادار به جنگ کردند حالا روسیه از نظر تسلیحات نظامی و اقتصادی ضعیف میشه کشورهای اروپایی هم همینطور خوش خوشان آمریکا ست این وسط اوکراین هم گوشت قربانی هستش و بدبخت و نادان و آلت دست و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس