کد خبر 1481309
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
موشک‌های مقاومت چگونه نتانیاهو و متحدانش را ادب کرد؟

سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی به بررسی دلیل زبان به کام گرفتن این روزهای نتانیاهو و متحدانش و متوقف کردن تهدیدها علیه فلسطینی‌ها، مقاومت و ایران پرداخت.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی به بررسی این موضوع پرداخت که چرا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و متحدان تندروی او در کابینه این رژیم، از زمان پاسخ موشکی مقاومت به تجاوز اخیر به مسجدالاقصی زبان به کام گرفته‌اند؟

وی در بخش دیگری از این یادداشت، تحلیل کرد که چرا بر این باور است که حمله پیشگیرانه مقاومت علیه اشغالگران در سایه شرایط و تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای محتمل است و ماجرای متحد شدن جبهه‌های مختلف مقاومت علیه صهیونیست‌ها چیست؟

در مقدمه این یادداشت آمده است: «از زمان شلیک موشک‌ها به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین از جنوب لبنان و جنوب فلسطین (نوار غزه) در یک اقدام همزمان بی‌سابقه، ما نه از بنیامین نتانیاهو، و نه دو شریک او در افراط‌گرایی، حرفی از تهدید به کشتن عرب‌ها در کرانه باختری، الحاق آن به صورت کامل به فلسطین اشغالی و حذف اردن از نقشه، نشنیدیم و ندیدیم. منظور ما از دو شریک نتانیاهو، ایتمار بن‌ گویر و بزالل اسموتریچ است».

وی افزود: «به نظر می‌رسد که این موشک‌ها، آن‌ها را ادب کرد، دهن‌هایشان را بست و آن‌ها را به وحشت انداخت و وادارشان کرد که برای نخستین بار در تاریخ منازعه با عرب‌ها، تصمیم بگیرند که از یورش شهرک‌نشینان به صحن‌های مسجد الاقصی در [ده روز پایانی] ماه رمضان جلوگیری کنند».

سردبیر فلسطینی روزنامه رأی الیوم در ادامه نوشت: «مهم‌تر از آن، این است که پس از پاسخ موشکی سوریه، حملات اسرائیل علیه سوریه که از اوایل ماه جاری تقریباً هر روزه شده بود، متوقف شد.چه چیزی تغییر کرده است و چرا نتانیاهو همراه با تهدیدهای و ژنرالهایش از صحنه ناپدید شد. کسی که به ریشه‌کن‌کردن جنبش حماس از جنوب لبنان و جلوگیری از ایجاد پایگاه برای آن و نابودی تأسیسات هسته‌ای ایران که به گفته او اولویت دولتش است، تهدید می‌کرد؟».

در ادامه این یادداشت به افشای اسناد «ساختگی» آمریکا در رسانه‌های صهیونیستی اشاره شده و آمده است: «افشای اسناد "ساختگی" آمریکا در رسانه‌های اسرائیلی که در یکی از آن‌ها به رزمایش‌های نیروی هوایی ارتش اشغالگر در فوریه (بهمن)گذشته برای و شبیه‌سازی حمله هوایی با ده‌ها هواپیما برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران اشاره شده، دیگر ثمری ندارد. هدف از این درز [به اصطلاح] اطلاعات، ایجاد وحشت در محور مقاومت مانند گذشته بود. اما این امر میسر نیست زیرا این محور دیگر یکپارچه شده و برای پاسخگویی از چند جبهه برای ویرانی کوبنده اسرائیل کاملا آماده است».

عطوان بر این باور است که چند نکته وجود دارد که ایجاد این تغییر راهبردی را تأیید می کند و پشت «به کام گرفتن» زبان نتانیاهو، وحشت او و عدم اقدامش بر اساس «میل و هوس خود» و جسارت یافتن برای بمباران عمق سوریه و تبری جستن از هرگونه «رویارویی با حزب الله» در جنوب لبنان قرار دارد.

نخست: همزمانی پاسخ موشکی لبنان برای اولین بار از زمان جنگ ۲۰۰۶ به شهرک های الجلیل ( با ۳۴ موشک) با شلیک ۴۰ موشک از نوار غزه به منزله تایید عملی بر یکپارچگی میدان‌ها و وحدت جبهه‌ها بود. این امر نشان‌دهنده، اتخاذ تصمیمی جمعی برای پاسخ به هرگونه هجوم به صحن‌های مسجدالاقصی یا تجاوز به نوار غزه و سوریه بود.

دوم: روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نزدیک به کاخ سفید [مدعی] نشست سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهبران جنبش حماس [اسماعیل هنیه و صالح العاروری] با حضور سید حسن نصرالله در سفارت ایران در بیروت واقع در ضاحیه جنوبی شد. آن هم در زمانی که موشک‌ها از جنوب به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین الجلیل شلیک شد. این افشاگری نه تنها مؤید وجود توافق بر سر پاسخ متحد به هرگونه تجاوز اسرائیل و فعال شدن جبهه‌های جنوب لبنان، نوار غزه و سوریه و دیدارهای پیشین وی با سران شاخه‌های محور مقاومت در عراق، یمن و سوریه است که بیانگر آن است که با توجه به شکست‌های محور غرب در اوکراین و شاید به زودی در تایوان، امکان و احتمال توسعه برنامه‌های مقاومت با انجام یک حمله دسته جمعی پیشگیرانه و عدم انتظار برای آغاز تجاوز دشمن وجود دارد.

سوم: یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه، تاکید کرد که این جنبش و رهبری محور قدس موافقت کرده‌اند که در صورت ادامه حملات اشغالگران به مردم فلسطین، فورا برای حفاظت از مسجد الاقصی و مرابطین حاضر در آن مداخله کنند.السنوار و همرزمش محمد الضیف، فرمانده نظامی کتائب القسام، کسانی هستند که دستشان روی کلید شلیک موشک در نوار غزه محاصره شده، قرار دارد. درست مانند آن‌چه در جریان نبرد سیف القدس در ماه می ۲۰۲۱ روی داد.

چهارم:سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش به مناسبت روز قدس تاکید کرد که هرگونه حمله اسرائیل به سوریه بی پاسخ نخواهد ماند و هرگونه تجاوز به قدس منطقه را به جنگ بزرگی خواهد کشاند، زیرا قدس یک « خط قرمز است» و کرانه باختری سپر آن است.

پنجم: بازگشت کشورهای عربی به سوی سوریه و فروپاشی محاصره «سزاری» و و رها شدن اکثر این کشورها از آمریکا و از دست دادن اعتمادشان به آن و روی آوردن به چین و روسیه به عنوان رهبران نظم جهانی جدید.

نویسنده در ادامه تصریح می‌کند که منطقه در حال حاضر در آستانه یک رویارویی بزرگ است و بعید نیست که قدس اشغالی که منتظر یک «حماقت» اسرائیل است، جرقه‌ای برای شعله‌ور زدن آتش این جنگ شود. جنگی که به ترسیم مجدد نقشه منطقه و ترسیم تصویر اصلی آن طبق همان چیزی که ۷۵ سال پیش بود، منجر شود.

عطوان در ادامه می‌نویسد که تاسیسات هسته‌ای ایران در درون کوه‌های غول پیکر در امان است و زرادخانه موشک‌ها و پهپادهای آن نیز در مکان‌های امنی قرار دارند. از سوی دیگر آمریکا غرق جنگ اوکراین است و در آستانه غرق شدن در یک قریب الوقوع دیگر در تایوان است، دیگر نمی‌تواند از هژمونی اسرائیل حفاظت کند. برای همین به صورت دیرهنگام به کشورهای عربی وعده‌ی دادن سلاح‌های مدرن را می‌دهد.

عطوان در بخش پایانی این یادداشت، به نوشته «اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته صهیونیست در روزنامه معاریو اشاره می‌کند که در آن این احتمال را بعید ندانسته که هواپیماهای اسرائیلی تأسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کنند اما در عین حال اذعان می‌دارد که رژیم صهیونیستی در مقابل باید منتظر پاسخ با ۳۵۰۰ موشک، پهپاد و راکت در روز باشد که برد آن‌ به هر نقطه از فلسطین اشغالی می‌رسد و برای چندین روز، هفته‌ها یا ماه ها ادامه خواهد یافت. در حالی که انتظار می رود، زرادخانه و موشک‌های گنبد آهنین آن، تنها چند روز دوام بیاورد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس