احتمال سفر نتانیاهو به آمریکا در اوج تنش تل‌آویو-واشنگتن

برخی منابع از احتمال سفر نتانیاهو به واشنگتن در اواخر ماه جاری خبر داده‌اند.

به گزارش مشرق، یک مسئول بلندپایه آمریکایی در گفتگو با پایگاه خبری روزنامه عبری زبان معاریو از احتمال سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن در پایان ماه جاری خبر داده است.

این مسئول آمریکایی مدعی شد که حزب الله، حماس را به موشک‌های پیشرفته مجهز کرده تا آن‌ها را علیه اسرائیل در مرزهای شمالی بکار گیرد و در شرایط فعلی همکاری‌های نزدیک تل آویو-واشنگتن ضروری است.

این در حالی است که پیش از این جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی اظهار داشته بود که فعلاً تصمیمی برای دعوت از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن ندارد.

نتانیاهو از چند ماه پیش که به قدرت بازگشته و مجدداً نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده است، هنوز به واشنگتن سفر نکرده است.

شورای امنیت ملی آمریکا ماه گذشته اعلام کرده بود که فعلاً سفر نتانیاهو به واشنگتن در دستور کار نیست، اما با این حال سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نیز پیش‌بینی کرده بود که نتانیاهو به زودی به واشنگتن سفر و با بایدن دیدار کند.

در سه ماه گذشته که نتانیاهو کار خود را در تل آویو آغاز کرده، روابط رژیم صهیونیستی با آمریکا سرد و در مواردی پرتنش بوده است. هفته گذشته «تال لیو رام» تحلیلگر روزنامه معاریو به انتقادات اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از سیاست‌های کابینه نتانیاهو اشاره کرد و در این ارتباط گفت: «بایدن درباره ادامه سیاست‌های کابینه نتانیاهو در بخش داخلی از جمله اصلاحات قضائی هشدار داده و نگاه انتقاد آمیزی به سیاست‌های نتانیاهو در تعامل با فلسطینی‌ها که شرایط را تنش زا کرده داشته است.»

تحلیلگر صهیونیست این مساله را به منزله یک شکست راهبردی برای نتانیاهو و شاخصی برای ناتوانی وی در اتخاذ تصمیمات سرنوشت ساز و منطقی توصیف کرد و افزود: «این اقدامات نتانیاهو به روابط امنیتی اسرائیل و آمریکا که اصلی ترین عامل قدرت بازدارندگی اسرائیل است، ضربه وارد کرده است.» وی با اشاره به آسیب‌های استراتژیک ناشی از سیاست‌های نتانیاهو، عنوان کرد: «بسیاری از کشورهای دنیا با توجه به روابط اسرائیل با آمریکا، اقدام به برقراری روابط با ما می‌کنند و وقتی روابط ما با واشنگتن پرتنش باشد، روابط تل آویو با دیگر کشورها نیز دچار اشکال خواهد شد.»

همچنین وب سایت المانیتور به تازگی در گزارشی به اختلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی در همکاری‌های امنیتی تحت تاثیر تندروها در تل آویو پرداخت و گزارش داده است که سفر اخیر ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تل آویو این اختلافات را آشکار کرد. یک مقام ارشد امنیتی تل آویو که نخواسته نامش فاش شود، به المانیتور گفته است: «آنچه از ژنرال میلی شنیدیم، بی سابقه بود. یادم نمی‌آید که متحدان آمریکایی ما هیچگاه با ما چنین تند صحبت کرده باشند. آنچه آمریکایی‌ها، از جمله میلی، از کانال‌های بسیاری به ما می‌گویند، ساده است: اگر می‌خواهید با ما در مورد ایران، در مورد تامین اس -۴۰۰ روسیه [سیستم دفاع هوایی] به ایران، درباره غنی‌سازی اورانیوم و تحریم‌ها با ما صحبت کنید، باید اراضی [فلسطینی] را آرام کنید.»

به گفته این مقام ارشد صهیونیستی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از وزرای تندرو کابینه نتانیاهو انتقاد کرد و از نتانیاهو خواست که تصمیم بگیرد که در کدام سمت ایستاده است. این ژنرال آمریکایی با اشاره به شورش شهرک نشینان افراطی یهودی که خودروها و خانه‌ها را در روستاهای فلسطینی تخریب می‌کنند، به مقامات سیاسی و نظامی تل آویو گفته است: «این شرایط قابل تحمل نیست.»

از سوی دیگر، یک مقام ارشد امنیتی سابق که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفته است: «سازمان‌های اطلاعاتی غربی با آگاهی از حضور افراطی‌هایی مانند بن‌گویر و اسموتریچ در کابینه نتانیاهو بدنبال فاصله گرفتن از تل آویو هستند.»

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس