کد خبر 1478546
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

به گزارش مشرق، کبری آسوپار فعال رسانه ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

تیترهایی که رسانه‌های اصلاح‌طلب برای پوشش خبری خودکشی کیومرث پوراحمد انتخاب کرده‌اند، نشان می‌دهد، نگاهی منفی به نحوه مرگ او ندارند و حتی می‌توان گفت به نوعی از این مدل مرگ، یعنی خودکشی استقبال و جامعه را به آن دعوت کرده‌اند!

«مرگ خودخواسته هنرمند» یک تیتر مثبت در مورد یک واقعه تلخ و بسیار منفی است. هم عبارت «خودخواسته» در دنیایی که اصالت را به خواست فرد می‌دهد، مثبت است و هم پسوند «هنرمند» در فضایی که هنرمندان در مقام سلبریتی و بلاگر، صاحب نفوذ در افکار بخشی از جامعه هستند، یعنی تبلیغ یک عمل منفی. آیا روزنامه اعتماد تبعات چنین تیتری را نمی‌داند؟ می‌شود که نداند؟!

روزنامه اعتماد علاوه بر این تیتر یک وحشتناک، در یادداشتی به قلم یک روزنامه‌نگار سینمایی، پوراحمد را به دلیل اقدام به خودکشی و منتظر قضا و قدر نماندن، «شجاع» دانسته است. تعریف شجاعت، ترسیدن از زندگی و ناتوانی در ادامه راه است؟ آیا این تقدیس خودکشی، نباید ناظران امر به تذکری حقوقی به این رسانه برساند؟

در صفحه یک روزنامه آرمان ملی وضعیت بدتری را هم شاهد هستیم. اول آنکه تیتر یک روی عکس کیومرث پوراحمد، «بوسه کیومرث به مرگ» است که تیتر زیبایی! برای خبر دادن از یک خودکشی محسوب می‌شود؛ دوم هم آنکه ذیل همین تیتر، تیتری دیگری هم به همین موضوع خودکشی پرداخته است: «همه‌مان خسته‌ایم» گویی همه را با هم دعوت به خودکشی کرده است!

شرق هم به جای پرداختن به موضوع، با کلیدواژه خودکشی، ترجیح داده اینگونه بنویسد که «مرگ خودخواسته را انتخاب کرد» انتخاب کردن یک امر مثبت و داشتن اختیار انتخاب یک حق است. وقتی برای پایان دادن به زندگی از عبارت «انتخاب کردن» استفاده می‌شود، یعنی نقابی مثبت بر یک قتل زده‌ایم.

فرامتن همه این تیتر و عکس‌ها هم قهرمان سازی از یک اقدام خلاف سلامت روان است. از این منظر، بی‌راه نیست اگر ادعا کنیم که نوع پوشش خبری خودکشی کارگردان قدیمی کشورمان در رسانه‌های اصلاح‌طلب، به شدت خلاف آرامش و سلامت روانی جامعه و مشوق خودکشی است و این همان چیزی است که باید متولیان نظارت بر مطبوعات را حساس کند که نمی‌کند!

چرا ناظران بر رسانه‌ها، به این موارد حساس نمی‌شوند، اما با موارد سیاسی به مراتب کمتر از این، سریع واکنش نشان می‌دهند؟ چون تجربه می‌گوید به امور سیاسی، بسیار بیش از امور فرهنگی و اجتماعی حساس هستند. اولویت را بر سیاست گذاشته‌اند و روان جامعه را رها کرده‌اند.

انجمن علمی روانپزشکان ایران هم بیانیه صادر کرده و تذکر داده که خودکشی قابل تقلید است و از فرد خودکشی کرده، نباید قهرمان ساخت، اما در عین حال چنان در همان بیانیه، ناامیدی به روان جامعه تزریق می‌کند که راهی جز خودکشی باقی نمی‌ماند!

بازیگرانی هم به تحسین اقدام پوراحمد پرداخته‌اند و حتی حاکمیت را مقصر دانسته‌اند. آن بخش تحسین خودکشی را باید جدی گرفت که افسردگی شخصی را به مدد شهرتی که دارند، به دل جامعه می‌ریزند و باید به جوان ایرانی، نهایت کار و افکار این جماعت را نشان داد که به کجا می‌انجامد تا فریب ویترین پر زرق و برق زندگی این جماعت را نخورند. آن بخش سیاسی هم مهم نیست؛ مخالفت با حکومت و سیاه‌نمایی از جمهوری اسلامی و مقصر دانستن حکومت در امور شخصی خود، بخشی از ژست هنری و روشنفکری آنهاست. اصل ماجرا این است که کسی از قبیله آنها، کاری کرده است و آنها طبق اصل قبیله‌گرایی که همیشه دارند، خود را موظف به دفاع از او به هر قیمتی می‌دانند.

این میان، آنچه چوب حراج بر آن زده است، سلامت روان یک جامعه است که گویا برای هیچکس مهم نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • US ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 23
    مردم از شیوه مدیریت دارن خودکشی می کنند و بعضی به اصلاح طلبی ربط می دن؟!
    • CA ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      10 1
      اولا این مقاله راجع به موجه نشان دادن خودکشی بوسیله رسانه های اصلاحطلب است نه علت خودکشی افراد. ثانیا، اگه بنا به ادعای شما«مردم از شیوه مدیریت دارن خودکشی می کنند» پس حتما شیوه مدیریت در کشورهایی مثل کره جنوبی،ژاپن،سوئد،بلژیک و آمریکا که بالاترین درصد خودکشی رو دارن از شیوه مدیریت در ایران خیلی بدتره !!
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      10 1
      اها ی سلبریتی که تا تو تونسته از همین نظام پول گرفته بعد خودکشی کرده از فقر بوده و تقصیر نظمه خجالت نکش بگو اگه گربه هم بمیره تقصیر مدیریته و فلان
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      7 2
      آمار خودکشی تو کشور شیطان بزرگ شما چندرقمی ؟ البته اگر جرات کنی زیر پرچم شیطان بزرگ حرف بزنی؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      5 0
      اصلاح طالبها(همان طالبان درسته علط املائی نیست) افراد قبیله‌ی‌ خودشان را حق بجانب میدانند حالا مهم نیست طرف باهف‌تیر زن کشی کنه یا با قرص خود کشی کنه یااینکه وسط خیابان با شمشیر آدم کشی کنه.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      4 0
      مثلا پوراحمد شیوه مدیریتی داشت؟؟؟؟؟؟؟؟
  • امیررضا IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    4 1
    واقعا باعث تاسفه، برای سوء استفاده جهت سیاه نمایی چه کارها که نمی کنند، به نظرم جامعه روانشناسی کشور باید واکنش نشان بدن
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    11 1
    اگه خودکشی خیلی خوبه چرااصلاح طلبای وطن فروش دسته جمعی خودکشی نمیکنن ازشر وجود نامبارکشون خلاص شیم؟
    • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      5 1
      بزرگوار اگر اونا خودکشی کنن دسته جمعی شیطان بیکار میمونه ؟
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    6 1
    تا کی مماشات با این غربگداهای بیشرف؟؟
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    6 1
    این حرام لقمه های نجس سگ صهیونیستاهستند ونقشه های انهارااجرامیکنند سلبریتی های جاهل هم احمقانه وحقیرانه دنباله روی این سگهاهستند بذارید این جماعت شل مغز خودشونو بکشند تاکشور از وجود خاینشان پاک شود
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    2 1
    اصلا براتون مهمه؟ برو ببین برترینها روزانه چقدر لجن روانی پمپاژ می کنه. تو هر خبرش، تو هر تیترش، تو هر کلیپش...
  • معلم تاريخ IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    9 1
    خاك بر سر اين جماعت احمق كه مي خواهند خودكشي كه كار حرام است در دين مقدس اسلام ... آنرا تقديس نمايند...
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    5 1
    امیدوارم همگی از پوراحمد تقلید کرده و با خودکشی شان، ما را خوشحال کنند. ما که کیف می کنیم
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    6 0
    کار شیطان زیبا جلوه دادن زشتی هاست ..اصلاح طلبان همان شیطان هستن در لباس ادم
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    1 3
    با این بساطی که برای مردم درست کرده باید هم خودکشی مقدس باشه
  • علی افصحی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    6 2
    روزنامه خانوادگی هاشمی در تقدیس خودکشی پوراحمد نوشته « همه ( اصلاح طلبان فاسد )خسته ایم»! روزنامه ارمان پس از سال ها نشر اکاذیب بالأخره یک عبارت « راست که حدیث نفس همهٔ اصلاحات آمریکایی است، را نوشت :همه خسته ایم» بله همهٔ اصلاح طلبان فاسد خسته اند. چرا؟ چون از سال هفتاد و شش نزدیک به سی سال به همراه امثال کیومرث پوراحمد هلاک شده به خودکشی ، به جای مبارزه با دشمنان غدار ایران اسلامی ( شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی) علیه ولایت فقیه شورش کرده و با جلب حمایت آمریکای تروریست ، انگلیس خبیث ، اسرائیل غاصب و هار و...از هیچ خباثتی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز فرو گذار نکردند و حتی به دشمن نشانی تحریم های فلج کننده دادند. در حالتی که مردم ولائی سوگوار شهادت حاج قاسم پهلوان مبارزه با تروریزم بودند ، پوراحمد به همراه سایر سلبریتی های عملهٔ اصلاح طلبان فاسد در کنار جاسوس-سفیر سابق انگلیس خبیث علیه حاج قاسم و سپاه همیشه پیروز نفرت پراکنی کردند و آخرین خباثت پوراحمد و اصلاحات آمریکایی شورش کثیف «زن زندگی هرزه گی»بود که این بار از فرط خشم، مسلح به سلاح گرم و قمه و دشنه و مواد آتش زا و..شده و تا می توانستند بسیجیان دلاور، حافظان امنیت را به شهادت رسانده و حتی آتش زده و اماکن عمومی را تخریب کردند اما پس از اتمام حجت و شکست مفتضحانه آخرین حلقهٔ اقدام علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، همگی به افسردگی حاد رسیده که از میانشان پوراحمد دست به خودکشی زد. پوراحمد که از بی چیزی مطلق با حمایت نظام اسلامی و نیز نفاق پیچیده خودش !! صاحب ثروت انبوه شده بود شرورانه گفته بود«طی این چهل سال کی روز خوش داشتیم! ... رقص حرام و...»! البته با اتفاقاتی چون خودکشی اصلاح طلبان فاسد ، بیشتر فساد جریان اصلاحات آمریکایی نمایان می شود و این بزرگترین آورده برای انقلابیون ولایی است ، تا نسبت به راه انقلاب اسلامی و مشی امام خامنه ای بیش از پیش قدردان شوند و همراه. راهی که به فرمایش قرآن در سوره نحل آیه نود و هفت ختم به زندگی سرتاسر تمیز و زیبا می شود « من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوة طیبة هرکسی از زن و مرد مومن به احکام الله بوده و عمل صالح انجام دهد زندگی طیبة به آن ها هدیه می کنیم» از معنی حیاة طیبه سوال شد فرمودند «قناعت» که اصلاح طلبان فاسد اشرافیت و اختلاس را همواره پیگیرند.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    9 1
    به نظر میرسه اون اتوپیای انقلاب رنگی برای ایشان(اصلاح‌طلبان)، میسر نشده، پس رنگ باختند و به مرگ خودخواسته، رجوع همگانی میدهند!
  • FR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    2 0
    این حرکات مذبوحانه باصطلاح روشنفکران به شرایط کلی جهان و اوضاع اسفناک غرب و فرهنگ ورشکسته آن بیشتر مربوط میشود حال کدخدا خراب است این غربگداها دچار یاس فلسفی شده اند
  • ققنوس IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 1
    طرف به خیال بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی و بالا رفتن ارزش ریال رفت به روحانی رای داد، اما بعد اینکه دید کشورهای عربی و حتی مالدیو و جیبوتی هم با ما قطع رابطه کردند و دلار از یه هزار شد سی و سه هزار، بجای اینکه از مردم به خاطر انتخاب اشتباهم عذرخواهی کنه، همه چی رو انداخت گردن حکومت. الان هم که دید در دولت رییسی کشورهای عربی اقدام به برقراری ارتباط با ایران کردند و عمان هم ایرانیها رو از گرفتن ویزا معاف کرد و با محوریت ایران داره صلح در منطقه برقرار میشه و عزت داره به پاسپورت ایرانی برمیگرده ، به جای عذرخواهی از مردم ایران، خودکشی می‌کنه. اسمش رو هم میگذارند مرگ خودخواسته. در صورتی که اسمش فرار از عذرخواهی به خاطر اشتباه در رای دادن به روحانی با توهمات اشتباه و مخالفت اشتباه با رییسیه.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    7 0
    اصلاح طلبها از خودشون عقل و اراده ای ندارند و بدستور اربابای غربیشون مطلب می نویسند.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    4 0
    خودکشی جز گناهان نابخشودنی است و بعد از مرگ روح متوفی پشیمان و در عذابی سخت فرو خواهد رفت اغلب مردم به جهان پس از مرگ و عقوبت و پاداش اعتقادی ندارند جز معدودی اما در گذر زمان در خواهند یافت که چنین که می پندارند نیست می گویند ما خدا را نمی بینیم پس چگونه باور کنیم باید گفت درد را غم را هم نمی بینیم ولی جسما و روحا زجر می کشیم می گویند کسی از اخرت نیامده ولی ما هر شب خواب می بینیم و گاه خواب های ما چند سال یا چند ماه بعد اتفاق می افتد انگار ما قبلا زندگی کرده ایم با این عجایب بیشمار چه کنیم با حقایق متافیزیک و تجربیات نزدیک به مرگ چگونه پس ما شادی ها و بسیاری مسائل را نمی توانیم ببینیم ولی وجود دارند و قویا زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند پس کفر جز راه هلاکت و خودکشی و مالیخولیا راهی به ما نشان نمی دهد باشد که اندیشه کنیم!
  • نظر IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    6 2
    بدبخت کسی که خود کشی کند
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    1 4
    با گرانی و تحمیل اراده غلط دولت برخانواده ها بعید هم نیست وقتی انسانی ره بجایی نبرد وارعهده تامین معاش برنیایید دست بخودکشی بزند واین واقعیت ویک حقیقت است که دولت ازچشم مردم مخفی میکند من دریک محیط چند کیلومتری درفاصله خیلی کمی شاهد خبرخودکشی ریز ودرشت مردم هستم چیزیکه اصلا سابقه نداشت ودردولت رئیسی اتفاق میافتد
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      1 0
      اره برای همین ازاده نامداری که شوهرش پسر یکی از مسئولان اصلاح طلب بود و در بالای شهر زندگی لاکچری داشت خودکشی کرده بود همینطور زهره فکور و ... بابا سلبریتی ها جزو ادمیزاد محسوب نمیشن کی می خواین به این فهم برسین؟
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    1 0
    مرگ برای همسایه اگرخوبه شما چرا به ان دست نمیزنید تاهم زندگی از شماراحت شود هم مردم لعنت برشما که خودکشی موردتایید وسوع استفاده شماست امیدوارم کهمرگ شماهم خودکشی باشد کهلیاقتتان میباشد
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 3
    خودکشی باید مثل نهنگها که دسته جمعی خودشون را بساحل میکوبند وخودرا میکشند تو این جامعه بیشترشود نا دولت یه تکانی بخودش دهد والاازاین دولت دیگ آبی بجوش نمیاید
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      2 0
      دیدی مشرق جان شاهد از غیب رسید خودکشی دسته جمعی نهنگ ها!!!!...... آغاز یک پروژه جدید برای کشتار جمعی مثل اسب تراوا می خواهند مردم از درون نابود کنند می خواهند مردم به دست خودشان خودشان را از بین ببرند یک تاکتیک کاملا عبری انگلیسی آمریکایی ....
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    2 0
    مرگ این طایفه اصلاحاتچی چه سیاستمدار چه سلبریتی چه خبرنگار و .....سراسررنگ وتزویر و نیرنگ چیزی جز فرجام مزورانه نیست. مرگشان هم آغشته به نیرنگ است
  • IR ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    1 1
    تقدیس نیست!!!؟ اینها می خواهند فراخوان خودکشی به مردم بدهند و بیایند تیتر خودکشی دسته جمعی بزنند و بعید نیست خودکشی دسته جمعی نهنگ ها را مثال بزنند برای قبح زدایی مسئولین فرهنگی کارتان درآمد‌ شما را بخدا بیدار شوید ...شاید مسخره به نظر بیاید اما باور کنید خودکشی حیوانات را مثال خواهند زد برای پیشبرد اهداف پلیدشان
  • IR ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    تقدیس نیست!!!؟ اینها می خواهند فراخوان خودکشی به مردم بدهند و بیایند تیتر خودکشی دسته جمعی بزنند و بعید نیست خودکشی دسته جمعی نهنگ ها را مثال بزنند برای قبح زدایی مسئولین فرهنگی کارتان درآمد‌ شما را بخدا بیدار شوید ...شاید مسخره به نظر بیاید اما باور کنید خودکشی حیوانات را مثال خواهند زد برای پیشبرد اهداف پلیدشان
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    1 0
    استقبال اینان از خود کشی حرف تازه ای نیست، اینان با خودکشی سیاسی گام بگام حاکمیت نزدیک به مطلق خود بر هرسه قوه را از دست دادن، پس ازآن به خودکشی اخلاقی رسیدند و اینک که به گذشته ی خود و گام نهادن دریک کوچه ی بن بست می نگرند ازخود متنفر می شوند، به ویژه که دیوار انتهای کوچه را تا نخوردن سرشان به آن ندیدند و اینک ناامیدانه تلاش می کنند کاری کنند که فراموش نشوند، زهی افسوس که گوش داشتند، نشنیدند؛ چشم داشتند و ندیدند و قلب داشتند و فهم نکردند
  • بنده خدا IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    4 1
    رذالت تا کجا که از خودکشی تعریف و تمجید کنی
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    2 0
    اینا قاتل هم قهرمان نشون میدن یادتون رفته نجفی رو گفتن زنه پرستو بود ازاین چیزا زیاد گفتن شنونده باید عاقل باشه
  • ح IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    3 1
    خب خودکشی کنید ما که خواستم ن خواست خدا و دینشه!! شما که بی دین هستید خودکشی کنید هم مارو راحت کنید هم ازاین زندگی سگی که دارید راحت شید!!
  • علی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 0
    وقتی نور خدا نباشد حتما شیطان جایگزین خواهد شد ، خودکشی مرگ مبارک آنهایی است که در اندیشه شأن تفکری شیطانی دارند
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 0
    باید گفت شما که اورا گشتین چی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس